מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
למדן
הודעות: 113
הצטרף: א' אוגוסט 01, 2010 4:23 pm

מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי למדן » א' יוני 05, 2011 5:43 pm

מה המקור לומר משניות בליל שבועות
לפי האר"י הק' יש לומר תנ"ך מה המקור למשנה

הבונה
הודעות: 1132
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי הבונה » א' יוני 05, 2011 5:51 pm

כמדומה שבקטע המפורסם מהשל"ה, שלמדו בני חבורת הבית יוסף והר"ש אלקבץ משניות בליל שבועות, וזכו שנגלה להם המלאך המגיד.

למדן
הודעות: 113
הצטרף: א' אוגוסט 01, 2010 4:23 pm

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי למדן » א' יוני 05, 2011 6:15 pm

כמדומני שלא מוזכר משניות
נערך לאחרונה על ידי למדן ב ב' יוני 06, 2011 2:06 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי חד וחלק » א' יוני 05, 2011 6:53 pm

עיין בספר שערי ימי הפסח להרב טשזנר במילואים בסופו, הביא כמה מקורות בענין. שם הביא שעל פי קבלה אין ללמוד משניות בליל שבועות.

הבונה
הודעות: 1132
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי הבונה » א' יוני 05, 2011 6:55 pm

למדן כתב:כמדומני שלא מוזכר משניות

דמיונך הטעה אותך.
אמנם מוזכר שם סדר לימוד שלם של פרשות ופרקים מתנ"ך. אך לבסוף מפורש:
"ואח"כ למדנו משניות כל סדר זרעים .... ובעת שהתחלנו ללמוד המשנה ולמדנו שתי מסכתות, זיכנו בוראנו ונשמע את קול המדבר בפי החסיד נר"ו ... הנני המשנה ... באתי לדבר אליכם.."


חד וחלק כתב:עיין בספר שערי ימי הפסח להרב טשזנר במילואים בסופו, הביא כמה מקורות בענין. שם הביא שעל פי קבלה אין ללמוד משניות בליל שבועות.

מעניין שם בחבורה היו כמה מקובלים, ובכל זאת למדו משנה.

גם זה הבל
הודעות: 346
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי גם זה הבל » א' יוני 05, 2011 9:39 pm

בזוהר פרשת בראשית [הקדמה לזוהר בראשית דף ח.] אמר למלעי באורייתא מתורה לנביאים ומנביאים לכתובים ובדרשות דקראי וברזי דאורייתא וכו'
ובאמור דף צ"ח. ואוליפנא דאורייתא דבעי ליה בהאי ליליא אורייתא שבעל פה וכו'.
ובשם הארי כתב הרב חמדת ימים שעד חצות בתנ"כ וכו' ואין לגרוע משש פסוקים שלשה פסוקים ראשונים ושלשה אחרונים מכל פרשה ופרשה וכו'.
ומסביר שהזוהר באמור הכוונה שרוב הלילה יתעסק בתורה שבע"פ. [יעויי"ש שבועות פרק ג' אות ס"ט ע'].

שמש חכמים
הודעות: 42
הצטרף: ה' מאי 26, 2011 9:15 pm

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי שמש חכמים » א' יוני 05, 2011 9:56 pm

חד וחלק כתב:עיין בספר שערי ימי הפסח להרב טשזנר במילואים בסופו, הביא כמה מקורות בענין. שם הביא שעל פי קבלה אין ללמוד משניות בליל שבועות.

במילואים לא מצאתי אלא בעמ' רנ"ה.
ובדבר המקובלים ההנהגה שלא ללמוד משניות מקורה מתלמידי האר"י(כמ"ש החיד"א בס' לב דוד פ' לא) מה שכמובן לא מוכרח דס"ל הכי הב"י וחבורתו.
וד"א לכאורה משמע מהזוהר שדוקא חבריא צריכים ללמוד התיקון "ולית לך בעלמא מאן דידע לתקנ' תכשיטי כלה אלא חבריא" אבל שאר העם "ואולפינא דאורייתא דבעי למלעי בהאי ליליא אורייתא דבע"פ וכו'" אבל בשל"ה וכן בעוד ספרים שכל העם והגדיל החק יעקב שכ' "כי עיקר התיקון לא ניתקן אלא רק לעמי הארץ שאינם יודעים ללמוד"
בקיצור מה המקור שכל העם יקראו התיקון?

גם זה הבל
הודעות: 346
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי גם זה הבל » א' יוני 05, 2011 10:03 pm

אלא חבריא" אבל שאר העם "ואולפינא דאורייתא

מהיכן מגיע הפיסוק ששאר העם דווקא צדיכים ללמוד תושבע"פ, התושבע"פ לכאו' הוא חלק מהתיקון של "חבריא".
מה המקור שכל העם יקראו התיקון?

בדברי האר"י שהבאתי לעיל מובא שלא יפחות מו' פסוקים והוא חלקו הראשון של התיקון והחלק השני של התיקון הוא התורה שבע"פ.

שמש חכמים
הודעות: 42
הצטרף: ה' מאי 26, 2011 9:15 pm

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי שמש חכמים » א' יוני 05, 2011 10:44 pm

גם זה הבל כתב:
אלא חבריא" אבל שאר העם "ואולפינא דאורייתא

מהיכן מגיע הפיסוק ששאר העם דווקא צדיכים ללמוד תושבע"פ, התושבע"פ לכאו' הוא חלק מהתיקון של "חבריא".

סליחה לא דיברתי ברור.
שם בפ' אמור לפני שכתוב "ואוליפנא וכו' איתא שמי שלא סופר העומר לא נקרא טהור ומי שסופר נקרא טהור וע"ז כ' וליבעי ליה למלעי באורייתא וכו' ואליפנא דאורייתא וכו'

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 9921
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יוני 05, 2011 10:47 pm

לגבי לימוד משנה ותושבע"פ בליל שבועות, עיינו בתשו' וישב הים ח"ב סי' י"ב. לא הניח זוית ופינה.

שמש חכמים
הודעות: 42
הצטרף: ה' מאי 26, 2011 9:15 pm

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי שמש חכמים » א' יוני 05, 2011 10:49 pm

גם זה הבל כתב:
מה המקור שכל העם יקראו התיקון?

בדברי האר"י שהבאתי לעיל מובא שלא יפחות מו' פסוקים והוא חלקו הראשון של התיקון והחלק השני של התיקון הוא התורה שבע"פ.

לא הבנתי, שאלתי היא מנין ששאר העם שאינם חבריא יש ענין שיקראו התיקון כשבזוהר מפורש ולית לך בעלמא מאן דידע לתקנא וכו' אלא חבריא

גם זה הבל
הודעות: 346
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי גם זה הבל » ב' יוני 06, 2011 12:09 am

בחמדת ימים הנ"ל שהבאתי אומר לא לגרוע מו' פסוקים לכל העם.
שמש חכמים כתב:
גם זה הבל כתב:
אלא חבריא" אבל שאר העם "ואולפינא דאורייתא

מהיכן מגיע הפיסוק ששאר העם דווקא צדיכים ללמוד תושבע"פ, התושבע"פ לכאו' הוא חלק מהתיקון של "חבריא".

סליחה לא דיברתי ברור.
שם בפ' אמור לפני שכתוב "ואוליפנא וכו' איתא שמי שלא סופר העומר לא נקרא טהור ומי שסופר נקרא טהור וע"ז כ' וליבעי ליה למלעי באורייתא וכו' ואליפנא דאורייתא וכו'

א"כ כל מי שסופר העומר אומר את התיקון? ויעויין שם עוד בחמדת ימים שנראה שהיה פשוט לו שכל העם חייבים ומביא את הזוהר באמור.
ומה עם הזוהר בבראשית.

שמש חכמים
הודעות: 42
הצטרף: ה' מאי 26, 2011 9:15 pm

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי שמש חכמים » ב' יוני 06, 2011 12:53 am

איני רגיל בספר חמדת ימים אך לצורך הענין עיינתי בו קצת (יש לי רק את הדפוס הישן).
ואה"נ שם מפורש שאפשר לקיים את שני לשונות הזוהר שלפני חצות יאמרו התיקון(שבהקדמת הזוהר) ואחר חצות יעסקו בתושבע"פ(כמ"ש בפ' אמור).
אבל עדיין כפי שהוכחתי מהא דכל מי שספר העומר וכו' משמע שזו הוראה כללית שכל מי שספר העומר יש לו ללמוד תורה שבע"פ בזה הלילה, משא"כ הא דהקדמת הזוהר (התיקון של הפסוקים) לכאו' מפורש בזוהר שרק החבריא יש להם אפשרות לעשות זאת שכ' שם "חבריא בני היכלא דמלכא" ועל התיקון הזה כ' בפ' אמור שרק החבריא יכולים לעשותו, אז מה טעם שמי שאינו מן החבריא יאמר התיקון.
אמנם זה מפורש בחמדת ימים וגם בשל"ה וכן הבינו רבים מן האחרונים, שכן יש ענין בקריאת התיקון (של הפסוקים) לכל שאר העם, ועל זה אני שואל איך הביאו האחרונים כמקור את הקדמת הזוהר כשזה לכאו' רק לבני היכלא החבריא?

גם זה הבל
הודעות: 346
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי גם זה הבל » ב' יוני 06, 2011 9:44 pm

בכף החיים תצ"ד ח' ט' מובא שלא יאמר משניות כלל בלילה [ומסתמא ה"ה תושבע"פ] בשם החיד"א והבן איש חי במדבר [שנה א'].

שמש חכמים
הודעות: 42
הצטרף: ה' מאי 26, 2011 9:15 pm

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי שמש חכמים » ב' יוני 06, 2011 10:09 pm

גם זה הבל כתב:בכף החיים תצ"ד ח' ט' מובא שלא יאמר משניות כלל בלילה [ומסתמא ה"ה תושבע"פ] בשם החיד"א והבן איש חי במדבר [שנה א'].

בלב דוד לחיד"א שהוא מקור הכה"ח באותו קטע שכ' זאת כ' שאפשר ללמוד מדרש.(ומעניין לראות מאמרו של הרב הלל שאתח"י)

גם זה הבל
הודעות: 346
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי גם זה הבל » ב' יוני 06, 2011 10:11 pm

צודק לא דייקתי, התכוונתי לגמרא.

גם זה הבל
הודעות: 346
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי גם זה הבל » ב' יוני 13, 2011 1:04 am

מצטער אם הטעיתי אך בחמדת ימים אות אחרי כן [ע"א] מביא בשם המהרר"ח כהן שתורה שבע"פ הוא לא כולל משנה.

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי מורה צדק » א' מאי 20, 2012 2:16 pm

גם זה הבל כתב:א"כ כל מי שסופר העומר אומר את התיקון? ויעויין שם עוד בחמדת ימים שנראה שהיה פשוט לו שכל העם חייבים ומביא את הזוהר באמור.
ומה עם הזוהר בבראשית.


בשו"ת רב פעלים (ח"א בסו"י סי' ט') כתב שאשה שספרה את העומר תקרא פסוקי התנ"ך.

הוגה
הודעות: 925
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי הוגה » א' מאי 20, 2012 2:33 pm

מורה צדק כתב:
גם זה הבל כתב:א"כ כל מי שסופר העומר אומר את התיקון? ויעויין שם עוד בחמדת ימים שנראה שהיה פשוט לו שכל העם חייבים ומביא את הזוהר באמור.
ומה עם הזוהר בבראשית.


בשו"ת רב פעלים (ח"א בסו"י סי' ט') כתב שאשה שספרה את העומר תקרא פסוקי התנ"ך.

ב"רב פעלים" שלפני, בסוד ישרים שם, כתוב להיפך: "המנהג פה בביתינו שהנשים אין אומרות הלימוד של ליל חג השבועות... לא יאות אלא לזכרים... חדא.. והשנית.. מיהו ליל הושענא רבה אינו בכלל זה..", עיי"ש.

רק הכף החיים (סימן תצ"ד אות ח') כתב: "...ולפ"ז גם הנשים הנוהגות לספור העומר יכולין ללמוד התנ"ך ג"כ...". ודלא כבא"ח הנ"ל.

ומחלוקת בא"ח וכה"ח זו, דומה למחלוקתם בענין נשים בתיקון חצות, בר"פ שם ובכה"ח שם ובסי' א' (אות ט"ו).

צביב
הודעות: 975
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי צביב » ג' מאי 22, 2012 4:08 pm

בספר משמרת שלום סימן ט"ל אות ב' כתב
תיקון ליל שבועות כבר נדפס ונתפשט בכל ישראל לומר זה הסדר דוקא וכן ראיתי לאבא מארי ז"ל שהיה אומר כסדר הנדפס ואין לשנות
ולמטה כתוב לפי שראיתי להרב חיד"א...שכ' מהרי"א גדלי'...וכן כתב מהר"ח הנזכר בס' הנחמד טור ברקת...
ואני מצטער מאוד... ולאו מהר"ח חתים עלה ובפירוש אתמר בספר הזוהר פ' פקודי ד' רמ"ז ע"ב מתניתין איהי...
ןהנה בעל סדר היום שהיה קדוש ומקובל קדמון כתב בפירוש ללמוד בליל שבועות סדר נשים ע"ש.
וכן הרב של"ה כ' בסדרו אחר תנ"ך משניות... ובשל"ה כתב דהמשנה היא כתר תורה שבע"פ
ובזה מובן לשון זוה"ק תכשיטי כלה הם כ"ד ספרים. ועטרהא דכלה היא המשנה...

[דרך אגב כותב אח"כ שמעתי בשם הצדיקים כי צריך לכוין מאוד בתמניא אפי בליל שבועות עיי"ש]
נערך לאחרונה על ידי צביב ב א' יוני 15, 2014 9:54 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי מורה צדק » ג' מאי 22, 2012 9:26 pm

הוגה כתב:
מורה צדק כתב:
גם זה הבל כתב:א"כ כל מי שסופר העומר אומר את התיקון? ויעויין שם עוד בחמדת ימים שנראה שהיה פשוט לו שכל העם חייבים ומביא את הזוהר באמור.
ומה עם הזוהר בבראשית.


בשו"ת רב פעלים (ח"א בסו"י סי' ט') כתב שאשה שספרה את העומר תקרא פסוקי התנ"ך.

ב"רב פעלים" שלפני, בסוד ישרים שם, כתוב להיפך: "המנהג פה בביתינו שהנשים אין אומרות הלימוד של ליל חג השבועות... לא יאות אלא לזכרים... חדא.. והשנית.. מיהו ליל הושענא רבה אינו בכלל זה..", עיי"ש.

רק הכף החיים (סימן תצ"ד אות ח') כתב: "...ולפ"ז גם הנשים הנוהגות לספור העומר יכולין ללמוד התנ"ך ג"כ...". ודלא כבא"ח הנ"ל.

ומחלוקת בא"ח וכה"ח זו, דומה למחלוקתם בענין נשים בתיקון חצות, בר"פ שם ובכה"ח שם ובסי' א' (אות ט"ו).



ייש"כ על התיקון.

שבטיישראל
הודעות: 1640
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי שבטיישראל » ד' מאי 23, 2012 10:59 pm

עי' מש"כ בזה בזוהר חי להרה"ק מהריאי"י מקאמארנא זיע"א בהקדמה לספר הזוהר

נחלים

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי נחלים » ד' מאי 07, 2014 6:53 pm

עיין בליקוטי הלכות (מוהרנ"ת מברסלב), י"וד ה' הכשר כלים ה"ד

"וְעַל - כֵּן אוֹמְרִים בְּלֵיל שָׁבוּעוֹת הַהַתְחָלָה וְהַסּוֹף מִכָּל סֵפֶר מֵעִקְּרֵי הַתּוֹרָה שֶׁהֵם תַּנַ"ךְ וְשִׁשָּׁה סִדְרֵי מִשְׁנָיוֹת שֶׁבָּהֶם כָּלוּל כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ כַּיָּדוּעַ"

צביב
הודעות: 975
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: מה המקור לומר משניות בליל שבועות

הודעהעל ידי צביב » א' מאי 08, 2016 3:22 pm

[quote][/quote]כמדומה שבטור ברקת כתוב שעדיף ללמוד סתרי תורה מאשר משניות
( מי שמסוגל ללמוד סתרי תורה,)


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים