מנהג עדות המזרח וצפו"א בקריאת רות בשבועות

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 9920
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

מנהג עדות המזרח וצפו"א בקריאת רות בשבועות

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יוני 07, 2016 9:56 am

העיר פלוני שמא האריז"ל כלל רות בתיקון כדי לצאת ידי המנהג של קריאת רות בשבועות, נפק"מ שאנן בני אשכנז שקוראים בבוקר אין בו צורך. ואני הק' השבתי שהרי כמה קריאות יש בתיקון שלמנהג כל ישראל קוראים בבוקר: קרה"ת והפטריות (יתרו, יחזקאל, חבקוק בחו"ל) ואעפ"כ כללם האריז"ל בתיקונו. ועוד, שמנהג הספרדים היום שאומרים רות בבוקר בין תפילות הבוקר או אחרי מנחה (עם האזהרות). אלא שלא ידעתי אם הוא מנהג פשוט בין הספרדים ומה זמנו. (ואחרי ככלות הכל, הכל לפלפולא בעלמא, שבדבר כיו"ב אין מי שיש לו את הכתפיים להשמיט ע"ס סברות בעלמא).

אשמח לחוו"ד.

פלגינן
הודעות: 1728
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: מנהג עדות המזרח וצפו"א בקריאת רות בשבועות

הודעהעל ידי פלגינן » ג' יוני 07, 2016 10:03 am

דומני שר' המבורגר במאמרו המקיף על 'תיקון ליל שבועות' בשרשי ח"ג, עמד על זה.

פלגינן
הודעות: 1728
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: מנהג עדות המזרח וצפו"א בקריאת רות בשבועות

הודעהעל ידי פלגינן » ג' יוני 07, 2016 8:55 pm

כאמור, הנה זה.
[המאמר ארוך ומקיף, ויתכן שיש עוד התייחסויות לכפילויות שיש בתיקון. מומלץ מאוד לעיון].
קבצים מצורפים
בש המבורגר, שרשי, ג, תיקון אמירת מגילות רות ושיר השירים.pdf
(503.26 KiB) הורד 89 פעמים

אשי ישראל
הודעות: 238
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: מנהג עדות המזרח וצפו"א בקריאת רות בשבועות

הודעהעל ידי אשי ישראל » ה' יוני 09, 2016 12:02 am

פלגינן כתב:כאמור, הנה זה.
[המאמר ארוך ומקיף, ויתכן שיש עוד התייחסויות לכפילויות שיש בתיקון. מומלץ מאוד לעיון].


לזכרוני הוא לא עסק בזה שם.
לענ"ד אכן הסברא שכתבת מסתברת. ולזכרוני בתיקון של ר"ש אלקבץ ושל הרמ"ק מגילת רות איננה נזכרת.

לעומקו של דבר
הודעות: 3528
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: מנהג עדות המזרח וצפו"א בקריאת רות בשבועות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' יוני 09, 2016 9:49 am

איך שלא יהיה יש כאן איזה עניין, הלא לפי הסוד לכל יש חפץ גם בסדר הדברים, ואם רצה האריז"ל לתקן אמירת רות בעצרת כי לא היו קורין אותה בבתי כנסיות, יכל לצוות לאומרה אחר סדר התיקון, או אחר תפילת השחר. (בפרט שהלא לפי האר"י מלבד סדר התיקון יש ללמוד בלילה רק סתרי תורה, לא כן?)
נערך לאחרונה על ידי לעומקו של דבר ב ג' יוני 14, 2016 4:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרי יהושע
הודעות: 2305
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מנהג עדות המזרח וצפו"א בקריאת רות בשבועות

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' יוני 10, 2016 2:56 pm

הסברא ברורה לחלק בין נביאים שיש מקום לקרוא כולן בתוך התיקון, שהן חובת היום, ובלילה חלק מהתיקון, לבין מנהג של קריאת רות בלילה או ביום, שאין טעם לקרוא גם בלילה וגם ביום ומי שרוצה יכול לוותר על זה, ואלי אפי' רצוי לא להנהיג כך, אבל כבר הביאו מאמרו של הרב המבורג בנושא ואין מה להוסיף.

בנושא אחר, ידוע מה שהאריכו שמקובל מתלמידי תלמידי האר"י שלא ללמוד משניות בלילה, האם זה דווקא משניות, או גם גמרא?, כי החיד"א כתב ילמד מדרש האם זה דווקא?

שמעתי שזה כולל רק משניות, שהן השפחה דמטרניתא, שבהן משוקעות הלכה שבע"פ אבל הגמ' שזה כבר טעמי המשניות, אינן מפריעים לקישוטי כלה.

מקובל ללמוד משניות ביכורים כך נדפס במחזורים האם זה נכלל בזה, או רק משעת התיקון דווקא?,

אם יש חומר כתוב או מקורות או סברות אשמח להתוודע אליהן


בברכת אשר בחר בנו ונתן לנו תורתו מתוך האש הגדולה

לעומקו של דבר
הודעות: 3528
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: מנהג עדות המזרח וצפו"א בקריאת רות בשבועות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' יוני 13, 2016 2:55 pm

המבורגר לא הביא ראיות, רק דוגמא מתרי"ג מצוות שהובא מליקוטי חבר בן חיים. ופשוט לחלק אחר שתרי"ג מצוות אינו מעיקר התיקון.
---
אחר ההתבוננות לא הבנתי, בתיקון יש את שני הקריאות של שני הימים, את שני המפטירים של שני הימים, ואת שני ההפטרות של שני הימים. ובאף אחד מהם לא חששו לכפילות (וכש"כ אי"ס למעלה) . מה פתאום להניח שדווקא בקריאת רות יש לחשוש לכפילות. (חשש שמעצמו הוא די משונה, ועיי"ש אצל המבורגר שצידד שאם קוראים בפעם השניה בצהריים, יש פחות חשש כפילות מאשר אם קוראים בבוקר. וצ"ע)
---
מה שכן אולי היה מקום לחלק, שהקריאות נקראות על ידי הקורא משא"כ רות נקראת ע"י הציבור. נו נו. ומ"מ לא שייך זה בנוהגים שגם רות נקראת ע"י הקורא מהמגילה.

פרי יהושע
הודעות: 2305
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מנהג עדות המזרח וצפו"א בקריאת רות בשבועות

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' יוני 14, 2016 2:43 pm

אמת שקורים אפילו דברים שאין קורים כלל ורק כל דבר ששייך לשבועות מאריכים בו יותר.

אבל קריאה שהיא מנהג אין טעם לייסד מנהג לקרוא בכפילות, כיון ובבסיס הקריאה הזו היא אפי' ביחיד וכבמסכת סופרים, ומעולם לא נקראה פעמים.

גם איכה לא נקראה פעמים בעבר, עד לאחרונה שיש שממש קורים אותה עפ"י מנהג מסכת סופרים אחרי קריאת התורה ואכמ"ל.
נערך לאחרונה על ידי פרי יהושע ב ד' יולי 27, 2016 1:04 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3528
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: מנהג עדות המזרח וצפו"א בקריאת רות בשבועות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' יוני 14, 2016 4:34 pm

פרי יהושע כתב:אמת שקורים אפילו דברים שאין קורים כלל ורק כל דבר ששייך לשבועות מאריכים בו יותר.

אבל קריאה שהיא מנהג אין טעם לייסד מנהג לקרוא בכפילות, כיון ובבסיס הקריאה הזו היא אפי' ביחיד וכבמסת סופרים, ומעולם לא נקראה פעמים.

מעולם לא תיקנו גם לקרוא פרשת מתן תורה פעמיים.
אם בכל מקום שמגיעים בתנ"ך שייך לעניין היום מאריכים, ראוי שכך יהיה גם במגילת רות, מכיוון שהיא שייכת לשבועות.

אם יש טענה היא הפוכה, שאחרי שקוראים מגילת רות בלילה במסגרת התיקון שוב א"צ לקרוא בבוקר שנית. וזה באמת טענה בפרט לפי מה שמעוררים כאןשאפשר לקרוא רות גם בלילה.
וזה בפרט אם נוהגים לעשות את התיקון בציבור עם קדישים בין הספרים וכו' ואז ממילא גם הרות נקראת די בציבור.
רק ששוב, אם נוהגים לקרוא במגילה חזרה המעלה לשוב ולקרוא.

פרי יהושע
הודעות: 2305
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מנהג עדות המזרח וצפו"א בקריאת רות בשבועות

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' יוני 14, 2016 9:49 pm

הטענה הזו שאם קורים במסגרת התיקון אי אפשר לקרוא שנית היא תלויה אם ישנם עשרה שלא קרו או לא, אולם עניין הכפילות הוא שאלה בסיסית אם יש טעם להנהיג כך.

אבל דומני שהעניין מוצה


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים