תאריכו של 'פסח שני'

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
זקן ששכח
הודעות: 2532
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

תאריכו של 'פסח שני'

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' מאי 15, 2011 12:40 am

פסח שני הוקבע ליום ארבעה עשר בחודש השני, לטובת אותם האנשים אשר היו טמאים או בדרך רחוקה.
ולכאורה יש להבין מפני מה נדחתה הקרבת הקרבן בירח ימים.
דאי משום טמאים, הא מיד במוצאי שביעי של פסח כבר טהורים הם [שאין טומאת מת למעלה משבעה ימים],
ואי משום מי שהיה בדרך רחוקה, שמא לא סגי נמי בחודש וידחה עוד יותר,
כלומר, מפני מה הוקבע להם דוקא שלושים יום.

זקן ששכח
הודעות: 2532
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: תאריכו של 'פסח שני'

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' מאי 16, 2011 12:26 am

חברים, הבו נא פתרונים.
[שלחני חד מן חבריא שכתב אודות כך הרב יעב"ץ. מי יורני מקומו המדוייק].

אגב, לדעתי פליאה רבתא היא שלא מצאתי עוד למי שידון בכך.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 9921
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: תאריכו של 'פסח שני'

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' מאי 16, 2011 12:51 am

היעב"ץ בסידורו שער היסוד לחודש אייר ס"ק כ"א. כתב שני ביאורים.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: תאריכו של 'פסח שני'

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ב' מאי 16, 2011 1:35 am

ודרך אגב אעיר לתאריכו של פסח שני, שלכאורה יפלא מדוע דוקא בפסח יש אפשרות תשלומין. וראה בחינוך שבגלל חשיבותו.
ולפום ריהטא נראה לומר, ע"פ דברי הרמב"ן בפרשת אמור שכל הימים שבין פסח לשבועות הם כחול המועד ארוך, וא"כ התשלומין הינם עדיין בתוך "פסח" הארוך, ודוק.
עמיחי כנרתי

תולעת ספרים07
הודעות: 1557
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: תאריכו של 'פסח שני'

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ב' מאי 16, 2011 9:06 pm

החסידים אומרים שנתנו להם פסח שני בהיות שביקשו - והמבקש מקבל.
בנוגע לדברי היעב"ץ הדברים מופלאים שכתב שם כך גילו לי מן השמים...

דרדקי
הודעות: 159
הצטרף: ד' יוני 23, 2010 8:21 pm

Re: תאריכו של 'פסח שני'

הודעהעל ידי דרדקי » ב' מאי 16, 2011 9:17 pm

מי יעתיק לנו את דבריו?

זקן ששכח
הודעות: 2532
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: תאריכו של 'פסח שני'

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' מאי 17, 2011 5:48 am

תולעת ספרים07 כתב:החסידים אומרים שנתנו להם פסח שני בהיות שביקשו - והמבקש מקבל.
בנוגע לדברי היעב"ץ הדברים מופלאים שכתב שם כך גילו לי מן השמים...


הפליאה היא מה שגילו לו מן השמים?! ידוע שהיה בעל רוח הקודש, כעדות הבעש"ט אודותיו.

אצל חסידים אמרו שמפסח שני למדנו 'אז ס'איז נישטא קיין פארפאלענער'. כלומר, אין יהודי שאין לו תקוה.

זקן ששכח
הודעות: 2532
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: תאריכו של 'פסח שני'

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' מאי 18, 2011 9:31 pm

אני מקפיץ שוב את אשכולי המיותם, שמא יחמול עליו אי מי ויחוס לגלות סודו.

אגב, שמו 'פסח שני' איננו משום שהוא שני אחר הפסח הראשון אלא על שם שהוא
בחודש השני חודש אייר - כך זכור לי. היש מי שחולק על כך?

ישראל הר כסף
הודעות: 887
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: תאריכו של 'פסח שני'

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ד' מאי 18, 2011 10:17 pm

נראה לי שהענין הוא בי''ד שבו. ז"א אין ענין בעוד הזדמנות גרידא לעשות את הפסח אלא שטמון משהו בתאריך המסויים הזה.
מה טמון? גם אני לא יודע ומ"מ אנסה לברר את הסוגיא בכיוון הזה בל"נ כפי מיסת הזמן אשר עמדי.

גוראריה
הודעות: 1545
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: תאריכו של 'פסח שני'

הודעהעל ידי גוראריה » ד' מאי 18, 2011 11:50 pm

ישראל הר כסף כתב:נראה לי שהענין הוא בי''ד שבו. ז"א אין ענין בעוד הזדמנות גרידא לעשות את הפסח אלא שטמון משהו בתאריך המסויים הזה.
מה טמון? גם אני לא יודע ומ"מ אנסה לברר את הסוגיא בכיוון הזה בל"נ כפי מיסת הזמן אשר עמדי.

למה לא נאמר כפשוטו שמכוון כנגד ספירת הוד? ו"תרעין פתיחין" כידוע מהזוה"ק [והעלונים, בעוה"ר...]

ישראל הר כסף
הודעות: 887
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: תאריכו של 'פסח שני'

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ה' מאי 19, 2011 8:26 am

כדבריך אכן מבואר בספר 'אור גדליהו' לרבי גדליהו שארר זצ"ל מגדולי אמריקה.
מבאר שם כי מידת הוד מכוונת כנגד עבודתו העצמית של האדם כי היא הודו והדרתו.
ופסח שני כל עצמו לא בא אלא ע"י טענת 'למה נגרע' שהיא רצון אמיתי לא לאבד שום חלק עבודה.
דבר זה מבואר כיוון שתמיד אפי' אונס מצביע על פגם כלשהו על האנוס ואפי' שהוא פטור. וא"כ האנוסים מקרבן פסח שהיו אנשים גדוולים- מישאל ואלצפן- לכאו' מצינו בהם פגם כאן, אמנם מבואר בספרים הק' שכאן לא היה שום פגם אלא רצה ה' לגלות ע"י פרשה חדשה הבאה מכח עבודת האדם. והוא מעין תורה שבע"פ בתוך תורה שבכתב. תורה שבע"פ כולה פרי עבודת האדם לגלות הגנוז בתורה והיא כולה שיכת למידת הוד. וע"כ פסח שני המתין עד לשבוע החמישי דספירה- מידת הוד.

כמו"כ מצינו שמידת אהרן הכהן היא מידת הוד ומתחבר לכח תורה שבע"פ שהיא חלקו 'כי שפתי כהן ישמרו דעת' כיוון שכל דבר שמופיע בתורה בפעם הראשונה זהו דבר עיקרי, וה'סברא' בראשונה בתורה מופיענ בטענת אהרן הכהן לחלק בין קדשי שעה לקדשי דורות. ע"כ מידתו היא מידת הוד. וכן ע"ז הדרך מבאר שם עוד ענינים.

מאיר חכמים
הודעות: 507
הצטרף: ד' יוני 02, 2010 2:50 pm

Re: תאריכו של 'פסח שני'

הודעהעל ידי מאיר חכמים » ה' מאי 19, 2011 8:33 am

ב"ה
אני מעודי תמהתי על ה"חגיגות" של פסח שני ביד. הרי ההקרבה נעשתה ביד לאחר חצות (ומשום כך ביג במנחה אומרים תחנון), ואכילתו בליל טו, ואם כן מדוע נהגו ילדי הגן לאכול המצות ביום יד בבוקר?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 12728
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תאריכו של 'פסח שני'

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 19, 2011 8:45 am

כי הגן סגור אחה"צ, גם סדר עושים שם כמה ימים לפני פסח אע"פ שדרשו יכול מראש חודש וכולי.

תולעת ספרים07
הודעות: 1557
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: תאריכו של 'פסח שני'

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' מאי 19, 2011 10:01 am

וכך כותב היעב"ץ
סדר חודש אייר
י"ד בו הוא יום טוב של דבריהם. וכו' ראוי שלא לומר בו תחנון עכ"פ.
וטעם פסח שני שהוקבע באייר גילו לי מן השמים לפי שבו כלתה חררה שהוציאו ממצרים (לכן הלינו בט"ו שעדיין סעדו בו סעודה אחת ממנו בערב ובבוקר פסק) לפיכך ע"כ נמשך נס יצי"מ ואכילת מצה.
ע"ש.
בסידור יעב"ץ שלי הוא נמצא בעמוד רע"ג והמעיין שם ירווה נחת.

תולעת ספרים07
הודעות: 1557
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: תאריכו של 'פסח שני'

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' מאי 19, 2011 11:00 am

מאיר חכמים כתב:(ומשום כך ביג במנחה אומרים תחנון)

עד כמה שזכור לי - המ"ב כותב לומר תחנון במנחה קודם משום שאין זה יו"ט ממש ולא מטעם זה שכתבת.
אין הספרים כעת תחת ידי וכתבתי מזכרון - ומקופיא.

זקן ששכח
הודעות: 2532
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: תאריכו של 'פסח שני'

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' מאי 19, 2011 3:01 pm

תולעת ספרים07 כתב:וכך כותב היעב"ץ
סדר חודש אייר
י"ד בו הוא יום טוב של דבריהם. וכו' ראוי שלא לומר בו תחנון עכ"פ.
וטעם פסח שני שהוקבע באייר גילו לי מן השמים לפי שבו כלתה חררה שהוציאו ממצרים (לכן הלינו בט"ו שעדיין סעדו בו סעודה אחת ממנו בערב ובבוקר פסק) לפיכך ע"כ נמשך נס יצי"מ ואכילת מצה.
ע"ש.
בסידור יעב"ץ שלי הוא נמצא בעמוד רע"ג והמעיין שם ירווה נחת.


לצערי אין הטעם מובן לי היטב. הרי הזכיר ענין נס יצי"מ ואכילת מצה, כלומר ענין אכילת הפסח היתה רק לאותו לילה, והדרה שאלה לדוכתא, למה לא יקריבו הפסח השני מיד בסיום שבעת ימי חג המצות?

תולעת ספרים07
הודעות: 1557
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: תאריכו של 'פסח שני'

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' מאי 19, 2011 7:00 pm

עד כמה שהבנתי את דבריו של היעב"ץ כוונתו לומר שנקבע פסח שני ביום שיצאו ממצרים לגמרי - כלומר כאשר כלתה החררה - לדעתו של היעב"ץ פסח ראשון נקבע על היציאה הגדולה ממצרים ופסח שני על היציאה הסופית.
אין היעב"ץ כעת תחת ידי ואני כותב רק ממה שאני מבין את דבריו שהעתקתי...
ואם מישהו יסרוק לנו את דברי היעב"ץ כולו יבוא על שכרו מן השמים..

(ודלא כפי שכתבת לעיל שנקרא פסח שני על שם שקרב בחודש השני על פי המבואר בר"ה פ"א מ"ג ובתוי"ט ומלאכת שלמה שם)


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים