בעל האקדמות- בירור

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
ישראל הר כסף
הודעות: 888
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ה' יוני 02, 2011 4:46 pm

מה המקור של המעשה בבעל האקדמות?
ואיך זה מסתדר עם מסורת שהוא קבור בלובלין אן וורמיזא או טבריא. הרי הוא לא יכל לחזור.

חכם באשי
הודעות: 9995
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' יוני 02, 2011 4:51 pm

א קשיא אוף א מעשה.

ישראל הר כסף
הודעות: 888
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ה' יוני 02, 2011 4:54 pm

נו...

חכם באשי
הודעות: 9995
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' יוני 02, 2011 5:35 pm

כשתיישב כיצד יתכן שמרדכי ואסתר קבורים הן בשושן והן באיזה מקום בגליל, וגם כיצד ר' מאיר בעל הנס קבור הן בבבל והן בטבריה - תתיישב לך גם הקושיא בנוגע ל"מסורות" על מקום קבורתו של ר' מאיר שליח צבור.

האגדה בנוגע למסעו לסמבטיון - אינה נזכרת, למיטב ידיעתי, בראשונים, למרות שחיבבו והעריצו את מחבר ה'אקדמות' ("פה קדוש" ו"ציר אמונים" היו מקצת שבחיו שכתבו עליו).
ומי שחפץ להאמין לכל מעשייה שצצה בדורות האחרונים בלא שהראשונים ידועה - שיאמין!

גוראריה
הודעות: 1545
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי גוראריה » ה' יוני 02, 2011 6:40 pm

לא מזמן היה כאן אשכול ע"ז ושאלתי כשאלתך.

רבטוב
הודעות: 470
הצטרף: ה' נובמבר 18, 2010 11:46 pm

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי רבטוב » ה' יוני 02, 2011 6:49 pm

ככל שהעולם נעשה יותר קטן.....והטכנלוגי' מתחדשת ......והאמונה מתמעטת ......קשה לקבל בפשטות הרבה דברים שהיו בקבלה מדור דור
ומסתמא הדברים לא כפשטותם רק מרמזים לדברים רוחניים בעיקר...ועיין הרבה בספרי הקודש של המהר''ל שמתמודד כבר עם שאלות כאלו . ואין אני רוצה לנגוע בקבלת הרה''צ ר' שמשון רפאל הירש נבג''מ בדברים אלו .

יאיר
הודעות: 9202
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי יאיר » ה' יוני 02, 2011 6:52 pm

גוראריה כתב:לא מזמן היה כאן אשכול ע"ז ושאלתי כשאלתך.

viewtopic.php?f=7&t=5013&p=#p40370

חכם באשי
הודעות: 9995
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' יוני 02, 2011 7:07 pm

רבטוב,
"מסורת"?!
"קבלה מדור דור"?!
אולי תצביע לנו על איזה מקור קדום, הסמוך לזמנו של בעל ה'אקדמות', הרומז למעשייה מופלאה זו!

רבטוב
הודעות: 470
הצטרף: ה' נובמבר 18, 2010 11:46 pm

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי רבטוב » ה' יוני 02, 2011 7:17 pm

חכם באשי כתב:רבטוב,
"מסורת"?!
"קבלה מדור דור"?!
אולי תצביע לנו על איזה מקור קדום, הסמוך לזמנו של בעל ה'אקדמות', הרומז למעשייה מופלאה זו!

לא הכוונתי לסיפור פרטי זה. רק בכללות להרבה דברים שיש לנו במסורה מדור דור .וקשה להבין במציאות הדברים איך זה מסתדר .

חכם באשי
הודעות: 9995
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' יוני 02, 2011 7:58 pm

סליחה, היית צריך לכתוב ברור יותר.
לי יש כלל הגיוני: מעשה על הדורות הראשונים שאין לו כל רמיזה בדורות הסמוכים לו אלא 'צץ' בדורות האחרונים - המאמין בו הרי הוא פתי.
כמובן, שבכל כלל יש יוצא מן הכלל.

מתעמק
הודעות: 503
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי מתעמק » ה' יוני 02, 2011 8:02 pm

הרב רבטוב, התכוון כנראה שעצם עובדת הסמבטיון הרי היא מסורה מדור דור, אך היום בטכנולוגיה של ימינו קשה להאמין בזה.
אך לענ"ד לא כן הדבר, אין לנו מסורת מחז"ל או הראשונים לנהר הזורק חול ואבנים למעלה בכל ימות השבוע חוץ מיום השבת.
מה שכן איתא בחז"ל וראשונים היא שיש נהר השובת בשבת, וכדברי רבי עקיבא לטורנוסרופוס הרשע, סמבטיון הנהר יוכיח (סנהדרין ס"ה:), ובבראשית רבה פי"א שמושך אבנים כל ימות השבוע, וברש"י סנהדרין שם נהר של אבנים, והכל אחד, כלומר יש נהר הזורם בכח גדול עד שמושך עמו אבנים אבל ביום השבת נח מזרימתו, ותו לא.
נכון, שאם הנהר זורם במרץ כזה, לא יעברו בקל בספינה דרכה, אבל סוף סוף לא נשכח שסנחרב מלך אשור הצליח להעביר שם את עשרת השבטים, כך שיש עכ"פ אפשרות אבל לא בקלות
ועיין רמב"ן פרשת האזינו על הפסוק אמרתי אפאיהם, דמפרש נהר גוזן מלשון סתירה, שעשרת השבטים מוסתרים שם ואי אפשר לראותם, אך כוונתו נראה כנ"ל שקשה לעבור דרך נהר הזורם בכח גדול כזה.
ויתירה מזו, הרי הרמב"ן שם מציין שנהר גוזן זה סמבטיון. ולפי זה הרי איתא בקידושין עב. דנהר גוזן זו גינזק, ואיתא בעבודה זרה לד. דרבי עקיבא (או מר עוקבא עיין בתוס') איקלע לגינזק, ולא מצינו סיפור גדול וארוך בחז"ל היאך זה עבר רבי עקיבא את הסמבטיון עד שבא לגינזק...
(ואגב, יש דרוש ארוך מהגאון בעל עמודי אור לבאר שהשאלות האלו ששאלו אנשי גינזק מרבי עקיבא, היה כדי להתווכח אתו נגד שיטתו שדרש עליהם שעשרת השבטים אינם עתידים לחזור כדאיתא בסוף פרק חלק, ומאריך שם בדרוש לקשר השאלות מתענין לשעות ובמה שימש משה בימי מלואים וכו' איך רצו להוכיח בזה צדקתם. נדפס בחלקו באחד בקובצי כרם שלמה).

מתעמק
הודעות: 503
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי מתעמק » ה' יוני 02, 2011 8:17 pm

הבעיה בזה שזו סגולה חד פעמית..
אך לגוף הדבר, האם אכן אספר לבני סיפורים שאינני מאמין בהם ולענ"ד אין להם מקור? וכי רצוני שיערבו ח"ו בין סיפורי התורה וחז"ל לסיפורים שונים. נכון שהם קוראים על זה בעלונים וספרים שונים, אבל כל זמן שלא ממני שמעו הדברים, יוכלו להבין ביום מן הימים שלא קיבלו כן מעולם מבית אביהם, וידעו להבחין בין דברים שקיבלו ברחוב לדברים שקיבלו בבית כאמונת אומן, לא כן אם אצטרף לחברת המספרים ח"ו.
לסגולה הנפלאה הנזכר, הייתי מציע תחליף, לספר סיפורים אמיתיים מספרי הנביאים, חיי הנביא אלישע לדוגמא, מתובל עם הוספות ממדרשי חז"ל, וכהנה רבות, ישמעו וילמדו מוסר ה' ויראתו.
(תגובה זו נכתבה על מה שכתב ניק אחד שסיפור בעל האקדמות מסוגל ליישן התינוקות.
כעת תגובה של הנ"ל נמחקה כנראה ביחד עם כל תגובותיו עקב חסימת הניק, עיין דוגמתו viewtopic.php?f=7&t=6873&start=80#p63816)
נערך לאחרונה על ידי מתעמק ב ה' נובמבר 17, 2016 3:04 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מעיין
הודעות: 1081
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי מעיין » ה' יוני 02, 2011 9:31 pm

הא"ר כנראה האמין לסיפור זו באיזה מדה
[במאמר המוסגר, מצאנו לרמב"ן שכ' לשון ואם נאמין על מלחמת בני יעקב... הרי שכ' כמסתפק]

מתעמק
הודעות: 503
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי מתעמק » ה' יוני 02, 2011 10:02 pm

הרי לא כתב הא"ר מה הסיפור, רק שנכתב בל"א ושיש לזה איזה קשר למדבר. אך לאיזה סיפור בלשון אשכנז אין הכרח. ובפרט שכבר העירו באשכול האחר שאין בידינו סיפור זה מדפוס הקודם הרבה להא"ר, כך שלא נוכל לידע בבירור אם אכן הא"ר מרמז לסיפור זה או לסיפור אחר שהיה נדפס לפניה

ישבב הסופר
הודעות: 2678
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ה' יוני 02, 2011 10:03 pm

אגב, איפה מופיע הפיוט לראשונה? במחז"ו ליתא.

תולעת ספרים07
הודעות: 1557
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' יוני 02, 2011 10:05 pm

אגדה זו, המספרת בפי העם בנוסחאות שונות, נדפסה בלשון יהודית אשכנזית בפיורדה תנ"ך ואמשטרדם תס"ד, וראה ב"פילאלאגישע שריפטען" כרך י מאמרו של י. רד, ינ, שחזר והדפיס את האגדה הזאת ביהודית ולא ידע כי תורגמה לעברית בשם "מעשה גבורות ד'" (לבוב, תש"ד); ואל האגדה הזאת כוון כנראה הרב "אליהו רבא" בבאורו לשו"ע או"ח סי' תצ"ד שכתב, כי "נמצא בדפוס בל"א ישן נושן מעשה באריכות רעל מה תקנו אקדמות וסיים שכיון המעשה היה במדבר לכן תקנו לומר אחר כמדבר סיני זכר לנס...

קטע זה מצאתי בגוגל - לכבודו של מתעמק וד"ל....

מתעמק
הודעות: 503
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי מתעמק » ה' יוני 02, 2011 10:27 pm

מה עזרת ללא כח. הרי זה הובא באשכול המצויין לעיל, ולכבודך אביא הלינק אליה (הגם שכבר הובא על ידי אחרים לעיל): viewtopic.php?f=7&t=5013&p=#p40370
והרי האליה רבה הדפיס ספרו אליה זוטא בשנת תמ"ט, והיאך יעלה על הדעת שקרא ספר ישן נושן למה שנדפס בימי חייו?

תולעת ספרים07
הודעות: 1557
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' יוני 02, 2011 10:33 pm

לא אמרתי בשום מקום שאני מסכים עם האמור
הבאתי צטוט כדי לקדם את הנושא ותו לא...
ועתה לעצם העניין...

ראיתי כמה וכמה שהתקשו בקטע זה בהקדמות שבו מתאר רבי מאיר ש"ץ ויכוח כביכול בין הגויים ליהודים כאשר הגויים שאולים אותם מדוע כדאי לכם היהודים למות על קידוש שמו יתברך
וכדברי בעל ההקדמות "מְנָן וּמָאן הוּא רְחִימָךְ שְׁפָרָא בְרֵוָתָא אֲרוּם בְּגִינֵהּ סָפֵית מְדוֹר אַרְיָוָתָא" מיהו בעלך אשר בגללו את מוכנה למות בין האריות...
והם אינם יודעים שהוא פסוק מפורש בשיר השירים..
מה דודך מדוד היפה בנשים מה דודך מדוד שכה השבעתנו פרק ה' פסוק ט' וברש"י שם.

וכבר נוכחתי לראות כמה חוקרים שכתבו שקטע זה תומך בסיפור של רבי מאיר ש"ץ וכו' וזה אינו וכפי שכתבתי..

מעיין
הודעות: 1081
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי מעיין » ה' יוני 02, 2011 10:56 pm

מתעמק כתב:מה עזרת ללא כח. הרי זה הובא באשכול המצויין לעיל, ולכבודך אביא הלינק אליה (הגם שכבר הובא על ידי אחרים לעיל): viewtopic.php?f=7&t=5013&p=#p40370
והרי האליה רבה הדפיס ספרו אליה זוטא בשנת תמ"ט, והיאך יעלה על הדעת שקרא ספר ישן נושן למה שנדפס בימי חייו?

מקונטרס שצויין באשכול הנ"ל שכל כולו מיוסד לברר ענין הבביגלורפי של מעשה הנ"ל
אקדמות0001.tif
אקדמות0001.tif (166.5 KiB) נצפה 5024 פעמים

נושא ספרים
הודעות: 51
הצטרף: ש' מאי 14, 2011 9:58 pm

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי נושא ספרים » ה' יוני 02, 2011 11:07 pm

בקולמוס לפני שנתיים היה מאמר שסקר את כל הגי' והשתשלות הסיפור. כולל התיחסות לאליה רבה.

למדן
הודעות: 113
הצטרף: א' אוגוסט 01, 2010 4:23 pm

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי למדן » א' יוני 05, 2011 5:37 pm

נראה לי שאני קורא מאמר של החילונים רח"ל
הסיפור מבעל הקדמות הוא מקובל מדור דור ומי שמערר עליו הרי הוא ככופר
ועל זה נאמר ואל תיטוש תורת אמך והנה הוא מגיע לחקירה האים קים הסמבטיון בכלל
מכיון שהוא לא ראה אותם בכדור הארץ על כן הוא מפקפק בסיפור
ז"א מה שהוא לא רואה בעינים הוא מאמין וזה הוא כפירה ממש עיין בג' בבא בתרא
מעשה שהתלמיד לא האמין רק עד שראה בעיניו ורבו עשה אותו גל של עצמות עיי"ש
ובאמת מה שהקב"ה רוצה להעלים מבני אדם כדוגמת הסמבטיון שום נברא לא יוכל לגלותו
חוץ מזה הרי ידוע שיש מקום בים השחור שהספינות לא נוסעים שם כי הם נעלמים וכן יש באפריקה
באחד הג'נגלים שאנשים נעלמים שם ועד היום לא מוצאו אותם
ואלו שלא מאמינים שיחזרו בתשובה עכשיו

ישבב הסופר
הודעות: 2678
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי ישבב הסופר » א' יוני 05, 2011 5:42 pm

למדן: אין בדעתך כל הבדל בין מלגלג רח"ל על הא דיתיב רבי יוחנן וקא דריש עתיד הקב"ה להביא אבנים טובות ומרגליות שהן שלשים על שלשים אמות וחוקק בהם עשר ברום עשרים ומעמידן בשערי ירושלים שנאמר (ישעיהו נד, יב) ושמתי כדכוד שמשותיך ושעריך לאבני אקדח וגו' לבין מי שתוהה באמיתות סיפור עממי שנתקבל מאשה אל אחותה?
אני מבין את מה שצורם לך, אבל בבקשה אל תשווה את זה לאותו תלמיד שלגלג.
ככופר סלקא דעתך?!

למדן
הודעות: 113
הצטרף: א' אוגוסט 01, 2010 4:23 pm

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי למדן » א' יוני 05, 2011 5:48 pm

כן כונתי לגמ' הזו כי גם הוא מפקפק בקיומו של סמבטון על כן הוא מלגלג על הסיפור

חכם באשי
הודעות: 9995
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי חכם באשי » א' יוני 05, 2011 11:18 pm

למדן,
לא הבנתי כיצד מי שכופר במעשייה הנחמדה על בעל האקדמות כופר בקיומו של סמבטיון?
לא נראה לך שאתה מידי 'למדן'?

חכם באשי
הודעות: 9995
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי חכם באשי » א' יוני 05, 2011 11:19 pm

בעלון 'עלים לתרופה' האחרון, נרשמו כמה מראי מקומות בנוגע לסיפור, כולם מאוחרים, כמובן.
אין לפני העלון. וטוב יעשה מי שיעתיק משם לכאן את המ"מ.

ישראל הר כסף
הודעות: 888
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » א' יוני 05, 2011 11:29 pm

הנה העלים לתרופה.
א 3.pdf
(268.13 KiB) הורד 334 פעמים

פרי_העץ
הודעות: 164
הצטרף: ד' מאי 11, 2011 10:20 pm

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי פרי_העץ » ב' יוני 06, 2011 1:48 am

למדן כתב:נראה לי שאני קורא מאמר של החילונים רח"ל
הסיפור מבעל הקדמות הוא מקובל מדור דור ומי שמערר עליו הרי הוא ככופר
ועל זה נאמר ואל תיטוש תורת אמך והנה הוא מגיע לחקירה האים קים הסמבטיון בכלל
מכיון שהוא לא ראה אותם בכדור הארץ על כן הוא מפקפק בסיפור
ז"א מה שהוא לא רואה בעינים הוא מאמין וזה הוא כפירה ממש עיין בג' בבא בתרא
מעשה שהתלמיד לא האמין רק עד שראה בעיניו ורבו עשה אותו גל של עצמות עיי"ש
ובאמת מה שהקב"ה רוצה להעלים מבני אדם כדוגמת הסמבטיון שום נברא לא יוכל לגלותו
חוץ מזה הרי ידוע שיש מקום בים השחור שהספינות לא נוסעים שם כי הם נעלמים וכן יש באפריקה
באחד הג'נגלים שאנשים נעלמים שם ועד היום לא מוצאו אותם
ואלו שלא מאמינים שיחזרו בתשובה עכשיו


לא ברור לי השוואתך, האם בעיניך אותו תלמיד כפר במה ש"מקובל מדור דור"? הרי הוא כפר בדברי חז"ל. והרי כאן לא עלה כאן על דעת אחד ח"ו לכפור בדברי חז"ל, כל הענין הוא האם ד"ז הוא מדברי חז"ל אם לא. אדרבא בסס נא את מה שכתבת "מקובל מדור דור".

נ.ב. גם על תאריך פטירת הברטנורא ישנם הטוענים "מקובל מדור דור".

אראל
הודעות: 340
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי אראל » ב' יוני 06, 2011 5:25 am

אדון למדן
אילו היה סיפור זה נדפס במקור אחד מספרי קדמונים, או רמז קל שיש איזה קישור בין הסמבטיון לרבי מאיר ש״ץ היית צודק אבל כרגע לדאבונינו אין שום מקור כלל וכלל שיש איזהו קשר בין בעל האקדמות להסמבטיון..... וכל הכופר בסיפור זה הוא מן המאמינים בני מאמינים וח״ו לומר עליו שהוא כופר!

למדן
הודעות: 113
הצטרף: א' אוגוסט 01, 2010 4:23 pm

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי למדן » ב' יוני 06, 2011 2:06 pm

האם לדעתכם כל מלמדי התשב"ר מספרים הסיפור הזה לילדי הת"ת וכל מלמד שמע אותו מרבו שלמדו תורה
האם אין זה די מספיק למקור קדוש (כי שקר אין לו רגלים) ואילו הסיפור מצץ אותו אחד מאצבעו לא היה המשך
ולכאורה זהו חלק מאמונה ועל זה נאמר ואל תיטוש תורת אמך וזהו הפי' תורת אמך התורה שאמך למד אתך
והיינו הסיפורי מעשה כלשון האם " באבע מעשיות " ואת זה אל תיטוש אפילו שלא מובא בשום מקום אלא כך סיפור לך אמך
וכן הוא במשנה בברכות אל תבוז כי זקנה אמך וכו'

חכם באשי
הודעות: 9995
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' יוני 06, 2011 2:35 pm

גם את סיפורי "הגולם מפראג" סיפר לנו המלמד.
אז להבנתך, הכופר בסיפורים אלו - כופר בתורה כולה?!

איסתרא בלגינא
הודעות: 442
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ב' יוני 06, 2011 2:47 pm

למדן כתב:האם לדעתכם כל מלמדי התשב"ר מספרים הסיפור הזה לילדי הת"ת וכל מלמד שמע אותו מרבו שלמדו תורה
האם אין זה די מספיק למקור קדוש (כי שקר אין לו רגלים) ואילו הסיפור מצץ אותו אחד מאצבעו לא היה המשך
ולכאורה זהו חלק מאמונה ועל זה נאמר ואל תיטוש תורת אמך וזהו הפי' תורת אמך התורה שאמך למד אתך
והיינו הסיפורי מעשה כלשון האם " באבע מעשיות " ואת זה אל תיטוש אפילו שלא מובא בשום מקום אלא כך סיפור לך אמך
וכן הוא במשנה בברכות אל תבוז כי זקנה אמך וכו'


לדעתי, לפחות, לא כל סיפור שסיפר איזה מלמד בכיתה הוא מיסודות האמונה, וגם לא כל סיפור אגדה ופולקלור יהודי, והתולה את אמונתו בסיפורי סבתות למיניהם יותר קרוב הוא לכפירה מן הכופר בהם.

ישראל הר כסף
הודעות: 888
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ב' יוני 06, 2011 2:54 pm

איסתרא בלגינא כתב:לדעתי, לפחות, לא כל סיפור שסיפר איזה מלמד בכיתה הוא מיסודות האמונה, וגם לא כל סיפור אגדה ופולקלור יהודי, והתולה את אמונתו בסיפורי סבתות למיניהם יותר קרוב הוא לכפירה מן הכופר בהם.

סליחה, יש למישהו נורמלי צד אחר. יש לנו שכל ומותר להשתמש בו. 'והיית משוגע' זה לא מצוות עשה.
הרא"ש בארחות חיים כותב המון דברים בגנות מידות רעות ולא מדברי חז"ל כגון על כעס שהוא מגונה כי יתרחקו ממנו, ושאל ר' ירוחם ממיר למה לא הביא את דברי חז"ל החמורים בזה כי הוא כעובד ע"ז וכד'? וענה שלרא"ש זה היה פשוט שדבר שמובן בשכל קודם לכל דעה. ואי"צ ללמד לאדם ממאמרי חז"ל מה שהוא אמור להבין בשכל. כי הוא המחייב. וע"כ בני נח היו חייבים במצוות כי השכל הוא המחייב אותם כדברי הר"נ גאון בפתיחתו לתלמוד בבלי.

מי שלא יודע להשתמש בו ולבור את התבן מן הבר ומושב שמוכרחים לקבל כל דבר- אשמתו. רק שלפחות ידע שהוא חסר תבונה.

איסתרא בלגינא
הודעות: 442
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ב' יוני 06, 2011 3:00 pm

ישראל הר כסף כתב:
איסתרא בלגינא כתב:לדעתי, לפחות, לא כל סיפור שסיפר איזה מלמד בכיתה הוא מיסודות האמונה, וגם לא כל סיפור אגדה ופולקלור יהודי, והתולה את אמונתו בסיפורי סבתות למיניהם יותר קרוב הוא לכפירה מן הכופר בהם.

סליחה, יש למישהו נורמלי צד אחר. יש לנו שכל ומותר להשתמש בו. 'והיית משוגע' זה לא מצוות עשה.
הרא"ש בארחות חיים כותב המון דברים בגנות מידות רעות ולא מדברי חז"ל כגון על כעס שהוא מגונה כי יתרחקו ממנו, ושאל ר' ירוחם ממיר למה לא הביא את דברי חז"ל החמורים בזה כי הוא כעובד ע"ז וכד'? וענה שלרא"ש זה היה פשוט שדבר שמובן בשכל קודם לכל דעה. ואי"צ ללמד לאדם ממאמרי חז"ל מה שהוא אמור להבין בשכל. כי הוא המחייב. וע"כ בני נח היו חייבים במצוות כי השכל הוא המחייב אותם כדברי הר"נ גאון בפתיחתו לתלמוד בבלי.

מי שלא יודע להשתמש בו ולבור את התבן מן הבר ומושב שמוכרחים לקבל כל דבר- אשמתו. רק שלפחות ידע שהוא חסר תבונה.


מסכים עם כל מילה...

ציטטת אותי כי הבנת ממני לא כך?
לזה בדיוק התכוונתי

הפלא ופלא
הודעות: 362
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 3:24 pm

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי הפלא ופלא » ב' יוני 06, 2011 3:05 pm

מענין לענין.
ליקוט נאה על נהר סמבטיון, מתוך גליון 'לקראת החג' - סקווירא
קבצים מצורפים
סמבטיון.pdf
(287.35 KiB) הורד 338 פעמים

ישראל הר כסף
הודעות: 888
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ב' יוני 06, 2011 3:07 pm

לא התכוונתי אחרת ממך אלא רק על מה שכתב 'לדעתי' הוספתי שדעתך היא דעתם של כל בעלי הדעת.

לחיבת הקודש אצרף מאמר נפלא מתוך ספר מדהים 'קריאה בקריה' (מצוי באוצר).
שימוש בשכל.PDF
(861.69 KiB) הורד 299 פעמים

אראל
הודעות: 340
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי אראל » ב' יוני 06, 2011 4:51 pm

חכם באשי כתב:גם את סיפורי "הגולם מפראג" סיפר לנו המלמד.
אז להבנתך, הכופר בסיפורים אלו - כופר בתורה כולה?!


סיפור הגולם הוא יותר אמין, שהרי יש לזה עכ״פ איזה הזכרה בספרן של צדיקים כמו הבני יששכר מדינוב ועוד המעידים על בריאת הגולם על ידי המהר״ל, אבל הסיפור של בעל האקדמות עם הסמבטיון אם כי ישנם מלמדי תשב״ר המספרים זאת להתלמידים, אבל אין לכל הסיפור הלזה שום הזכרה לא בספרי רבותינו הראשונים ולא באחרונים ולא בספרי החסידות
בעבר היו כאלה שאפו מעשיות ונכתב בספר כדי לעשות פרנסה, אייתי ספר ותחזי!

יאיר
הודעות: 9202
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי יאיר » ב' יוני 06, 2011 4:58 pm

לאלה שלא מכירים
קבצים מצורפים
1.png
1.png (52.52 KiB) נצפה 4787 פעמים

תולעת ספרים07
הודעות: 1557
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ב' יוני 06, 2011 5:18 pm

בנוגע לגולם מפראג הרי האדמו"ר מלובאביטש ז"ל כנכד בן אחר בן של המהר"ל זי"ע מעיד כמה וכמה פעמים שהוא שמע סיפור זה מאביו וכו' עוד בטרם ר' יודל רוזנברגר הוציא את ספרו...
וגם תלמידו של המהר"ל רב אדם בעל שם ברא גולם והדברים ידועים.

ובנוגע לסיפור הסמבטיון במידה ולא נאמין לסיפור זה - אין כל הסבר מדוע תיקנו לומר את ההקדמות אחר הפסוק הראשון בין הברכות ואיך זה שהתירו לעשות הפסקה בין הברכות - והרי על סמך סיפור זה מיישב האליה רבא את המנהג...

תולעת ספרים07
הודעות: 1557
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ב' יוני 06, 2011 5:30 pm

אציין עם זאת שיש טוענים שלא השאיר המהר"ל זי"ע בן אחר בן - אך לדעתו של הרבי מלובאביטש ז"ל הוא אכן בן אחר בן ועל סמך דבר זה מתייחס האדמו"ר מלובאביטש זי"ע אחר דוד המלך ע"ה בן אחר בן...
כל מי שיש לו גישה לאחד מאתרי חב"ד לבטח ימצא שם את הדברים שכתבתי.

חכם באשי
הודעות: 9995
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: בעל האקדמות- בירור

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' יוני 06, 2011 5:44 pm

אין כאן המקום לדון בנכונות סיפורי האדמ"ר מלויבאביטש. וד"ל.
אך ר' אדם בעל שם, לא היה תלמידו של מהר"ל מפראג, והוודאות שהוא ברא גולם היא כאמיתות המסופר על ר' אבן-גבירול שברא גולם!...
(על בריאת גולם ועל כל אלו שסיפרו עליהם שבראו גולם, עי' בספרו של מ' אידל, הגולם. מעניין ביותר!)

ובנוגע להיתר אמירת 'אקדמות' לפני הפסוק הראשון של הקריאה, לא ראיתי דברי האליה רבה,
אך כל פיוטי הרשות הארמיים (ש'אקדמות' הוא רק אחד מהם) נאמרו כן, ועוד לפני הא"ר.
יעיין נא כבודו במחזור לשבועות, מהדורת פרנקל, במבוא, וירווה נחת.


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד