פירוש על אקדמות במחזור נירנברג

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
שבטיישראל
הודעות: 1692
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

פירוש על אקדמות במחזור נירנברג

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' פברואר 21, 2011 5:53 pm

האם ידוע למישהו מיהו מחברו של הפירוש על הפיוט "אקדמות" ליום א' דשבועות במחזור נירנברג ?

בעותק הדיגטלי של מחזור נירנברג באתר הספרייה הלאומית אין כי אם העמוד הראשון של "אקדמות" ושאר העמודים חסרים, אמנם הפירוש במלואו נמצא גם בכת"י האמבורג 152 הנמצא באוצר

שבטיישראל
הודעות: 1692
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: פירוש על אקדמות במחזור נירנברג

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' פברואר 21, 2011 6:52 pm

כעת ראיתי שאברהם גרוסמן בספרו "חכמי צרפת הראשונים" (הוצאת מגנס, ירושלם תשס"א) חלק א' עמ' 329, מייחס את כת"י האמבורג 152 לר' יוסף קרא.

האם הכוונה שכל הפירושים שם הם אכן משל ר"י קרא או שגם בכת"י הנ"ל יש את תערובת הליקוט הקיימת ברוב הכת"י של פירושי הפיוטים ?

האם הפירוש הנ"ל על אקדמות נדפס אי פעם ?

חכם באשי
הודעות: 9995
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פירוש על אקדמות במחזור נירנברג

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' פברואר 21, 2011 7:01 pm

מרבית כתבי היד לפירושי הפיוטים מחזיקים תערובת גדולה של פרשנים, ואף אחד מהם לא יצא מידי מחבר אחד (אורבך, בערגת הבושם, ד, האריך בענין)
בנוגע לכת"י המבורג 153, עי' במבואו של רות למהדורה הפקסמילית המצויה באוצר, ואף הוא לא יצא מידי השערות.
לדוגמא, יש דברים שהוא ייחס מסברא בעלמא לאישים שונים, ואחרים (כמו הרב שטרן) חלקו עליו.

ובנוגע לפירוש על האקדמות, יש לך לעיין בספרה של הולנדר, ולראות אם אין לפירוש הזה מקבילות בכתבי יד אחרים.

שבטיישראל
הודעות: 1692
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: פירוש על אקדמות במחזור נירנברג

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' פברואר 22, 2011 1:29 pm

זה שהפירוש הנ"ל נמצא בכמה כת"י שונות ידוע לי (גם תח"י יש מחזור בכת"י עם הפירוש הנ"ל)

שאלתי הוא - האם ידוע מיהו מחברו של הפירוש ?


[אגב, לאחרונה שמעתי שהולנדר היא בכלל שיקסע גרמנית למהדרין ואינה יהודיה !!!]

חכם באשי
הודעות: 9995
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פירוש על אקדמות במחזור נירנברג

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' פברואר 22, 2011 3:24 pm

אולי דרך השוואת הפירושים שנרשמו אצל הולנדר, תגיע לבירור מחבר הפירוש.
ולמאי נפק"מ אם הולנדר היא גוייה או יהודיה? הספר שלה הוא בסך הכל רשימת פירושי הפיוטים ותו לא.
ואם כבר דנים בזה, אני שמעתי שהיא יהודיה, אך כמובן לא מ-ל"ו צדיקים...

שבטיישראל
הודעות: 1692
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: פירוש על אקדמות במחזור נירנברג

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' פברואר 22, 2011 5:56 pm

עכשיו תפסתי כוונתך

[שמעתי כן ממי שפגש אותה פעם בספרייה ... בעצם אכן אין שום נפק"מ , אך מעניין שגויה תתעניין כ"כ בפיוטים - יש לה עוד כמה ספרים בענין פיוט (ספר בגרמנית על ר' שמנעון הגדול) חוץ מה clavis commentariorum]

חכם באשי
הודעות: 9995
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פירוש על אקדמות במחזור נירנברג

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' פברואר 22, 2011 8:05 pm

שבטיישראל כתב:עכשיו תפסתי כוונתך

[שמעתי כן ממי שפגש אותה פעם בספרייה ... בעצם אכן אין שום נפק"מ , אך מעניין שגויה תתעניין כ"כ בפיוטים - יש לה עוד כמה ספרים בענין פיוט (ספר בגרמנית על ר' שמנעון הגדול) חוץ מה clavis commentariorum]


ראיתי ספר אחד בו היא ההדירה פירושי פיוטים, ועבודתה לקויה בחסר גדול...
ועד שאתה תמה עליה, דע לך, שבאוניברסיטת טיהנגן שבגרמניה יש פקולטה לחקר הקבלה[!!], בראשות פרופ' פטר שפר, ומרביתם ככולם גויים גמורים, או כאלו שסביהם רצחו יהודים. ה"י.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: פירוש על אקדמות במחזור נירנברג

הודעהעל ידי אדג » ג' פברואר 22, 2011 9:51 pm

הייתם צריכים לראות קבוצת גויים גלויי ראש, ב"הויך שולע" בהיידלברג מפלפלים במחלוקת הבבלי והירושלמי. מימי לא ראיתי מחזה כעי"ז. וכל זה בגרמנית טהורה בלא אף מילה בלשה"ק!

שבטיישראל
הודעות: 1692
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: פירוש על אקדמות במחזור נירנברג

הודעהעל ידי שבטיישראל » ד' פברואר 23, 2011 1:35 am

חכם באשי כתב:
שבטיישראל כתב:עכשיו תפסתי כוונתך

[שמעתי כן ממי שפגש אותה פעם בספרייה ... בעצם אכן אין שום נפק"מ , אך מעניין שגויה תתעניין כ"כ בפיוטים - יש לה עוד כמה ספרים בענין פיוט (ספר בגרמנית על ר' שמנעון הגדול) חוץ מה clavis commentariorum]


ראיתי ספר אחד בו היא ההדירה פירושי פיוטים, ועבודתה לקויה בחסר גדול...
ועד שאתה תמה עליה, דע לך, שבאוניברסיטת טיהנגן שבגרמניה יש פקולטה לחקר הקבלה[!!], בראשות פרופ' פטר שפר, ומרביתם ככולם גויים גמורים, או כאלו שסביהם רצחו יהודים. ה"י.[/quote
ממילא קבלה הרי זה קשור למיטיקה סוגיא החביבה גם עליהם
(לדאבונני כהיום כבר יש דת חדשה בשם "דת הקבלה" בהוליווד שבלוס אנג'לס)

אך פיוטים ?
הרי כהיום גם אצל החרדים והדתיים בקושי תמצא מי שמתמצא בזה ... זה ממש בבחינת אחד בעיר ושנים במשפחה ...

ר' גרונם יקום פורקן
הודעות: 100
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 7:54 pm

Re: פירוש על אקדמות במחזור נירנברג

הודעהעל ידי ר' גרונם יקום פורקן » ד' פברואר 23, 2011 9:38 am

כיוון שאני רואה שמר שבטיישראל מתעקש בגרסתו על סמך שמועה פורחת וחוזר עליה כאילו היתה הלכה למשה מסיני, אבקש לתקן:
את הפרופ' הולנדר אני מכיר באופן אישי, כמו רבים מבאי בית הספרים על שם חזונוביץ', והיא יהודייה מאמינה לכל הדעות (אחותה אף נרצחה בפיגוע חבלני לפני כמה שנים בירושלים, הי"ד). וחשוב יותר: היא לא בודקת בציציות יהדותם של באי הפורום!


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים