יום "טבוח"

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
גלילי
הודעות: 1070
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

יום "טבוח"

הודעהעל ידי גלילי » א' יולי 04, 2010 11:51 pm

א. יום טבוח אחר השבת (חגיגה יז.).
ב. וגזרו רבנן אכולהו מעלי יומא טבא משום יומא טבא דעצרת. דנפיק ביה זיקא ושמיה טבוח. דאי לא קבלו ישראל תורה - הוה טבח להו לבשרייהו ולדמייהו.
זה בערב שבועות, וזה אחרי שבועות.
היש קשר ביניהם, ששמותיהם שווים?

גלילי
הודעות: 1070
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: יום "טבוח"

הודעהעל ידי גלילי » ב' יולי 05, 2010 12:34 am

לע"ע מצאתי זאת:
ScreenShot003.jpg
ScreenShot003.jpg (49.13 KiB) נצפה 1353 פעמים

ScreenShot001.jpg
ScreenShot001.jpg (60.51 KiB) נצפה 1353 פעמים

ScreenShot002.jpg
ScreenShot002.jpg (39.57 KiB) נצפה 1353 פעמים


אשמח לשמוע מקורות ודרושים נוספים בעניין.

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: יום "טבוח"

הודעהעל ידי מורה צדק » א' מאי 20, 2012 1:21 pm

מאיזה ספר הצילום הראשון?
נערך לאחרונה על ידי מורה צדק ב א' מאי 20, 2012 1:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הוגה
הודעות: 925
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: יום "טבוח"

הודעהעל ידי הוגה » א' מאי 20, 2012 1:24 pm

"חתם סופר" שבת קכ"ט ע"ב.

ארופאי
הודעות: 57
הצטרף: ד' מרץ 11, 2015 7:06 pm

Re: יום "טבוח"

הודעהעל ידי ארופאי » ב' מאי 04, 2015 1:54 pm

כ"כ הי' פשוט לו ל'בת עין' הקשר ביניהם עד שכתב בסו"פ מקץ 'ואיתא בגמרא (שבח קכט:) שלכך נקרא יום טבוח, שיש זיקא ששמיה טבוח אם יקבלו את התורה מוטב ואם לאו וכו''. לרוב פשיטות הדברים 'ציטט מהזכרון' ולא טרח לפתוח הגמ'..

ארופאי
הודעות: 57
הצטרף: ד' מרץ 11, 2015 7:06 pm

Re: יום "טבוח"

הודעהעל ידי ארופאי » ב' מאי 04, 2015 1:56 pm

כ"כ הי' פשוט לו ל'בת עין' הקשר ביניהם עד שכתב בסו"פ מקץ 'ואיתא בגמרא (שבח קכט:) שלכך נקרא יום טבוח, שיש זיקא ששמיה טבוח אם יקבלו את התורה מוטב ואם לאו וכו''. לרוב פשיטות הדברים 'ציטט מהזכרון' ולא טרח לפתוח הגמ'..

לייבעדיג יענקל
הודעות: 840
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: יום "טבוח"

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' מאי 04, 2015 4:45 pm

ממש כדברים האלו שהינך מגחך אודותם כתב חד מן קמאי בביאור לשן הפייטן באזהרות אתה הנחלת "ועצרת ויום טבוח" (קרוב לומר שמפרש הפיוט הוא רבינו יוסף קרא שהיה תלמיד חבר לרש"י הקדוש. הדברים נמצאים במספר כתבי יד קדומים, ובעז"ה הם עתידים לראות אור בקרוב).
יום טבוח. שאם לא קיבלו התורה היו נטבחים (שבת קכט, ב). וכולם חכמים עושים משתה, ועל שם כך נקרא כמו כן יום טבוח, דכתיב (בראשית מג, טז) וטבוח טבח והכן, כדאמ' עבידנא יומא טיבחא(!) לרבנן דאי לאו הכי כמה נחמן איכא בשוקא.

(נראה שכוונתו למ"ש בפסחים (סח, ב): "רב יוסף ביומא דעצרתא אמר עבדי לי עגלא תלתא. אמר אי לא האי יומא דקא גרים כמה יוסף איכא בשוקא". וראה בשבת (קיח סוע"ב וקיט רע"א): "ואמר אביי, תיתי לי דכי חזינא צורבא מרבנן דשלים מסכתיה עבידנא יומא טבא לרבנן", ובקידושין (לג, א): "אי לאו תורה כמה נחמן בר אבא איכא בשוקא".)

ועיין גם בספר משיבת נפש של ר' יוחנן לוריא מאלזאס (ויקרא כג, טו):
גם מנהג בכל מדינת אשכנז, שביום השבועות מזמין הראש לתלמידים ולבחורים לסעודה ומרבים בסעודה, ולא נתברר לי טעם למה. ונ"ל שיום שבועות נקרא יום טבוח, שאם לא קבלו התורה היו כולם נהרגים. ואמר רב כהנא אעביד י"ט לרבנן, שאלמלא קבלת התורה כמה נחמן איכא בשוקא. וזה שכתב בפייט בסוף אזהרת (ראשית) 'עצרת ויום טבוח ראייה חגיגה שמחה והקהל ותיקון גדול', שמעינן שעצרת ויום טבוח תרי עניינים. ובמסכת חגיגה מתניתין וגמרא (יז, א) משמע שעצרת נקרא יום טבוח על שם הקרבנות חגיגה ראיה ושמחה. ואין בידי להשוות הדיעות לעת הזאת, וצ"ע.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 1007
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
יצירת קשר:

Re: יום "טבוח"

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ב' מאי 04, 2015 8:38 pm

מצו"ב מאמר מחכם אחד בקובץ המאור בענין יום המיוחס ויום טבוח.
יום_המיוחס_ויום_טבוח.pdf
(67.16 KiB) הורד 182 פעמים

הוגה ומעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: יום "טבוח"

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ג' יוני 07, 2016 11:00 pm

הקפצה מעניינא דיומא בתוספת שאלה:

האם הכינוי "יום המיוחס" רווח לפני שנת ת"ר? הראשונים שהזכירוהו הם מהרש"ק והרה"ק מרוז'ין. הדיון בפוסקים שלפני כן, המג"א והפמ"ג וכו' אינו מוסיף את התואר "יום המיוחס".

הרה"ק מרוז'ין הוא כנראה גם הראשון שנתן את ההסבר על היותו מיוחס כיון שהוא בין שני ימים גדולים, עם המשל המפורסם (באלפא ביתא יש דיון למקורותיו) על צביעת הקיר בצבע חלק המשקף את עבודות האומנות שבשלושת הקירות האחרים. רעיון זה מהותי למחשבת הרה"ק מרוז'ין, שזיהה עצמו עם הנמשל הזה, מלכות דלית לה מגרמה כלום והיא משקפת הכל וכו'.

האם אפשר שהרה"ק מרוזי'ן הוא שהמציא את הביטוי וממנו התגלגל למהרש"ק (שהיו ביניהם גם קשרים ישירים, והם פעלו באותה סביבה מאז עקר הריז'ינער לסא"ג), עד שרווח בפי כל?

עושה חדשות
הודעות: 5534
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יום "טבוח"

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 12, 2016 11:31 pm

אגב, ראוי לעיין בתורי"ד בחגיגה שם לידע דאיכא דין יום טבוח אף לדידן דקי"ל כב"ה.

אבא יודן
הודעות: 777
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: יום "טבוח"

הודעהעל ידי אבא יודן » ג' יוני 14, 2016 5:20 pm

וע"ע לבוש סוף תס"ח.
ערב שבועות שיש בו סכנה שהיה יום טבוח

עושה חדשות
הודעות: 5534
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יום "טבוח"

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יוני 20, 2016 8:42 pm

דבר מעניין בהאי סוגיא - נדפס בסוף ספר האזהרות עם פירוש הדור זקן.
הידור זקן.png
הידור זקן.png (55.5 KiB) נצפה 680 פעמים

סעדיה
הודעות: 882
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: יום "טבוח"

הודעהעל ידי סעדיה » ב' יוני 20, 2016 10:07 pm

עושה חדשות כתב:דבר מעניין בהאי סוגיא - נדפס בסוף ספר האזהרות עם פירוש הדור זקן.
הידור זקן.png

כ"ה בחי' הרש"ש שבנתיבות עולם עמ' 198


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד