מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
היא שיחתי
הודעות: 3268
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' מאי 02, 2013 12:46 am

תודה

דניאל
הודעות: 907
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

הודעהעל ידי דניאל » ה' מאי 02, 2013 3:26 pm

מבדיקה קלה שערכתי באוצה"ח כולם כותבים את זה בשם העורך השלחן ולא ברור מה מקורו

אורייתא!
הודעות: 532
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

הודעהעל ידי אורייתא! » ג' מאי 14, 2013 7:19 pm

דניאל כתב:מבדיקה קלה שערכתי באוצה"ח כולם כותבים את זה בשם העורך השלחן ולא ברור מה מקורו

כוונתך לערך השלחן, לר' יצחק טייב.
או ערוך השולחן האשכנזי?

דניאל
הודעות: 907
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

הודעהעל ידי דניאל » ד' מאי 15, 2013 10:00 pm

האשכנזי
קבצים מצורפים
ערוך השלחן סימן תצג סעיף ז.PDF
(228.94 KiB) הורד 60 פעמים

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

הודעהעל ידי רחמים » ה' מאי 16, 2013 12:58 am

רשבי מערה.png
רשבי מערה.png (124.56 KiB) נצפה 802 פעמים

אבוה דמאיר
הודעות: 35
הצטרף: ב' מרץ 03, 2014 9:09 pm

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

הודעהעל ידי אבוה דמאיר » ש' מאי 03, 2014 8:40 pm

אפשר שהכוונה ליציאה השניה

קולמוס הסופר
הודעות: 878
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ש' מאי 03, 2014 10:13 pm

בס"ד
בירורי חיים ג 420.JPG
בירורי חיים ג 420.JPG (39.5 KiB) נצפה 720 פעמים

תוך כדי דיבור
הודעות: 1347
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ש' מאי 03, 2014 11:48 pm

מחיפוש באוצר ("המימרא הל"ג") ראיתי ששמועה זו בשם רבי שלום מקאמינקא מובאת על ידי שלל ספרים בדור האחרון. איני יודע מי היה הראשון, אבל כיום שהבדיקה קלה חבל שכמעט אף אחד לא טרח לעשותה כי נראה שהדברים להד"ם ולא אמר כן ר"ש מקאמינקא כי איך יאמר ואין החשבון נכון בשום דרך.

יש שתי גרסאות לשמועה: לפי האחת העניין דרשב"י בדף ל"ג של שבת הוא האזכור הל"ג שלו במסכת זו. לפי השניה, מתחילת הש"ס ועד למעשה זה בדף ל"ג של שבת יש ל"ב מימרות של רשב"י.
ובכן לשמועה האחת, במס' שבת עד דף ל"ג רשב"י נזכר רק 21 פעמים, ב-9 סוגיות שונות. ואם נכליל גם את המעשה דרשב"י בדף ל"ג עצמו, הוא נזכר 29 פעמים ב10 סוגיות.
ולשמועה השניה, במסכת ברכות יש 19 מימרות של רשב"י, וכאמור במס' שבת עד דף ל"ג עוד 9 (או 10 עם הכולל. אבל למעשה פחות עוד מתשע, כי מלבד שלא כולן באופן של מימרה, חלק מהן גם באותה ההלכה כמו שיטת ר"ש בגרירה בדף כ"ב שחוזרת שוב בדף כ"ט).

כמובן אם נזווג בין השמועות עדיין לא נעלה ארוכה, כי אזכורים מתחילת הש"ס יש כנ"ל הרבה יותר מל"ג.
ניסיתי אפילו ליתר ביטחון לבדוק את מספר המימרות ביחד עם המשניות במסכת זרעים, אבל מספר המימרות במשניות זרעים לבדן גבוה הרבה יותר מל"ג.

ופלא שבאחד הספרים באוצר כותב שבדק במאמרי רשב"י ונמצא שהחשבון נכון, "ולא משום ח"ו לבדוק אותו צדיק גאון עולם אלא פעמים השמועה אינה נכונה". ואיני יודע כיצד בדק וכיצד מצא נכון (אולי בעל צירף על שם רשב"י מימרות של רבי שמעון חסידא, רבי שמעון הפקולי, רבי שמעון תלמיד רבי יוחנן...), אלא הנכון כנראה כסיפא של דבריו (ועוד באחד הספרים הוסיפו שמועה שכשסיפר זאת מהרי"ד מבעלזא - אם אמנם היה כן - התחמק בנו רבי מרדכי מבילגורייא ונעלם ומצאוהו סופר המימרות. אבל לא מספרים שם מה העלה...)
ואולי מכל מקום יוכל מי מהחכמים כאן למצוא איזה חשבון נכון.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 13274
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 04, 2014 7:06 am

אבוה דמאיר כתב:אפשר שהכוונה ליציאה השניה

כתוב שם בגמרא שבין היציאה הראשונה לשניה י"ב חודש כך שאם הראשונה אחר סוכות לא יכולה השניה להיות בלג בעומר

מה שנכון נכון
הודעות: 7271
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' מאי 04, 2014 3:01 pm

תוך כדי דיבור כתב:ופלא שבאחד הספרים באוצר כותב שבדק במאמרי רשב"י ונמצא שהחשבון נכון, "ולא משום ח"ו לבדוק אותו צדיק גאון עולם אלא פעמים השמועה אינה נכונה". ואיני יודע כיצד בדק וכיצד מצא נכון (אולי בעל צירף על שם רשב"י מימרות של רבי שמעון חסידא, רבי שמעון הפקולי, רבי שמעון תלמיד רבי יוחנן...), אלא הנכון כנראה כסיפא של דבריו.

כונתו לספר של רבי משה ברגמן [אבי הרמ"צ ברגמן] שנקרא כמדומני בשם "מאמרי רשב"י ובו אסף את כל מאמרי רשב"י. הספר אינו באוצר, ואם יזדמן לך לראותו תוכל לבדוק בו איך הגיע לחשבון זה.

עתניאל בן קנז
הודעות: 1248
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' מאי 05, 2014 8:04 pm

תוך כדי דיבור כתב:מחיפוש באוצר ("המימרא הל"ג") ראיתי ששמועה זו בשם רבי שלום מקאמינקא מובאת על ידי שלל ספרים בדור האחרון. איני יודע מי היה הראשון, אבל כיום שהבדיקה קלה חבל שכמעט אף אחד לא טרח לעשותה כי נראה שהדברים להד"ם ולא אמר כן ר"ש מקאמינקא כי איך יאמר ואין החשבון נכון בשום דרך.

יש שתי גרסאות לשמועה: לפי האחת העניין דרשב"י בדף ל"ג של שבת הוא האזכור הל"ג שלו במסכת זו. לפי השניה, מתחילת הש"ס ועד למעשה זה בדף ל"ג של שבת יש ל"ב מימרות של רשב"י.
ובכן לשמועה האחת, במס' שבת עד דף ל"ג רשב"י נזכר רק 21 פעמים, ב-9 סוגיות שונות. ואם נכליל גם את המעשה דרשב"י בדף ל"ג עצמו, הוא נזכר 29 פעמים ב10 סוגיות.
ולשמועה השניה, במסכת ברכות יש 19 מימרות של רשב"י, וכאמור במס' שבת עד דף ל"ג עוד 9 (או 10 עם הכולל. אבל למעשה פחות עוד מתשע, כי מלבד שלא כולן באופן של מימרה, חלק מהן גם באותה ההלכה כמו שיטת ר"ש בגרירה בדף כ"ב שחוזרת שוב בדף כ"ט).

כמובן אם נזווג בין השמועות עדיין לא נעלה ארוכה, כי אזכורים מתחילת הש"ס יש כנ"ל הרבה יותר מל"ג.
ניסיתי אפילו ליתר ביטחון לבדוק את מספר המימרות ביחד עם המשניות במסכת זרעים, אבל מספר המימרות במשניות זרעים לבדן גבוה הרבה יותר מל"ג.

ופלא שבאחד הספרים באוצר כותב שבדק במאמרי רשב"י ונמצא שהחשבון נכון, "ולא משום ח"ו לבדוק אותו צדיק גאון עולם אלא פעמים השמועה אינה נכונה". ואיני יודע כיצד בדק וכיצד מצא נכון (אולי בעל צירף על שם רשב"י מימרות של רבי שמעון חסידא, רבי שמעון הפקולי, רבי שמעון תלמיד רבי יוחנן...), אלא הנכון כנראה כסיפא של דבריו (ועוד באחד הספרים הוסיפו שמועה שכשסיפר זאת מהרי"ד מבעלזא - אם אמנם היה כן - התחמק בנו רבי מרדכי מבילגורייא ונעלם ומצאוהו סופר המימרות. אבל לא מספרים שם מה העלה...)
ואולי מכל מקום יוכל מי מהחכמים כאן למצוא איזה חשבון נכון.


לפי עניות דעתי, צריך לשלב בין הגירסאות. (כלומר גם הגירסא שאומרת למנות מתחילת הש"ס, וגם הגירסא למנות מסכת שבת). והחשבון עולה כך.
מתחילת הש"ס (מסכת ברכות), יש למנות רק את המימרות שמוזכר רבי שמעון בן יוחאי, או יוחי. (22 פעמים [יש גם פעם 23 של הרבה עשו כרשב"י, אבל זו לא מימרא]).
ואילו במסכת שבת, נמנה את הסוגיות שבהם מופיע רבי שמעון - אפילו בלי תוספות אביו,, אשר לפי האמור הוא ב10 סוגיות. סה"כ 32. כמדובר!
(אגב סוג חשבונות אלו מתאימים לסגנונו של הרה"ק ר' שלום מקאמינקא, למכיר את דברי תורתו...)

סגן אלוף
הודעות: 432
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

הודעהעל ידי סגן אלוף » ב' מאי 05, 2014 8:13 pm

מה שנכון נכון כתב:
תוך כדי דיבור כתב:ופלא שבאחד הספרים באוצר כותב שבדק במאמרי רשב"י ונמצא שהחשבון נכון, "ולא משום ח"ו לבדוק אותו צדיק גאון עולם אלא פעמים השמועה אינה נכונה". ואיני יודע כיצד בדק וכיצד מצא נכון (אולי בעל צירף על שם רשב"י מימרות של רבי שמעון חסידא, רבי שמעון הפקולי, רבי שמעון תלמיד רבי יוחנן...), אלא הנכון כנראה כסיפא של דבריו.

כונתו לספר של רבי משה ברגמן [אבי הרמ"צ ברגמן] שנקרא כמדומני בשם "מאמרי רשב"י ובו אסף את כל מאמרי רשב"י. הספר אינו באוצר, ואם יזדמן לך לראותו תוכל לבדוק בו איך הגיע לחשבון זה.

שם הספר הוא 'עתיר פומבי'


תוך כדי דיבור
הודעות: 1347
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: מה המקורות שרשב"י יצא מהמערה בל"ג בעומר?

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ד' מאי 07, 2014 10:47 am

עתניאל בן קנז כתב:לפי עניות דעתי, צריך לשלב בין הגירסאות. (כלומר גם הגירסא שאומרת למנות מתחילת הש"ס, וגם הגירסא למנות מסכת שבת). והחשבון עולה כך.
מתחילת הש"ס (מסכת ברכות), יש למנות רק את המימרות שמוזכר רבי שמעון בן יוחאי, או יוחי. (22 פעמים [יש גם פעם 23 של הרבה עשו כרשב"י, אבל זו לא מימרא]).
ואילו במסכת שבת, נמנה את הסוגיות שבהם מופיע רבי שמעון - אפילו בלי תוספות אביו,, אשר לפי האמור הוא ב10 סוגיות. סה"כ 32. כמדובר!
(אגב סוג חשבונות אלו מתאימים לסגנונו של הרה"ק ר' שלום מקאמינקא, למכיר את דברי תורתו...)



אינו מועיל כי הסוגיה ה10 היא כבר הסוגיה דנן בדף ל"ג ע"ב, שהיתה אמורה להיות הל"ג ולא הל"ב. ואגב איך הגעת לחשבון 22 מימרות של רשב"י במסכת ברכות?
ולגוף ההצעה, הרי אפשר כמעט באותה מידה לומר כך: במסכת ברכות נמנה את כל המימרות, סה"כ כך וכך, ובמסכת שבת נמנה את כל האיזכורים עד שנגיע למניין ל"ב, ועל השאר נדלג כי הם מפריעים לחשבוננו ולכן בוודאי אינם מן המניין...


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים