מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי - רבן שמעון??

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: לכבוד התנא האלוקי

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אפריל 25, 2018 8:29 am

ונתנו ידידים כתב:אין כאן חשש של עבו"ז כלל וכלל כי אף א' אינו מתכון לאלוקים שלי אלא מתכוונים ללשון אלקי בחיריק וכסבורים שצריך לאומרו בפתח א"נ מתכוונים לכמו איש האלורים דהיינו שהוא דבוק באלורקים וכסבורים שכך צריך לאומרו, ולכן אין כאן שום חשש אלא טעות בדקדוק גרידא וכמו עשרות טעותים השגורים בפי' ההמון בעניני דקדוק ואין מה לחשוש כי אין זה קריאת שמע או קריאת התורה שצריך לדקדק באותיותי'.

להזכירכם את דברי רבנו הקדוש בספ"ג דמגילה:
אָמַר לֵיהּ רַבִּי חִיָּיא לְרַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר רַבִּי, אִלְמָלֵי אַתָּה לֵוִי, פָּסוּל אַתָּה מִן הַדּוּכָן, מִשּׁוּם דְּעָבֵי קָלָךְ. אֲתָא אָמַר לֵיהּ לַאֲבוּהַּ. אָמַר לֵיהּ, זִיל אֵימָא לֵיהּ, כְּשֶׁאַתָּה מַגִּיעַ אֵצֶל 'וְחִכִּיתִי לַייָ', לֹא נִמְצֵאתָ מְחָרֵף וּמְגַדֵּף. (שֶׁהָיָה קוֹרֵא לְחֵיתִי"ן הֵיהִי"ן, נִרְאֶה כְּאוֹמֵר 'וְהִכִּיתִי' – רש"י).

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לכבוד התנא האלוקי

הודעהעל ידי כדכד » ד' אפריל 25, 2018 11:03 am

ונתנו ידידים כתב:אין כאן חשש של עבו"ז כלל וכלל כי אף א' אינו מתכון לאלוקים שלי אלא מתכוונים ללשון אלקי בחיריק וכסבורים שצריך לאומרו בפתח א"נ מתכוונים לכמו איש האלורים דהיינו שהוא דבוק באלורקים וכסבורים שכך צריך לאומרו, ולכן אין כאן שום חשש אלא טעות בדקדוק גרידא וכמו עשרות טעותים השגורים בפי' ההמון בעניני דקדוק ואין מה לחשוש כי אין זה קריאת שמע או קריאת התורה שצריך לדקדק באותיותי'.

ודאי שאינם מתכוונים כי אם היו מתכוונים זה היה עבודה זרה ממש ח"ו ולא רק חשש
נכון שזו טעות אבל מטעויות כאלה שיש חשש לבוא לידי מכשול ע"ז או כפירה הזהירונו חז"ל והפוסקים בהרבה מקומות כמ"ש הרב ביקורת תהיה ועוד יש להוסיף את האזהרה להפסיק בין "כי כל אלהי העמים אלילים" ל"וה' שמים עשה" וכן בין "לשמך" לבין "תכלית מעשה שמים וארץ" ועוד רבים.
בקיצור, על טעויות בעניני דקדוק יש להעיר בכל אופן ושלא כדברי מר, אך כאשר הטעות הדקדוקית משנה את ההבנה להבנה של ע"ז ח"ו אז יש למחות ביתר שאת

ונתנו ידידים
הודעות: 1144
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: לכבוד התנא האלוקי

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' אפריל 26, 2018 9:30 pm

ביקורת תהיה כתב:
ונתנו ידידים כתב:אין כאן חשש של עבו"ז כלל וכלל כי אף א' אינו מתכון לאלוקים שלי אלא מתכוונים ללשון אלקי בחיריק וכסבורים שצריך לאומרו בפתח א"נ מתכוונים לכמו איש האלורים דהיינו שהוא דבוק באלורקים וכסבורים שכך צריך לאומרו, ולכן אין כאן שום חשש אלא טעות בדקדוק גרידא וכמו עשרות טעותים השגורים בפי' ההמון בעניני דקדוק ואין מה לחשוש כי אין זה קריאת שמע או קריאת התורה שצריך לדקדק באותיותי'.

להזכירכם את דברי רבנו הקדוש בספ"ג דמגילה:
אָמַר לֵיהּ רַבִּי חִיָּיא לְרַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר רַבִּי, אִלְמָלֵי אַתָּה לֵוִי, פָּסוּל אַתָּה מִן הַדּוּכָן, מִשּׁוּם דְּעָבֵי קָלָךְ. אֲתָא אָמַר לֵיהּ לַאֲבוּהַּ. אָמַר לֵיהּ, זִיל אֵימָא לֵיהּ, כְּשֶׁאַתָּה מַגִּיעַ אֵצֶל 'וְחִכִּיתִי לַייָ', לֹא נִמְצֵאתָ מְחָרֵף וּמְגַדֵּף. (שֶׁהָיָה קוֹרֵא לְחֵיתִי"ן הֵיהִי"ן, נִרְאֶה כְּאוֹמֵר 'וְהִכִּיתִי' – רש"י).

לא הי' זה אלא תגובה ונקמה ואילו הי' באמת בעי' הי' מגיב לו מעיקרא
כדכד כתב:
ונתנו ידידים כתב:אין כאן חשש של עבו"ז כלל וכלל כי אף א' אינו מתכון לאלוקים שלי אלא מתכוונים ללשון אלקי בחיריק וכסבורים שצריך לאומרו בפתח א"נ מתכוונים לכמו איש האלורים דהיינו שהוא דבוק באלורקים וכסבורים שכך צריך לאומרו, ולכן אין כאן שום חשש אלא טעות בדקדוק גרידא וכמו עשרות טעותים השגורים בפי' ההמון בעניני דקדוק ואין מה לחשוש כי אין זה קריאת שמע או קריאת התורה שצריך לדקדק באותיותי'.

ודאי שאינם מתכוונים כי אם היו מתכוונים זה היה עבודה זרה ממש ח"ו ולא רק חשש
נכון שזו טעות אבל מטעויות כאלה שיש חשש לבוא לידי מכשול ע"ז או כפירה הזהירונו חז"ל והפוסקים בהרבה מקומות כמ"ש הרב ביקורת תהיה ועוד יש להוסיף את האזהרה להפסיק בין "כי כל אלהי העמים אלילים" ל"וה' שמים עשה" וכן בין "לשמך" לבין "תכלית מעשה שמים וארץ" ועוד רבים.
בקיצור, על טעויות בעניני דקדוק יש להעיר בכל אופן ושלא כדברי מר, אך כאשר הטעות הדקדוקית משנה את ההבנה להבנה של ע"ז ח"ו אז יש למחות ביתר שאת

ב' תשובות בדבר:
א' כי בתפילה צריך לקרוא נכון ושלא יהי' נשמע באופן גרוע, וגם שם אינו מעכב
ב' אם היחיד אומרו לא נכון נראה כמחרף ח"ו אמנם אם הוא טעות מפורסמת אין ע"ז חשש
על טעויות בעניני דקדוק ראוי להעיר כדי שידעו את הנכון אבל אין צריך למחות ע"ז כלל

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי - רבן שמעון??

הודעהעל ידי חוקר ודורש » א' אפריל 29, 2018 7:53 am

מחפש פירוש על מילות השיר בר יוחאי.

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי - רבן שמעון??

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' אפריל 29, 2018 8:35 am

חוקר ודורש כתב:מחפש פירוש על מילות השיר בר יוחאי.

יש ביאור ארוך בקונטרס 'ביאור השיר בר יוחאי' לרבי אשר זעליג מרגליות. [באוצה"ח מופיע הקונטרס מצורף לספר קהלת יעקב לרי"צ יולס, מהדורת לבוב תר"ל.]

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי - רבן שמעון??

הודעהעל ידי חוקר ודורש » א' אפריל 29, 2018 9:55 am

תודה

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי - רבן שמעון??

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » א' אפריל 29, 2018 10:53 am

חוקר ודורש כתב:מחפש פירוש על מילות השיר בר יוחאי.

בבקשה רבה:
קבצים מצורפים
פירוש בר יוחאי.pdf
(746.48 KiB) הורד 316 פעמים

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי - רבן שמעון??

הודעהעל ידי חוקר ודורש » א' אפריל 29, 2018 11:07 am

הא לחמא עניא כתב:
חוקר ודורש כתב:מחפש פירוש על מילות השיר בר יוחאי.

בבקשה רבה:

הביאור שהבאת הוא על דרך הפשט,העניין הוא שמילות השיר מורים שיש לזה ביאור ע"פ דרך הנסתר.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לכבוד התנא האלוקי

הודעהעל ידי כדכד » א' אפריל 29, 2018 5:29 pm

ונתנו ידידים כתב:
ביקורת תהיה כתב:
ונתנו ידידים כתב:/quote]
ב' תשובות בדבר:
א' כי בתפילה צריך לקרוא נכון ושלא יהי' נשמע באופן גרוע, וגם שם אינו מעכב
ב' אם היחיד אומרו לא נכון נראה כמחרף ח"ו אמנם אם הוא טעות מפורסמת אין על זה חשש
על טעויות בעניני דקדוק ראוי להעיר כדי שידעו את הנכון אבל אין צריך למחות על זה כלל

פתחתי הראשי תיבות כדי שלא יישמע חלילה ...

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי - רבן שמעון??

הודעהעל ידי פלגינן » ב' מאי 18, 2020 12:58 pm

ר' אשר וייס התנא האלוקי.rar
(230.47 KiB) הורד 282 פעמים

יעקל
הודעות: 1175
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי - רבן שמעון??

הודעהעל ידי יעקל » ה' מאי 19, 2022 12:28 am

מתי רואים לראשונה בספרותנו הק' את הביטוי "תנא אלקי" ?

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי - רבן שמעון??

הודעהעל ידי אליסף » ג' מאי 31, 2022 6:52 am

רא"י סולובייציק אומר "הענין האלקי" (של הכוזרי) עם למ"ד קמוצה, לא חלומה
הוא צודק?

צופה_ומביט
הודעות: 4645
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: לכבוד התנא האלוקי

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' מרץ 04, 2024 4:41 pm

קרית מלך כתב:במקום מגורי מעיר על כך כל שנה הגאון רבי שמעון אנשין שליט"א מו"צ דחסידי ברסלב שאסור לומר האלוקַי אלא האלוקִי

קשה לשמוע שזה איסור, שהרי לא אומרים "אלוקַי", שנשמע שהוא אלוקים שלי [שייכות כוללת בתוכה גם יידוע, והוא כמו: האלוקים שלי], אלא אומרים להדיא ביידוע, ה"א הידיעה: "הָאלוקַי", שממילא שולל הבנה שיש כאן שייכות, דהיינו ש"אלוקַי" כאן היינו "אלוקים שלי", כי לא יתכן צירוף ה"א הידיעה למילה בשייכות. [ואם כי העירוני באישי שיש במקרא חריגים נדירים, פשיטא שאין "להעמיד ולהקשות" מזה כאן].
לענ"ד זה העיקר ומה שחשוב לשים לב כאן: ה"א הידיעה "הָאלוקַי" מוכיחה שמדובר בתואר ולא בשייכות ["אלוקים שלי"].

ולפירוש עצם התואר/המילה, הגם שכנראה הוא טעות ובא משגרא דלשנא אצל חסידי חו"ל [כפי ששמעתי מחסיד מבוגר ת"ח], והכתיב "אלוקי" [ולא אלוקאי] יוכיח ועכ"פ מטה כך, אבל גם אני חשבתי מזמן [כמו שהציעו לעיל] שעכ"פ כיישוב למשמעות המילה הנהגית כך, י"ל שהוא על משקל "חשמונאי", ויותר קרוב אלינו "חַשְׁמַלַּאי", שיסודו בשם עצם "חשמל" [מה שנקרא אצלנו כך], והסיומת "אַי" אומרת שהוא עוסק בחשמל. וכעין זה "הנדסאי" [עוסק/מקצועו בהנדסה], "כימאי" [עוסק/מקצועו בכימיה], "בוטנאי" [עוסק/מקצועו בבוטניקה]. וכך [להבדיל] אלוק/אלוקים הוא שם עצם, ואלוקאי היינו שעוסק ומונח בענייני אלוקות, [וכפי שהעירו לנכון לעיל, לא רק שעוסק בזה, אלא שעוסק נכון, ובאלוקות האמת, ובאופן הקדוש הראוי לה, ומונח בזה וזה עיקר עיסוקו / בזה הוא מתייחד, והוא "מומחה" בזה ומורה לרבים בזה, והוא עצמו מושפע מעיסוקו זה בקודש וניכר עליו ובו שבזה הוא מונח].

צופה_ומביט
הודעות: 4645
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי - רבן שמעון??

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' מרץ 06, 2024 11:16 pm

יש אולי מקום כלשהו להעיר על ההגיה הנ"ל, מהפסוק בירמיה כג, כג:
הַאֱלֹהֵי מִקָּרֹב אָנִי נְאֻם ה' וְלֹא אֱלֹהֵי מֵרָחֹק.

הפסוק הזה נוקט במקום "אלקים" - אֱלֹקֵי.
ה' השימוש לפני המופע הראשון בפסוק היא ה' השאלה [תמיהה], ומנוקדת בפתח.
ואם היתה ה' הידיעה ובקמץ - כאמור פשיטא שיש יידוע לשם אלקים, כמו בכל המקרא, וגם כאן היה כך.
אבל עכ"פ היות שיש הטיה כזו של שם אלקים - אֱלֹקֵי - והיא יכולה לבוא גם ביידוע, א"כ לאותם ההוגים תמיד צירי כפתח [ויוד אחריו], וכל צֵירי הם הוגים צַירי, א"כ כשהם אומרים "התנא הָאלוקַי" לא נשמע שום חילוק בין זה לבין המילה "הָאלוקֵי" שעל פי הפסוק בירמיהו פירושה "האלקים".
אמנם לכאורה אין זה אלא "להקשות בדוחק" ועל פי הופעה חריגה במקרא, ובוודאי אינו איסור.


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים