עמוד 3 מתוך 3

Re: שאלות במגילת רות

פורסם: א' מאי 28, 2023 5:53 pm
על ידי אור עולם
למה?

Re: שאלות במגילת רות

פורסם: א' מאי 28, 2023 6:02 pm
על ידי כדכד
זה שצריך קדושין לזה שגם בלי הגואל הקרוב וכו'
התכנית היתה שבעז יגיד לרות "את אשר תעשין". בפועל רות גם גילתה לו שבקשתה היא ופרשת כפך על אמתך" איך זה מתקשר לצורך בקדושין?

Re: שאלות במגילת רות

פורסם: א' מאי 28, 2023 6:18 pm
על ידי אור עולם
מדומני מפורש במגילה
נעמי אומרת לרות שאחר "וגלית מרגלותיו ושכבת": "והוא יגיד לך את אשר תעשין".
אמנם בביצוע מפורש שרות בקשה ממנו "ופרשת כנפך על אמתך כי גואל אתה" ולא מצינו שנעמי אמרה לה לבקש במפורש אבל יתכן שכדי להרגיע את בעז מהחרדה שנלפת בה ורות היתה צריכה להסביר שזו היא היא מצאה לנכון גם להסביר לו את מטרת בואה.
יתכן שלא ידעו נעמי ורות על קיומו של הגואל הקרוב יותר או שלא חשבו שהוא יסכים

שאלתי הייתה מה חשבו נעמי ורות שיקרה שם בלילה, הרי היבום אינו מדאו' ויצטרכו קידושין.
ועל זה לא משנה תשובתך שהן לא ידעו על הגואל הקרוב וכו'.

Re: שאלות במגילת רות

פורסם: א' מאי 28, 2023 6:24 pm
על ידי כדכד
שהן לא ידעו על הגואל הקרוב זה אינו תשובתי
תשובתי היא מה שציטט מר לפני כן שמפורש במגילה שנעמי אמרה לרות לראות מה יגיד בעז אלא שבפועל רות גם הזכירה במפורש שבקשתה שבעז יפרוש כנפו עליה דהיינו שישא אותה.
בקשתי להסביר למה בקשה במפורש בעוד שנעמי לא אמרה לה לעשות זאת ועל כך עניתי שזה אולי כדי להרגיע את בעז וכן למה בקשה שישאנה אם יש גואל קרוב ועל זה כתבתי שאולי לא ידעו ואולי חשבו שלא יסכים

Re: שאלות במגילת רות

פורסם: א' מאי 28, 2023 6:47 pm
על ידי אור עולם
קשה לי לקבל שנעמי שלחה אותה לרחוץ ולסוך ולרדת באמצע הלילה, לא להיודע לאיש עד כלותו לאכול וכו' - וכל זה בשביל סתם לדבר איתו.

Re: שאלות במגילת רות

פורסם: א' מאי 28, 2023 7:15 pm
על ידי י. אברהם
ספורנו (1).pdf
(293.32 KiB) הורד 47 פעמים

Re: שאלות במגילת רות

פורסם: א' מאי 28, 2023 10:14 pm
על ידי מעט דבש
ילקוט שמעוני (תרו):
אמר רבי ברכיה ארורים הרשעים להלן 'ותתפשהו בבגדו ותאמר שכבה עמי' (בראשית לט, יב) כבהמה, ברם הכא ופרשת כנפך על אמתך:


אלשיך
או יאמר, כי בשומעה מי את, אמרה אם כוונת שאלתו להכיר מי אנכי, אנכי רות. ואם הוא אם כשרה אני, אמרה אמתך כמפורש. ואם הכוונה אם אני טהורה בטבילה ומוכנת, אמרה ופרשת כנפיך כי אין הכנה מעכבת, וחזרה לומר אמתך לרמוז אל תשיב פני אחרי אשר נתביישתי כענין האמה, שעל כן מייעד אותה שלא לביישה. ושמא תאמר הלא טוב יהיה בקדושין ושבע ברכות, לזה אמר כי גואל אתה ועל ידי ייבום אין צריך רק ביאה שגומרת ביבמה, שהקדושין הם מאמר מדרבנן שנתקן אחר כך, וזהו כי גואל אתה בתורת ייבום ואין צריך רק ופרשת:


משיב נפש (ב"ח):

משיב נפש - ב''ח - רות - ופרשת כנפך.jpg
משיב נפש - ב''ח - רות - ופרשת כנפך.jpg (147.74 KiB) נצפה 3674 פעמים


משיב נפש - ב''ח - רות - ליני הלילה.jpg
משיב נפש - ב''ח - רות - ליני הלילה.jpg (224.3 KiB) נצפה 3674 פעמים

Re: שאלות במגילת רות

פורסם: א' מאי 28, 2023 10:28 pm
על ידי מעט דבש
שטייגעניסט כתב:אוסיף עוד כמה שאלות
א: מדוע ייעצה נעמי לרות להציע לבועז לשאתה בדרך כה משונה, להיכנס תחת מרגלותיו באמצע הלילה? ואם תאמר שהייתה בושה להציע לו בפה, הרי בפועל היא דיברה אודות העניין באותו לילה.

וכלשון האלשיך (וראה שם ביאורו):
הנה על כללות הענין ראוי לשום שכל והבין, הזאת נעמי שיאמרו כלילת דעת ויראת ה' והצנע לכת, ומה ראתה על ככה ומה הגיע אליה, איך אמרה אל רות עצה נבערה הלוך תלך בנשף בערב יום אל המשכב אשר ישכב שם בועז ולגלות מרגלותיו לשכב אצלו להיות עמה ואוי לה לאותה בושה, למה יאמרו הרואים כי בשוקי האיש תרצה וכן לא יעשה. ועל נעמי יפלא כי הכזונה תעשה את כלתה אשר אהבתה וכי התענית בכל אשר התענית, ולא שתה לבה מה תעשה כי יקום בועז משנתו והנה אשה שוכבת מרגלותיו, אולי תבער בו חמתו ויזעק זעקה גדולה ומרה גשו נא אלי סביבותי נערי, ראו באה אלי אשה ותגל מרגלותי ותשכב, רדפו ותפסוה רמסוה גרשוה פטרוה תרכוה מכל המקום הזה, עשו לה כדת עשו לה כנימוס עשו לה כראוי, תוכחת מגולה לעיני כל ישראל ונוסרו כל הנשים ולא תעשינה כדבר הרע הזה כי רע עלי המעשה, ואם אחר שב גם ישיש כמוני היום הלך לבה, ומה תעשה אחרי הבחורים. וגם המה יענו אחריו עזות ומפניה לא יחשכו רוק ותשבע בחרפה. וגם כי מיד בועז לא תצא לה תקלה, הלא מביתה עד גרן השעורים בנשף בערב יום, הלא יפגעו בה כמה וכמה ריקים ופוחזים מאחרי בנשף ואחזו בה, ולא ירפוה עד עשותם נבלה ומושיע אין לה. והמבלי אין שדכנים בישראל, דבר ידברו אל בועז לאמר הלא ראית הנערה הזאת אשר היתה עם נערותיך, והלא שמת לבך אל צניעותה וכשרותה, והגד הוגד לך כל אשר עשתה עם חמותה אחרי מות אישה ותעזוב אביה ואמה ותבא לחסות תחת כנפי ה', ומי כמוה תפרוש גם אתה כנפיך עליה כי היא טובה לך להבנות ממנה, או נעמי בעצמה דבר תדבר היא עם בועז כי קרוב לה האיש ולא ישיב את פניה:

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני ספה"ע, ל"ג בעומר, שבועות ◆

פורסם: א' מאי 28, 2023 10:31 pm
על ידי מעט דבש
ואחרי דברי האלשיך והב"ח, עדיין קשה:
אור עולם כתב:מדובר כאן ביבום שאינו דאו', וצריך קידושין.

Re: שאלות במגילת רות

פורסם: ב' מאי 29, 2023 8:19 am
על ידי עזריאל ברגר
בועז הוא אבצן שהיה שופט את ישראל.
ושמא דינו כמלך שמותר בפילגש בלא קידושין?

Re: שאלות במגילת רות

פורסם: ב' מאי 29, 2023 10:03 am
על ידי כדכד
אור עולם כתב:קשה לי לקבל שנעמי שלחה אותה לרחוץ ולסוך ולרדת באמצע הלילה, לא להיודע לאיש עד כלותו לאכול וכו' - וכל זה בשביל סתם לדבר איתו.

בשביל לדבר אתו לא סתם... (וידוע שלפני פגישות שידוכים מתכוננים היטב ע"ד "ורחצת וסכת" וכו')
הרי זה מפורש במגילה "והוא יגיד לך את אשר תעשין".
יתירה מזו, לא ברור שהתכנית המקורית היתה שתדבר אתו. יתכן שהתכנית המקורית היתה שבעז יבין לבד שהם מצפים ממנו לשאת אותה
"אל תודעי לאיש" אינו חלק מהמהלך אלא שהיוודעות מוקדמת עלולה להכשיל את המהלך

Re: ◆ שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום ◆

פורסם: ב' מאי 29, 2023 1:59 pm
על ידי בערקע חייט
במגלת רות מצינו שרות הלכה ללקט יום יום בשדות בועז, והוא היתה עבודה קשה, והלא בועז איש חיל נדיב בעמו, ולמה לא שלח כמה שקים תבואה לבית נעמי, ולא תצטרך רות לעבוד קשה לפרנסתם,
ובשלמה שלרות לא נתן, כמבואר במפרשים שחשש על ליזת שפתים שיאמרו שנתן עינו בה, אבל על נעמי קרובתו, ואשה שבאת בשנים שהעידה עכל עצמה כי זקנתי מהיות חלאיש, למה לא פרנסה בכבוד,

Re: שאלות במגילת רות

פורסם: ב' מאי 29, 2023 3:00 pm
על ידי בברכה המשולשת
עזריאל ברגר כתב:בועז הוא אבצן שהיה שופט את ישראל.
ושמא דינו כמלך שמותר בפילגש בלא קידושין?


כמדומני שיש על זה דיון מסביב לעניין גדעון

Re: שאלות במגילת רות

פורסם: ב' מאי 29, 2023 3:49 pm
על ידי כדכד
אף אם היה מותר (ולדעת הראב"ד לא רק מלך מותר) ברור שזו לא היתה כוונת נעמי ורות
נעמי בקשה עבור רות "מנוח אשר ייטב לך" וברור שמדובר שרצתה שתינשא ולא כפילגש

Re: שאלות במגילת רות

פורסם: ב' מאי 29, 2023 10:04 pm
על ידי מעט דבש
בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב:בועז הוא אבצן שהיה שופט את ישראל.
ושמא דינו כמלך שמותר בפילגש בלא קידושין?

כמדומני שיש על זה דיון מסביב לעניין גדעון

המיוחסות לרשב"א רפד
...ומצינו גדולי ישראל נושאין אותה. שנאמר ועיפה פילגש כלב ילדה. וגדעון שופטן של ישראל שדבר בו ה' כתיב בו ופילגשו אשר בשכם ילדה לו. וא"ת שהשופט הרי הוא כמלך מפני שנוהג שררה על הציבור ופילגשו ידועה. נתת דבריך לשיעורים להתירה לבעלי השם.

Re: שאלות במגילת רות

פורסם: ב' מאי 29, 2023 10:29 pm
על ידי מעט דבש
בחבצלת השרון (המצ"ב) האריך בענין לינת רות אצל בועז, והביא המדרש (ספרי בהעלותך פח):
חי ה' שכבי עד הבוקר (רות ג יג) לפי שהיה יצר הרע יושב ומצערו כל הלילה ואומר לו אתה פנוי ומבקש אשה והיא פנויה ומבקשת איש ואתה למד שהאשה נקנית בבעילה עמוד ובוא אליה ותהי לך לאשה נשבע ליצרו הרע ואמר לו חי ה' אם אגענה ולאשה אמר שכבי עד הבוקר.

ובילקוט שמעוני תרו
ר' יודן אמר כל הלילה היה יצר הרע מקנטרו ומצערו ומפתהו בדברים היא פנויה ואתה פנוי, אתה מבקש אשה והיא מבקשת איש עמוד ובועלה ותקנה אותה בביאה, ונשבע חי ה' ליצרו, ולאשה אמר שכבי עד הבקר.


וביאר בכמה אופנים, ואכתוב בקיצור שני הדרכים הראשונים:
א) על פי מה שכתב בזכר יצחק (יד, ד"ה ואמנם) שלשיטת התוספתא (קידושין א, א) והירושלמי (יבמות יד, א) קידושי ביאה חלים גם ללא עדים (ודלא כתלמודא דידן בקידושין סה. וכן הוא להלכה בשו"ע אבה"ע לג, א).

ב) שיכל לישא אותה בתור פילגש, או לדעות שפילגש מותרת גם להדיוט (ע' רמ"א אבה"ע כו, א) או גם לרמב"ם (הלכות מלכים ד, ד) שרק מלך מותר בפילגש - י"ל ששופט דינו כמלך, כמו שצידד במיוחסות לרשב"א (רפד) בדעת הרמב"ם. וכמו שכתב להדיא בדרשות חתם סופר (ח"ב דף שב.) שבועז היה דינו כמלך (וע' דרשות הר"ן יא - "אבל כאשר לא יהיה מלך בישראל, השופט יכלול שני הכוחות, כח השופט וכח המלך").


Re: שאלות במגילת רות

פורסם: ב' מאי 29, 2023 10:37 pm
על ידי מעט דבש
יש להוסיף גם את דברי הט"ז (יו"ד קצב, א):
וכן מצינו ברות שנכנסה למטתו של בועז אחר שטבלה (עיין רות רבה ו, א "אמרה לו טהורה"), וקשה הא צריכים שבעה נקיים אחר שנתפייסו ביחד לישא זה את זו (נדה סו.) ולפי מה שכתבתי ניחא דעדיין לא היתה גזרה זאת.

ועיי"ש בחוות דעת.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני ספה"ע, ל"ג בעומר, שבועות ◆

פורסם: ג' מאי 30, 2023 5:15 pm
על ידי HaimL
אור עולם כתב:אשמח לעזרה בהבנה פשוטה - מה ציפו נעמי ורות שיקרה בליל הירידה אל הגורן? מה הייתה התכנית?

ובעצם העניין תמוה, כיצד הכשילו רות ונעמי הצדקניות את בועז בעבירה חמורה של קישוי לדעת, כמפורש בגמרא,

ענוותנותו של בועז דכתיב (רות ג, ח) ויהי בחצי הלילה ויחרד האיש וילפת מאי וילפת אמר רב שנעשה בשרו כראשי לפתות

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני ספה"ע, ל"ג בעומר, שבועות ◆

פורסם: ג' מאי 30, 2023 8:18 pm
על ידי עזריאל ברגר
נראה די ברור שרות סברה שהיא נשלחה לגורן על מנת שהוא יבעל אותה שם, ולכן היא עשתה את מעשיה בכיוון הזה.
וייתכן שהיא טעתה בהבנת הענין הזה, אך לפי הבנתה - היא פעלה כהלכה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני ספה"ע, ל"ג בעומר, שבועות ◆

פורסם: ה' יוני 01, 2023 5:08 pm
על ידי HaimL
עזריאל ברגר כתב:נראה די ברור שרות סברה שהיא נשלחה לגורן על מנת שהוא יבעל אותה שם, ולכן היא עשתה את מעשיה בכיוון הזה.
וייתכן שהיא טעתה בהבנת הענין הזה, אך לפי הבנתה - היא פעלה כהלכה.

כיצד יפרש כבודו את הפסוק,

וִיהִ֣י בְשׇׁכְב֗וֹ וְיָדַ֙עַתְּ֙ אֶת־הַמָּקוֹם֙ אֲשֶׁ֣ר יִשְׁכַּב־שָׁ֔ם וּבָ֛את וְגִלִּ֥ית מַרְגְּלֹתָ֖יו ושכבתי וְשָׁכָ֑בְתְּ וְהוּא֙ יַגִּ֣יד לָ֔ךְ אֵ֖ת אֲשֶׁ֥ר תַּעֲשִֽׂין׃

שאם יקנה אותה בביאת יבמה, אין אחריה ולא כלום, ולא בעיא שום מעשה של רות, דאפילו בע"כ קני.

Re: שאלות במגילת רות

פורסם: ה' יוני 01, 2023 9:08 pm
על ידי מעט דבש
משיב נפש - רות - ב''ח - והוא יגיד לך.jpg
משיב נפש - רות - ב''ח - והוא יגיד לך.jpg (56.87 KiB) נצפה 3539 פעמים


ועיין גם באלשיך.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני ספה"ע, ל"ג בעומר, שבועות ◆

פורסם: ה' יוני 01, 2023 10:14 pm
על ידי עזריאל ברגר
HaimL כתב:
עזריאל ברגר כתב:נראה די ברור שרות סברה שהיא נשלחה לגורן על מנת שהוא יבעל אותה שם, ולכן היא עשתה את מעשיה בכיוון הזה.
וייתכן שהיא טעתה בהבנת הענין הזה, אך לפי הבנתה - היא פעלה כהלכה.

כיצד יפרש כבודו את הפסוק,

וִיהִ֣י בְשׇׁכְב֗וֹ וְיָדַ֙עַתְּ֙ אֶת־הַמָּקוֹם֙ אֲשֶׁ֣ר יִשְׁכַּב־שָׁ֔ם וּבָ֛את וְגִלִּ֥ית מַרְגְּלֹתָ֖יו ושכבתי וְשָׁכָ֑בְתְּ וְהוּא֙ יַגִּ֣יד לָ֔ךְ אֵ֖ת אֲשֶׁ֥ר תַּעֲשִֽׂין׃

שאם יקנה אותה בביאת יבמה, אין אחריה ולא כלום, ולא בעיא שום מעשה של רות, דאפילו בע"כ קני.

לא הבנתי לאן אתה חותר.

Re: שאלות במגילת רות

פורסם: ה' יוני 01, 2023 11:48 pm
על ידי מעט דבש
הוא שאל, שאם המטרה היא ביאה, למה אמרה רות "וְהוּא֙ יַגִּ֣יד לָ֔ךְ אֵ֖ת אֲשֶׁ֥ר תַּעֲשִֽׂין"; מה בועז צריך לומר לה לעשות, הוא קונה אותה בביאה.
וראה מה שיישב הב"ח.

Re: שאלות במגילת רות

פורסם: ו' יוני 02, 2023 9:54 am
על ידי HaimL
מעט דבש כתב:הוא שאל, שאם המטרה היא ביאה, למה אמרה רות "וְהוּא֙ יַגִּ֣יד לָ֔ךְ אֵ֖ת אֲשֶׁ֥ר תַּעֲשִֽׂין"; מה בועז צריך לומר לה לעשות, הוא קונה אותה בביאה.
וראה מה שיישב הב"ח.

א"כ, יש צד שלא יבעל אותה בגורן בלילה, כי היכי דליפוק נפשיה מחשדא. וא"כ, אכתי לא סרה תמיהתי, דלצד שלא יבעל, יכשילו אותו בקישוי לדעת, כמבואר בגמרא.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני ספה"ע, ל"ג בעומר, שבועות ◆

פורסם: ד' יוני 07, 2023 10:27 pm
על ידי כדכד
עזריאל ברגר כתב:נראה די ברור שרות סברה שהיא נשלחה לגורן על מנת שהוא יבעל אותה שם, ולכן היא עשתה את מעשיה בכיוון הזה.
וייתכן שהיא טעתה בהבנת הענין הזה, אך לפי הבנתה - היא פעלה כהלכה.

לא הבנתי
בין הוראות של נעמי לרות לבין הביצוע של רות יש רק שני הבדלים:
א. נעמי אמרה לה לרחוץ ולסוך ולשים שמלותיה טרם הירידה לגורן ואילו רות עשתה זאת לאחר הירידה לגורן
ב. נעמי אמרה לה שלא תיוודע לאיש עד כלותו לאכול ולשתות והוא יגיד לה (מיזמתו כנראה?9 את אשר תעשה ובפועל בעז נבהל ולא אמר לה מה לעשות אלא שאל מי היא ואז רות מזדהה ומוסיפה "ופרשת כנפך על אמתך".
איפה רואים שרות התכוונה שבעז יבוא עליה בלילה ושזה לא כלול בהוראות של נעמי?
לגבי ההבדלים בענין הבדל א' מסבירים שעשתה כך כדי שלא לעור חשד.
בענין הבדל ב' מסתבר שנעמי חשבה שבעז יזהה את רות בחושך ואז יגיד לה מה לעשות אך כיון שחרד ונלפת בפועל לא זיהה אותה ועל כן רות היתה צריכה להסביר גם מי היא וגם לשם מה באה לגורן "ופרשת כנפך על אמתךכי גאל אתה". את עצם הבקשה שיפרוש כנפו עליה אין צורך לפרש שבקשה שיבוא עליה ואפשר בהחלט להבין שבקשה ממנו שישאנה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני ספה"ע, ל"ג בעומר, שבועות ◆

פורסם: ד' יוני 07, 2023 10:28 pm
על ידי כדכד
HaimL כתב:
אור עולם כתב:אשמח לעזרה בהבנה פשוטה - מה ציפו נעמי ורות שיקרה בליל הירידה אל הגורן? מה הייתה התכנית?

ובעצם העניין תמוה, כיצד הכשילו רות ונעמי הצדקניות את בועז בעבירה חמורה של קישוי לדעת, כמפורש בגמרא,

ענוותנותו של בועז דכתיב (רות ג, ח) ויהי בחצי הלילה ויחרד האיש וילפת מאי וילפת אמר רב שנעשה בשרו כראשי לפתות

מי אמר שהן ידעו שזה מה שיקרה?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני ספה"ע, ל"ג בעומר, שבועות ◆

פורסם: ה' יוני 08, 2023 7:54 am
על ידי HaimL
כדכד כתב:
HaimL כתב:

מי אמר שהן ידעו שזה מה שיקרה?

אם לפשוטו של מקרא, שבאה בשביל לבקש שישאנה בחופה וקידושין, וכ"ש לפירוש הב"ח ז"ל, שנעמי הבינה מסברא שבועז לא יבעל בגורן משום חשדא, כך או אחרת, לא מסתבר לומר שחכמות נשים כנעמי ורות לא ה"ל הבנה בטיב יצרא דעריות.

Re: שאלות במגילת רות

פורסם: ה' יוני 08, 2023 10:13 am
על ידי כדכד
נשים גם חכמות אינן מבינות בטיב יצרא דעריות מצד הגברים