מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפ

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ד' מאי 13, 2020 1:27 pm

גל של אגוזים כתב:שמעתי מהג"מ שאול אלתר שליט"א כמה טעמים ע"ד חסידות לגבי מנהג זה.
קבצים מצורפים
מסכת סוטה בימי ספירה.png
מסכת סוטה בימי ספירה.png (248.9 KiB) נצפה 5371 פעמים

בן ראובן
הודעות: 953
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' מאי 13, 2020 5:58 pm

בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב: יום ירידת גשמים בא"י שסיבב הקב"ה ע"י איזה עוע"ז בהודו שמחא כף].


סליחה על הסטייה הקטנה מנושא האשכול,
אבל לא הבנתי את כוונת כת"ר בזה.


כוונתי לתופעה המכונה "אפקט הפרפר", היינו שהתרחשות קלת-ערך בקצה אחד של העולם יכולה לגרום לשרשרת של אירועים שתשפיע באופן משמעותי על המציאות בקצהו השני ("משק כנפי פרפר בהימלאיה יכול לגרום סופת טורנדו בטקסס").

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 13, 2020 6:43 pm

בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב: יום ירידת גשמים בא"י שסיבב הקב"ה ע"י איזה עוע"ז בהודו שמחא כף].


סליחה על הסטייה הקטנה מנושא האשכול,
אבל לא הבנתי את כוונת כת"ר בזה.


כוונתי לתופעה המכונה "אפקט הפרפר", היינו שהתרחשות קלת-ערך בקצה אחד של העולם יכולה לגרום לשרשרת של אירועים שתשפיע באופן משמעותי על המציאות בקצהו השני ("משק כנפי פרפר בהימלאיה יכול לגרום סופת טורנדו בטקסס").


ייש"כ על ההבהרה.
חשבתי שייתכן שזו כוונת כת"ר.
דא עקא, שבמקרה זה אכן אין הבדל בין אותו עוע"ז ימש"ו לבין הפרפר.
שניהם לא פועלים כאן בצורה רצונית ואינם מודעים כלל למעשיהם
משא"כ הגוי המדפיס ימש"ו שיודע היטב שהוא מדפיס
ולמרות שהוא לא מתכוון לשום כוונה מיוחדת בחלוקת הדפים (להבדיל מחלוקת פרקי התנ"ך)
יש כאן פעולה רצונית שלו.

בן ראובן
הודעות: 953
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' מאי 13, 2020 6:47 pm

בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב: יום ירידת גשמים בא"י שסיבב הקב"ה ע"י איזה עוע"ז בהודו שמחא כף].


סליחה על הסטייה הקטנה מנושא האשכול,
אבל לא הבנתי את כוונת כת"ר בזה.


כוונתי לתופעה המכונה "אפקט הפרפר", היינו שהתרחשות קלת-ערך בקצה אחד של העולם יכולה לגרום לשרשרת של אירועים שתשפיע באופן משמעותי על המציאות בקצהו השני ("משק כנפי פרפר בהימלאיה יכול לגרום סופת טורנדו בטקסס").


ייש"כ על ההבהרה.
חשבתי שייתכן שזו כוונת כת"ר.
דא עקא, שבמקרה זה אכן אין הבדל בין אותו עוע"ז ימש"ו לבין הפרפר.
שניהם לא פועלים כאן בצורה רצונית ואינם מודעים כלל למעשיהם
משא"כ הגוי המדפיס ימש"ו שיודע היטב שהוא מדפיס
ולמרות שהוא לא מתכוון לשום כוונה מיוחדת בחלוקת הדפים (להבדיל מחלוקת פרקי התנ"ך)
יש כאן פעולה רצונית שלו.


גם מחיאת הכפיים היא פעולה רצונית.

נכון שיש הבדל, כי במחיאת הכפיים הוא אינו מודע לתוצאות הפעולה, ובנדו"ד הוא מודע. אבל אינני יודע מאי נפק"מ אם הוא מודע או לא, כל עוד אין המעשה מושפע בשום צורה מאמונותיו הפסולות.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 13, 2020 6:56 pm

בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב: יום ירידת גשמים בא"י שסיבב הקב"ה ע"י איזה עוע"ז בהודו שמחא כף].


סליחה על הסטייה הקטנה מנושא האשכול,
אבל לא הבנתי את כוונת כת"ר בזה.


כוונתי לתופעה המכונה "אפקט הפרפר", היינו שהתרחשות קלת-ערך בקצה אחד של העולם יכולה לגרום לשרשרת של אירועים שתשפיע באופן משמעותי על המציאות בקצהו השני ("משק כנפי פרפר בהימלאיה יכול לגרום סופת טורנדו בטקסס").


ייש"כ על ההבהרה.
חשבתי שייתכן שזו כוונת כת"ר.
דא עקא, שבמקרה זה אכן אין הבדל בין אותו עוע"ז ימש"ו לבין הפרפר.
שניהם לא פועלים כאן בצורה רצונית ואינם מודעים כלל למעשיהם
משא"כ הגוי המדפיס ימש"ו שיודע היטב שהוא מדפיס
ולמרות שהוא לא מתכוון לשום כוונה מיוחדת בחלוקת הדפים (להבדיל מחלוקת פרקי התנ"ך)
יש כאן פעולה רצונית שלו.


גם מחיאת הכפיים היא פעולה רצונית.

נכון שיש הבדל, כי במחיאת הכפיים הוא אינו מודע לתוצאות הפעולה, ובנדו"ד הוא מודע. אבל אינני יודע מאי נפק"מ אם הוא מודע או לא, כל עוד אין המעשה מושפע בשום צורה מאמונותיו הפסולות.


מודעות היא מאוד משמעותית.
זה ההבדל בין מעשה קוף בעלמא לבין פעולה רצונית מכוונת מטרה.

בן ראובן
הודעות: 953
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' מאי 13, 2020 7:00 pm

בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב: יום ירידת גשמים בא"י שסיבב הקב"ה ע"י איזה עוע"ז בהודו שמחא כף].


סליחה על הסטייה הקטנה מנושא האשכול,
אבל לא הבנתי את כוונת כת"ר בזה.


כוונתי לתופעה המכונה "אפקט הפרפר", היינו שהתרחשות קלת-ערך בקצה אחד של העולם יכולה לגרום לשרשרת של אירועים שתשפיע באופן משמעותי על המציאות בקצהו השני ("משק כנפי פרפר בהימלאיה יכול לגרום סופת טורנדו בטקסס").


ייש"כ על ההבהרה.
חשבתי שייתכן שזו כוונת כת"ר.
דא עקא, שבמקרה זה אכן אין הבדל בין אותו עוע"ז ימש"ו לבין הפרפר.
שניהם לא פועלים כאן בצורה רצונית ואינם מודעים כלל למעשיהם
משא"כ הגוי המדפיס ימש"ו שיודע היטב שהוא מדפיס
ולמרות שהוא לא מתכוון לשום כוונה מיוחדת בחלוקת הדפים (להבדיל מחלוקת פרקי התנ"ך)
יש כאן פעולה רצונית שלו.


גם מחיאת הכפיים היא פעולה רצונית.

נכון שיש הבדל, כי במחיאת הכפיים הוא אינו מודע לתוצאות הפעולה, ובנדו"ד הוא מודע. אבל אינני יודע מאי נפק"מ אם הוא מודע או לא, כל עוד אין המעשה מושפע בשום צורה מאמונותיו הפסולות.


מודעות היא מאוד משמעותית.
זה ההבדל בין מעשה קוף בעלמא לבין פעולה רצונית מכוונת מטרה.


פעולה רצונית כן, מוכוונת מטרה לא (אין לו שום מטרה במספר הדפים או באופן חלוקתם). וזה עיקר ההבדל בין מעשה אדם למעשה קוף.

לבי במערב
הודעות: 9205
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מאי 13, 2020 9:07 pm

בן ראובן כתב: . . אין לו שום מטרה במספר הדפים או באופן חלוקתם . .
משא"כ בחלוקת הקאפיטלאך, וזהו עיקר הבדל היחס אליהם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 13, 2020 9:23 pm

בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב: יום ירידת גשמים בא"י שסיבב הקב"ה ע"י איזה עוע"ז בהודו שמחא כף].


סליחה על הסטייה הקטנה מנושא האשכול,
אבל לא הבנתי את כוונת כת"ר בזה.


כוונתי לתופעה המכונה "אפקט הפרפר", היינו שהתרחשות קלת-ערך בקצה אחד של העולם יכולה לגרום לשרשרת של אירועים שתשפיע באופן משמעותי על המציאות בקצהו השני ("משק כנפי פרפר בהימלאיה יכול לגרום סופת טורנדו בטקסס").


ייש"כ על ההבהרה.
חשבתי שייתכן שזו כוונת כת"ר.
דא עקא, שבמקרה זה אכן אין הבדל בין אותו עוע"ז ימש"ו לבין הפרפר.
שניהם לא פועלים כאן בצורה רצונית ואינם מודעים כלל למעשיהם
משא"כ הגוי המדפיס ימש"ו שיודע היטב שהוא מדפיס
ולמרות שהוא לא מתכוון לשום כוונה מיוחדת בחלוקת הדפים (להבדיל מחלוקת פרקי התנ"ך)
יש כאן פעולה רצונית שלו.


גם מחיאת הכפיים היא פעולה רצונית.

נכון שיש הבדל, כי במחיאת הכפיים הוא אינו מודע לתוצאות הפעולה, ובנדו"ד הוא מודע. אבל אינני יודע מאי נפק"מ אם הוא מודע או לא, כל עוד אין המעשה מושפע בשום צורה מאמונותיו הפסולות.


מודעות היא מאוד משמעותית.
זה ההבדל בין מעשה קוף בעלמא לבין פעולה רצונית מכוונת מטרה.


פעולה רצונית כן, מוכוונת מטרה לא (אין לו שום מטרה במספר הדפים או באופן חלוקתם). וזה עיקר ההבדל בין מעשה אדם למעשה קוף.


אבל יש לו מטרה בעצם החלוקה

בן ראובן
הודעות: 953
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' מאי 13, 2020 9:33 pm

בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב: יום ירידת גשמים בא"י שסיבב הקב"ה ע"י איזה עוע"ז בהודו שמחא כף].


סליחה על הסטייה הקטנה מנושא האשכול,
אבל לא הבנתי את כוונת כת"ר בזה.


כוונתי לתופעה המכונה "אפקט הפרפר", היינו שהתרחשות קלת-ערך בקצה אחד של העולם יכולה לגרום לשרשרת של אירועים שתשפיע באופן משמעותי על המציאות בקצהו השני ("משק כנפי פרפר בהימלאיה יכול לגרום סופת טורנדו בטקסס").


ייש"כ על ההבהרה.
חשבתי שייתכן שזו כוונת כת"ר.
דא עקא, שבמקרה זה אכן אין הבדל בין אותו עוע"ז ימש"ו לבין הפרפר.
שניהם לא פועלים כאן בצורה רצונית ואינם מודעים כלל למעשיהם
משא"כ הגוי המדפיס ימש"ו שיודע היטב שהוא מדפיס
ולמרות שהוא לא מתכוון לשום כוונה מיוחדת בחלוקת הדפים (להבדיל מחלוקת פרקי התנ"ך)
יש כאן פעולה רצונית שלו.


גם מחיאת הכפיים היא פעולה רצונית.

נכון שיש הבדל, כי במחיאת הכפיים הוא אינו מודע לתוצאות הפעולה, ובנדו"ד הוא מודע. אבל אינני יודע מאי נפק"מ אם הוא מודע או לא, כל עוד אין המעשה מושפע בשום צורה מאמונותיו הפסולות.


מודעות היא מאוד משמעותית.
זה ההבדל בין מעשה קוף בעלמא לבין פעולה רצונית מכוונת מטרה.


פעולה רצונית כן, מוכוונת מטרה לא (אין לו שום מטרה במספר הדפים או באופן חלוקתם). וזה עיקר ההבדל בין מעשה אדם למעשה קוף.


אבל יש לו מטרה בעצם החלוקה


אבל זו אינה מטרה שלילית, אלא שיסתדרו לו הדפים יפה כדי שיצא הדפוס נאה ומתוקן (והעומד ע"ג יהיה מרוצה מעבודתו). זה לא שונה עקרונית מההודי המוחא כף כדי להרוג זבוב הטורדו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 13, 2020 9:37 pm

בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב: יום ירידת גשמים בא"י שסיבב הקב"ה ע"י איזה עוע"ז בהודו שמחא כף].


סליחה על הסטייה הקטנה מנושא האשכול,
אבל לא הבנתי את כוונת כת"ר בזה.


כוונתי לתופעה המכונה "אפקט הפרפר", היינו שהתרחשות קלת-ערך בקצה אחד של העולם יכולה לגרום לשרשרת של אירועים שתשפיע באופן משמעותי על המציאות בקצהו השני ("משק כנפי פרפר בהימלאיה יכול לגרום סופת טורנדו בטקסס").


ייש"כ על ההבהרה.
חשבתי שייתכן שזו כוונת כת"ר.
דא עקא, שבמקרה זה אכן אין הבדל בין אותו עוע"ז ימש"ו לבין הפרפר.
שניהם לא פועלים כאן בצורה רצונית ואינם מודעים כלל למעשיהם
משא"כ הגוי המדפיס ימש"ו שיודע היטב שהוא מדפיס
ולמרות שהוא לא מתכוון לשום כוונה מיוחדת בחלוקת הדפים (להבדיל מחלוקת פרקי התנ"ך)
יש כאן פעולה רצונית שלו.


גם מחיאת הכפיים היא פעולה רצונית.

נכון שיש הבדל, כי במחיאת הכפיים הוא אינו מודע לתוצאות הפעולה, ובנדו"ד הוא מודע. אבל אינני יודע מאי נפק"מ אם הוא מודע או לא, כל עוד אין המעשה מושפע בשום צורה מאמונותיו הפסולות.


מודעות היא מאוד משמעותית.
זה ההבדל בין מעשה קוף בעלמא לבין פעולה רצונית מכוונת מטרה.


פעולה רצונית כן, מוכוונת מטרה לא (אין לו שום מטרה במספר הדפים או באופן חלוקתם). וזה עיקר ההבדל בין מעשה אדם למעשה קוף.


אבל יש לו מטרה בעצם החלוקה


אבל זו אינה מטרה שלילית, אלא שיסתדרו לו הדפים יפה כדי שיצא הדפוס נאה ומתוקן (והעומד ע"ג יהיה מרוצה מעבודתו). זה לא שונה עקרונית מההודי המוחא כף כדי להרוג זבוב הטורדו.


המטרה של ההודי אינה קשורה לגשם אלא למשהו אחר
המטרה של המדפיס כן קשורה לעימוד

בן ראובן
הודעות: 953
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' מאי 13, 2020 9:41 pm

בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב: יום ירידת גשמים בא"י שסיבב הקב"ה ע"י איזה עוע"ז בהודו שמחא כף].


סליחה על הסטייה הקטנה מנושא האשכול,
אבל לא הבנתי את כוונת כת"ר בזה.


כוונתי לתופעה המכונה "אפקט הפרפר", היינו שהתרחשות קלת-ערך בקצה אחד של העולם יכולה לגרום לשרשרת של אירועים שתשפיע באופן משמעותי על המציאות בקצהו השני ("משק כנפי פרפר בהימלאיה יכול לגרום סופת טורנדו בטקסס").


ייש"כ על ההבהרה.
חשבתי שייתכן שזו כוונת כת"ר.
דא עקא, שבמקרה זה אכן אין הבדל בין אותו עוע"ז ימש"ו לבין הפרפר.
שניהם לא פועלים כאן בצורה רצונית ואינם מודעים כלל למעשיהם
משא"כ הגוי המדפיס ימש"ו שיודע היטב שהוא מדפיס
ולמרות שהוא לא מתכוון לשום כוונה מיוחדת בחלוקת הדפים (להבדיל מחלוקת פרקי התנ"ך)
יש כאן פעולה רצונית שלו.


גם מחיאת הכפיים היא פעולה רצונית.

נכון שיש הבדל, כי במחיאת הכפיים הוא אינו מודע לתוצאות הפעולה, ובנדו"ד הוא מודע. אבל אינני יודע מאי נפק"מ אם הוא מודע או לא, כל עוד אין המעשה מושפע בשום צורה מאמונותיו הפסולות.


מודעות היא מאוד משמעותית.
זה ההבדל בין מעשה קוף בעלמא לבין פעולה רצונית מכוונת מטרה.


פעולה רצונית כן, מוכוונת מטרה לא (אין לו שום מטרה במספר הדפים או באופן חלוקתם). וזה עיקר ההבדל בין מעשה אדם למעשה קוף.


אבל יש לו מטרה בעצם החלוקה


אבל זו אינה מטרה שלילית, אלא שיסתדרו לו הדפים יפה כדי שיצא הדפוס נאה ומתוקן (והעומד ע"ג יהיה מרוצה מעבודתו). זה לא שונה עקרונית מההודי המוחא כף כדי להרוג זבוב הטורדו.


המטרה של ההודי אינה קשורה לגשם אלא למשהו אחר
המטרה של המדפיס כן קשורה לעימוד


נכון, אבל אינני רואה איך ההבדל הזה משמעותי.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 13, 2020 9:45 pm

בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
בן ראובן כתב: יום ירידת גשמים בא"י שסיבב הקב"ה ע"י איזה עוע"ז בהודו שמחא כף].


סליחה על הסטייה הקטנה מנושא האשכול,
אבל לא הבנתי את כוונת כת"ר בזה.


כוונתי לתופעה המכונה "אפקט הפרפר", היינו שהתרחשות קלת-ערך בקצה אחד של העולם יכולה לגרום לשרשרת של אירועים שתשפיע באופן משמעותי על המציאות בקצהו השני ("משק כנפי פרפר בהימלאיה יכול לגרום סופת טורנדו בטקסס").


ייש"כ על ההבהרה.
חשבתי שייתכן שזו כוונת כת"ר.
דא עקא, שבמקרה זה אכן אין הבדל בין אותו עוע"ז ימש"ו לבין הפרפר.
שניהם לא פועלים כאן בצורה רצונית ואינם מודעים כלל למעשיהם
משא"כ הגוי המדפיס ימש"ו שיודע היטב שהוא מדפיס
ולמרות שהוא לא מתכוון לשום כוונה מיוחדת בחלוקת הדפים (להבדיל מחלוקת פרקי התנ"ך)
יש כאן פעולה רצונית שלו.


גם מחיאת הכפיים היא פעולה רצונית.

נכון שיש הבדל, כי במחיאת הכפיים הוא אינו מודע לתוצאות הפעולה, ובנדו"ד הוא מודע. אבל אינני יודע מאי נפק"מ אם הוא מודע או לא, כל עוד אין המעשה מושפע בשום צורה מאמונותיו הפסולות.


מודעות היא מאוד משמעותית.
זה ההבדל בין מעשה קוף בעלמא לבין פעולה רצונית מכוונת מטרה.


פעולה רצונית כן, מוכוונת מטרה לא (אין לו שום מטרה במספר הדפים או באופן חלוקתם). וזה עיקר ההבדל בין מעשה אדם למעשה קוף.


אבל יש לו מטרה בעצם החלוקה


אבל זו אינה מטרה שלילית, אלא שיסתדרו לו הדפים יפה כדי שיצא הדפוס נאה ומתוקן (והעומד ע"ג יהיה מרוצה מעבודתו). זה לא שונה עקרונית מההודי המוחא כף כדי להרוג זבוב הטורדו.


המטרה של ההודי אינה קשורה לגשם אלא למשהו אחר
המטרה של המדפיס כן קשורה לעימוד


נכון, אבל אינני רואה איך ההבדל הזה משמעותי.


שיש כאן דעת אחרת
וממילא קשה לתלות בזה כל מיני רמזים

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ד' מאי 13, 2020 9:54 pm

בבקשה להפסיק להעתיק הכל (זולת כשיש תגובה המפסיק הנושא), זה פשוט מבלבל המוח. וכבר נכב"ב.

לבי במערב
הודעות: 9205
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מאי 13, 2020 10:08 pm

בכל מקרה, אין צורך בהעתקת יותר מתגובה אחת (מלבד במקרים בודדים).

בן ראובן
הודעות: 953
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' מאי 13, 2020 11:22 pm

בברכה המשולשת כתב:שיש כאן דעת אחרת
וממילא קשה לתלות בזה כל מיני רמזים


בשני המקרים (הזעצער הנוצרי ומוחא הכף ההודי) יש דעת אחרת.

בשני המקרים אין לאותה דעת כוונה שלילית, ומבחינתה אין נפק"מ מה תהיה התוצאה.

בשני המקרים התוצאה מכוונת מלמעלה בהשגח"פ.

ההבדל היחיד הוא שבמקרה האחד יש לאותה דעת מטרה בנושא הקשור לתוצאה, ובמקרה השני אין למטרה קשר לתוצאה. לענ"ד ההבדל הזה אינו רלוונטי.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מאי 14, 2020 8:47 am

בן ראובן כתב: לענ"ד ההבדל הזה אינו רלוונטי.


ולענ"ד ההבדל כן רלוונטי.
וכמדומני שנקודת המחלוקת בינינו הובררה ודי בזה.

ונתנו ידידים
הודעות: 1120
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' מאי 14, 2020 11:43 am

אולי תוכל להסביר לאדם נבר כמוני למה ההבדל רלונתי (דרך אגב אין לי לכאורה נגיעה אישית כאן, כי אין לי את המנהג הזה, אבל לא הבנתי את דעתך בזה)

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מאי 14, 2020 11:49 am

כי אם יש כאן דעת אחרת של גוי ימש"ו, אז הרבה יותר קשה לתלות בזה עניינים עליונים, לענ"ד.
(ואגב, גם לי אין נגיעה אישית בזה, כי כו"כ שנים העברתי ב"ה מדי יום שיעור במסכת סוטה בספה"ע, לבקשת חבר חסיד חב"ד נ"י, ת"ח רב פעלים וירא"ש, שהוא אפילו מצאצאי בעה"ת. השנה כמובן זה לא היה שייך.
ובעיניי ראיתי ובאזניי שמעתי גם גדולי ישראל זצ"ל שאינם נמנים על חצרות חסידים שנהגו כן)

ונתנו ידידים
הודעות: 1120
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' מאי 14, 2020 12:01 pm

בברכה המשולשת כתב:כי אם יש כאן דעת אחרת של גוי ימש"ו, אז הרבה יותר קשה לתלות בזה עניינים עליונים, לענ"ד.

לא בזה הויכוח, אלא ברמת הדעת אחרת, כי בשניהם יש קצת דעת אחרת ובשניהם ליכא דעת זדונית למצב זה דוקא, וכל ההבדל אם התכון לעימוד או להריגת יתוש, והשאלה היא למה ההבדל הזה הוא רלוונתי, הרי סוף סוף לא התכון שיצא כך והקב"ה סיבב לו שיצא כך, וא"כ מאי שנא.

נוצר תאנה
הודעות: 189
הצטרף: ב' אוקטובר 16, 2017 9:23 pm

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי נוצר תאנה » ה' מאי 14, 2020 12:14 pm

בברכה המשולשת כתב:כי אם יש כאן דעת אחרת של גוי ימש"ו, אז הרבה יותר קשה לתלות בזה עניינים עליונים, לענ"ד.

אין כאן שום דעת של גוי ימש"ו, מה איכפת לו לזעצער כמה דפים יהא במסכתא פלונית, ובאיזה דף יפול סוגיא פלונית, ואם למעלה או למטה, הוא בס"ה סידר את האותיות באופן שיתאימו דברי רש"י ותוס' בעמוד הרלוונטי, ובגודל שמתאים ונוח לקרוא

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מאי 14, 2020 12:17 pm

נוצר תאנה כתב:
בברכה המשולשת כתב:כי אם יש כאן דעת אחרת של גוי ימש"ו, אז הרבה יותר קשה לתלות בזה עניינים עליונים, לענ"ד.

אין כאן שום דעת של גוי ימש"ו, מה איכפת לו לזעצער כמה דפים יהא במסכתא פלונית, ובאיזה דף יפול סוגיא פלונית, ואם למעלה או למטה, הוא בס"ה סידר את האותיות באופן שיתאימו דברי רש"י ותוס' בעמוד הרלוונטי, ובגודל שמתאים ונוח לקרוא


אם כן, יש לו דעת לעשות עימוד כלשהו.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי צביב » ו' מאי 15, 2020 1:45 pm

בשו''ת ישכיל עבדי, השיב שיש קשר בין מנין דפי בבא בתרא למנין הפסוקים בתהלים קיט.

לכאורה הכל בצירוף דף השער.

( פעםן בילדותי למדתי דף א' . וראיתי אחרי זמן שגם הרב שאני נקרא על שמו
למד דף א כי זה חלק מהגמרא)

מעיין
הודעות: 1949
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

הודעהעל ידי מעיין » ד' מאי 20, 2020 2:40 am

מעשה נאה מהרה"ק ר' מרדכי'לע מנאדבורנא אשר הי' מפורסם לבעל רוח הקודש
שער האותיות א.JPG
שער האותיות א.JPG (105.81 KiB) נצפה 5117 פעמים

שער האותיות ב.JPG
שער האותיות ב.JPG (152.21 KiB) נצפה 5117 פעמים

סדנא דארעא
הודעות: 345
הצטרף: ו' מאי 08, 2020 10:29 am

Re: לימוד סוטה/שבועות בספה"ע-היש משמעות למנין דפי הגמרא שבדפוס?

הודעהעל ידי סדנא דארעא » ג' אפריל 06, 2021 8:30 pm

משיטוט מהיר באשכול זה עולה כי לא הוזכר כלל שיש לדבר מקור ממרנא החת"ס זי"ע, ורק כתבו שהוא ענין חסידי ותו לא, ע"כ הבאתי קצת ציטוט מספרים על ענין לימוד מסכת שבועות בימי הספירה ממה שמצאתי באוצר.

מסכת שבועות
במנהגי חתם סופר (פרק ב אות כא): בין פסח לעצרת למד עמהם מסכת שבועות כולה, ונזכר בשו"ת חת"ס אבה"ע ח"א סי' ק'.
ברצון ישראל (מאמרי אייר מאמר ג אות י): נאמר לי בשם אדומו"ר הקדוש מהרי"א מזידיטשוב זללה"ה וכו', כי במסכת שבועות יש מ"ט דפים נגד ימי הספירה וכו'.
בליקוטי מהרי"ח (ח"ג דף מ"ג): יש נוהגים ללמוד בימי הספירה מסכת שבועות וסמך שיש בו מ"ט כמנין ימי העומר ולכאורה לא קרוב זה אל זה. ומצאתי בספר בזכרון יהודא שכן היה מנהג קדוש ישראל וקדושו בעל אמרי אש זללה"ה. ע"כ. ואכן כ"כ בס' זכרון יהודה מנהגי מהר"ם אש (אות קמ"ב): למד בימי העומר מסכת שבועות, בכל יום דף אחד. ובמק"א שם כתב (אות קס) "בסעודת יו"ט נהג כמנהגן של ישראל לאכול מאכלי חלב, ואח"כ סיים מסכת שבועות.
בספר בני שלשים בוילקט יוסף (אות קכב) כתב בשם החתם סופר, שנוהגין ללמוד בימי העומר מסכת שבועות שיש בה מ"ט דפין, ודף ל"ד שהוא הל"ג נאמר בו בתחילתו 'רבי שמעון אומר מחכו עלה במערבא וכו' שהכוונה לחוכא דרשב"י בל"ג בעומר.(טעמי המנהגים, עמוד רעא בשם ס' שירי מנחה)

לגבי הקשר של שבועות לספיה"ע נאמרו הרבה טעמים והנה כמה מהם:
א. בספר מנחת עומר (ל"ג בעומר הערה יב) הביא בשם ספר דברי שיר, שלימוד מסכת שבועות מטהר משבועות שוא ושקר כדי שיוכלו לקבל את התורה. וזכר לדבר בפסוק (תהלים כד ג-ד) 'מי יעלה בהר ה'' שהוא הר סיני לקבלת התורה, 'נקי כפים וכו' אשר לא נשא לשוא נפשי ולא נשבע למרמה' (עיי"ש בדברי שיר שהביא טעם נוסף).
ב. בספר שבעה שבועות (בתחלת המסכת) ביאר ע"פ דברי מדבר קדמות (ערך ש' אות כז) שחג השבועות נקרא כך על שם שני השבועות, שנשבע הקב"ה לנו שלא ימיר אותנו בעם אחר, ושנשבענו אנחנו לקב"ה שלא נמירנו ח"ו, ולכן מסכת שבועות שייכת לענין החג.
ג. עוד תי' האח' עפ"ד האוה"ח הק' (הו"ד בטעמי המנהגים עמ' רעט) שחג מתן תורה נקרא בשם 'שבועות' על שם השבועה שנשבעו ישראל בהר סיני, כי אמירת 'הן הן' היא בשבועה (שבועות לו.), ובני ישראל אמרו פעמיים 'כל אשר דיבר ה' נעשה'.

מסכת סוטה
במנחת עומר (עניני ל"ג בעומר): ורבים נהגו ללמוד גם מסכת סוטה, שיש בה גם כן מ"ט דפים, וטעמו לפי ששוים במנחותיהם, דמנחת שעורים אינה כשרה אלא לסוטה ולעומר.
וכן נהגו בחב"ד והרחיבו רבות בענין כפי שהובא צילום לעיל בתחלת האשכול.


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים