מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

"תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' אפריל 29, 2020 12:13 am

בפיוט קמאי לחג השבועות, חידתי מאוד, נתפייט כן:
יְיָ דָּרַשׁ אָרַשׁ חָרַשׁ לְחַנְּכִי
בְּסִימַן טַיִר נוֹטָרִיקוֹן כְּפָתַח 'אָנֹכִי'
תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת.

ניסיתי את כוחי בפירוש טורי הפיוט:
1 דרש: פירש. ארש: דיבר. חרש: זמם, וכאן במובן: חשב, רצה. לחנכי: לחנך אותי, את ישראל, בתורה. | 2 בסימן טיר: אולי: בסימן מחוכם ומרומז, כמו: "חכמת טיארין", שהוא ניחוש העתידות על-פי מעוף או צפצוף העופות (ויקרא רבה, לב ב, עמ' תשלז והערה לשו' 3). נוטריקון כפתח 'אנכי': הקב"ה פתח את עשרת הדברות ב'אנכי' (שמות כ ב) כסימן נוטריקון, ל"אנא נפשי כתבית יהבית" או לנוטריקונים אחרים, ראה: פסיקתא רבתי, פיסקא כא, מהדורת מ' איש-שלום, וינה תרמ, דף קה ע"א.

אבל את הטור האחרון אני מתקשה לפרש.
סופו של הטור: "וישב כראש ישיבת" הוא ע"פ פסיקתא דר"כ, יב כד, עמ' 223: "נראה [הקב"ה] בסיני כסופר שהוא מלמד תורה".
אך מה בדבר תחילתו של הטור: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ"?
האם נתפרש במדרש שהקב"ה כביכול הגביה את התורה?
ואולי יש לפרשו: בזמן נתינת התורה הגביה הקב"ה את הר סיני. והדבר מפורש במדרש ובכמה פיוטים.
מה דעת החכמים?

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' אפריל 29, 2020 12:50 am

כמדומה שמה שהלכות קריאת התורה נלמדים מצורת מתן תורה. יתכן שזה יוכל לסייע בפתרון החידה.
וראה בספר מעמד הר סיני פרק מג - מה כמדומה שיוכל לסייע בידך. (ובפרט בפרק מה הערה ב' מה שמביא מהשל''ה ועוד. ודוק היטב)

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הודעהעל ידי דמשק » ד' אפריל 29, 2020 12:54 am

איך מתפרש 'תורה הגביה' על ההר? (בחילוף ת' בט' וה' בא' טורא הגביה...)

בדרך אפשר, אולי זה גופא שהקב"ה היה על ההר גבוה יותר מכולם, זהו 'ישב כראש ישיבה', שכן היה הדרך שראש הישיבה היה יושב גבוה מהתלמידים. (כמבואר בש"ס בכמה דוכתי ועי' בראשונים מגילה כא.).

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' אפריל 29, 2020 12:59 am

מש''כ ראש ישיבת אפשר שהכוונה על דרך שהיה מצוי בזמן חז''ל שרה''י דיבר והיה לו תורגמן, וכן כאן היה משה, שנקרא סרסור. ודוק.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2916
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' אפריל 29, 2020 1:03 am

חד ברנש כתב:
1 נוטריקון כפתח 'אנכי': הקב"ה פתח את עשרת הדברות ב'אנכי' (שמות כ ב) כסימן נוטריקון, ל"אנא נפשי כתבית יהבית" או לנוטריקונים אחרים, ראה: פסיקתא רבתי, פיסקא כא, מהדורת מ' איש-שלום, וינה תרמ, דף קה ע"א.

נשמט ציון לגמ' שבת קה, א עם כמה אופנים, חלקם לא הוזכר בפסיקתא שם.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הודעהעל ידי צביב » ד' אפריל 29, 2020 1:07 am

. אכן לשבועות כתבו הכי קשה להבנה,

. מאימתי נקראה הגבהת ספר תורה הגבהה.

אם אפשר לפרש הגבהה לשון גילוי ופתיחה.

שהיו רואים את הקולות, וראו הכתיבה.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' אפריל 29, 2020 10:09 am

תודה על התגובות המחכימות.
1. את תיבת "תורה" שבטור המדובר ("תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת") לא ניתן להגיה ולתקן ל"טורא" או באופנים אחרים, שהיא וודאית בגלל היותה חלק מפסוקי המסגרת של הפיוט.
2. קשה לי לפרש את הפיוט ע"פ מקורות מאוחרים כמו השל"ה.
3. אשמח למראה מקום מדויק שראש הישיבה ישב בגובה? לעת עתה מצאתי שהתלמידים ישבו על גבי הקרקע (וממילא המורה ישב בגובה).
4. בעניין נוטריקון של 'אנכי' העדפתי לציין למדרש ארצישראלי מאשר לבבלי, כי הפייטנים נמשכו בד"כ אחרי המדרשים האי"י.
5. מעולם לא שמעתי שהפיוטים לשבועות יותר קשים. הפייטן המדובר כאן כתב גם פיוט קשה מאוד (הרבה יותר קשה מהנוכחי) לפורים.

ונראה לי ביאורו של הרב צביב, ש"הגביה" הוא לשון חשף, הראה, היינו פירש. יישר כוח!

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הודעהעל ידי דמשק » ד' אפריל 29, 2020 11:23 am

חד ברנש כתב:3. אשמח למראה מקום מדויק שראש הישיבה ישב בגובה? לעת עתה מצאתי שהתלמידים ישבו על גבי הקרקע (וממילא המורה ישב בגובה).

מו"ק טז: עירא היאירי ישב על כרים וכסתות עיי"ש.
ועי' בראשונים במגילה שציינתי לעיל.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הודעהעל ידי לייטנר » ד' אפריל 29, 2020 11:24 am

"ובני רשף יגביהו עוף, ואין עוף אלא תורה" (ברכות ה ע"א).

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' אפריל 29, 2020 11:36 am

תודה רבה לך, דמשק. (אבל עדיפים לי מקורות מדרשים ארצישראליים)

הרב לייטנר, לצערי לא הבנתי כוונתך. כנראה נתכוונת לפרש את "הגביה", אבל לא הבנתי כיצד. אודה אם תפרש שיחתך.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הודעהעל ידי לייטנר » ד' אפריל 29, 2020 12:07 pm

נזכרתי בביטוי של הגבהת התורה בגמרא.
אגב, לגבי 'הגבהה' ו'ישיבה', כבר נאמר 'המגביהי לשבת'.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' אפריל 29, 2020 12:16 pm

תודה לך, לייטנר,
בברכות שם הכוונה, שבני רשף יגביהו על ידי 'עוף' (התורה). ואין לו אפוא עניין לכאן.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הודעהעל ידי לייטנר » ה' אפריל 30, 2020 9:03 am

את הגמרא הכרתי, את האסוציאציות של המחבר, קצת פחות.

.השוחט
הודעות: 990
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הודעהעל ידי .השוחט » ה' אפריל 30, 2020 3:42 pm

חד ברנש כתב:תודה רבה לך, דמשק. (אבל עדיפים לי מקורות מדרשים ארצישראליים)

הרב לייטנר, לצערי לא הבנתי כוונתך. כנראה נתכוונת לפרש את "הגביה", אבל לא הבנתי כיצד. אודה אם תפרש שיחתך.


להוסיף שלהי ב"ק (קיז.) דרבי יוחנן כראש הישיבה ישב על גבי ז' ביסתרקי (כרים).
ומוכח שם מהענין שזה לסמל את מעלת הרב על תלמידיו, שלכן בהקשות ר"כ, ונתמעט המרחק בין התלמיד לרבו, החלו להשמיט מתחתיו את ההגבהות.
אלא שכבר כתב רבינו חד ברנשא דמעדיף מקורות ארצי ישראליים. (מסתמא בגלל יום העצמאות, או שאכן הפייטן יותר יכיר מדרש קדום מאשר סיפור מהתלמוד?)

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' אפריל 30, 2020 7:14 pm

...
נערך לאחרונה על ידי שייף נפיק ב ה' אפריל 30, 2020 11:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

.השוחט
הודעות: 990
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הודעהעל ידי .השוחט » ה' אפריל 30, 2020 8:58 pm

בקושי יש ליו"ט שני.
אבל חשבתי בגלל יומא דטמיא זו סיבה של הגברא המחפש למצוא את המקורות דוקא וכו'.
(אצ"ל שהכל רק משום ליצנותא דע"ז, לא באמת קשור להרב ח"ב, ובכלל לא בצורה עניינית).

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' אפריל 30, 2020 9:02 pm

למי שלא הבין (ולא נראה לי שהרה"ג השוחט לא הבין), אני מעדיף מקורות ארצישראליים, כי הפייטן המדובר השתמש יותר בירושלמי ובמדרשים שנתחברו בא"י.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' אפריל 30, 2020 11:54 pm

חד ברנש כתב:בפיוט קמאי לחג השבועות, חידתי מאוד, נתפייט כן:
יְיָ דָּרַשׁ אָרַשׁ חָרַשׁ לְחַנְּכִי
בְּסִימַן טַיִר נוֹטָרִיקוֹן כְּפָתַח 'אָנֹכִי'
תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת.

ניסיתי את כוחי בפירוש טורי הפיוט:
1 דרש: פירש. ארש: דיבר. חרש: זמם, וכאן במובן: חשב, רצה. לחנכי: לחנך אותי, את ישראל, בתורה. | 2 בסימן טיר: אולי: בסימן מחוכם ומרומז, כמו: "חכמת טיארין", שהוא ניחוש העתידות על-פי מעוף או צפצוף העופות (ויקרא רבה, לב ב, עמ' תשלז והערה לשו' 3). נוטריקון כפתח 'אנכי': הקב"ה פתח את עשרת הדברות ב'אנכי' (שמות כ ב) כסימן נוטריקון, ל"אנא נפשי כתבית יהבית" או לנוטריקונים אחרים, ראה: פסיקתא רבתי, פיסקא כא, מהדורת מ' איש-שלום, וינה תרמ, דף קה ע"א.

אבל את הטור האחרון אני מתקשה לפרש.
סופו של הטור: "וישב כראש ישיבת" הוא ע"פ פסיקתא דר"כ, יב כד, עמ' 223: "נראה [הקב"ה] בסיני כסופר שהוא מלמד תורה".
אך מה בדבר תחילתו של הטור: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ"?
האם נתפרש במדרש שהקב"ה כביכול הגביה את התורה?
ואולי יש לפרשו: בזמן נתינת התורה הגביה הקב"ה את הר סיני. והדבר מפורש במדרש ובכמה פיוטים.
מה דעת החכמים?[/quote
מנ''ל ש'ארש' הוא דיבור? אולי בש' שמאלית ומלשון ארשת שפתים, אבל לפי הניקוד כאן זה לא מובן

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ו' מאי 01, 2020 2:45 pm

אולי כדאי לעיין בנקודה נוספת. היכן מצינו ענין ישיבה אצל הקב"ה גבי מתן תורה.
ושמא הכוונה למ"ש במדרש תנאים לדברים פרק לג: "כשנגלה הקדוש ברוך הוא ליתן תורה לישראל הרעיש כל העולם כולו על יושביו שנ' קול ה' על המים קול ה' בכח קול ה' בהדר קול ה' שובר ארזים קול ה' חוצב קול ה' יחיל מדבר קול ה' יחולל אילות באותה שעה נתכנסו כל אומות העולם אצל בלעם בן בער אמ' לו תאמר שהקב"ה מביא מבול על עולמו ומחריבו כשם שעשה לראשונים ה' למבול ישב אמ' להן לאו היום הוא מולך בעולמו היום הוא מישב את עולמו שנ' וישב ה' מלך לעולם תורה הוא נותן לעמו שבח הוא נותן לבניו שכר טוב ליראיו שנ' ה' עז לעמו יתן אמרו לו אם כן ה' יברך את עמו בשלום", וע"ע במכילתא (פר' יתרו - מסכתא דעמלק פרשה א).
ולפי"ז אולי יל"פ: תורה הגביה - הקב"ה פרסם את מתן תורה לפני כל באי העולם, וישב כראש ישיבת - (אין הפירוש ישב כריש מתיבתא אלא) וישב ישיבה כראש, כמאה"כ וישב ה' מלך לעולם.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' מאי 03, 2020 2:40 am

חד ברנש כתב:בְּסִימַן טַיִר

כתב הרמב"ן בפרשת שופטים:
וּמְנַחֵשׁ. הַמַּבִּיט בָּעוֹפוֹת בְּכַנְפֵיהֶם אוֹ בַּצִּפְצוּף, כָּעִנְיָן שֶׁכָּתוּב 'כִּי עוֹף הַשָּׁמַיִם יוֹלִיךְ אֶת הַקּוֹל וּבַעַל כְּנָפַיִם יַגֵּיד דָּבָר'.
וְרַבּוֹתֵינוּ זַ"ל גַּם כֵּן יוֹדוּ בָּהֶם, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ בִּוְאֵלֶּה שְׁמוֹת רַבָּה: 'כִּי עוֹף הַשָּׁמַיִם יוֹלִיךְ אֶת הַקּוֹל' – זֶה הָעוֹרֵב וְחָכְמַת הַטַּיָּרִין. הָעוֹפוֹת בִּלְשׁוֹן עֲרַב 'טַיְר', וְחַכְמֵי הָעוֹפוֹת יִקָּרְאוּ 'טַיָּרִין'. וְעוֹד מֻזְכָּר מִזֶּה הָעִנְיָן בַּגְּמָרָא (גיטין מה ע"א: יוֹמָא חַד הֲוָה יְתִיב גַּבֵּהּ הַהוּא גַבְרָא דַּהֲוָה יָדַע בְּלִשָּׁנֵי דְצִפְּרֵי. אֲתָא עוֹרְבָא וְקָא קָרֵי לֵהּ. אֲמַר לֵהּ: מַאי קָאָמַר? אֲמַר לֵהּ: עִילִישׁ בְּרַח! עִילִישׁ בְּרַח!)
ולאור זה, שמא 'בסימן טיר' – ברמז כעין רמזי העוף.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: "תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת"

הודעהעל ידי צביב » א' מאי 03, 2020 7:00 am

חד ברנש כתב:בפיוט קמאי לחג השבועות, חידתי מאוד, נתפייט כן:
יְיָ דָּרַשׁ אָרַשׁ חָרַשׁ לְחַנְּכִי
בְּסִימַן טַיִר נוֹטָרִיקוֹן כְּפָתַח 'אָנֹכִי'
תּוֹרָה הִגְבִּיהַּ וְיָשַׁב כְּרֹאשׁ יְשִׁיבַת.

ניסיתי את כוחי בפירוש טורי הפיוט:
1 דרש: פירש. ארש: דיבר. חרש: זמם, וכאן במובן: חשב, רצה. לחנכי: לחנך אותי, את ישראל, בתורה. |


אי אפשר לפרש ארש לשון אירוסין?

יש כמה פירושים בחינוך,
ונ''ל שכאן הכוונה התחלה ו(כניסה ל'שררה')


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 87 אורחים