מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סוכה דף כ"ה. שלוחי מצוה פטורין מן הסוכה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6379
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

סוכה דף כ"ה. שלוחי מצוה פטורין מן הסוכה

הודעהעל ידי מיללער » א' מרץ 02, 2014 10:10 pm

רש"י בפי' המשנה כתב שלוחי מצוה הולכי בדרך מצוה כגון ללמוד תורה ולהקביל פני רבו ולפדות שבוים.

והנה בלימוד התורה ברור שאין בה פטור של עוסק במצוה פטור מן המצוה (עי' ברכות מפסיקין לק"ש ומו"ק דף ט:)
וצ"ע איפה יהיה הליכה ללימוד התורה גדולה מלימוד התורה עצמה שאינה פוטרת ממצוה שא"א לעשותה ע"י אחרים?

בזכרוני שהאחרונים דנו בזה הקושיא אבל כעת לא מצאתי פה על הדף מי שהעיר בזה, אשמח לקבל מראי מקומות בהנידון.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6379
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: סוכה דף כ"ה. שלוחי מצוה פטורין מן הסוכה

הודעהעל ידי מיללער » ב' מרץ 03, 2014 5:04 pm

בעזרת ידידי הי"ו הגעתי לדברי האור שמח בהל' תלמוד תורה פ"ב שעמד בזה, ותירץ עפ"י דברי הר"י מקורביל הובא בתוס' מס' כתובות דף י"ז גדולה שימושה יותר מלימודה, שענין שימוש ת"ח ולימוד מרב גדולה מתלמוד תורה ועל אף שתלמוד תורה אינו דוחה שאר מצוות אבל שימוש ת"ח דוחה.

ולפי"ד האור שמח צריכים לומר שכוונת רש"י "כגון ללמוד תורה" הוא דוקא כשהולך ללמוד מפי רב וק"ל.

סמל אישי של המשתמש
שמחה
הודעות: 121
הצטרף: ד' נובמבר 10, 2010 9:14 pm

Re: סוכה דף כ"ה. שלוחי מצוה פטורין מן הסוכה

הודעהעל ידי שמחה » ב' מרץ 03, 2014 9:15 pm

בספר הגהות במסכת סוכה מר' אלישיב זצ"ל הקשה לפי זה האור שמח דהנה לעיל בדף כ' ע"ב במשנה הוכיח ר"י שתחת המטה כשרה ממה שהיו נוהגין לישן תחת המטה בפני הזקנים ולא אמרו לנו דבר, והרי התם היו עוסקים בשימיוש ת"ח דהרי באו ללמוד שם וא"כ מה ראי' הביא ר"י, והרי היו פטורים ממילא?

ותירץ ר' אלישיב זצ"ל דצ"ל בפשיטות דר"י הי' יודע דלא משום זה לא מיחו הזקנים, דגם היו רואים אותם ישינים תחת המטה אפילו שלא בשעת הלימוד ואעפ"כ לא מיחו.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6379
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: סוכה דף כ"ה. שלוחי מצוה פטורין מן הסוכה

הודעהעל ידי מיללער » ג' מרץ 04, 2014 11:49 pm

אינה ה' לידי דברי מרן החת"ס זצ"ל בדרשותיו (ער"ח אדר תקס"ב) עה"פ אשתחוה אל היכל קדשיך, בה מבאר החתם סופר שלימוד התורה ברבים עדיף מקבורת מת מצוה ואינו נדחית מפניה, ולפי"ז יש לתרץ דברי רש"י ז"ל הכא שמיירי במי שהולך ללמד תורה לרבים וממילא פטור ממצות סוכה.

דברי החתם סופר:
http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... &pgnum=288

ולפי"ז מדויק הגירסא שהובאה בשינוי נוסחאות בדברי רש"י "ללמד תורה" במקום "ללמוד תורה" והיינו שהולך ללמד לאחרים ולימוד התורה לרבים דוחה את מצות סוכה.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: סוכה דף כ"ה. שלוחי מצוה פטורין מן הסוכה

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' מרץ 05, 2014 9:08 am

מיללער כתב:אינה ה' לידי דברי מרן החת"ס זצ"ל בדרשותיו (ער"ח אדר תקס"ב) עה"פ אשתחוה אל היכל קדשיך, בה מבאר החתם סופר שלימוד התורה ברבים עדיף מקבורת מת מצוה ואינו נדחית מפניה, ולפי"ז יש לתרץ דברי רש"י ז"ל הכא שמיירי במי שהולך ללמד תורה לרבים וממילא פטור ממצות סוכה.

דברי החתם סופר:
http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... &pgnum=288

ולפי"ז מדויק הגירסא שהובאה בשינוי נוסחאות בדברי רש"י "ללמד תורה" במקום "ללמוד תורה" והיינו שהולך ללמד לאחרים ולימוד התורה לרבים דוחה את מצות סוכה.

נפלא מאד. דפח"ח.

בראנסוויל
הודעות: 412
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: סוכה דף כ"ה. שלוחי מצוה פטורין מן הסוכה

הודעהעל ידי בראנסוויל » א' מרץ 09, 2014 3:04 pm

מורינו הרב ר' מיללער נ"י, בענין ת"ת דרבים עיין מגילה דף ג: ובדרישה סי' תרפ"ז ובמג"א ס"ק ג' שם.

ואפשר כי החת"ס סבר אחרת מהפוסקים, כי דרשתו הנ"ל סובבת ע"מ שעשה כן למעשה וחדל מלתעסק בפועל בח"ק עיין ש"ת חת"ס יו"ד שכ"ז. ולענד"נ כי תורתו של החת"ס הי' לה דין של ת"ת של כל ישראל.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 30 אורחים