עמוד 1 מתוך 1

כפיית הר כגיגית נחשב לחופה - היכן נמצא בדברי הרמב"ן?

פורסם: ו' יוני 06, 2014 12:16 am
על ידי נוטר הכרמים
רעיון זה מובא הרבה באחרונים, במהרש"א כתובות, בהפלאה בכמה מקומות, דרשות חתם סופר ועוד, [ואף מובא בראשונים - יעויין בשיט"מ בכתובות ז, ב בשם גליון תוס' ובספר הרוקח סי' שנג]. והנה כעת מצאתי בערוך השלחן אבן העזר הלכות קידושין סימן לד סעיף ד שהביא את זה בשם הרמב"ן, וזה לשונו
וי"א דזהו החופה והקדושין של כלל ישראל שנתקדשו להקב"ה בשעת מתן תורה דהחופה הוא הר סיני שכפה עלינו את ההר כגיגית ועמדנו תחת ההר כתחת החופה והקדושין היא מתן תורה [רמב"ן]
האם ידוע למישהו היכן יש כזה רמב"ן? (מדור בית המדרש ב'עוז והדר http://portal.oz-vehadar.com/forums/top ... /#new-post)

Re: כפיית הר כגיגית נחשב לחופה - היכן נמצא בדברי הרמב"ן?

פורסם: א' אפריל 26, 2015 7:37 pm
על ידי א גאליציאנער
אולי תמצא כאן בדברי הבית אפרים מקור לדבר, עיינתי מקופיא ובזכרוני שצריך להיות כאן מוזכר.

Re: כפיית הר כגיגית נחשב לחופה - היכן נמצא בדברי הרמב"ן?

פורסם: א' אפריל 26, 2015 11:56 pm
על ידי אמרתי אחכמה
נוטר הכרמים כתב:רעיון זה מובא הרבה באחרונים, במהרש"א כתובות, בהפלאה בכמה מקומות, דרשות חתם סופר ועוד, [ואף מובא בראשונים - יעויין בשיט"מ בכתובות ז, ב בשם גליון תוס' ובספר הרוקח סי' שנג]. והנה כעת מצאתי בערוך השלחן אבן העזר הלכות קידושין סימן לד סעיף ד שהביא את זה בשם הרמב"ן, וזה לשונו
וי"א דזהו החופה והקדושין של כלל ישראל שנתקדשו להקב"ה בשעת מתן תורה דהחופה הוא הר סיני שכפה עלינו את ההר כגיגית ועמדנו תחת ההר כתחת החופה והקדושין היא מתן תורה [רמב"ן]
האם ידוע למישהו היכן יש כזה רמב"ן? (מדור בית המדרש ב'עוז והדר http://portal.oz-vehadar.com/forums/top ... /#new-post)


כפי הנראה, מקורו של ה'ערוך השלחן' הוא,
מהשיטה מקובצת כתובות דף ז, ב:

שיטה מקובצת.jpg
שיטה מקובצת.jpg (68.07 KiB) נצפה 3274 פעמים


וה'ערוך השלחן' חשב, שכל הקטע [בשיטה מקובצת] עד הסוף, הם מדברי הרמב"ן.

אבל באמת העתקת דברי הרמב"ן מסתיימת לפני המילים "וכתוב בגליון תוס' חופה וקידושין",
כמבואר למעיין בפנים בחידושי הרמב"ן [כתובות ז, ב].
ומשם ואילך העתיק השיטה מקובצת מ'גליון תוספות'.

נמצא שמה שהעתיק ה'ערוך השלחן', הוא 'גליון תוספות', ולא 'רמב"ן'.

Re: כפיית הר כגיגית נחשב לחופה - היכן נמצא בדברי הרמב"ן?

פורסם: ב' אפריל 27, 2015 7:49 pm
על ידי לומד_בישיבה
זכור לי שהמהרש"א בשבת טורח להבין פשט בכפה עליהם הר כגיגית האם עשה חור מתחת להר ואולי הדברים תלויים בזה.

Re: כפיית הר כגיגית נחשב לחופה - היכן נמצא בדברי הרמב"ן?

פורסם: ג' מאי 02, 2017 3:14 am
על ידי אברמוב
לומד_בישיבה כתב:זכור לי שהמהרש"א בשבת טורח להבין פשט בכפה עליהם הר כגיגית האם עשה חור מתחת להר ואולי הדברים תלויים בזה.

בביאור המציאות של כפיית הר כגיגית
במהר"ל פירשו (גור אריה, פרשת יתרו ד"ה שנתלש) שכפיית ההר כגיגית אינה כפשוטה שכפו עליהם את ההר, אלא שהקב"ה הביא שבני ישראל ישיגו שהתורה היא הכרחית לקבלה, ואם לא יקבלוה שם תהא קבורתם שאין אלו חיים בלי קבלת התורה.
אמנם בתרגום יונתן בן עוזיאל מבואר שכפיית ההר היא כפשוטה, שכתב (שמות יט יז): וזקפיה באוירא והוה זייג הי כאספקלריא ואתעתדו תחותי טוורא. ולכאורה פירוש דבריו, שההר היה זקוף עליהם והיה צלול כזכוכית. ומדוע נזקק לדבר זה, שהיה כזכוכית?
אלא מפני שבני ישראל היו בתחתית ההר כפשוטו, ואיך יראו את כל הניסים שעל ההר? לכך הוזקקו אף לנס זה שההר נעשה שקוף.

Re: כפיית הר כגיגית נחשב לחופה - היכן נמצא בדברי הרמב"ן?

פורסם: ד' מאי 03, 2017 8:55 am
על ידי נוטר הכרמים
אברמוב, ייש"כ על ההערה. עכ"פ בודאי במדרשי חז"ל רבים מבואר שזה היה כפשוטו ממש, וכן בדברי הקדמונים שזה נחשב כחופה. בדברי מהר"ל בגו"א לא נתפרש להדיא שזה לא היה גם כפשוטו, אף שכך משמע בדבריו, ויותר נתפרש כן בדברי המשך חכמה על אתר.

Re: כפיית הר כגיגית נחשב לחופה - היכן נמצא בדברי הרמב"ן?

פורסם: ד' מאי 03, 2017 10:48 am
על ידי דרומי
בהאי ענינא