אוריאן תליתאי - תנ"ך
פורסם: ג' מאי 24, 2016 9:48 pm
בריך רחמנא דיהב אוריאן תליתאי לעם תליתאי על ידי תליתאי ביום תליתאי בירחא תליתאי
רנ"ג רש"י ועוד ראש', מפרשים אוריאן תליתאי על שם תורה נביאים כתובים, ובריטב"א הוסיף שהכל נרמז בסיני, ועי"ש עוד פירושים.
אמנם כעת ראיתי את דברי בן דורו של ר' פרחיה (בשיטת הקדמונים) מסכת שבת דף פח עמוד א -
ראיתי לזכור פירוש זה הדרש הכתוב גמרא להשלים בו הפרק, שראיתי בו פירוש להרב הגדול בישראל הרב רבינו אברהם בר הרב הגדול רבינו משה בעל החיבור מנוחתו כבוד. אמרינן בגמרא דרש ההוא גלילאה. פירוש אדם אחד מן הגליל בא ודרש. בריך רחמנא דיהב לן אוריאן תליתאה. פירוש שהרי נצטוו במצרים על קרבן פסח. והוא צווי ראשון. וצווי שני היה לישראל במדבר, כדאמור רבנן שבת ודינין במרה אפקוד. ולא נצטוו צוואה שלישית אלא במעמד הר סיני. ופירוש יפה הוא זה מאד. שהרי ראיתי מי שמפרש אוריאן תליתאה שהוא עונה על התורה ועל הנביאים והכתובים. ואינו כן, שאין לנו תורה אלא על ידי משה רבינו בלבד
וקושיא זו כבר נמצאת בספרי דרוש וחסידות, ותירוצים רבים וטובים לה. אבל הריני מסתקרן לידע האם בין קדמונינו הוא יחיד בקושיא זו, וכן האם מובא בעוד מקום פירוש זה של רבי אברהם בהר"מ.