מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת בבא בתרא - הערות והארות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 6578
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בבא בתרא יא. רבותיה דבנימין הצדיק שלא עמד על דם אשה וז' בניה?

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יולי 07, 2024 3:39 pm

עיין מהרש״א בח״א

תלמיד חברים
הודעות: 302
הצטרף: א' דצמבר 25, 2022 1:20 pm

Re: מסכת בבא בתרא - הערות והארות

הודעהעל ידי תלמיד חברים » ו' יולי 19, 2024 12:00 pm

דף כד.
אמר אביי אף אנן נמי תנינא דם שנמצא בפרוזדור ספיקו טמא שחזקתו מן המקור ואע"ג דאיכא עלייה דמקרבא וכו' דתני ר' חייא דם הנמצא בפרוזדור חייבין עליו על ביאת מקדש ושורפין עליו את התרומה ואמר רבא ש"מ מדרבי חייא תלת שמע מינה רוב וקרוב הלך אחר הרוב ושמע מינה רובא דאורייתא וכו'.
צ"ב בראיית אביי, אולי דווקא כאן אמרו חכמים שטמאה מצד ספיקא דאורייתא לחומרא [וכמ"ש 'ספיקו טמא שחזקתו מן המקור', והיינו שהיה לחכמים ספק בזה], אך מניין שבכל מקום [גם לקולא, וכן גם בממונא] הולכים אחר הרוב ולא אחר הקרוב.
ואמנם ע"ד רבי חייא אין קשה זאת, כי מצד ספיקא דאורייתא לחומרא לא היו שורפין עליו את התרומה ולא היו מחייבים על ביאת מקדש. וכמ"ש רש"י: חייבין עליו על ביאת מקדש. דלא מספקינן לה כמביא חולין לעזרה דודאי דם נדה הוא: ושורפין עליו תרומה. ולא אמרי' ספק הוא ותולין לא אוכלין ולא שורפין. עכ"ל.
נערך לאחרונה על ידי תלמיד חברים ב ג' יולי 23, 2024 10:23 am, נערך 4 פעמים בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13589
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסכת בבא בתרא - הערות והארות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יולי 19, 2024 12:16 pm

די ברור לחז"ל שרוב וקרוב - אחד מהם עדיף, ולא נלך ביניהם לפי כללי הספקות.

תלמיד חברים
הודעות: 302
הצטרף: א' דצמבר 25, 2022 1:20 pm

Re: מסכת בבא בתרא - הערות והארות

הודעהעל ידי תלמיד חברים » ו' יולי 19, 2024 12:32 pm

לא הבנתי, אם הולכים אחר קרוב יצא כאן קולא, ולכן הלכו חכמים אחר הרוב להחמיר בספק של תורה.
ודאי שאחד מהם עדיף, אך כיון שאנו מסופקים מה עדיף, י"ל שכאן העדיפו להחמיר דאזלי' בתר רוב.

עזריאל ברגר
הודעות: 13589
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסכת בבא בתרא - הערות והארות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 21, 2024 1:55 pm

תלמיד חברים כתב:לא הבנתי, אם הולכים אחר קרוב יצא כאן קולא, ולכן הלכו חכמים אחר הרוב להחמיר בספק של תורה.
ודאי שאחד מהם עדיף, אך כיון שאנו מסופקים מה עדיף, י"ל שכאן העדיפו להחמיר דאזלי' בתר רוב.

ארחיב מעט:
כאשר יש "רוב" ויש "קרוב", אפשר להכריע בג' אופנים:
א. תמיד הולכים אחר הרוב.
ב. תמיד הולכים אחר הקרוב.
ג. מתייחסים אליהם כאל ספק שקול ובדאורייתא נחמיר ובדרבנן נקל וכו'.
לחכמי הגמרא היה פשוט שלא נכון לפסוק כמו האופן הג', אלא או שתמיד הולכים אחר הרוב, או תמיד אחר הקרוב.

תלמיד חברים
הודעות: 302
הצטרף: א' דצמבר 25, 2022 1:20 pm

Re: מסכת בבא בתרא - הערות והארות

הודעהעל ידי תלמיד חברים » ג' יולי 23, 2024 10:23 am

תלמיד חברים כתב:דף כד.
אמר אביי אף אנן נמי תנינא דם שנמצא בפרוזדור ספיקו טמא שחזקתו מן המקור ואע"ג דאיכא עלייה דמקרבא וכו' דתני ר' חייא דם הנמצא בפרוזדור חייבין עליו על ביאת מקדש ושורפין עליו את התרומה ואמר רבא ש"מ מדרבי חייא תלת שמע מינה רוב וקרוב הלך אחר הרוב ושמע מינה רובא דאורייתא וכו'.
צ"ב בראיית אביי, אולי דווקא כאן אמרו חכמים שטמאה מצד ספיקא דאורייתא לחומרא [וכמ"ש 'ספיקו טמא שחזקתו מן המקור', והיינו שהיה לחכמים ספק בזה], אך מניין שבכל מקום [גם לקולא, וכן גם בממונא] הולכים אחר הרוב ולא אחר הקרוב.
ואמנם ע"ד רבי חייא אין קשה זאת, כי מצד ספיקא דאורייתא לחומרא לא היו שורפין עליו את התרומה ולא היו מחייבים על ביאת מקדש. וכמ"ש רש"י: חייבין עליו על ביאת מקדש. דלא מספקינן לה כמביא חולין לעזרה דודאי דם נדה הוא: ושורפין עליו תרומה. ולא אמרי' ספק הוא ותולין לא אוכלין ולא שורפין. עכ"ל.



שוב נראה שרש"י הרגיש בזה, ולכן כתב 'ספיקו טמא. ספק זה 'טומאה ודאית', 'מדקתני' שחזקתו מן המקור. [וכאן מבאר רש"י באריכות] ומה ספיקא יש כאן וכו''. היינו שאביי לא הביא ראיה מעצם ההלכה שהאשה טמאה, כי על זה אפשר לטעון כנ"ל, שמספק החמירו, אלא אביי מוכיח מ'לשון הברייתא' שנקטו בה 'ספיקו טמא 'שחזקתו' מן המקור', והיינו [כמו שדייק רש"י] שודאי חזקתו בא מן המקור, היינו שאע"פ שאנו מסופקים, הולכים אחר הרוב, שחזקה שבא משם, ולא מן הקרוב.

טור תלגא
הודעות: 475
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: מסכת בבא בתרא - הערות והארות

הודעהעל ידי טור תלגא » ה' ספטמבר 05, 2024 5:22 am

ב"ב עג.

באשכול על מסכת בכורות הבאתי רשימה של ספרים שנכתבו על אגדת סבי דבי אתונא viewtopic.php?t=45380#p539697
ואמרתי אני בלבי שאעשה כן גם אני באגדת רבה בר בר חנה, וכשהתחלתי לסדרם ראיתי שכבר קדמוני בספר אגדתא דבי רב, ולכן משכתי ידי ממנה שהרי הנם לפניכם https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... =&pgnum=17 ורובם ככולם נמצאים באוצר ובה"ב.

אגדתא דבי רב.png
אגדתא דבי רב.png (357.38 KiB) נצפה 184 פעמים


יבואו החברים ויוסיפו עוד.

עושה חדשות
הודעות: 12823
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסכת בבא בתרא - הערות והארות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ספטמבר 05, 2024 8:52 am

נחותי ימא, ספר חדש.

שמואל דוד
הודעות: 6578
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת בבא בתרא - הערות והארות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ספטמבר 05, 2024 10:30 pm

רשב״ם עב. ד״ה ור"ש אליבא דמאן - מרבותיו שהרי מתלמידי ר"ע היה כדאמרינן (יבמות דף סב: ע"ש) עד שבא רבי עקיבא אצל רבותינו שבדרום ושנאה להם רבי יהודה ורבי מאיר ורבי יוסי ורבי שמעון ורבי נחמיה כו'

צ״ע רבי נחמיה מאן דכר שמיה? ועוד קשה דפתח הרשב״ם ״מאן מרבותיו״ והמשיך הרשבם לפרש שרבי עקיבא היה רבו אבל אעפ״כ צידד הגמרא לומר שאמר אליבא דרבנן וצ״ב
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ו' ספטמבר 06, 2024 7:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

טור תלגא
הודעות: 475
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: מסכת בבא בתרא - הערות והארות

הודעהעל ידי טור תלגא » ו' ספטמבר 06, 2024 7:09 pm

שמואל דוד כתב:רשב״ם עב. ד״ה ור"ש אליבא דמאן - מרבותיו שהרי מתלמידי ר"ע היה כדאמרינן (יבמות דף סב: ע"ש) עד שבא רבי עקיבא אצל רבותינו שבדרום ושנאה להם רבי יהודה ורבי מאיר ורבי יוסי ורבי שמעון ורבי נחמיה כו'

צ״ע רבי נחמיה מאן דכר שמיה?

גם תוספות ביומא מ: כתבו כן
דקבעתיה שמאל כו'. ולא בעי לאוקמא ר"ע כרבי שמעון כיון דר' יהודה ור' נחמיה נמי היו תלמידיו כדאיתא בפרק הבא על יבמתו (דף סב:) :

ועי' בשיח יצחק שם, ומציין לסנהדרין פו. https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... 26&hilite=
ובהגהות וציונים בש"ס עוז והדר בב"ב כאן מציינים בשם המנחת יהודה לסנהדרין יד. רב אויא מוסיף אף ר' נחמיה

ויש להוסיף דאיתא בבראשית רבה פ' סא
ובסוף העמיד שבעה, רבי מאיר ורבי יהודה, רבי יוסי ורבי שמעון ורבי אלעזר בן שמוע ורבי יוחנן הסנדלר ורבי אליעזר בן יעקב. ואית דאמרי רבי יהודה ורבי נחמיה ורבי מאיר ורבי יוסי ורבי שמעון בן יוחאי ורבי חנינא בן חכינאי ורבי יוחנן הסנדלר.


ועי' תולדות תנאים ואמוראים ערך נחמיה
נחמיה.png
נחמיה.png (64.6 KiB) נצפה 75 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 6578
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת בבא בתרא - הערות והארות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' ספטמבר 08, 2024 4:35 am

בבא בתרא עד.

א"ל תא אחוי לך בלועי דקרח כו׳ אמר לי אצית מאי שמעת ושמעית דהוו אמרין משה ותורתו אמת והן בדאין כו׳

עיין בחידושים שבסוף הגמרא מהג״ר גדליה ליפשיץ זצ״ל ק״ל ממ״ש בעירובין י״ט. רשעים אף בפתחו של גהינם אינם חוזרים בתשובה כו׳ ותירץ ש״והן בדאין״ חוזר על מה שאמרו משה אמת ותורתו אמת (ח״ו!)

והנה המעיין בגמרא שם מבואר דדוקא פושעי עכו״ם אינם חוזרים משא״כ פושעי ישראל וא״כ קושיתו מעיקרא ליתא וצ״ע

טור תלגא
הודעות: 475
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: מסכת בבא בתרא - הערות והארות

הודעהעל ידי טור תלגא » א' ספטמבר 08, 2024 5:40 am

עי' יפה תלמוד שהקשה כן https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... &pgnum=650


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים