מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכות דף לא

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

ברכות דף לא

הודעהעל ידי צביב » א' ספטמבר 02, 2012 4:47 pm

עד מתי תשתכרין וכו'
שמעתי מהרב מימון שליט"א ששאל מדוע נענשה להחשד בשכרות
ותירץ שזו היתה תפילתה
אסתתר - משקו לי מי סוטה - נפקדת

וכן כאן נחשדה אצל הכהן
ולכן ברכה, ונפקדה

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: ברכות דף לא

הודעהעל ידי אליהוא » ב' ספטמבר 03, 2012 2:29 am

אל יפטר אדם מחברו אלא מתוך דבר הלכה שמתוך כך זכרהו, כי הא וכו'
צ"ע הא אינו דבר הלכה. ובתוספתא הגי' דבר חכמה. וצ"ע.

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: ברכות דף לא

הודעהעל ידי ערער בערבה » ב' ספטמבר 03, 2012 2:42 am

עי' הג' יעב"ץ ומהרצ"ח.

יודל'ה
הודעות: 274
הצטרף: ה' פברואר 23, 2012 4:53 pm

Re: ברכות דף לא

הודעהעל ידי יודל'ה » ב' ספטמבר 03, 2012 3:57 am

ערער בערבה כתב:עי' הג' יעב"ץ ומהרצ"ח.

אני יוסיף כמה מילים כדי לעודד להסתכל שם, שם הוא דן בנושא מעניין האם על אגדה שייך לומר הלכה. [ואם כבר, בכל דף ודף יש ביעב"ץ ומהרצ"ח פנינים ומרגניתא טבא אשר לא יסולא ערכםמפז, בכמה דקות עיון קונים קנין נצחי, כה לחי!].

ישעיהו לוריא
הודעות: 509
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: ברכות דף לא

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ב' ספטמבר 03, 2012 7:30 am

שמעתי פעם : זה מה שכתוב ותתפלל חנה על ד' ולא אל ד', כי תכניתה הייתה להסיתר וכך להיפקד כדין סוטה שיולדת וכו', וא"כ ייאלצו למחוק רח"ל שם ד' בעטייה, ועל כך התפללה "על" ד' שלא יימחק.

היכן המקור?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6379
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ברכות דף לא

הודעהעל ידי מיללער » ג' ספטמבר 04, 2012 6:53 pm

תוד"ה אייתי: מכאן נהגו לשבר זכוכית בנשואין ע"כ.

נמצא ששבירת הזכוכית הוא רק שבמקום גילה שם תהא רעדה, ולא שייך לענין של זכר לחורבן וכן האיסור למלא שחוק פיו, בזכרוני שיש מקור ששבירת הזכוכית הוא לזכור את החורבן כענין של אעלה את ירושלים על ראש שמחתי, טעיתי?

חיס
הודעות: 1409
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: ברכות דף לא

הודעהעל ידי חיס » ג' ספטמבר 04, 2012 7:03 pm

ראה רמ"א או"ח סימן תק"ס סעיף ב': ויש מקומות שנוהגין לשבור כוס בשעת חופה וכו' זכר לאבילות ירושלים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6379
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ברכות דף לא

הודעהעל ידי מיללער » ג' ספטמבר 04, 2012 7:05 pm

חיס כתב:ראה רמ"א או"ח סימן תק"ס סעיף ב': ויש מקומות שנוהגין לשבור כוס בשעת חופה וכו' זכר לאבילות ירושלים


תודה רבה, והנפק"מ יהי' לאחרי בנין הבית השלישי שיבנה במהרה בימינו, אם עוד ישברו זכוכית אצל החופה

בראנסוויל
הודעות: 412
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: ברכות דף לא

הודעהעל ידי בראנסוויל » ג' ספטמבר 04, 2012 8:03 pm

בענין חנה ותפילתה יש מרגניתא טבא בשל"ה מס' ר"ה עמוד הדין בהגה"ה בענין תפלה בר"ה בקול.

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: ברכות דף לא

הודעהעל ידי כרם » ג' ספטמבר 04, 2012 11:26 pm

מיללער כתב:תוד"ה אייתי: מכאן נהגו לשבר זכוכית בנשואין ע"כ.

נמצא ששבירת הזכוכית הוא רק שבמקום גילה שם תהא רעדה, ולא שייך לענין של זכר לחורבן וכן האיסור למלא שחוק פיו, בזכרוני שיש מקור ששבירת הזכוכית הוא לזכור את החורבן כענין של אעלה את ירושלים על ראש שמחתי, טעיתי?


האיסור למלאות פיו שחוק, ודאי שייך לחורבן, שנאמר אז ימלא שחוק פינו אימתי בזמן שיאמרו הגוים הגדיל ד' לעשות עם אלה.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ברכות דף לא

הודעהעל ידי לייטנר » ג' ספטמבר 04, 2012 11:34 pm

ישעיהו לוריא כתב:שמעתי פעם : זה מה שכתוב ותתפלל חנה על ד' ולא אל ד', כי תכניתה הייתה להסיתר וכך להיפקד כדין סוטה שיולדת וכו', וא"כ ייאלצו למחוק רח"ל שם ד' בעטייה, ועל כך התפללה "על" ד' שלא יימחק.


ובוודאי אינו פשט, משום ש'על' ו'אל' מתחלפים בתנ"ך, במיוחד בספר שמואל.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6379
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ברכות דף לא

הודעהעל ידי מיללער » ד' ספטמבר 05, 2012 1:19 am

כרם כתב:
מיללער כתב:תוד"ה אייתי: מכאן נהגו לשבר זכוכית בנשואין ע"כ.

נמצא ששבירת הזכוכית הוא רק שבמקום גילה שם תהא רעדה, ולא שייך לענין של זכר לחורבן וכן האיסור למלא שחוק פיו, בזכרוני שיש מקור ששבירת הזכוכית הוא לזכור את החורבן כענין של אעלה את ירושלים על ראש שמחתי, טעיתי?


האיסור למלאות פיו שחוק, ודאי שייך לחורבן, שנאמר אז ימלא שחוק פינו אימתי בזמן שיאמרו הגוים הגדיל ד' לעשות עם אלה.


בגמ' אין המדובר בגלל החורבן, שלא נזכר בכלל, רק כי בעולם הבא יהי' ההתגלות באופן בהירה, ואז יהי' מותר למלא שחוק פיו מבחינה רוחני בהתאם להמצב, ובאמת מצאתי שזה מחלוקת הראשונים, אם האיסור הוא דוקא בימי הגלות (כ"כ הטור) או אפי' בזמן שהביהמ"ק היה קיים היה האיסור כמ"ש הרבינו יונה ששמחה יתירה מרגילה את האדם לשכוח ממצות השם, וממילא מובן שאחר ביאת המשיח במהרה ינטל היצר הרע ולא יהי' שייך החשש של שכחת המצוות ודו"ק.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 30 אורחים

cron