עמוד 1 מתוך 1

טעם מנהג הנשים שלא לספור <פשט בדברי ה'שולחן שלמה'>

פורסם: א' מאי 11, 2014 12:12 am
על ידי נוטר הכרמים
במשנ"ב סק"ג
וכמדומה דבמדינותינו לא נהגי נשי כלל לספור. וכתב בספר שולחן שלמה דעכ"פ לא יברכו דהא בודאי יטעו ביום אחד, וגם ע"פ רוב אינם יודעים פירוש המלות.

והנה משכבר הימים שמעתי בשיעור מאאמו"ר שליט"א שכדי לעמוד על בירור דברי המשנ"ב כאן על אשורן, יש לעיין בדברי ספר שולחן שלמה בפנים, וז"ל, 'דבודאי יטעו יום אחד ולא ידעו הדין', והיינו שאין זה כפי המשמעות הפשוטה במשנ"ב דהחשש הוא שמא ישכחו ולא יספרו יום אחד, ואזי נמצאת ברכתן בכל הלילות לבטלה לפי מה שחוששין לשיטת הבה"ג דכל הספירה מצוה אחת היא, ואם שכח יום אחד ולא ספר שוב אינו מברך, אלא שהחשש הוא שמא יטעו יום אחד במנין הספירה או שישכחו מלספור, ומחמת חוסר ידיעה ימשיכו לספור בברכה, מאחר שלא ידעו הדין.

Re: טעם מנהג הנשים שלא לספור <פשט בדברי ה'שולחן שלמה'>

פורסם: א' מאי 11, 2014 12:15 am
על ידי מה שנכון נכון

Re: טעם מנהג הנשים שלא לספור <פשט בדברי ה'שולחן שלמה'>

פורסם: ב' מאי 12, 2014 8:16 pm
על ידי גם זו לטובה
הדברים ידועים, וכיון דנשים דידן ל"ש ה"ט, אני נוהג להורות שיספרו בברכה.

Re: טעם מנהג הנשים שלא לספור <פשט בדברי ה'שולחן שלמה'>

פורסם: ג' מאי 13, 2014 9:53 am
על ידי משולש
מנהג אשכנז שנשים סופרות בברכה.

Re: טעם מנהג הנשים שלא לספור <פשט בדברי ה'שולחן שלמה'>

פורסם: ג' מאי 13, 2014 10:00 am
על ידי מה שנכון נכון
יש להעיר מהרמ"א רצו ס"ח בין לביאור המ"א ובין לביאור הט"ז בו.

Re: טעם מנהג הנשים שלא לספור <פשט בדברי ה'שולחן שלמה'>

פורסם: ג' מאי 13, 2014 4:13 pm
על ידי בברכה המשולשת
כמדומני שמובא בשם הגרשז"א- אמותינו לא ברכו אבל נשותינו כן

Re: טעם מנהג הנשים שלא לספור <פשט בדברי ה'שולחן שלמה'>

פורסם: ה' מאי 15, 2014 12:50 pm
על ידי מה שנכון נכון
בברכה המשולשת כתב:כמדומני שמובא בשם הגרשז"א- אמותינו לא ברכו אבל נשותינו כן

ראה בהליכות שלמה פרק יא הערה 35 שבבית רשז"א לא ספרו הנשים ספירת העומר.

Re: טעם מנהג הנשים שלא לספור <פשט בדברי ה'שולחן שלמה'>

פורסם: ה' מאי 15, 2014 11:27 pm
על ידי עתניאל בן קנז
משולש כתב:מנהג אשכנז שנשים סופרות בברכה.

האם זה מתועד בספרות. או מסורת משפחתית בלבד?

Re: טעם מנהג הנשים שלא לספור <פשט בדברי ה'שולחן שלמה'>

פורסם: ו' מאי 16, 2014 10:17 am
על ידי משולש
דוגמאות:

מקור חיים (בכרך), קיצור הלכות, סי' תפ"ט, סעי' א':
טעם שאין הנדה סופרת בפה וברכה. מ"ש הגה' המרדכי ותו' פ"ו דמנחות דף ס"ה ע"ב, וחזקוני בבהר ומה שנ"ל ושצל"ע.

נוהג כצאן יוסף, עמ' רכה:
ספירת העומר... הנשים והטף שלא היו בבה"כ, סופרין בבתיהם.

שו"ת ר' ידידיה טיאה ווייל, או"ח, סי' ל"ט:
אשה אחת שכחה לספור ספירת העומר בלילה, ולמחרתו אחר שהתפללה ערבית עם הקהל בעוד היום גדול הזכירה עצמה וספרה בלא ברכה, ושאלה אם מותרת לספור אח"כ בשאר לילות בברכה או לא.
תשובה... באשה ודאי הספירה שלה אינה אלא מדרבנן... ולפ"ז... סופרת בשאר לילות בלא ברכה...

יש עוד הרבה מקורות.
גם הגרי"ש, הגרש"ז, הקה"י, ועוד גדולי דורנו מתירים לנשים לספור בברכה.

Re: טעם מנהג הנשים שלא לספור <פשט בדברי ה'שולחן שלמה'>

פורסם: ד' אפריל 08, 2015 10:43 pm
על ידי פרטיזן
רציתי רק לציין שבעל 'אילת השחר' מורה לנשים ביום האחרון לספור בברכה, כי אין מה לחשוש שישכחו.
ובאופן כללי קשה לי האם מי ששוכח מפסיד את כל הברכות למפרע?