השעיר החיי כתב:אסור לילך בקומה זקופה
- מי אינו נוהג?
ולא ילך יחף
- מי אינו נוהג?
לא יגלה עצמו כי אם מלאחריו טפח, ומלפניו טפחיים
- מי אינו נוהג?
כן אסור לישן בין מזרח למערב
- מחלוקת. יעוי' שו"ע אדה"ז על־אתר (מהדו"ק
ס"ט־י).
לא ישב במהרה ובחוזק, ולא יאנוס לדחוק עצמו יותר מדאי,
- מי אינו נוהג?
לא יקנח ביד ימין.
- מי אינו נוהג? (כשמקנח בדבר אחר מותר, כמבו' בשו"ע אדה"ז על־אתר - מהדו"ב
ס"ט)
דוד היה נזהר שלא לישן שיתין נשמין, (פירוש: שישים נשימות), כדי שלא יטעום טעם מיתה.
- הרי פשוט שלא התכוון בזה השו"ע אלא למדת חסידות, וכדמוכח מכל הסימן (השווה גם לשו"ע אדה"ז שם
סט"ו־טז). עכ"פ, בזה פליג הרמ"א, שמצמצם ההקפדה ליום בלבד - ומסתמא ישנם הנזהרים בזה.
עיקר מצוַת טלית קטן ללובשו על בגדיו, כדי שתמיד יראהו ויזכור המצוות.
- המקובלים פליגי בזה, וכוותייהו נהיגינן. וראה שו"ע אדה"ז שם
סי"ח־יט, ובלקו"ש חל"ג
ע' 95 ואילך.
מי שהוא זהיר בטלית קטן ילבשנו ויניח תפלין בביתו וילך לבוש בציצית ומוכתר בתפילין לבית הכנסת ושם יתעטף בטלית גדול.
- כבר נדון בהרחבה, ועיקר טעמו מפני מצב הרחובות ויושביהם.
יכוין בהנחתם שצונו הקב"ה להניח ארבע פרשיות אלו שיש בהם יחוד שמו ויציאת מצרים על הזרוע כנגד הלב ועל הראש כנגד המוח כדי שנזכור נסים ונפלאות שעשה עמנו שהם מורים על יחודו ואשר לו הכח והממשלה בעליונים ובתחתונים לעשות בהם כרצונו וישעבד להקב"ה הנשמה שהיא במוח וגם הלב שהוא עיקר התאוות והמחשבות ובזה יזכור הבורא וימעיט הנאותיו
- מי אינו נוהג?
תפילין רת - לא יעשה כן אלא מי שמוחזק ומפורסם בחסידות:
- 'כמדומני' שהליטאים עודם מחזיקים בד"ז... ושאר קהל ישראל נוהגים בד"ז ע"פ המקובלים, שחייבום לַכֹּל (בדרא בתראה).
ספרדים - קטן היודע לשמור תפילין בטהרה שלא יישן ושלא יפיח בהם חייב אביו לקנות לו תפילין לחנכו.
- שאני אנן, שאף על הגדולים מי יעיד.
מי שברי לו שאינו יכול להתפלל בלא הפחה מוטב שיעבור זמן התפלה ממה שיתפלל בלא גוף נקי
- מי אינו נוהג?
המניח תפילין צריך ליזהר מהרהור תאות אשה. הגה: ואם אי אפשר לו בלא הרהורים מוטב שלא להניחם
- מי אינו נוהג?
חתן ושושביניו (פירוש, ריעיו השמחים עמו) וכל בני חופה פטורים משום דשכיח שכרות וקלות ראש:
- ראה שו"ע אדה"ז שם
ס"ו. ועוד: בימינו ליכא (כמעט) שכרות וקלות־ראש בכה"ג.
מצטער ומי שאין דעתו מיושבת עליו ונכונה פטור מפני שאסור להסיח דעתו מהם:
- מי אינו נוהג?
לא יחלוץ תפילין בפני רבו אלא יפנה לצד אחר מפני אימתו ויחלוץ שלא בפניו:
- מי אינו נוהג? (ברבו מובהק מיירי).
תפילין שהוחזקו בכשרות אינם צריכים בדיקה לעולם
-
מעיקה"ד, וכשלא ארעה בהן רעותא (דבר שאינו מצוי כמעט). וראה שו"ע אדה"ז שם
סי"א.
בית שיש בו תפילין אסור לשמש בו מטתו עד שיוציאם או שיניחם בכלי תוך כלי והוא שאין השני מיוחד להם שאם הוא מיוחד אפילו מאה חשובים כאחד.
- מי אינו נוהג? (מדובר
באותו החדר). ובלי קשר: תפילין דידן יש להם ב' כיסויים לעולם.
שכל השירות עתידות ליבטל חוץ ממזמור לתודה.
-
נכב"ב עד"ז. נו, מילתא חדא... וגם בזה - זכה דורנו, ורבים המהדרים לקיים כן.
שליח ציבור צריך שיהיה הגון ואיזהו הגון שיהא ריקן מעבירות ושלא יצא עליו שם רע אפילו בילדותו ושיהיה עניו ומרוצה לעם ויש לו נעימה וקולו ערב ורגיל לקרות תורה נביאים וכתובים:
- מי אינו נוהג? (מדובר בש"ץ ה
קבוע לרבים. וראה דברי השו"ע ב
סעיף שלאח"ז).
אין ממנין מי שקורא לאלפי"ן עייני"ן ולעייני"ן אלפי"ן:
- בקהלות שכך מבטאם ודאי ליכא כל קפידא, דהוי כבני ביישן (ראה שו"ע אדה"ז שם
סט"ז).
מי שאינו שליח ציבור קבוע צריך לסרב מעט קודם שירד לפני התיבה ולא יותר מדאי אלא פעם ראשונה מסרב וכשיאמרו לו פעם שניה מכין עצמו כמו שרוצה לעמוד ובפעם שלישית יעמוד ואם האומר לו שירד הוא אדם גדול אינו מסרב לו כלל:
- מי אינו נוהג?
אין מסלקין חזן מאומנתו אלא אם כן נמצא בו פסול:
- מי אינו נוהג?
כשאומר החזן יתגדל כורע וכן ביהא שמיה רבא וכן בבריך הוא וכן באמן:
- מי אינו נוהג?
ונהגו שהשליח ציבור מאריך בברכו והקהל אומרים יתברך וישתבח וכו' בעוד שהוא מאריך בברכו (טור):
- ראה שו"ע אדה"ז שם
ס"ד.
שיסיים קריאת שמע וברכותיה עם הנץ החמה ויסמוך התפלה מיד בהנץ החמה ומי שיוכל לכוין לעשות כן שכרו מרובה מאד.
- מי אינו נוהג? (אם מחסר בכוונתו - ודאי לא יבטל עיקר התפלה כדי לחזר אחר 'מצוה מן המובחר').
אם לא קרא אותה קודם הנץ החמה יש לו להקדים לקרותה במהרה כל מה שיוכל:
- מי אינו נוהג?
ברכת יוצר וערבית אומר עם השליח ציבור בנחת.
- מי אינו נוהג?
יאריך בדלי"ת של אחד שיעור שיחשוב שהקב"ה יחיד בעולמו ומושל בד' רוחות העולם
- מי אינו נוהג? (ראה שו"ע אדה"ז שם
ס"ז)
צריך בכל אל"ף שאחר מ"ם להפסיק ביניהם כגון ולמדתם אותם וקשרתם אותם ושמתם את וראיתם אותו (וזכרתם את ועשיתם את) שלא יהא נראה כקורא מותם מת:
- מי אינו נוהג?
אף בפסוקי דזמרה ובתפלה צריך לדקדק בכך.
- מי אינו נוהג?
בין הפרקים שואל בשלום אדם נכבד ומשיב שלום לכל אדם ובאמצע שואל בשלום מי שהוא ירא ממנו כגון אביו או רבו או מי שהוא גדול ממנו בחכמה וכל שכן מלך או אנס ומשיב שלום לאדם נכבד ואפילו באמצע הפסוק חוץ מפסוק שמע ישראל וברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד שלא יפסיק בהם כלל אם לא מפני מי שירא שמא יהרגנו:
- אין
חיוב להפסיק, כמובן... ובפרט שלרוב הוא מבטל כוונתו.