מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת סוכה - הערות וביאורים פנינים ומרגליות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
טור תלגא
הודעות: 455
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: מסכת סוכה - הערות וביאורים פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי טור תלגא » ב' אוגוסט 30, 2021 10:40 pm

מיללער כתב:נא.

משפחת בית הפגרים ומשפחת בית ציפריא ומאמאום היו וכו'

במכות יד. באיטליז של עמאום

זהו אותו מקום ומחלפין אלפי"ן בעיני"ן?


ראה ארץ ישראל ושכנותיה ערך אמאוס i, המלה אמאוס הוראותו מרחץ והיה כמה מקומות בשם זה (בא' או ע' בראש התיבה וס' או מ' בסוף התיבה) ועי"ש מספר 8) ו9) דאיטליז של עמאום הוא בשכונת לוד. ואמאום של משפחת בית הפגרים ומשפחת בית ציפריא היה אצל טבריה עי"ש ערך אמאוס iv ובמספר 3) שם.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מסכת סוכה - הערות וביאורים פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי מיללער » ב' אוגוסט 30, 2021 10:48 pm

טור תלגא כתב:
מיללער כתב:נא.

משפחת בית הפגרים ומשפחת בית ציפריא ומאמאום היו וכו'

במכות יד. באיטליז של עמאום

זהו אותו מקום ומחלפין אלפי"ן בעיני"ן?


ראה ארץ ישראל ושכנותיה ערך אמאוס i, המלה אמאוס הוראותו מרחץ והיה כמה מקומות בשם זה (בא' או ע' בראש התיבה וס' או מ' בסוף התיבה) ועי"ש מספר 8) ו9) דאיטליז של עמאום הוא בשכונת לוד. ואמאום של משפחת בית הפגרים ומשפחת בית ציפריא היה אצל טבריה עי"ש ערך אמאוס iv ובמספר 3) שם.

תודה רבה!

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

מכירן הייתי

הודעהעל ידי באמונתו » ב' אוגוסט 30, 2021 11:08 pm

התוספתא - ערכין א, טו:
אלו הן מכין לפני מזבח;
עבדי כהונה היו דברי ר' מאיר,
ר' יהודה אומר עבדי לויה,
ר' יוסי אומר משפחת בית הפגרים בית ציפרייא מימאיס משיאין לכהונה,
רבי חנניא בן אנטיגנוס אומר מכירן הייתי ולויים היו:

מה הפירוש "מכירן הייתי"?
הכרתי ה"מכין לפני מזבח" ולויים היו, או הכרתי "משפחת בית הפגרים בית ציפרייא מימאיס" ולויים היו?

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מסכת סוכה - הערות וביאורים פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' ספטמבר 01, 2021 4:06 am

בסמ"ג (עשין קע) מפורש שהם המכין בחליל. וכ"ה בסוגיין (יא, א).

[גם ר"י דן במכין לפני מזבח].

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: מסכת סוכה - הערות וביאורים פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי באמונתו » ד' ספטמבר 01, 2021 4:41 am

לבי במערב כתב:בסמ"ג (עשין קע) מפורש שהם המכין בחליל. וכ"ה בסוגיין (יא, א).
[גם ר"י דן במכין לפני מזבח].

הסמ"ג, ראיה היא!
אך בגמרא, אין ראיה. ודאי שעכ"פ, מי שהכיר רבי חנינא בן אנטיגנוס אותם, מכים לפני מזבח היו. השאלה היא, אם מתכוון לומר שהכיר אותם מכים, ולוויים היו, ופליג על רבי יוסי האומר: משפחת בית הפגרים בית ציפרייא מימאיס, או דילמא ר"ל שהכיר את משפחת בית הפגרים בית ציפרייא מימאיס, והם! לוויים היו.
מ"מ ברור, שמי שהכיר, מכים לפני מזבח היו, וכנ"ל.

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מסכת סוכה - הערות וביאורים פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' ספטמבר 01, 2021 5:06 am

בגמ' מוכח דרחב"א פליג על ר"מ ורבי יהודה, ואינו דן עם רבי יוסי כלל.

יש שפירשו ד' הרמב"ם (הל' כלי המקדש פ"ג ה"ג) דס"ל דלא פליג רחב"א - אליבא דאמת - עם ר"י, אלא רק העיד כי המכין לפני מזבח שבזמנו לוים היו (אבל ודאי שעל טענת עבדים פליג ופליג).

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: מסכת סוכה - הערות וביאורים פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי באמונתו » ד' ספטמבר 01, 2021 11:53 am

לבי במערב כתב:בגמ' מוכח דרחב"א פליג על ר"מ ורבי יהודה, ואינו דן עם רבי יוסי כלל.
יש שפירשו ד' הרמב"ם (הל' כלי המקדש פ"ג ה"ג) דס"ל דלא פליג רחב"א - אליבא דאמת - עם ר"י, אלא רק העיד כי המכין לפני מזבח שבזמנו לוים היו (אבל ודאי שעל טענת עבדים פליג ופליג).

"מאן מוכח". היכן הדבר מוכח בגמרא?
בפשטות ודאי יש שלוש שיטות כאן: לר"מ בעבדים, לרבי יוסי ישראלים מיוחסים, לרחב"א לוויים, וע"ז! דנה הגמרא. אבל מה זה נוגע לעניינינו?!
האם בגמרא ישנה הוכחה לגבי רבי יוסי, שלא על "משפחת בית הפגרים בית ציפרייא מימאיס" דיבר, ואמר "מכירן הייתי - ולויים היו"?!

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מסכת סוכה - הערות וביאורים פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' ספטמבר 01, 2021 6:04 pm

נראה שאכן הצדק עמו, ובחפזי שגיתי. ייש"כ.

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: מסכת סוכה - הערות וביאורים פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ה' ספטמבר 02, 2021 3:11 am

סוכה דף נ"ו ע"א "והוא מקריב את הכל - לאתויי מאי, לאתויי קייץ המזבח", ופירש"י "כשהוא בטל שכלתה הקטרת תמיד ואין מביא נדר ונדבה", ולכאורה יש לעיין איך שייך ברגל שיהא המזבח בטל ואין מביא נדר ונדבה, והלא ברגל הכל מביאין את נדריהם ונדבותיהם?
והיה אפשר לומר שדברי המשנה (לעיל דף נ"ה ע"ב) "משמר שזמנו קבוע הוא מקריב תמידין נדרים ונדבות ושאר קרבנות צבור ומקריב את הכל", לא קאי ארגל, על על כל ימי ושבתות השנה.
אלא שרש"י פירש הא דאיתא בגמ' לעיל "משמר שזמנו קבוע וכו' ושאר קרבנות ציבור - לאתויי מאי, לאתויי פר העלם דבר של ציבור", ופירש"י "אם אירע בהן ברגל שעברו עבירה בהוראת ב"ד", והיינו שכוונת המשנה דווקא ברגל.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: מסכת סוכה - הערות וביאורים פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי באמונתו » ה' ספטמבר 02, 2021 10:33 am

מחולת המחנים כתב:סוכה דף נ"ו ע"א "והוא מקריב את הכל - לאתויי מאי, לאתויי קייץ המזבח", ופירש"י "כשהוא בטל שכלתה הקטרת תמיד ואין מביא נדר ונדבה", ולכאורה יש לעיין איך שייך ברגל שיהא המזבח בטל ואין מביא נדר ונדבה, והלא ברגל הכל מביאין את נדריהם ונדבותיהם?
והיה אפשר לומר שדברי המשנה (לעיל דף נ"ה ע"ב) "משמר שזמנו קבוע הוא מקריב תמידין נדרים ונדבות ושאר קרבנות צבור ומקריב את הכל", לא קאי ארגל, על על כל ימי ושבתות השנה.
אלא שרש"י פירש הא דאיתא בגמ' לעיל "משמר שזמנו קבוע וכו' ושאר קרבנות ציבור - לאתויי מאי, לאתויי פר העלם דבר של ציבור", ופירש"י "אם אירע בהן ברגל שעברו עבירה בהוראת ב"ד", והיינו שכוונת המשנה דווקא ברגל.

אולי שייך בתקופות כמו המוזכר בתענית כח, א:
תנו רבנן: מה היו בני גונבי עלי ובני קוצעי קציעות? אמרו: פעם אחת גזרה מלכות הרשעה שמד על ישראל שלא יביאו עצים למערכה, ושלא יביאו בכורים לירושלים, והושיבו פרוזדאות על הדרכים. כדרך שהושיב ירבעם בן נבט שלא יעלו ישראל לרגל. מה עשו כשרין ויראי חטא שבאותו הדור? הביאו סלי בכורים וחיפום בקציעות, ונטלום ועלי על כתפיהן. וכיון שהגיעו אצל פרוזדאות, אמרו להם: להיכן אתם הולכין? אומרין להם: לעשות שני עגולי דבילה במכתשת שלפנינו, ובעלי שעל כתפינו. כיון שעברו מהן - עיטרום בסלים והביאום לירושלים. תנא: הן הן בני סלמאי הנתופתי.
תנו רבנן: מה הן בני סלמאי הנתופתי? אמרו: פעם אחת גזרה מלכות הרשעה שמד על ישראל שלא יביאו עצים למערכה, והושיבו פרוזדאות על הדרכים כדרך שהושיב ירבעם בן נבט על הדרכים שלא יעלו ישראל לרגל. מה עשו יראי חטא שבאותו הדור? הביאו גזיריהן, ועשו סולמות, והניחו על כתפיהם והלכו להם. כיון שהגיעו אצלן אמרו להם: להיכן אתם הולכין? - אמרו להם: להביא גוזלות משובך שלפנינו, ובסולמות שעל כתפינו. כיון שעברו מהן פירקום והביאום והעלום לירושלים. ועליהם ועל כיוצא בהם הוא אומר זכר צדיק לברכה...

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מסכת סוכה - הערות וביאורים פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' ספטמבר 02, 2021 9:58 pm

מג, ב

רש"י ד"ה וכבשום - טמנום, כמו בהדי כבשי דרחמנא למה לך, במסכת ברכות (י, א), ויש מפרשים כמו יכבוש עונותינו (מיכה ז) - יכסה, כסית כל חטאתם סלה (תהלים פה).

העיר הרב יעקב לויפר שליט"א, מה שינוי ישנו בפירוש ה'יש מפרשים' מן הפירוש הראשון, הרי לשני הפירושים כבישה היינו הטמנה וכיסוי, והיינו הך.

ושוב הוסיף שאמנם בארבעה כתבי יד הקדמוניים ליתא לכל פירוש שני זה בדברי רש"י!!


אולם נראה כי ב'יכבוש עונותינו' ישנה תוספת כמבואר להדיא בדברי הרד"ק עה"פ במיכה שם "יכבוש כאדם שכובש דבר תחת רגליו שלא יראה", והיינו שנרמז כאן פעולת הדחיקה וההסתרה [בכח] שלא ייראה הדבר ולא הטמנה והחבאה פסיבית כמו 'כבשי דרחמנא', [ראה בספר הכתב והקבלה פרשת תזריע (יג, נח) "ישמש לשון כבש גם על דחיקת הדבר להכריחו לרדת ממעלה למטה"], ואכן מסתבר שהצדוקים לא החביאו את את המורביות של ערבה במקום מסודר אלא כבשום והסתירו את הימצאותם תחת אבנים, והרי באמת עמי הארץ הכירו בהם שהיו מבצבצים מבין האבנים.

אלא שאין זה מעלה לנו ארוכה בלשון רש"י כפי שהוא לפנינו שהוסיף: יכסה [וי"ג: כדכתיב, ראה בשינו"ס במהדורת עוז והדר] כסית כל חטאתם סלה, ושם בפשוטו לא משמע מעבר לכיסוי.

אולם העירני הרה"ג ר' דוד דז'ימטרובסקי שליט"א לבאר באופן אחר, וזאת בהקדם דברי רש"י בב"ק (נא, ב): טם - סתם בלשון ארמי [סתמום] טמונין פלשתאי (בראשית כו). ומבואר שהטמנה היינו סתימה מכל הכיוונים ולא רק כיסוי בעלמא, [וכבר נחלקו הראשונים והפוסקים לגבי הטמנה במקצת אי שמה הטמנה, וכאן הרי לא היתה זו הטמנה במובן זה, שהרי היו מבצבצים בין האבנים, וזהו מה שמובא ברש"י פירוש נוסף שכבישה לאו היינו הטמנה אלא גם כיסוי גרידא במשמע, וכמו המשמעות של יכבוש עונותינו או כסית כל חטאתם סלה, שהמשמעות היא כיסוי ולא הטמנה, שכביכול מתעלם מן העבירות ואינו רואה אותם, [ולא שהינם סתומים וטמונים מפניו חלילה].
קבצים מצורפים
unnamed.png
unnamed.png (83.24 KiB) נצפה 3575 פעמים
image.png
image.png (610.19 KiB) נצפה 3575 פעמים

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: מסכת סוכה - הערות וביאורים פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי באמונתו » ה' ספטמבר 02, 2021 10:45 pm

נוטר הכרמים כתב:מג, ב
רש"י ד"ה וכבשום - טמנום, כמו בהדי כבשי דרחמנא למה לך, במסכת ברכות (י, א), ויש מפרשים כמו יכבוש עונותינו (מיכה ז) - יכסה, כסית כל חטאתם סלה (תהלים פה).
העיר הרב יעקב לויפר שליט"א, מה שינוי ישנו בפירוש ה'יש מפרשים' מן הפירוש הראשון, הרי לשני הפירושים כבישה היינו הטמנה וכיסוי, והיינו הך.

ושוב הוסיף שאמנם בארבעה כתבי יד הקדמוניים ליתא לכל פירוש שני זה בדברי רש"י!!

אולם נראה כי ב'יכבוש עונותינו' ישנה תוספת כמבואר להדיא בדברי הרד"ק עה"פ במיכה שם "יכבוש כאדם שכובש דבר תחת רגליו שלא יראה", והיינו שנרמז כאן פעולת הדחיקה וההסתרה [בכח] שלא ייראה הדבר ולא הטמנה והחבאה פסיבית כמו 'כבשי דרחמנא', [ראה בספר הכתב והקבלה פרשת תזריע (יג, נח) "ישמש לשון כבש גם על דחיקת הדבר להכריחו לרדת ממעלה למטה"], ואכן מסתבר שהצדוקים לא החביאו את את המורביות של ערבה במקום מסודר אלא כבשום והסתירו את הימצאותם תחת אבנים, והרי באמת עמי הארץ הכירו בהם שהיו מבצבצים מבין האבנים.
אלא שאין זה מעלה לנו ארוכה בלשון רש"י כפי שהוא לפנינו שהוסיף: יכסה [וי"ג: כדכתיב, ראה בשינו"ס במהדורת עוז והדר] כסית כל חטאתם סלה, ושם בפשוטו לא משמע מעבר לכיסוי.
אולם העירני הרה"ג ר' דוד דז'ימטרובסקי שליט"א לבאר באופן אחר, וזאת בהקדם דברי רש"י בב"ק (נא, ב): טם - סתם בלשון ארמי [סתמום] טמונין פלשתאי (בראשית כו). ומבואר שהטמנה היינו סתימה מכל הכיוונים ולא רק כיסוי בעלמא, [וכבר נחלקו הראשונים והפוסקים לגבי הטמנה במקצת אי שמה הטמנה, וכאן הרי לא היתה זו הטמנה במובן זה, שהרי היו מבצבצים בין האבנים, וזהו מה שמובא ברש"י פירוש נוסף שכבישה לאו היינו הטמנה אלא גם כיסוי גרידא במשמע, וכמו המשמעות של יכבוש עונותינו או כסית כל חטאתם סלה, שהמשמעות היא כיסוי ולא הטמנה, שכביכול מתעלם מן העבירות ואינו רואה אותם, [ולא שהינם סתומים וטמונים מפניו חלילה].

יישר כוח!!
אף ברש"י מהדורת ארנד - הערות, כתב כי: קטע זה אינו בשאר העדים (ר"ל לא מופיע בכ"י כלל, כ"א בדפוס), ונראה שהוא הוספה שאינה מרש"י...
שם מאריך בביאור שני הפירושים.
לענ"ד, הלא אף בשפה המדוברת, "להטמין" ר"ל להחביא (לאו דווקא לסתום), "לכסות" - כיסוי בעלמא משמע.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסכת סוכה - הערות וביאורים פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 17, 2021 9:23 am

ב.

דעת רבא דטעמא דסוכה גבוהה מכ' אמה פסולה הוא משום דהוי קבע, ובפשטות הקובע לזה הוא גובה הסכך לעומת קרקע הסוכה, וכן נקט הביאה"ל בסי' תרכח בפשיטות ע"ש. אמנם לשונות רש"י בדף ב. ד"ה למעלה ובדף ד. כ"פ דההכשר והפסול של כ' אמה הוא בדפנות הסוכה. וכ"ה רהיטת לשון הגמ' ד. דסוכה יותר מכ' אמה מקרי לא חזיא לדופן ע"ש.
ועי' על"נ דף ד. דמספק"ל בסוכה פחות מכ' אמה וחקק באמצעה זע"ז רחוק ג"ט מדפנות הסוכה ובתוך החקק יש יותר מכ' אמה האם לדעת רבא כשר כיון דגובה הדפנות הוא פחות מכ' אמה.
ובכתוב שם להראב"ד ריש סוכה ביאר כונת הרי"ף שהוכיח מסוגי' דסוכה תחת סוכה כטעמא דרבא דהיינו מהא דמשמע ליה דפסול הסוכה העליונה תלוי בהיותה גבוהה כ' אמה מקרקע הסוכה התחתונה ואינו תלוי בקרקע הסוכה העליונה, וכ"ה בהשלמה, וכתב הראב"ד דלפ"ז הסוכה התחתונה שסככה פחות מכ' אמה אבל דפנותיה ממשיכים למעלה בסוכה העליונה ג"כ פסולים לד' רבא, וכן כל הדין של מיעוט בכרים וכסתות והוצין יורדים לא מהני לדעת רבא.
ולכאו' כ"ז תמוה איך יתכן לומר דלמעלה מכ' אמה תלוי בדפנות הרי הדפנות לא צריכות להיות יותר מי"ט גם כשהסכך למעלה מכ' אמה ולא מבעיא אי לא בעינן גוד אסיק אלא אפי' אי בעי גו"א אבל לגבי קביעות הדפנות אין בזה נפק"מ ואטו רבא סובר דפסול למעלה מכ' הוא רק כשהדפנות מגיעות לסכך [להיפך מדעת רבה]. וצ"ע.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: מסכת סוכה - הערות וביאורים פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי באמונתו » א' ספטמבר 19, 2021 5:20 pm

עושה חדשות כתב:ב.
דעת רבא דטעמא דסוכה גבוהה מכ' אמה פסולה הוא משום דהוי קבע, ובפשטות הקובע לזה הוא גובה הסכך לעומת קרקע הסוכה, וכן נקט הביאה"ל בסי' תרכח בפשיטות ע"ש. אמנם לשונות רש"י בדף ב. ד"ה למעלה ובדף ד. כ"פ דההכשר והפסול של כ' אמה הוא בדפנות הסוכה. וכ"ה רהיטת לשון הגמ' ד. דסוכה יותר מכ' אמה מקרי לא חזיא לדופן ע"ש.
ועי' על"נ דף ד. דמספק"ל בסוכה פחות מכ' אמה וחקק באמצעה זע"ז רחוק ג"ט מדפנות הסוכה ובתוך החקק יש יותר מכ' אמה האם לדעת רבא כשר כיון דגובה הדפנות הוא פחות מכ' אמה.
ובכתוב שם להראב"ד ריש סוכה ביאר כונת הרי"ף שהוכיח מסוגי' דסוכה תחת סוכה כטעמא דרבא דהיינו מהא דמשמע ליה דפסול הסוכה העליונה תלוי בהיותה גבוהה כ' אמה מקרקע הסוכה התחתונה ואינו תלוי בקרקע הסוכה העליונה, וכ"ה בהשלמה, וכתב הראב"ד דלפ"ז הסוכה התחתונה שסככה פחות מכ' אמה אבל דפנותיה ממשיכים למעלה בסוכה העליונה ג"כ פסולים לד' רבא, וכן כל הדין של מיעוט בכרים וכסתות והוצין יורדים לא מהני לדעת רבא.
ולכאו' כ"ז תמוה איך יתכן לומר דלמעלה מכ' אמה תלוי בדפנות הרי הדפנות לא צריכות להיות יותר מי"ט גם כשהסכך למעלה מכ' אמה ולא מבעיא אי לא בעינן גוד אסיק אלא אפי' אי בעי גו"א אבל לגבי קביעות הדפנות אין בזה נפק"מ ואטו רבא סובר דפסול למעלה מכ' הוא רק כשהדפנות מגיעות לסכך [להיפך מדעת רבה]. וצ"ע.

לכאורה נוכל ליישב, כשיש גוד אסיק מחיצתא, שהגדרתה היא: מחיצה שאינה מגעת למעלה עד הגובה הדרוש הרי היא כנמשכת ועולה עד שם. הלכה למשה מסיני שאומרים גוד אסיק, היינו משוך והעלה. נאמרה ההלכה: במחיצה שאינה מגיעה לגובה הדרוש, שאנו אומרים בה גוד אסיק והרי היא כאילו נמשכת ועולה עד אותו גובה, והוא נקרא "גוד אסיק מחיצתא".
בכן, חיסרון הדפנות שהם למעלה מעשרים, שייך גם בדפנות שע"י גוד אסיק מחיצתא.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסכת סוכה - הערות וביאורים פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' פברואר 12, 2022 10:15 pm

ט.

דאמר רב ששת משום רבי עקיבא מנין לעצי סוכה שאסורין כל שבעה תלמוד לומר חג הסכות שבעת ימים לה' ותניא רבי יהודה בן בתירה אומר כשם שחל שם שמים על החגיגה כך חל שם שמים על הסוכה שנאמר חג הסכות שבעת ימים לה' מה חג לה' אף סוכה לה'

ובתוס' ושא"ר נקטו שאיסורו מדאו'. אבל לא ביארו איזה איסור עובר מי שנהנה מהסוכה, האם לאו או עשה או איסור עשה, והיכן זה משתייך במניין המצוות.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסכת סוכה - הערות וביאורים פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' פברואר 24, 2022 4:41 pm

עושה חדשות כתב:ובתוס' ושא"ר נקטו שאיסורו מדאו'. אבל לא ביארו איזה איסור עובר מי שנהנה מהסוכה, האם לאו או עשה או איסור עשה, והיכן זה משתייך במניין המצוות.
כעת ראיתי -
פירוש הר''ש משאנץ על התו''כ פ' אמור.png
פירוש הר''ש משאנץ על התו''כ פ' אמור.png (35.9 KiB) נצפה 3037 פעמים



__________

לז:

ואמר רבה הדס של מצוה אסור להריח בו אתרוג של מצוה מותר להריח בו מאי טעמא הדס דלריחא קאי כי אקצייה מריחא אקצייה אתרוג דלאכילה קאי כי אקצייה מאכילה אקצייה.

ובריטב"א: יש שהיו סבורין לומר דהוא הדין להדס וחבצלת שנותנים בסוכה, ורבינו נר"ו אומר דהא ליתא שלא אמרו אלא בהדס של מצוה שכיון שהוא צריך לו למצותו שאינו יוצא אלא בו אקצייה למצוה מריחיה, אבל הדס של סוכה דאפשר ליה בעצים בעלמא מעשה עץ בעלמא משמש ומהבערה בלחוד אקצייה שלא יפחות בסוכה אבל מריחא לא אקצייה וכן עיקר. והובאו הדברים בפוסקים עי'.

ולא כ"כ הבנתי מה הפשט. אם אין הכרח להקצות את הכל, למה באמת מקצה. ואם הכלל הוא שמקצהו מהשימוש העיקרי, מה ההבדל בין הדס של לולב להדס של סוכה. האם זה ענין פסיכולוגי, או שזה ענין בעצם בגלל שהדס נבחר לד' מינים מפני ריחו.

[גם צל"ע בשיטת הט"ז -סי' תרלח- שההקצאה למצוה אינה אוסרת תשמיש שאינו סותר את קיום המצוה, וא"כ למה נאסר להריח].

וראיתי עוד בדברי הריטב"א ענין דומה, אולי יועיל קצת. ז"ל בשבת יט: ויש מפרשים לפי פרש"י ז"ל דכי אמרינן בטלטול סבר לה כרבי שמעון היינו במידי דחזי לאכילה, דכי אקצייה מאכילה אקצייה, אבל במידי דלא הוי אלא טלטול כרבי יהודה סבירא ליה, דודאי מטלטול אקצייה, דומיא למה שאמרו במסכת סוכה (ל"ז ב') גבי הדס של מצוה אסור להריח בו כדאמרינן התם.

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: מסכת סוכה - הערות וביאורים פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' ספטמבר 06, 2023 2:40 pm

סוכה דף ד' ע"ב
"אתמר רב ורבי חנינא ורבי יוחנן ורב חביבא מתנו, בכולה סדר מועד כל כי האי זוגא חלופי רבי יוחנן ומעיילי רבי יונתן".
ופירש"י: "רב ורבי חנינא ורבי יוחנן ורב חביבא מתנו - להך מילתא דלקמן. בכולי סדר מועד - כל היכא דאמרינן האי זוגא כי הדדי בשמעתא איכא אמוראי דמחלפי רבי יוחנן ומעיילי רבי יונתן".
משמע שבכל סדר מועד היכן שנשנו שמועתם יש שמחליפים רבי יוחנן ומעיילי רבי יונתן.
ולכאורה הרי כל מה שהובא בש"ס מאלו הארבעה יחד הוא רק בסדר מועד (שבת דף נ"ד ע"ב, סוכה דף ד' ע"ב, מגילה דף ז' ע"א), ואולי היו שמועות בשם אלו הארבעה גם בשאר סדרים שלא הובאו בש"ס.

טור תלגא
הודעות: 455
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: מסכת סוכה - הערות וביאורים פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי טור תלגא » ה' ספטמבר 07, 2023 4:30 am

עי' תולדות תנאים ואמוראים ערך רב חביבא מש"כ בשם משפחת סופרים https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=439


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 83 אורחים