מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה הלכו נעמי ורות ביום טוב?

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

למה הלכו נעמי ורות ביום טוב?

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' מאי 31, 2020 3:07 am

חז''ל אמרו (רות רבה ב, יב)
שעברו נעמי ורות על שורת הדין, והלכו ממואב לבית לחם ביום טוב.
האם יש ביאור מה ההיתר בזה?
הרד''ל שם כותב ''מפני מצות חזרה לאר''י''.
ואיני מבין, וכי זה מתיר חילול יו''ט?

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: למה הלכו נעמי ורות ביום טוב?

הודעהעל ידי י. אברהם » א' מאי 31, 2020 5:16 am

אוצרות רות
אוצרות.PNG
אוצרות.PNG (58.82 KiB) נצפה 5453 פעמים

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: למה הלכו נעמי ורות ביום טוב?

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מאי 31, 2020 5:21 am

וראה גם 'משבצות זהב' (וייס) עה"פ.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: למה הלכו נעמי ורות ביום טוב?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 31, 2020 9:14 am

לפי המדרש (ב יב) שהלכו ביו"ט, צ"ל דמאי דכתי' להלן מינה (ג ו) שאותו היום השיא בועז את בנותיו, או קבר את אשתו, היינו בלילה (כי משיאים בלילה. ואין משהין את המת בעיר חומה. וגם קצירת העומר בלילה),
ובמשנה מע"ש פ"ה מ"ב איתא שמהלך יום אחד מן הירדן עד ירושלים, ומסתמא עד בית לחם ג"כ מהלך יום אחד, והלכו כל היום ובאו בתחילת הלילה.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: למה הלכו נעמי ורות ביום טוב?

הודעהעל ידי כדכד » א' מאי 31, 2020 11:55 am

מת ביו"ט ראשון יתעסקו בו עממין

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: למה הלכו נעמי ורות ביום טוב?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 31, 2020 12:11 pm

מי אמר שמתה ביום, מתה בלילה, ואז הגיעו נעמי ורות..

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: למה הלכו נעמי ורות ביום טוב?

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' מאי 31, 2020 2:54 pm

אין לי תשובה מספקת למה הם עשו את זה,
אבל נראה שמשמים גלגלו את זה כדי שהיא תספיק להנשא לבועז, שהרי נזקקו לה ג' חודשי הבחנה שנותנים לגיורת, ומיד לאחר מכן נעמי שלחה אותה אל הגורן, ולכאורה מיד יום לאח''כ נשאה, ומיד באותו לילה מת, ואילו היו הולכות אחר יום טוב יתכן שכבר היה נפטר. ודוק.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: למה הלכו נעמי ורות ביום טוב?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 31, 2020 5:51 pm

ומניין מתי זרה את הגורן, אף שקציר השעורים אצלו הסתיים, ולכל המאוחר בחצי סיון.
ומי יימר שבזמן בועז גזרו אף על מי שלא היתה עם בעל. תינח עצם האבחנה הרי ילפי' לה מ'ולזרעך אחריך', וודאי גם בועז היה נוהג כן.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: למה הלכו נעמי ורות ביום טוב?

הודעהעל ידי כדכד » א' מאי 31, 2020 6:10 pm

קו ירוק כתב:מי אמר שמתה ביום, מתה בלילה, ואז הגיעו נעמי ורות..

מי אמר שהו הגיעו בלילה?
אולי הגיעו ביום והעיסוק במת הי ע"י עממין"?
אין לי ראיה שכך היה אלא התכוונתי לדחות ראיית כת"ר למ"ש לפני זה

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: למה הלכו נעמי ורות ביום טוב?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 31, 2020 6:30 pm

בדברי היתה טמונה כוונה אחרת. כוונתי בראייתי היתה לשלול שהגיעו ביום קצירת העומר, ט"ז ניסן, לפנות ערב, ואז אולי לא חיללו יו"ט לפי המדרש ההוא.
ואמרתי לעצמי שאין ראיה שהמדרשים חלוקים שאפשר הלכו ביום, ובלילה לא מלינים המת.
אבל מנישואין ברור שהיה בלילה, שהרי לא חגגו הנישואין ביו"ט שאין מערבין שמחה בשמחה.
וכן מקצירת העומר.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: למה הלכו נעמי ורות ביום טוב?

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' מאי 31, 2020 7:13 pm

קו ירוק כתב:ומניין מתי זרה את הגורן, אף שקציר השעורים אצלו הסתיים, ולכל המאוחר בחצי סיון.
ומי יימר שבזמן בועז גזרו אף על מי שלא היתה עם בעל. תינח עצם האבחנה הרי ילפי' לה מ'ולזרעך אחריך', וודאי גם בועז היה נוהג כן.

לקחתי את זה מפירוש מהרז''ו על המ''ר.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: למה הלכו נעמי ורות ביום טוב?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מאי 31, 2020 10:06 pm

קו ירוק כתב:מנישואין ברור שהיה בלילה, שהרי לא חגגו הנישואין ביו"ט שאין מערבין שמחה בשמחה.

אף בחול המועד אין נושאין נשים!

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: למה הלכו נעמי ורות ביום טוב?

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' יוני 01, 2020 8:58 am

אכן שאלה. אך כך כותב המדרש.
וביו"ט אולי יש יותר סיבה לאסור.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: למה הלכו נעמי ורות ביום טוב?

הודעהעל ידי כדכד » ב' יוני 01, 2020 11:07 am

קו ירוק כתב:אבל מנישואין ברור שהיה בלילה, שהרי לא חגגו הנישואין ביו"ט שאין מערבין שמחה בשמחה.
.

על אילו נשואין מדובר כאן?

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: למה הלכו נעמי ורות ביום טוב?

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יוני 01, 2020 11:21 am

מדרש 'לקח טוב' - רות א, יט:
ויהי כבאנה בית לחם ותהם כל העיר עליהן. אמ"ר שמואל ב"ר סימון: אותו היום - יום קציר העומר הי', ותנן במס' מנחות 'כל העיירות סמוכות לשם מתכנסות כדי שיהיה נקצר בעסק גדול', והלכו אנשי בית לחם להנפת העומר; וכשנקבצו עליהם כל העיירות, אמרו "הזאת נעמי".
ויש אומ': אבצן הי' משיא את בנותיו, שכתוב בו "ושלשים בנות שלח החוצה".
ויש אומר': אשתו של בועז מתה באותו היום, ונכנסו כל העיירות להברותו. ועד שהעם מתעסקין בגמילות חסדים - נכנסה רות עם נעמי; והיתה זו יוצא' וזו נכנסת.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: למה הלכו נעמי ורות ביום טוב?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 01, 2020 11:47 am

לבי במערב כתב:מדרש 'לקח טוב' - רות א, יט:
ויהי כבאנה בית לחם ותהם כל העיר עליהן. אמ"ר שמואל ב"ר סימון: אותו היום - יום קציר העומר הי', ותנן במס' מנחות 'כל העיירות סמוכות לשם מתכנסות כדי שיהיה נקצר בעסק גדול', והלכו אנשי בית לחם להנפת העומר; וכשנקבצו עליהם כל העיירות, אמרו "הזאת נעמי".
ויש אומ': אבצן הי' משיא את בנותיו, שכתוב בו "ושלשים בנות שלח החוצה".
ויש אומר': אשתו של בועז מתה באותו היום, ונכנסו כל העיירות להברותו. ועד שהעם מתעסקין בגמילות חסדים - נכנסה רות עם נעמי; והיתה זו יוצא' וזו נכנסת.

אולי יש ליישב קצת בדוחק:
א. לא נישואין ממש אלא אירוסין - המותרים בחול המועד ואסורים ביו"ט.
ב. לא כניסה לחופה (שהיא אסורה אף בחול המועד) אלא "שבעת ימי המשתה" (הנקראים בימינו "שבע ברכות") של מי שנישאו לפני יו"ט.

יוצר אור
הודעות: 210
הצטרף: ב' אפריל 20, 2020 8:28 pm

Re: למה הלכו נעמי ורות ביום טוב?

הודעהעל ידי יוצר אור » ב' יוני 01, 2020 6:53 pm

עזריאל ברגר כתב:אולי יש ליישב קצת בדוחק:
א. לא נישואין ממש אלא אירוסין - המותרים בחול המועד ואסורים ביו"ט.


אם נימא שנהגו כמנהג בעת הגמ' [כתובות נז:] להמתין י"ב חודש עד הנישואין, או לפחות כעי"ז, יוקשה לומר שבג' חדשי קציר חיטים - מיום שהגיעו נעמי ורות, עד שבועז נשא לרות ונסתלק לאח"מ מיד - היה סיפק בידם לינשא ולמות כדאי' בב"ב [צא.] שמתו בחייו.


ד"א, מעודי חישבתי להוכיח מהא ד'אבצן היה משיא את בנותיו', לדברי הגהות מיימוני [קושטא, פ"ז מיו"ט הט"ז, ה' ברמ"א אהע"ז סב ב]:

שלא יערב שמחה בשמחה כו'. מכאן נזהרים שלא לעשות שתי חופות ביום אחד וגם מביאין ראייה מיהא דמפקי איסור תערובת שמחה בשמחה מיעקב דאמר ליה ללבן מלא שבוע זאת, ומיהו לא דמי דהתם הב' חופות היו לאדם אחד דיעקב נשא שתיהן וכן הכא הרגל ושמחת החופה שתיהן הם לאדם אחד ולכך שייך בהו איסור ערוב שמחה בשמחה אבל ב' חופות שעושים ב' אנשים לא שייך בו ערוב שמחה וכן היה נוהג רבינו יחיאל לעשות חופת יתום או יתומה עם אחד מבניו ביום אחד אבל משתי אחיות כת' בספר החסידים [צוואת רי"ה אות ל"א\ה] שאין לעשות בשבוע אחת עכ"ל סה"ק


ומה שכתב בשם רי"ה, מסתבר שאין מקשים מצוואת רי"ה על הידוע מזמנים שלפניו שלא עשו כן וכדוגמת זה.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: למה הלכו נעמי ורות ביום טוב?

הודעהעל ידי צביב » ב' יוני 01, 2020 11:06 pm

מבואר במדרש רבה שהובא כאן בתחילה שלא היה זה כדין.
מבואר בטעמא דקרא שהקלו בתחומין כיון שלא ידעו מתי נקבע ראש חודש.
נערך לאחרונה על ידי צביב ב ד' יוני 03, 2020 6:49 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: למה הלכו נעמי ורות ביום טוב?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' יוני 02, 2020 2:19 pm

שוב חכ''א רצה לומר שהן התחילו ללכת עוד קודם יו''ט, והמשיכו ביו''ט. וזה כבר מותר כי כבר אחזו בדרך והיה סכנה. וצ''ע.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2517
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: למה הלכו נעמי ורות ביום טוב?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' יוני 04, 2020 4:15 pm

במק"א כתבתי קצת בזה, ורק אציין לדברי החיד"א בשמחת הרגל,

והגאון רבי שמואל די אוזידה זצ"ל בספר אגרת שמואל (די"ד ע"ג) כתב
וראוי לדעת מנא להו לרז"ל לחשוד אותם שעברו על שורת הדין והלכו ביו"ט, ואפשר לומר, כי קרא יתירא קא דריש, דהוה סגי דלימא הכי, "ותצא מן המקום אשר היתה שמה, ושתי כלותיה עמה לשוב אל ארץ יהודה", ואנא ידענא דבשובם היו הולכות בדרך, דאי אפשר בלאו הכי. לכן הודיענו שכוונת הכתוב שהזכיר הליכות הדרך, להשמיענו, שאם היות שהליכתם בדרך היתה נמנעת על פי שורת הדין, וראוי שלא ללכת, ועם כל זה הנה "ותלכנה בדרך", ואין זה אלא שנאמר שהלכו ביום טוב, דבשבת שהוא חמור כולי האי לא חשידי, וביום טוב הלכו, שהוא קל, וקילא להו מילתא, ומתוך גנותן למדנו שבחן, כי באוות נפשן לשוב אל ארץ יהודה, נקל בעיניהן ההליכה ביום טוב. וזה שסיים הכתוב "לשוב אל ארץ" וגו'.


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 80 אורחים