עמוד 1 מתוך 1

הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: א' אוגוסט 29, 2010 9:57 pm
על ידי חכם באשי
באחד מפיוטיו של ר' שלמה סולימן אלסנג'ארי, בן דורו המבוגר של רס"ג, לחג השבועות, נאמרו הדברים הבאים:
פיוט.png
פיוט.png (5.81 KiB) נצפה 10588 פעמים


היינו, הר סיני הנמוך, זכה בעת שנתנה עליו התורה - שיתגבה.
מהדיר הפיוטים לא מצא לכך מקור חז"לי,
היש ביד חכמי הפורום למצוא מקור לכך. עדיף מקור חזל"י או מהראשונים.

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: א' אוגוסט 29, 2010 10:10 pm
על ידי אברהם
מאד מעניין, אשתדל לחפש.

אבל למה לא ניתן לפרש לשון חשיבות, גבה ונתעלה מעל שאר ההרים ברדת ה' עליו. [וכמובן מתייחס כאן במליצתו לגובהו הנמוך של הר סיני]

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: א' אוגוסט 29, 2010 10:21 pm
על ידי אברהם
רגע.. אולי הכוונה לזה:

תרגום יונתן שמות יט יז 'ומן יד תליש מארי עלמא יתה טוורא וזקפיה באוירא והוה זייג הי כאספקלריא' ובפירוש יונתן שם 'תלש הקב"ה את ההר והגביהו באויר, והיה זהיר וצלול כמראה הזכוכית'.
ואכן, בפירוש יונתן שם השווה לדברי הגמ' שכפה עליהם הר כגיגית, אך באמת לא משמע שלזה נתכוין המתרגם, שאם כן העיקר חסר מן הספר, אלא כוונתו לדרוש לשון 'ויעמדו בתחתית ההר' שההר נתרומם בגובה לגודל חשיבותו [ולכן הוסיף כאן שגם נזדכך מראהו כמראה הבדולח] והיו ישראל עומדים תחתיו.
איך שיהיה מבואר כאן ש'גבה סיני מכל ראשים'. [ואולי 'ראשים' היינו ראשי בני ישראל? שהיה סיני גבוה מעליהם?]

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: א' אוגוסט 29, 2010 10:25 pm
על ידי חכם באשי
אברהם,
דבריך האחרונים נראים ביותר.
במיוחד, שפייטן זה נמשך הרבה אחרי פרקי ר' אליעזר ותרגום (המיוחס) ליב"ע (שכידוע, שאחד מהם תלוי בזולתו, עי' מבואו של רד"ל לפרקי דר"א).
ייש"כ!
ושמא תמצא מקור נוסף?

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: א' אוגוסט 29, 2010 10:37 pm
על ידי אברהם
לפום ריהטא לא מצאתי.

אבל דבריך אודות הפייטן מעניינים מאד, שכן אני מתחיל בימים אלו בכתיבת כעין חיבור [לעצמי] על התרגום יונתן, בעיקר השוואות לחז"ל ומפרשים והתמקדות בחידושים היחודיים שלו.

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: א' אוגוסט 29, 2010 10:48 pm
על ידי מבקש חכמה
רבי אברהם, בוודאי אתה מודע לטענה שמועלית לעיתים (שמעתי וגם ראיתי אותה בכתבי ר"ד הנשקה) שהתרגום המיוחס ליונתן לא נכתב בידי אחד מגדולי הדור של זמנו כי אם בידי חכם שהחזיק בידו מדרשים רבים אך לא תמיד העתיק אותם בצורה נכונה.

הטענה חריפה, לא עסקתי מספיק בנושא בכדי לדון בה והריני רק מעורר לעניין.

(כמדומני שהדברים מצויים פה: http://aleph3.libnet.ac.il/F/Y6FIQCV1YC ... format=999)

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: ב' אוגוסט 30, 2010 12:11 am
על ידי אברהם
מאידך, בוודאי אתה מודע למסקנת רמ"מ כשר שיסודותיו של תרגום זה הינם עוד מימי עזרא.
ויש מקום להאריך ולפלפל.
אך בלא"ה הלא ברור שכדרכו של תרגום ארצישראלי שהוא דינמי ומורחב ומשלב הרבה דרשות ואגדות, כך שסביר שמדור לדור נוספו לתוכו דברים ונשתבשו וכדו', ואין אתה צריך לייחס השיבושים למחבר הקדוש [שהריקאנטי הרבה לבארו על דרך הסוד] חלילה.

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: ב' אוגוסט 30, 2010 12:47 am
על ידי מבקש חכמה
ברור שהיחס הבסיסי של חכמי ישראל לתרגום קדום זה הינו ככל חיבור קדום שבידינו, והרמ"מ כשר מחזק את הדרך המקובלת. ברור גם שהדרשות שמופיעות בת"י מבוססות על דברי חז"ל. דא עקא שלתרגום יונתן אין מסורת חזקה כמו, לדוגמא, למדרש שמביא דברים בשם אומרם. על כן אפשר גם לשאול את השאלה ממי יצאו הדברים ומה סמכותו. יתכן שחלו ערבובים, שיבושים והוספות על המחבר המקורי ויתכן שהתרגום מתחילתו אינו בהכרח מחכם ידוע ובר סמכא.

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: ב' אוגוסט 30, 2010 12:54 am
על ידי גלילי
מבקש חכמה כתב:ברור שהיחס הבסיסי של חכמי ישראל לתרגום קדום זה הינו ככל חיבור קדום שבידינו, והרמ"מ כשר מחזק את הדרך המקובלת. ברור גם שהדרשות שמופיעות בת"י מבוססות על דברי חז"ל. דא עקא שלתרגום יונתן אין מסורת חזקה כמו, לדוגמא, למדרש שמביא דברים בשם אומרם. על כן אפשר גם לשאול את השאלה ממי יצאו הדברים ומה סמכותו. יתכן שחלו ערבובים, שיבושים והוספות על המחבר המקורי ויתכן שהתרגום מתחילתו אינו בהכרח מחכם ידוע ובר סמכא.

מצינו מגדולי האחרונים שכ"כ הרבו לפלפל וליישב דבריו שאינם עולים עם דחז"ל [כדוגמת הבאת הביכורים לכהן גדול (פר' שעברה), ופדיית נטע רבעי מהכהן (פר' קדושים)], ולא יישבו בפשיטות כזאת.

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: ב' אוגוסט 30, 2010 2:20 am
על ידי אליהוא
לכאו' בסוטה ה' ב' מפורש להפך שלא גבה הר סיני עי"ש וי"ל.
אמנם עי' בתוס' השלם עה"פ ויוצא משה את העם, שההר נתלש והגביה את עצמו ונעשה כמין הר ע"ג הר, הר חורב אצל הר סיני ,עי"ש.

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: ב' אוגוסט 30, 2010 9:21 am
על ידי חכם באשי
תודה, אליהוא, על שני המקורות שהבאת.

ולעניין תקופו של התרגום המיוחס ליב"ע, ראוי לציין, כי החוקרים הצביעו, שהרבה מהדברים המחודשים שבו, מצויים בספרות החיצונית, כמו ספר היובלים,
ואף רמ"מ כשר בתורה שלמה, מרבה להשוות בין תרגום זה לספרות זו.
והדברים עתיקים.
אמנם, אין לפסול משום כך את התרגום, שכן הספרות החיצונית השפיעה על מדרשים אחרים, כמו מדרשו של ר"מ הדרשן, שחלקו הראשון של במדבר רבה יצא מבית מדרשו. ואין להאריך.

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: ב' אוגוסט 30, 2010 9:52 am
על ידי גלילי
אליהוא כתב:לכאו' בסוטה ה' ב' מפורש להפך שלא גבה הר סיני עי"ש וי"ל.
אמנם עי' בתוס' השלם עה"פ ויוצא משה את העם, שההר נתלש והגביה את עצמו ונעשה כמין הר ע"ג הר, הר חורב אצל הר סיני ,עי"ש.

מהגמ' סוטה אכן מפורש שלא גבה, אבל עדיין אינו ראיה, דהא אין משיבין על האגדה, ושמא מדרש חלוק היה בידו.

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: ב' אוגוסט 30, 2010 10:19 am
על ידי אברהם
חכם,
אם היה לפני מחבר ת"י ספר היובלים [ועוד במהדורתו המקורית העברית/ארמית] הרי זה מורה על קדימותו הרבה, שהרי לפי מה שהצצתי במבוא ליובלים נאבד הספר ההוא כבר משנים קדמוניות, הלא כן?

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: ב' אוגוסט 30, 2010 11:11 am
על ידי חכם באשי
אברהם כתב:חכם,
אם היה לפני מחבר ת"י ספר היובלים [ועוד במהדורתו המקורית העברית/ארמית] הרי זה מורה על קדימותו הרבה, שהרי לפי מה שהצצתי במבוא ליובלים נאבד הספר ההוא כבר משנים קדמוניות, הלא כן?


המושג "קדימות" הוא יחסי, כמובן.
עכ"פ שימושו של בעל תיב"ע בספר היובלים אין בו כדי להוכיח על קדימותו, שכן גם ר"מ הדרשן השתמש בספר זה, והוא חי בתקופה מאוחרת יחסית.

בתרגום זה קיימים רבדים קדומים ומאוחרים גם יחד, ועריכתו הסופית לא הייתה קודם למאה השביעית או השמינית, ראה: י' קומלוש, המקרא באור התרגום, תל-אביב תשלג, עמ' 45; הנ"ל, 'תרגומים ארמיים-יהודיים', בתוך: ח' רבין (עורך), תרגומי המקרא: פרקי מבוא, ירושלים תשמד, עמ' 20-19.

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: ב' אוגוסט 30, 2010 11:15 am
על ידי חכם באשי
זה עתה מצאתי בפיוט אחר לר' שלמה סולימן אלסנג'ארי, אף הוא לחג השבועות, ששוב הזכיר את הגבהת הר סיני:
פיוט.png
פיוט.png (5.19 KiB) נצפה 10432 פעמים

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: א' ספטמבר 05, 2010 2:23 am
על ידי גלילי
עדיין ל"מ מקור קדום, אבל מצאתי באותו עניין בספר 'ילקוט דוד' בשם הש"ך, אבל עדיין לא מצאתיו בש"ך בפנים? ואם מאן דהו ימצא הש"ך או מקור דומה, בבקשה שיודיעני.
ScreenShot004.jpg
ScreenShot004.jpg (19.84 KiB) נצפה 10372 פעמים

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: א' ספטמבר 05, 2010 3:04 am
על ידי אליהוא
בספר שך עה"ת [אני מקוה שלא חפשת בש"ך על השו"ע] פ' וירא מובא רק על הר המוריה ולא על הר סיני. ועי' בחת"ס בשם ר"נ אדלר החילוק בין הר המוריה שהוגבה להר סיני שלא הוגבה.

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: א' ספטמבר 05, 2010 3:38 am
על ידי חכם באשי
תודה לגלילי ולאליהוא,
ובענין שהר המוריה היה עמק ואח"כ הוגבה, כדומני שכבר בשו"ת הרדב"ז, ח"ח, כתב דברים דומים, וקשה עלי עתה החיפוש.

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: א' ספטמבר 05, 2010 10:58 am
על ידי גלילי
אליהוא כתב:בספר שך עה"ת [אני מקוה שלא חפשת בש"ך על השו"ע] פ' וירא מובא רק על הר המוריה ולא על הר סיני. ועי' בחת"ס בשם ר"נ אדלר החילוק בין הר המוריה שהוגבה להר סיני שלא הוגבה.

חכם באשי כתב:תודה לגלילי ולאליהוא,
ובענין שהר המוריה היה עמק ואח"כ הוגבה, כדומני שכבר בשו"ת הרדב"ז, ח"ח, כתב דברים דומים, וקשה עלי עתה החיפוש.

להר המוריה שהוגבה אי"צ להש"ך ולהרדב"ז, דהוא מדרש מפורש בילקוט כדכ' הש"ך גופיה ובתנחומא, אלא שהוסיף לבאר הפסוקים.

מה שחסר היכן מצינו שהר סיני הוא הר המוריה שהוגבה, כפי שהביא הילקוט דוד מהש"ך.

אולי קשור לדיון אם הר סיני הוא הר המוריה, ואם נבנה ביהמ"ק על הר סיני, עי' תענית טז. ברש"י ובתוס' שם, ובשו"ת חת"ס (יו"ד סי' רל"ה ד"ה דברי הי"מ), וז"ל:
דברי הי"מ שברש"י ותוספות דמס' תענית י"ו ע"א תמיה על המהרש"א ועל הדר"ג איך יעלה על הדעת שבהמ"ק נבנה על הר סיני ומי יאמין לשמועתינו בזה אך פשוט דלהי"מ ק' כמ"ש בחי' תענית שבסוף ס' המכריע הלא ירושלים כבר נבנה אז מימי מלכי צדק מלך שלם ואיך לא ידעו אברהם והלך סביביו שלשה ימים ועוד מאין שם יער וסבך בקרני האיל ותו קשיא לי מאי קשיא לש"ס מאי הר המוריה הלא כתב רמב"ן ארץ המוריה ששם המור גדל ואונקלס תרגמו ע"ש קטורת בוסמן אע"כ ס"ל להי"מ דנהי בהמ"ק נבנה על הר המוריה הידוע שגדל שם מור ובהא מיירי קרא בדברי הימים מ"מ עקידת יצחק לא הי' שם אלא בהר סיני וארץ סנה קורא ארץ המוריה בקרא והר סיני קורא במתני' מי שענה לא"א בהר מורי' וע"ז דייק הש"ס מ"ט קרי' הכא לסיני מוריה ואמר שמשם יצאה הוראה וזה ברור בכוונתם ולולי דמסתפינא הייתי מכריע דהיינו פלוגתא דאמוראי מ"ד שמשם יצאה הוראה ס"ל סיני הוה ומ"ד שמשם יצאה מורא לאו"ה ס"ל הר הבית היה. עכ"ל.

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: ב' ספטמבר 06, 2010 8:50 pm
על ידי חכם באשי
גלילי כתב:אולי קשור לדיון אם הר סיני הוא הר המוריה, ואם נבנה ביהמ"ק על הר סיני, עי' תענית טז. ברש"י ובתוס' שם, ובשו"ת חת"ס (יו"ד סי' רל"ה ד"ה דברי הי"מ)


ראה גם:
viewtopic.php?f=7&t=1352&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=%D7%94%D7%A8+%D7%A1%D7%99%D7%A0%D7%99

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: ב' ספטמבר 06, 2010 9:17 pm
על ידי חכם באשי
עוד בענין אם הר סיני הוא-הוא הר המוריה,
ראו תזה משעשעת אצל: http://www.etzion.org.il/dk/5767/1092ma ... l#_ftnref3

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: א' פברואר 05, 2012 9:44 am
על ידי בברכה המשולשת
חכם באשי כתב:עוד בענין אם הר סיני הוא-הוא הר המוריה,
ראו תזה משעשעת אצל: http://www.etzion.org.il/dk/5767/1092ma ... l#_ftnref3


אכן חמוד

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: ב' מאי 21, 2012 3:19 pm
על ידי גאולה בקרוב
מחשבות, למה באמת לא ניתנה התורה בבקעה? בקעה לכאורה יותר סימן לענוה!
והרי הר סיני מעלתו בענוה, נמיכותו כלפי הרים אחרים, כדרשת חז"ל על "למה תרצדון וכו'!
אולי:
א.יותר כבוד תורה על הר. לתורה עולים!
ב.צריך לכפות הר כגיגית...
ג.ענוה אמיתית זה שיש במה להתגאות ובכל זאת ענו (סוף סוטה), ולא כשאין כלום.
ד.גם ת"ח צריך שמינית שבשמינית בגאוה... (ויש מחלוקת בזה בגמ')

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: ב' מאי 21, 2012 3:27 pm
על ידי ספרים
הרב גאולה מדבריך משמע שאתה הולך מקצה אל הקצה או בקעה או הר ובאמת שהיה יכול ליתנו גם במישור ולאו דווקא בהר.
אך דבריך מובנים בהחלט ומעניינים.

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: א' אפריל 23, 2017 2:44 pm
על ידי משה ובני ישראל
ספר מומלץ על מעמד הר סיני

https://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?181696

Re: הר סיני הוגבה - מקור

פורסם: א' מאי 09, 2021 8:07 pm
על ידי עושה חדשות
חכם באשי כתב:...הר סיני הנמוך, זכה בעת שנתנה עליו התורה - שיתגבה.
מהדיר הפיוטים לא מצא לכך מקור חז"לי,
היש ביד חכמי הפורום למצוא מקור לכך. עדיף מקור חזל"י או מהראשונים.


והנה זה בא...