מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת בבא בתרא - הערות והארות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 6564
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בבא בתרא יא. רבותיה דבנימין הצדיק שלא עמד על דם אשה וז' בניה?

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יולי 07, 2024 3:39 pm

עיין מהרש״א בח״א

תלמיד חברים
הודעות: 296
הצטרף: א' דצמבר 25, 2022 1:20 pm

Re: מסכת בבא בתרא - הערות והארות

הודעהעל ידי תלמיד חברים » ו' יולי 19, 2024 12:00 pm

דף כד.
אמר אביי אף אנן נמי תנינא דם שנמצא בפרוזדור ספיקו טמא שחזקתו מן המקור ואע"ג דאיכא עלייה דמקרבא וכו' דתני ר' חייא דם הנמצא בפרוזדור חייבין עליו על ביאת מקדש ושורפין עליו את התרומה ואמר רבא ש"מ מדרבי חייא תלת שמע מינה רוב וקרוב הלך אחר הרוב ושמע מינה רובא דאורייתא וכו'.
צ"ב בראיית אביי, אולי דווקא כאן אמרו חכמים שטמאה מצד ספיקא דאורייתא לחומרא [וכמ"ש 'ספיקו טמא שחזקתו מן המקור', והיינו שהיה לחכמים ספק בזה], אך מניין שבכל מקום [גם לקולא, וכן גם בממונא] הולכים אחר הרוב ולא אחר הקרוב.
ואמנם ע"ד רבי חייא אין קשה זאת, כי מצד ספיקא דאורייתא לחומרא לא היו שורפין עליו את התרומה ולא היו מחייבים על ביאת מקדש. וכמ"ש רש"י: חייבין עליו על ביאת מקדש. דלא מספקינן לה כמביא חולין לעזרה דודאי דם נדה הוא: ושורפין עליו תרומה. ולא אמרי' ספק הוא ותולין לא אוכלין ולא שורפין. עכ"ל.
נערך לאחרונה על ידי תלמיד חברים ב ג' יולי 23, 2024 10:23 am, נערך 4 פעמים בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13515
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסכת בבא בתרא - הערות והארות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יולי 19, 2024 12:16 pm

די ברור לחז"ל שרוב וקרוב - אחד מהם עדיף, ולא נלך ביניהם לפי כללי הספקות.

תלמיד חברים
הודעות: 296
הצטרף: א' דצמבר 25, 2022 1:20 pm

Re: מסכת בבא בתרא - הערות והארות

הודעהעל ידי תלמיד חברים » ו' יולי 19, 2024 12:32 pm

לא הבנתי, אם הולכים אחר קרוב יצא כאן קולא, ולכן הלכו חכמים אחר הרוב להחמיר בספק של תורה.
ודאי שאחד מהם עדיף, אך כיון שאנו מסופקים מה עדיף, י"ל שכאן העדיפו להחמיר דאזלי' בתר רוב.

עזריאל ברגר
הודעות: 13515
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסכת בבא בתרא - הערות והארות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 21, 2024 1:55 pm

תלמיד חברים כתב:לא הבנתי, אם הולכים אחר קרוב יצא כאן קולא, ולכן הלכו חכמים אחר הרוב להחמיר בספק של תורה.
ודאי שאחד מהם עדיף, אך כיון שאנו מסופקים מה עדיף, י"ל שכאן העדיפו להחמיר דאזלי' בתר רוב.

ארחיב מעט:
כאשר יש "רוב" ויש "קרוב", אפשר להכריע בג' אופנים:
א. תמיד הולכים אחר הרוב.
ב. תמיד הולכים אחר הקרוב.
ג. מתייחסים אליהם כאל ספק שקול ובדאורייתא נחמיר ובדרבנן נקל וכו'.
לחכמי הגמרא היה פשוט שלא נכון לפסוק כמו האופן הג', אלא או שתמיד הולכים אחר הרוב, או תמיד אחר הקרוב.

תלמיד חברים
הודעות: 296
הצטרף: א' דצמבר 25, 2022 1:20 pm

Re: מסכת בבא בתרא - הערות והארות

הודעהעל ידי תלמיד חברים » ג' יולי 23, 2024 10:23 am

תלמיד חברים כתב:דף כד.
אמר אביי אף אנן נמי תנינא דם שנמצא בפרוזדור ספיקו טמא שחזקתו מן המקור ואע"ג דאיכא עלייה דמקרבא וכו' דתני ר' חייא דם הנמצא בפרוזדור חייבין עליו על ביאת מקדש ושורפין עליו את התרומה ואמר רבא ש"מ מדרבי חייא תלת שמע מינה רוב וקרוב הלך אחר הרוב ושמע מינה רובא דאורייתא וכו'.
צ"ב בראיית אביי, אולי דווקא כאן אמרו חכמים שטמאה מצד ספיקא דאורייתא לחומרא [וכמ"ש 'ספיקו טמא שחזקתו מן המקור', והיינו שהיה לחכמים ספק בזה], אך מניין שבכל מקום [גם לקולא, וכן גם בממונא] הולכים אחר הרוב ולא אחר הקרוב.
ואמנם ע"ד רבי חייא אין קשה זאת, כי מצד ספיקא דאורייתא לחומרא לא היו שורפין עליו את התרומה ולא היו מחייבים על ביאת מקדש. וכמ"ש רש"י: חייבין עליו על ביאת מקדש. דלא מספקינן לה כמביא חולין לעזרה דודאי דם נדה הוא: ושורפין עליו תרומה. ולא אמרי' ספק הוא ותולין לא אוכלין ולא שורפין. עכ"ל.



שוב נראה שרש"י הרגיש בזה, ולכן כתב 'ספיקו טמא. ספק זה 'טומאה ודאית', 'מדקתני' שחזקתו מן המקור. [וכאן מבאר רש"י באריכות] ומה ספיקא יש כאן וכו''. היינו שאביי לא הביא ראיה מעצם ההלכה שהאשה טמאה, כי על זה אפשר לטעון כנ"ל, שמספק החמירו, אלא אביי מוכיח מ'לשון הברייתא' שנקטו בה 'ספיקו טמא 'שחזקתו' מן המקור', והיינו [כמו שדייק רש"י] שודאי חזקתו בא מן המקור, היינו שאע"פ שאנו מסופקים, הולכים אחר הרוב, שחזקה שבא משם, ולא מן הקרוב.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים