סברת ה'דבר אברהם' בענין ספירת שני ימים מספק

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
פרוזבול
הודעות: 130
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:20 pm

סברת ה'דבר אברהם' בענין ספירת שני ימים מספק

הודעהעל ידי פרוזבול » ה' אפריל 19, 2012 12:23 am

טעות
נערך לאחרונה על ידי פרוזבול ב א' אפריל 14, 2013 2:20 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרוזבול
הודעות: 130
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:20 pm

Re: סברת ה'דבר אברהם' בענין ספירת שני ימים מספק

הודעהעל ידי פרוזבול » ה' אפריל 19, 2012 12:27 am

טעות
נערך לאחרונה על ידי פרוזבול ב א' אפריל 14, 2013 2:20 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרוזבול
הודעות: 130
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:20 pm

Re: סברת ה'דבר אברהם' בענין ספירת שני ימים מספק

הודעהעל ידי פרוזבול » ה' אפריל 19, 2012 12:28 am

טעות
נערך לאחרונה על ידי פרוזבול ב א' אפריל 14, 2013 2:21 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: סברת ה'דבר אברהם' בענין ספירת שני ימים מספק

הודעהעל ידי יין המשמח » ה' אפריל 19, 2012 12:34 am

זכורני ששמעתי שהעובר את קו התאריך בספירה חוגג שבועות ביום החמישים שלו.
וא"כ יש לכל א' ספירה לעצמו.
אגב אם שכח כנראה שחוזר לספירה הכללית האמיתית (אפי' אם עבר).

ואגב שבועות הוא החג היחידי שבאמת היו"ט השני הינו מד"ס
כיון שלכל המועדים לא הגיעו השלוחים אמנם מניסן עד סיון מן הסתם הגיעו,
ולכן חגגו רק מד"ס. וכן גם היום...
נערך לאחרונה על ידי יין המשמח ב ה' אפריל 19, 2012 7:11 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: סברת ה'דבר אברהם' בענין ספירת שני ימים מספק

הודעהעל ידי בעלזער » ה' אפריל 19, 2012 6:09 am

פרוזבול כתב:'חישוב' ולא 'ידיעה'

ומעתה נראה לומר דזה ודאי נכון שהספירה צריכה להיות ודאית ומי שאינו יודע כמה מונין היום לא יכול לספור, כי התורה הכריחה שיהיה לבן אדם במחשבתו את מנין הימים לעומר, אמנם אי"ז סותר שאם יש לו ספק מתי היה יום הקרבת העומר שיכול לספור מספק, כי התורה לא חייבה לדעת באמת כמה ימים עברו מיום הבאת העומר, אלא רק חייבה לחשב כמה ימים עברו ממנו, וחשבון זה יכול להיעשות גם על הספק, שאם חל פסח ביום א' יש בידינו כך ימים ממנו ואם חל ביום ב' יש בידינו כך ימים ממנו, וכל זמן שיש במה לתלות את החשבון הרי זה נקרא ספירה. ובקיצור: ספירה היא לא 'ידיעה' – ספירה היא 'חישוב'.
ועל כן הא ודאי שמצד ספיקא דיומא הוצרך הבעה"מ לתי' אחר ולא די בסברת הדב"א, אמנם לענין מי שאינו זוכר מה מונים היום, סברת הדב"א נכונה שאינו יכול לספור, כי אין לו שום 'חשבון' של ימים מיום הבאת העומר. ודו"ק היטב.

[אם יש אפי' אחד מכל באי המקום שמונח מעט בסוגיא זו ויבין את הדברים למרות שנכתבו בקיצור גדול כדרך העצלים, ויוכל להעיר אם צדק בדבריי, והיה זה שכרי...]


אם ספירה צריכה להיות ודאית, וכל עוד הוא מוטל בספק אין זה נחשב לספירה, מדוע לדבריך יש כאן חישוב, והרי עדיין הוא בספק חישוב, ומה הרווחת בזה שהנך מחשב מיום העומר.
ובכל אופן גם אם נסכים לדבריך, להבדיל בין ספירה לחשבון, עדיין, מה הבדל יש ספק חשיכה ממי שאינו יודע, ומדוע זה שאינו יודע אינו יכול לחשב מספק, ומאי גרע האינו יודע מבין השמשות.

ולעצם קושית הדבר אברהם יתכן לומר בזה שאין כאן עניין של ספירה וחישוב אלא עניין של אמירה, וכעין קידוש, וכל יום עליו לומר היום כך וכך, אם כי שאין זה פשטות הדברים.


ולעצם עניין הספירה בספק חשיכה שפסק הב"י להקל מטעם שבזה"ז הספירה מדרבנן.
יש להקשות, ממה שאמרו בסוכה ושיהא יום הנף וכו' וא"כ איך יוכל לספור בלילה הראשון בספק חשיכה והרי יש לחשוש שמהרה יבנה ביהמ"ק ויתברר שהספירה בלילה הראשונה הייתה מדאורייתא, ואיך כתב הב"י להקל בבין השמשות.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 12728
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: סברת ה'דבר אברהם' בענין ספירת שני ימים מספק

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אפריל 19, 2012 7:34 am

יין המשמח כתב:זכורני ששמעתי שהעובר את קו התאריך בספירה חוגג שבועות ביום החמישים שלו.
וא"כ יש לכל א' ספירה לעצמו.
אגב אם שכח כנראה שחוזר לספירה הכללית האמיתית (אפי' אם עבר).

ואגב שבועות הוא החג היחידי שבאמת הינו מד"ס
כיון שלכל המועדים לא הגיעו השלוחים אמנם מניסן עד סיון מן הסתם הגיעו,
ולכן חגגו רק מד"ס. וכן גם היום...



אתה מתכוון לזה http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=17&t=5166

בברכה המשולשת
הודעות: 7941
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am

Re: סברת ה'דבר אברהם' בענין ספירת שני ימים מספק

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אפריל 19, 2012 8:41 am

ויעויין מה שכתב בענין זה ידידינו הרב עמיחי ישראל כנרתי שליט"א (המוכר לחו"ר אתרא קדישא הדין כרב גאולה בקרוב) בענין זה בסוף החוברת שכתב על מרנן הראי"ה והדבר אברהם.

למאי_נמ?
הודעות: 785
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: סברת ה'דבר אברהם' בענין ספירת שני ימים מספק

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ד' מאי 23, 2012 2:29 pm

ר' בספר מעדני יום טוב (להרב זנגר שליט"א) ח"ד עמ' תשכו-תשכח; וכן בספר מועדי קדשך (להרב אליהו שלזינגר, הוצאת מוסד הרב קוק תשע"ב) סי' נט עמ' רסז-ערב.

(אגב, המעדני יו"ט נמצא באוצר, על כל כרכיו, אך חסר קונטרס הנישואין ח"ב [ח"א נמצא בתוך הכרך השני - חאה"ע], וכדאי להכניסו ג"כ, ייש"כ מראש)

viewtopic.php?f=28&t=4811

למאי_נמ?
הודעות: 785
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: סברת ה'דבר אברהם' בענין ספירת שני ימים מספק

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ו' אפריל 12, 2013 12:54 pm

ומקורות נוספים:
שו"ת משיב דבר ח"ד סי' עח ד"ה והראיה שהביא; שו"ת אורח משפט לראי"ה סי' קכו-קכז (צויין ע"י הרב א. כנרתי, כמובא באשכול הנ"ל); שו"ת מנחת יצחק ח"ח סי' מח אות ג; שו"ת בצל החכמה ח"ה סי' ק (וכן סי' צו אות יב); יביע אומר ח"ח או"ח סי' מה; חבל נחלתו חי"ב סי' יז; הרב אברהם יצחק ברוך גערליצקי; ר' שמואל שמעוני באתר הר עציון; הרב צבי רייזמן באתר רץ כצבי; במאמר מאת הרב יהודה יונגסטר; ועוד.


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד

cron