תולעת ספרים07 כתב:הגאון בא להסביר לנו איך מותר לנו לומר בשבת שהם וכו' - והרי זה חשבון - שאומר היום כך וכך שהם וכו'... ועל זה יצא לחדש שהיות ויש מצווה בדבר לומר מידי יום שהם וכו' [כלומר מצווה למנות גם שבועות] לכן מותר לספור ולחשבן בשבת...
ושוב כנ"ל איני קובע כל מסמרות - בסה"כ מדברים בלימוד...
התורה ציוותה רק למימני יומי. דרך האנשים שאינם זוכרים איזה יום היום ולפיכך עושים חשבונות על בסיס חישוב של שבועות וזה אסור כי נחשב חשבונות שאינן של מצווה.
באו חכמים ואמרו מצווה למימני שבועי וע"י החשבון הופך להיות חשבון של מצווה ומותר.
אוצר החכמה כתב:תולעת ספרים07 כתב:הגאון בא להסביר לנו איך מותר לנו לומר בשבת שהם וכו' - והרי זה חשבון - שאומר היום כך וכך שהם וכו'... ועל זה יצא לחדש שהיות ויש מצווה בדבר לומר מידי יום שהם וכו' [כלומר מצווה למנות גם שבועות] לכן מותר לספור ולחשבן בשבת...
אם לזה התכוונת גם אתה מסכים לפשט של אליהוא וכנראה שזה הפשט היחיד שיש לנו.
תולעת ספרים07 כתב:אני התכוונתי לזה...התורה ציוותה רק למימני יומי. דרך האנשים שאינם זוכרים איזה יום היום ולפיכך עושים חשבונות על בסיס חישוב של שבועות וזה אסור כי נחשב חשבונות שאינן של מצווה.
באו חכמים ואמרו מצווה למימני שבועי וע"י החשבון הופך להיות חשבון של מצווה ומותר.
------
וראה מה שכתבתי אמש - ליישב לשונו של הגאון..
"...מצוה למימני יומי ומצוה למימני שבועי בין בחול בין בשבת ולא מיבעיא הא מצוה אלא [מפני] הא [ד]אמרינן חשבונות של מצוה מותר לחשבן בשבת..."
תולעת ספרים07 כתב:אין ביני לבין רבי אליהוא כל הבדל משמעותי בהבנת הדברים בכללותו [ולא באתי חלילה לחלוק עליו] – העניין הוא רק איך ליישב את לשונו של נטרונאי גאון - שאין לה כל פשט לכאו' וכפי שכתבתי
מהו זה שכותב רב נטרונאי גאון ..ולא מיבעיא (מאי) [הא] מצוה...???
.
אוצר החכמה כתב:לא ראיתי בפנים אבל לפי המובא בדבריך, מלבד החוצפה והגאווה בדברים, הפירוש פירוש מוזר למה שיקרא רב נטרונאי לשבוע שלא נשלם חול, זו אנלוגיה רחוקה מאד, וגם לולי היה לנו את הרי"ץ גיאות שביאר אחרת, ואת הסברך הצודק, לא היינו מקבלים פירוש כזה.
תנו רבנן אלין יומיא דלא להתענאה בהון ומקצתהון דלא למספד בהון מריש ירחא דניסן עד תמניא ביה איתוקם תמידא דלא למספד ומתמניא ביה ועד סוף מועדא איתותב חגא דשבועיא דלא למספד מריש ירחא דניסן ועד תמניא ביה איתוקם תמידא דלא למספד שהיו צדוקים אומרים יחיד מתנדב ומביא תמיד מאי דרוש את הכבש האחד תעשה בבקר ואת הכבש השני תעשה בין הערבים מאי אהדרו את קרבני לחמי לאשי תשמרו שיהיו כולן באין מתרומת הלשכה מתמניא ביה ועד סוף מועדא איתותב חגא דשבועיא דלא למספד שהיו בייתוסין אומרים עצרת אחר השבת ניטפל להם רבן יוחנן בן זכאי ואמר להם שוטים מנין לכם ולא היה אדם אחד שהיה משיבו חוץ מזקן אחד שהיה מפטפט כנגדו ואמר משה רבינו אוהב ישראל היה ויודע שעצרת יום אחד הוא עמד ותקנה אחר שבת כדי שיהו ישראל מתענגין שני ימים קרא עליו מקרא זה אחד עשר יום מחורב דרך הר שעירואם משה רבינו אוהב ישראל היה למה איחרן במדבר ארבעים שנה אמר לו רבי בכך אתה פוטרני אמר לו שוטה ולא תהא תורה שלמה שלנו כשיחה בטילה שלכם כתוב אחד אומר תספרו חמשים יום וכתוב אחד אומר שבע שבתות תמימות תהיינה הא כיצד כאן ביום טוב שחל להיות בשבת כאן ביו"ט שחל להיות באמצע שבת
אמר רבא כולהו אית להו פירכא בר מתרתי תנאי בתראי בין במתניתא קמייתא בין במתניתא בתרייתא דלית להו פירכא אי מדרבן יוחנן בן זכאי דלמא כדאביי דאמר אביי מצוה למימני יומי ומצוה למימני שבועי
איסתרא בלגינא כתב:תולעת ספרים07 כתב:אין ביני לבין רבי אליהוא כל הבדל משמעותי בהבנת הדברים בכללותו [ולא באתי חלילה לחלוק עליו] – העניין הוא רק איך ליישב את לשונו של נטרונאי גאון - שאין לה כל פשט לכאו' וכפי שכתבתי
מהו זה שכותב רב נטרונאי גאון ..ולא מיבעיא (מאי) [הא] מצוה...???
.
פירושו פשוט...
אחר שהתיר רנ"ג למנות שבועי בשבת לצורך ספירת העומר הוא מוסיף ואומר -
ולא מבעיא הא מצוה - ולא רק מצוה זו,
אלא הא אמרינן - אלא כל שהוא צורך מצוה מותר לעשות חשבונות אלו בשבת מפני ש-
(שבת קנ סע"א) חשבונות של מצוה מותר לחשבן בשבת
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים