עמוד 1 מתוך 1

אלקנה - מעשרה, רות - משבעה, מדוע?

פורסם: א' מאי 29, 2011 12:30 pm
על ידי הבונה
דיוק קלוש שאולי מישהו ידע פשרו?
אלקנה אומר לחנה כאשר עדיין לא היו לה ילדים:
לָמֶה תִבְכִּי וְלָמֶה לֹא תֹאכְלִי וְלָמֶה יֵרַע לְבָבֵךְ הֲלוֹא אָנֹכִי טוֹב לָךְ מֵעֲשָׂרָה בָּנִים (ש"א א ח)
השכנות אומרות לנעמי הבודדת שיש לה רק את רות אשת בנה הנפטר, כאשר נולד בן לרות:
וְהָיָה לָךְ לְמֵשִׁיב נֶפֶשׁ וּלְכַלְכֵּל אֶת שֵׂיבָתֵךְ כִּי כַלָּתֵךְ אֲשֶׁר אֲהֵבַתֶךְ יְלָדַתּוּ אֲשֶׁר הִיא טוֹבָה לָךְ מִשִּׁבְעָה בָּנִים (רות ד טו)
מדוע אלקנה טוב "מעשרה בנים" ורות טובה "משבעה בנים"?

Re: אלקנה - מעשרה, רות - משבעה, מדוע?

פורסם: א' מאי 29, 2011 12:39 pm
על ידי הבונה
אמנם בצעתי מעט חיפושים באוצר קודם ששלחתי, אך לא מצאתי מאומה. כעת עלה בדעתי לחפש במילות חיפוש אחרות, וזה מה שמצאתי ממדרש זוטא (כנראה זה גם מדרש רבה ראה דברי המגיה שתיכף אביא). זה מסביר מדוע כאן ז' בנים. אך דברי ר' נחמיה לא מובנים מה פתאום כאן מעשרה, ואין לומר שבא לבאר הכתוב בשמואל, כי אין קשר בין בני אלקנה לאלו, והם קשורים רק לכאן.
המעיר למטה מביא שבמדרש רות הגי' משבעה, ותמוה הרי מפורש שם עשרה, תיכף אעיין שם.

ללא שם.JPG
ללא שם.JPG (73.67 KiB) נצפה 6018 פעמים


תוספת: לאחר שעיינתי ברות רבה מסתבר שהשבעה הם עד בועז, כנראה לא מנו את הדורות העתידים, וגם לא את עובד שאך זה עתה נולד, כי דיברו על רות שהיתה טובה משבעה וכעת ילדה.
וגירסת המדרש זוטא צ"ע.

Re: אלקנה - מעשרה, רות - משבעה, מדוע?

פורסם: א' מאי 29, 2011 12:48 pm
על ידי הבונה
עוד מצאתי דבר מעניין, מעתיק הכ"י של פי' המהר"ל להגדות הש"ס, כנראה טעה בגלל אשגרת לישנא ממגילת רות, והמדפיסים תקנו לנכון.

ללא שם.JPG
ללא שם.JPG (24.27 KiB) נצפה 6015 פעמים

Re: אלקנה - מעשרה, רות - משבעה, מדוע?

פורסם: א' מאי 29, 2011 12:51 pm
על ידי חכם באשי
ומעניין, שהן המספר 'עשרה' והן המספר 'שבעה' משמשים כמספרי ריבוי, היינו, כמספרי גוזמא ולאו דווקא, כמו שכתבו הרבה מהמפרשים הפשטניים (רס"ג, א"ע, ר' יוסף כספי ועוד הרבה)

Re: אלקנה - מעשרה, רות - משבעה, מדוע?

פורסם: א' מאי 29, 2011 12:56 pm
על ידי הבונה
בנוגע לעשרה בנים שאמר אלקנה, פי' שם רש"י דהיינו עשרה שהיו לפנינה. ובאבע"ז זכריה ח' כג משמע שזהו "סך חשבון" (כמדומה שפירושו משהו כמו מספר עגול).

ומה שתמהתי על גי' המדרש זוטא, כעת ראיתי בפסיקתא רבתי פמ"ג, שאכן עשרה בנים שנקט אלקנה, הם כנגד עשרה ראשי דורות, מפרץ עד דוד.

Re: אלקנה - מעשרה, רות - משבעה, מדוע?

פורסם: א' מאי 29, 2011 12:58 pm
על ידי הבונה
חכם באשי כתב:ומעניין, שהן המספר 'עשרה' והן המספר 'שבעה' משמשים כמספרי ריבוי, היינו, כמספרי גוזמא ולאו דווקא, כמו שכתבו הרבה מהמפרשים הפשטניים (רס"ג, א"ע, ר' יוסף כספי ועוד הרבה)


בפרי תואר על יו"ד סי' קכא יא, כתב שהכונה ב"עשרה בנים" בנים רבים.

Re: אלקנה - מעשרה, רות - משבעה, מדוע?

פורסם: א' מאי 29, 2011 1:10 pm
על ידי שמש חכמים
עיין ברש"י בשמואל שם שאנכי טוב לך ר"ל מחבבך מי' בנים שילדה לי פנינה ע"כ, ולפי אותו משקל לגבי רות אינו שנעמי מחבבת לרות אלא שרות מחבבת לנעמי, ולפ"ז מובן המספר שבעה שנעמי טובה לרות בתור אמא יותר מז' דורות עד בועז שעמו נישאה ולא שייך לדורות של אחר כן דו"ק

Re: אלקנה - מעשרה, רות - משבעה, מדוע?

פורסם: א' מאי 29, 2011 3:43 pm
על ידי מענה לשון
עי' בספר אברהם אנכי עמ' 403 בתוכנה) שואל זאת.

Re: אלקנה - מעשרה, רות - משבעה, מדוע?

פורסם: א' מאי 29, 2011 5:25 pm
על ידי דראל
חכם באשי כתב:ומעניין, שהן המספר 'עשרה' והן המספר 'שבעה' משמשים כמספרי ריבוי, היינו, כמספרי גוזמא ולאו דווקא, כמו שכתבו הרבה מהמפרשים הפשטניים (רס"ג, א"ע, ר' יוסף כספי ועוד הרבה)


הכוונה כמובן ל'מספר טיפולוגי'. רד"ק על אתר בשמואל מציין זאת, כמו גם ביחס לביטוי בהמשך: "עד עקרה ילדה שבעה".

בעוניי הצעתי פעם פירוש כי ההשוואה בין יעקב ושתי נשותיו לרחל ושתי נשותיו היא ברורה, וחלק מהפועל היוצא להשוואה זו זה הביטוי "הלא אנכי טוב לך מעשרה בנים", ביטוי שהיה יכול לצאת מפי יעקב, ויש עוד להאריך בזה רבות.

Re: אלקנה - מעשרה, רות - משבעה, מדוע?

פורסם: א' מאי 29, 2011 5:40 pm
על ידי חד וחלק
סליחה, כשיעקב שוחח עם רחל על עקרותה לא היו לו עדיין עשרה בנים מנשים אחרות.

Re: אלקנה - מעשרה, רות - משבעה, מדוע?

פורסם: א' מאי 29, 2011 5:48 pm
על ידי דראל
*

Re: אלקנה - מעשרה, רות - משבעה, מדוע?

פורסם: א' מאי 29, 2011 5:50 pm
על ידי דראל
חד וחלק כתב:סליחה, כשיעקב שוחח עם רחל על עקרותה לא היו לו עדיין עשרה בנים מנשים אחרות.


אמת, בהנחה שיעקב ורחל שוחחו רק פעם אחת על מצבה הבעייתי.

כבר אמרתי שיש להרחיב כך.
לעת עתה, אפנה אותך רק לספר 'מקבילות נפגשות' של הרב אמנון בזק, עיין שם בפרק המשווה בין יעקב ונשותיו לאלקנה ונשותיו.

Re: אלקנה - מעשרה, רות - משבעה, מדוע?

פורסם: א' מאי 29, 2011 5:59 pm
על ידי אוצר החכמה
כיוון שחז"ל מבקרים את דברי יעקב אבינו, שאין עונים כך את המעוקות, עדיף להניח שלא חזר ואמר לה כן כמה פעמים.

בכל מקרה אני הבנתי שאתה מדבר על הרעיון של הדמיון בין חנה ומצבה ואלקנה לרחל ויעקב, וכוונתך שעשרה בנים הוא ביטוי הרומז לדמיון בין המקרים, כך שהזמן שבאמת היה הדיון בין יעקב לרחל לא כ"כ רלוונטי.

Re: אלקנה - מעשרה, רות - משבעה, מדוע?

פורסם: א' מאי 29, 2011 6:11 pm
על ידי דראל
אשרי שדברי הובנו (כולל אלו הציניים).

Re: אלקנה - מעשרה, רות - משבעה, מדוע?

פורסם: א' מאי 29, 2011 7:22 pm
על ידי חד וחלק
לא אכפת לי שאתה וחמש מאות הודעותיך הקצרות, המרומזות והמתנשאות תחשבו עלי מה שתרצו, אך לא הבנתי. אין לי זמן ולא רצון להשיג את הספר שהזכרת, אך ממה שהבאת לא ראיתי שום הקבלה רצינית, דוגמת ההקבלה בין דוד לאדם הראשן, לדוגמא.

Re: אלקנה - מעשרה, רות - משבעה, מדוע?

פורסם: א' מאי 29, 2011 7:27 pm
על ידי דראל
ידידי חד וחלק, אינני אחראי על ידיעותיך, ואם אינך רוצה לעיין בספר זה, זו זכותך המלאה.
לאחר שכתבתי את הודעתי ובא אוצר ומילא אחרי, אינני רואה צורך להרחיב, אך כיון שתסכולך נקרא מתוך הודעתך, אציין מספר מאפיינים דומים:

אדם שנשוי לשתי נשים, האחת אהובה והשניה פחות מכך. דווקא לזו הפחות אהובה יש לילדים, בניגוד לאהובה העקרה.

האם המבנה הזה אינו מזכיר לך בעת ובעונה אחת את משפחת יעקב ומשפחת אלקנה?!