מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מתי לראשונה נכתבה רשימת תריג המצוות ?

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
יהודהא
הודעות: 1206
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

מתי לראשונה נכתבה רשימת תריג המצוות ?

הודעהעל ידי יהודהא » ג' מאי 30, 2023 7:00 pm

מתי נכתבה לראשונה רשימת תריג המצוות ?
והאם 613 מחייבות יותר מה 659 ?


"אז לא אבוש בהביטי אל מצוותיך תהילים קיט ".
אלו דברי הרמבם בפתיחה למשנה תורה.

א.
במקור - הרמבם מונה\ מסכם בספרו חמש \ שש פעמים את כל תריג המצוות :
הדבר בולט על רקע ההתעלמות ממניית המצוות - ע"י שאר ספרי הפוסקים: הריף, הראש,המרדכי והשוע -
שלא מנו זאת אפילו פעם אחת !

1. בהקדמה לספר המצוות.
2. בתחילת ההקדמה לספר היד. בחלק מההוצאות ראו בכך כפילות והשמיטוהו !

3. בהמשך ההקדמה פעם נוספת והפעם לפי סדר ההלכות במשנה תורה.
4. בראש כל ספר מהיד -מונה את המצוות הקשורות לאותו ספר. גם כאן - בחלק מההוצאות
ראו בכך כפילות והשמיטוהו !
5. פעם חמישית בראש כל סדרה מההלכות הגדולות' כהקדמה להלכות הבאות אחריו.

6. ולבסוף הפעם השישית בסוף כל ספר מהיד יש סיכום למניין המצוות בספר שנסתיים.
דבר זה מלמדנו - על מרכזיותו וחשיבותו של מניין זה אצל הרמבם, וכפי שידוע ע"כ שהוא בעצם מעין מבנה ותוכן
לספרי \ פרקי היד החזקה.

ב.
מה זה בכלל משנה ?
מוני המצוות עמלו וטרחו הקשו והפריכו תירצו ויישבו והכול כדי להתאים את מסספר המצוות לתריג.
ויש שבשל הקושי בדבר תפסו שהמניין אינו מחוייב או שהוא בקירוב ועוד תירוצים. מנגד יש שאמרו שגם המספר תריג עצמו קיבל משה מסיני.

והשאלה : מה זה בכלל משנה ? שהרי כולם מפי הגבורה ועלידי משה מסיני נצטוו.
ויש שאכן מסיבה זו הסתייגו מהעיסוק בדבר , כך מספר אחי הגרא :....שמעתי מאחי הגאון שאין מן הצורך להתעסק במניין המצוות וכו.
ולרמבן המניין המדוייק והכלול בו הם מהדברים שאליהו עתיד לפרשם..ואנחנו [b]לא נסמוך עליו
בפירושו בעניין פסק ההלכה.. !

ג.
מתי נכתבו התריג לראשונה ?
לדעת האבע וכנראה גם לרדק ולרסג היה זה בכניסתם לארץ ישראל
ע"ג האבנים שהקימו דברים כז ,ד.
ב וְהָיָ֗ה בַּיּוֹם֮ אֲשֶׁ֣ר תַּֽעַבְר֣וּ אֶת־הַיַּרְדֵּן֒ אֶל־הָאָ֕רֶץ אֲשֶׁר־השם אֱלֹהֶ֖יךָ נֹתֵ֣ן לָ֑ךְ וַהֲקֵֽמֹתָ֤ לְךָ֙ אֲבָנִ֣ים גְּדֹל֔וֹת וְשַׂדְתָּ֥ אֹתָ֖ם בַּשִּֽׂיד׃ ג וְכָֽתַבְתָּ֣ עֲלֵיהֶ֗ן אֶֽת־כָּל־דִּבְרֵ֛י הַתּוֹרָ֥ה הַזֹּ֖את בְּעָבְרֶ֑ךָ..
ובאבע שם : שמור את כל המצוה. ומה היא והקמות לך אבנים גדולו' להכיל התורה ויאמר הגאון ז״‎ל כי כתוב עליהם מספר המצות כמו הכתובות בהלכות גדולות בענין אזהרות ויפה אמר:

ובשנייה
קמיע .. המלך ..ותולה בזרועו
-
אפשר שבהמשך נכתבו התריג גם בספרי התורה שנצטוו מלכי ישראל להיות עימם,
וכך כתב הרשש בסנהדרין כא עב. וההמשך להלן.
הרשש : "שם עושה אותה כמין קמיע ותולה בזרועו. ק"ל הא אסור לתלות ס"ת אפי' בכיס .....ועוד דס"ת משמע ודאי דאסור בכ"ע דהאמר שם הנחה כס"ת משמע הנחה דוקא ולולי דמסתפינא הייתי אומר דס"ת שניה לא היתה תורה שלמה אלא מספר המצות בקוצר וכמו שפי' קצת קרא דוכתבת על האבנים את כ"ד התורה הזאת דמזבח הר עיבל."...

ד. מִסְפָּרִים - מְסַפְּרִים .
מהם ההבדלים ביניהם במספרים ?
1. לרסג יש 204 מצוות שונות ממניין הרמבם. והרמבן חולק על הרמבם ב 52 מצוות.
2. בסהכ מספר המצוות המועמדות\מוצעות להיכלל בתריג לפי כל מוני המצוות , מגיע למעל 1000 .
יש אומרים 1100, ולדעת אחרים אף 1272.
3. וכמה מצוות כלולוים בתריג לפי כל השיטות [שהן מעל עשר] ?
תשובה מפתיעה 110 בלבד. דהיינו שמעל חמש מאות נתונות במחלוקת.

ה./u]
ח. [u]חלוקה במחלוקת.
חלוקה לפי מה: המפורסמת שבכולם היא לפי: חוקים עדות ומשפטים .
אבל קיימות חלוקות מגוונות וחלק קבעו לפי מספר קטגוריות שונות :

לפי : האיברים = סמ"ק וחרדים. לפי עשה ול"ת =הסמג, הפרשיות =החינוך ועוד.
לאיברים ולחובת הלבבות, לפי חוקים עדות משפטים מצוות ותורות הרשרה.
ויש שחילקו לפי הקשר בין קיום המצווה לזמן \מקום.

ולהבהג החלוקה אינה לרמ"ח ושס"ה, שכן ברשימתו יש רק 200 מ"ע, ושסה ל"ת,
והחלוקה היא לפי סוגי העונשים וגם ליחיד ופרשיות המסורות לציבור.
לפי ספר החינוך החלוקה לפי הפרשיות , אולם עד ההוצאה הרביעית החלוקה היתה בכל פרשהקודם העשין ואחכ הל"ת, ורק לפני כ 240 שנה סודר לפי סדר הפסוקים בפרשה.
וברמבם - הסידור והחלוקה היא לפי נושאים\התוכן.

ו. למאי נפק"מ.
וכדלעיל - האם יש בכך נפקא מינה ?
1. נפק"מ תהיה - באם המצוות הנלמדות מדרשות הפסוקים דינן כדרבנן ומאסמכתא. וממילא חומרתן שונה .
2. כמו"כ זה משנה כאשר אנו מתרים בו על האיסור לגבי העונש הראוי לו.

3. ובנוסף באם בקרבן פסח איסור נא ומבושל נמנות כמצווה אחת או שתיים נפרדות , וממילא יתחייב מלקות פעם או פעמיים.[מחלוקת רמבם רמבן]. והרלבג כתב שהרמבם חיברם כאחד כדי להיצמד למספר התריג.

4. ועוד.. בשונה מהרמבן שאין המניין תריג משנה להלכה, יש שכן ציינו הבדלים כאלה כגון בבניין המקדש ועשיית כליו באם הם מצווה אחת כרמבם הרי לעניין הקרבת קרבנות - הם מעכבים זה את זה,

5. לפי הפרי מגדים (בפתיחה כוללת ח"ג אות ב' ) משתמע שיש לכך השלכה הלכתית חשובה,:
באם וכאשר יווצר ניגוד בין קיום שתי מצוות, שאחת מהן מהתריג והשנייה לא - תינתן עדיפות לזו שנמנית בין התריג, היינו שחיובן גדול יותר. כמו שאנו אומרים שעשה דוחה ל"ת ותדיר קודם, כך גם מצוות שבתריג דוחות כאלה שאינן במניינו.
וכעין זה בבינת אדם לבעל החיי אדם שקבע שמצוות שאינן בכלל תריג המצוות - לא אמרינן בהם עשה דוחה ל"ת .


ז. מיהם ?
מיהם מוני המצוות- מהראשונים. והרשימה חלקית:
חלק מהמצוות [115]מוזכרים כבר במניין התריג מובאים כבר ברעיא מהימנא . והתריג כולם [ כמעט]- בהבה"ג - ר"ש קיירא או רי גאון מלפני 1300 שנה. אח"כ הרס"ג בפיוט לשבועות לפני כ 1100 שנה.

אזהרות " אתה הנחלת " של שבועות שזהות המחבר בספק ובמניינו ה 570 מצוות. ויש המקדימים אותו לאחד מהסבוראים.
ר אליהו הזקן - " אמת כי יהגה חיכי" אזהרות בשץ מוסף של שבועות גם כאן אין במניינו כל התריג מצוות.. ובעבר התקבלה אמירתו כחובה גמורה בקהילות צרפת.

של רשב"ג - האזהרות שנאמרות בשבועות, והן מלפני כאלף שנה.
גם ר יצחק בן ראובן אלברגלוני [ אלברצלוני= מברצלונה] בדורו של הריף כתב אזהרות " איזה מקום בינה" שנקראו בשבועות ע"י הקהילות של צפון אפריקה, שניים מברצלונה גם החינוך].

היראים - רא ממיץ לפני כ 900 שנה. האב"ע בספרו יסוד מורא. הרמבם - בסה"מ.
הסמ"ג - ר"מ מקוצי צרפת 60\ 1259. הסמ"ק - רי קורצוויל צרפת 1280.
ספר החינוך לאיש יהודי מבית לוי - ברצלונה ועוד מחברים רבים.

ח. פייטנים, לא רבנים ?
הרמבם הסתייג ממחברי האזהרות השונים שכן לדבריו " וכן כל פעם ששמעתי את ה"אזהרות" רבות המספר שנתחברו אצלנו בארץ ספרד, נהפכו צירי עלי מחמת מה שראיתי מפרסום הדבר והתפשטותו. ואף על פי שאין להאשימם, כי מחבריהם פייטנים, לא רבנים, ואת הראוי להם מצד אומנותם, היינו: מתק הדיבור ויפי החריזה, כבר עשו בשלמות - אבל בתוכן השיר נמשכו אחר בעל "הלכות גדולות" וזולתו מן הרבנים האחרונים".

ועל נוסח התריג מצוות הנאמרות בתיקון ליל שבועות שהוא שונה במעט מהרמבם -נכתב באשכולות באוצר בעבר. כאן אחד מהם -
viewtopic.php?f=7&t=13493&p=631025&hilit=%D7%A1%D7%93%D7%A8+%D7%94%D7%9E%D7%A6%D7%95%D7%95%D7%AA+%D7%91%D7%AA%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%9F+%D7%9C%D7%99%D7%9C+%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%AA&sid=871950e6addc7093f4ea1cfc0f94652e#p631025

רבות לקחתי מהספרים: ס 'החינוך - ארטסקול. רמבם - הוצאת חזק. מחזור גולדשמיד ועוד אחרים.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ד' מאי 31, 2023 1:46 pm, נערך 5 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1206
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מתי נכתבה לראשונה רשימת תריג המצוות ?

הודעהעל ידי יהודהא » ג' מאי 30, 2023 11:46 pm

הרחבה בנושא ציטוטים מהראשונים.
א.
הרלבג.

...המוּסרים הנפלאים שיצאו מאלו המספרים, כאילו כל אבר ואבר מאברי האדם יאמר: עשה בי מצווה, וכל יום ויום מימות השנה השמשית אומר: אל תעבור בי עבירה. ובהיות העניין כן, הוא מבואר שאם היה מספר המצוות מסכים לזה המספר בקירוב – די בו להוציא ממנו זה המוסר, ולא יצטרך להסכים לו בלי פחת ובלי יתר.
ואולם הרב רבנו משה ז"ל נלחץ לחץ רב במניין המצוות, כדי שיעלה בידו בכיוון החשבון שזכר ר' שמלאי.

ב.
הסתייגות האבע

* ועל דרך מחקר האמת אין קץ למספר המצות כאמרו המשורר לכל תכלה ראיתי קץ רחבה מצותך מאד. ואם נספר העיקרים והכללים ומצוה שהיא עומדת לעד אין המצות עשירית משש מאות ושלש עשרה…
* והנה בעלי האזהרות דומים לאדם שסופר כמה הוא מספר העשבים הכתובים בספר רפואות והוא לא יכיר מה תועלת בכל אחד מהם ומה יועילו לו שמותם: ויש מהם נזכרים בספר בשני שמות והוא חושב כי שנים הם כמו זכור אל תשכח. וככה מצות רבות כתובות בתורה ואין איש שם על לב.

ג.
הרמבן
מוסיף קושיות ותמיהות בנוסף על הנל
אך
הרמבן בסיכום הדיון בנושא אומר ש -

"שהוא מסור בידם מפי משה רבינו מסיני"
...אבל אף על פי שנביא אותה במחלוקת נודה שהיא הלכה לפי שהסוגיות בתלמוד כן ....
ועוד נתפשט המנין הזה מאד בהגדות כמו שאמרו בבראשית רבה (פכ"ד ה) ... ובמדרשי אגדה אחרים הורגלו להזכיר הסכום הזה.
...ומפני התפשטות החשבון הזה שם ובכל מקום נאמר שהוא מסור בידם מפי משה רבינו מסיני ועם כל זה אינם נמנעים ממחלקותיהם במצוה מן המצות שזה יאמר רשות וזה יאמר חובה כי יודע האומר רשות שיש מצוה ממלאת החשבון ולא יקפידו בגמרא לשאול עליה ולמנותה מפני עומק העניין וריחוקו שיבארו כל התורה וימנו מצותיה… אבל מן הסתם יסמכו על זה המנין כי הוא המקובל בידם...

עושה חדשות
הודעות: 12561
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מתי נכתבה לראשונה רשימת תריג המצוות ?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מאי 31, 2023 8:46 am

יהודהא כתב:5. לפי המג"א (בפתיחה כוללת ח"ג אות ב') משתמע שיש לכך השלכה הלכתית חשובה: באם וכאשר יווצר ניגוד בין קיום שתי מצוות, שאחת מהן מהתריג והשנייה לא - תינתן עדיפות לזו שנמנית בין התריג, היינו שחיובן גדול יותר. כמו שאנו אומרים שעשה דוחה ל"ת ותדיר קודם, כך גם מצוות שבתריג דוחות כאלה שאינן במניינו.
פמ"ג.

יהודהא
הודעות: 1206
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מתי נכתבה לראשונה רשימת תריג המצוות ?

הודעהעל ידי יהודהא » ד' מאי 31, 2023 12:20 pm

עושה חדשות כתב:
יהודהא כתב:5. לפי המג"א (בפתיחה כוללת ח"ג אות ב') משתמע שיש לכך השלכה הלכתית חשובה: באם וכאשר יווצר ניגוד בין קיום שתי מצוות, שאחת מהן מהתריג והשנייה לא - תינתן עדיפות לזו שנמנית בין התריג, היינו שחיובן גדול יותר. כמו שאנו אומרים שעשה דוחה ל"ת ותדיר קודם, כך גם מצוות שבתריג דוחות כאלה שאינן במניינו.
פמ"ג.

צודק !
כך במקור, ותיקנתי לעיל.

איש נבון לחש וציר / בך יהא הנכתב בהיר.
ישכח

יהודהא
הודעות: 1206
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מתי לראשונה נכתבה רשימת תריג המצוות ?

הודעהעל ידי יהודהא » ד' מאי 31, 2023 10:56 pm

מצורף מראה ספר היכול לעניין את -
העוסקים במניין המצוות לשיטות השונות, סיווגם לקטגוריות שונות: זמנים \ מקומות, זכר \ נקבה, כהנים\ כלל ישראל . וכדי להקל על החיפוש מפתחות לפי א-ב, ולפי הפרשיות ועוד.
וכל הנל בספר עם טבלאות מונגשות והכול בכותרות ובקצרה.
ספר קיצור תריג.jpg
ספר קיצור תריג.jpg (293.37 KiB) נצפה 1288 פעמים


מפתח הספר.jpg
מפתח הספר.jpg (152.97 KiB) נצפה 1288 פעמים

דוגמה -בהעלותך.jpg
דוגמה -בהעלותך.jpg (236 KiB) נצפה 1288 פעמים


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 19 אורחים