עמוד 1 מתוך 1

אקדמות מילין

פורסם: ד' יוני 08, 2016 5:14 pm
על ידי אלי בנאי
מכובדי
בחג השבועות נהוג לקרוא את הפיוט 'אקדמות מילין' לר' מאיר ב"ר יצחק שליח צבור,
בפיוט זה מתואר הקניגין הגדול בין הבהמות ללויתן, לפי ויקרא רבה, שמיני, ג], ד"ה כל אמרת אלוה צרופה.
פרופ' שירמן הספרו 'לתולדות השירה והדראמה העברית' (עמ' 66) מספר על 'הקרב בין בהמות ולויתן לפי פיוט עברי קדום'.
קראתי בעיון רב את הנכתב על הקרב ולפי שירמן הוא מופיע אצל הקליר בקינה לתשעה באב 'זכור איכה אנו שפתינו',
חיפשתי את הקינה המדוברת ואחרי חפירה רבה מצאתי אותה אצל גולדשמיט, במלואה - אך לא מצאתי בה כל איזכור על
הקניגין (או הקרב) בין הבהמות ללויתן.
שאלתי, (בבקשה), באיזה פיוט או קינה של הקליר מופיע איזכור או דיבור על המלחמה לעתיד לבוא בין הבהמות ללויתן.
[עוד קצת בנושא, קראתי באחד הספרים, (לא זוכר היכן), שם מתואר הקרב, ששתי החיות יוכנסו אל הזירה בתהלוכה מפוארת, הבהמות יכנס מרצונו וגבריאל ימשוך את הלויתן בחכתו והנה הקרב מתחיל זה מכה את זה וזה מכה את השני ושניהם נהרגו, זה נחרו וזה קרעו...].
שוב שאלתי, איפה אצל הקליר יש את סיפור הקרב.
תודה רבה
אלי בנאי
חג שמח

Re: אקדמות מילין

פורסם: ד' יוני 08, 2016 6:03 pm
על ידי מה שנכון נכון
כאמור בדברי שירמן שם הקינה 'זכור איכה אנו' אינה נמצאת בשלמותה ברוב הסידורים, וגם אצל גולדשמיט חסר חלק זה.
במאמרו המקורי שב'דברי האקדמיה הישראלית למדעים' כרך ג' צירף שירמן נספח עם הנוסח השלם של הקינה, אך נספח זה לא צורף לספרו לתולדות השירה וכו'.
המשך הקינה הפותח ב'ויכון עולם על מליאתו' ישנו במקורות שבהערה 9, ושם נמצא סיפור הקרב.
תוכל לראותם כאן מעמ' 227 באוצר, או בסריקה שבסה"ל (מעמ' 454).
או כאן מעמ' 403 באוצר.

Re: אקדמות מילין

פורסם: ד' יוני 08, 2016 7:22 pm
על ידי חכם באשי
הנה לך נספחו של שירמן
הקרב - לפורום.pdf
(193.01 KiB) הורד 1071 פעמים

(הטקסט מצוי גם ב'מאגרים' של האקדמיה ללשון)

Re: אקדמות מילין

פורסם: ב' יוני 13, 2016 11:31 am
על ידי אלי בנאי
תודה רבה
למה שנכון נכון ולחכם באשי
שעזרו לי מאוד לעלות על המקורות של
'בהמות ולויתן פיוט עברי קדום' (שירמן על הקליר)
שוב תודה
ישר כוח גדול מאוד

Re: אקדמות מילין

פורסם: א' מאי 21, 2023 10:47 pm
על ידי ישיבה מאן דהו
שמתי אל לבי ששני הפיוטים שחיבר ר' מאיר בר' יצחק ש"ץ מוורמייזא, "אקדמות מילין" לשבועות ופיוטי "רשות" לחתן תורה ולחתן בראשית, שנאמרים בכל ישראל (לצד פיוטים אחרים שלו שנשתקעו), שניהם נאמרים באותה נעימה ממש.