הסדר של תקון ליל שבועות

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
יצחק
הודעות: 60
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 1:01 pm

הסדר של תקון ליל שבועות

הודעהעל ידי יצחק » ה' מאי 20, 2010 11:01 pm

האם מישהו יכול לחפש באוצר ולהעלות לכאן הסבר על סדר התיקון ליל שבועות. למשל, מאיזה פרשה מביא את כל הפרשה (למשל פרשת בשלח) מהי הסיבה לכך, מילא הפרשיות שמדבר מענין קבלת התורה.
ובכלל על איזה סדר תיקנו את זה

זרח
הודעות: 184
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 5:28 pm

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

הודעהעל ידי זרח » ה' יוני 09, 2011 3:08 pm

האם יש למישהו תשובה על השאלה הז?
או מקורות שאפשר לעיין בנושא

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

הודעהעל ידי מורה צדק » ו' יוני 10, 2011 12:36 am

בתיקון שאני קראתי לא היה את פרשת בשלח.
חוץ מהפרשיות שהובאו תחילתן וסופן, הובאו תחילת פרשת בראשית, קבלת התורה בב' המקומות וקרבן החג, ובנ"ך את ההפטרה ומגילת רות. ובזה הכל פשוט מלבד בראשית שיש למצוא הסבר לזה.

אוהב אוצר
הודעות: 2453
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ו' יוני 10, 2011 2:55 am

סדר הלימוד מופיע בשער הכוונות והביאו בשלימות כף החיים [סופר] סימן תצ"ד ס"ק ז.

זרח
הודעות: 184
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 5:28 pm

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

הודעהעל ידי זרח » ו' יוני 10, 2011 12:16 pm

מורה צדק כתב:בתיקון שאני קראתי לא היה את פרשת בשלח.

מעניין, באיזה הוצאה השתמשת?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10222
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יוני 10, 2011 12:21 pm

פרשת בשלח כמו כל הפרקים בתהלים (וכמובן המשניות) הם מהוספות האשכנזים שאינם באר"י וממילא אינם בתיקון של הספרדים המופיע בתוך קריאי מועד.

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

הודעהעל ידי מורה צדק » א' יוני 12, 2011 1:12 am

אפשר שפרשת בשלח נכנסה בטעות, מאחר שקוראים אותה בתיקון שביעי של פסח?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10222
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יוני 12, 2011 1:29 am

כידוע מקור סדר אמירת האשכנזים הוא משלה"ק. וז"ל:
וסדר הלימוד של זו הלילה כבר נתפרסם ונודע לרבים על ידי הקונטריסין שנתפשטו. והמנהג הזה נתפשט בכל ארץ ישראל ובכל המלכות אין נקי כולם כאחד מגדולים ועד קטנים, וכן קיימו וקבלו עליהם ועל זרעיהם. ומאחר שהוספתי גם כן נופך משלי בענין סדר לימוד זאת הלילה, על כן ארשום הכל ביחד. החרדים לדבר ה' ישתדלו שיהיה מנין ביחד, דאכל ביה עשרה שכינה שריא. צריך ללמוד חלק מתורה נביאים וכתובים, ששה סדרים, ספר יצירה זוהר, תרי"ג מצות. והנה כל תורה שבכתב צריך לקרות ששה פסוקים מכל סדרה וסדרה, וכן מכל ספר מכ"ד ספרים, דהיינו שלושה פסוקים ראשונים ושלושה פסוקים אחרונים. וכבר ידעת תורה שבכתב היא ו' מהשם סוד תפארת. והנה תפארת הכלול מחסד וגבורה נגד זה שלושה פסוקים ראשונים, ויסוד שהוא משך התפארת הוא כלול מנצח והוד נגד שלושה פסוקים אחרונים. ככה ינהג בכולם, זולת איזה פרשיות נפלאות ראוי לקרות אותם. מתחיל בבראשית וקורא כל מעשה בראשית עד אשר ברא אלהים לעשות, ואחר כך שלושה פסוקים אחרונים. אח"כ נח לך לך וירא חיי שרה תולדות ויצא וישלח וישב מקץ ויגש ויחי שמות וארא, מכל אחד ששה פסוקים כנ"ל. ובפרשת בא שלושה פסוקים הראשונים ואחר כך מן ויאמר אל משה קדש לי כל בכור עד סוף כל הפרשה. ובפרשת בשלח יתחיל ויקרא הכל עד כי אני ה' רופאך. ואחר כך שלושה פסוקים אחרונים. ובפרשת יתרו שלושה פסוקים ראשונים ואחר כך יתחיל מן בחודש השלישי כו' עד סוף כל הפרשה. ובפרשת משפטים שלושה פסוקים הראשונים ואחר כך מואל משה אמר עד סוף הפרשה. ואחר כך תרומה תצוה כל אחת ששה פסוקים כנ"ל. אחר כך פרשת כי תשא שלושה פסוקים ראשונים, ואחר כך מויאמר ה' אל משה עד סוף הפרשה. ואחר כך מן ויקהל כו' עד פרשת ואתחנן מכל פרשה ששה פסוקים, זולת פרשת נשא יוסיף לקרות גם כן פרשת ברכת כהנים מן וידבר ה' אל משה כו' עד ואני אברכם. ואחר כך בפרשת ואתחנן שלושה פסוקים הראשונים ואחר כך מויקרא אל משה כו' עד וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך, ואחר כך שלושה פסוקים אחרונים. ובפרשת עקב שלושה פסוקים ראשונים ובפרשת ועתה ישראל מה ה' אלהיך שואל מעמך כו' עד זבת חלב ודבש. ואחר כך בפרשת והיה אם שמוע כו' עד על הארץ, ואחר כך שלושה פסוקים אחרונים. ואחר כך בפרשת ראה שלושה פסוקים ראשונים ואחר כך משבעה שבועות תספר לך עד סוף הפרשה. ושופטים כי תצא כי תבא נצבים וילך האזינו ששה פסוקים מכל פרשה כנ"ל. אחר כך וזאת הברכה כולה, [ובסיום תורה יאמרו קדיש]:
(ובכלל תיקון ז' של פסח הוא בעיקר מנהג שרווח אצל ספרדים ואיטליונים וכמעט לא אצל אשכנזים).

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

הודעהעל ידי אדג » א' יוני 12, 2011 4:54 am

מילתא בכדי נסבא: מיהו מחבר מניין המצוות שבתיקון? הוא על סדר הפרשיות, אך איני חושב שהוא מבעל החינוך. לא חקרתי כל עיקר, אבל כך מדומני.

שמש חכמים
הודעות: 42
הצטרף: ה' מאי 26, 2011 9:15 pm

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

הודעהעל ידי שמש חכמים » א' יוני 12, 2011 7:47 am

אדג כתב:מילתא בכדי נסבא: מיהו מחבר מניין המצוות שבתיקון? הוא על סדר הפרשיות, אך איני חושב שהוא מבעל החינוך. לא חקרתי כל עיקר, אבל כך מדומני.
רעו.pdf
נטעי גבריאל על שבועות
(52.36 KiB) הורד 175 פעמים

איסתרא בלגינא
הודעות: 442
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » א' יוני 12, 2011 2:58 pm

מורה צדק כתב:ובזה הכל פשוט מלבד בראשית שיש למצוא הסבר לזה.


ג"ז פשוט שקוראים כל מעשה בראשית יום השישי ויכולו שהוא מוסב על מת"ת לדרשת חז"ל.

שבטיישראל
הודעות: 1719
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: הסדר של תקון ליל שבועות

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' יוני 12, 2011 6:40 pm

איש_ספר כתב:(ובכלל תיקון ז' של פסח הוא בעיקר מנהג שרווח אצל ספרדים ואיטליונים וכמעט לא אצל אשכנזים).[/size]

דומני שכבר העלו כאן בערב מאמרו של ר' יחיאל גולדהבר שליט"א המוכיח שתיקון ליל שביעי של פסח מקורה אצל כת ש"ץ


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים