עמוד 1 מתוך 1

ברכות דף כח

פורסם: ד' אוגוסט 29, 2012 3:33 pm
על ידי צביב
שבת של מי היתה
בספר המאורות הגדולים על רבי ישראל מאיר הכהן מראדין
אות רל"ח
הביא שבשבת כלולותיו של נכדו בעיר שומיאץ לא דרש החפץ חיים
לאחר זמן סח בפני תלמידיו בענין גזל
שגם לת"ח שלא עוסקים בעניני ממון יש להזהר מגזל כבוד
והביא דוגמא "אם אני רואה צורך לדרוש הריני מכנס את הקהל ודורש, אבל כאן היו רבים שדרשו
וזו היא בבחינת שבת של מי היום...
אם לא הייתי מצליח הרי אין בזה תועלת
ואם היתי מצליח יותר מאחרים הרי הי' בזה גזל כבוד הזולת

Re: ברכות דף כח

פורסם: ה' אוגוסט 30, 2012 6:49 am
על ידי בגולה
ראה כאן
חנבין כתב:יש ספר בשם: מלא רצון (קיים באוצר) שנושאו הוא שלא תהיה מחלוקת במציאות בכל הש"ס, בכל מקום שנראה שיש מחלוקת כזו הוא מבאר שאין כל מחלוקת, למשל בברכות כח.
ההוא יומא אתוספו כמה ספסלי. אמר רבי יוחנן: פליגי בה אבא יוסף בן דוסתאי ורבנן, חד אמר: אתוספו ארבע מאה ספסלי; וחד אמר: שבע מאה ספסלי.

הוא מבאר שאין מחלוקת במציאות, כי "ספסל" - שורת כסאות, הם ישבו במלבנים של ארבע על שבע (28 איש במלבן) אחד ספר לאורך 400 ספסלים של 7, והשני לרוחב 4 של 700, כך שלפי שניהם היו בס"ה 2800 אנשים.
הקובץ המצורף ספסלי.JPG לא זמין יותר.

אינני יודע אם הוא גם מתיחס למחלוקות בהלכה הנובעים לכאורה ממציאות כנראה שכן.
[/quote]

Re: ברכות דף כח

פורסם: ה' אוגוסט 30, 2012 10:23 am
על ידי בברכה המשולשת
וידוע שעל-פי דרכו של מרנא המהר"ל המספרים מבטאים בחינות רוחניות, ואין כאן בכלל מחלוקת במציאות.

Re: ברכות דף כח

פורסם: ה' אוגוסט 30, 2012 10:32 am
על ידי רחמים
לא הבנתי הרי הפנים של היושבים בספסל היו לכיון אחד- כלפי הרב הדורש - ואיך אפשר לספור ספסל כאשר היושבים בו במצב של פנים אל גב ? רק כאשר היושבים בספסל במצב של צד אל צד אפשר לקרוא לזה שהם יושבים בספסל אחד.
אז ממ''נ א''א לספור אלא בכיון אחד
אלא אם כן נאמר שהיו שתי במות של דרשנים (אולי אחת לר''א בן עזריה ואחת לר' גמליאל) בבית המדרש למשל: במה אחת במזרח ובמה אחת בדרום, ופעם התלמידים הפנו את עצמם לכיון דרום ופעם לכיון מערב ובכל צורה יכלת לספור את הספסלים באופן שונה.

Re: ברכות דף כח

פורסם: ה' אוגוסט 30, 2012 4:23 pm
על ידי כרם
בבית המדרש היו יושבים בספסלים לכיוון אחד?
האם לא היו יושבים כחצי גורן?

Re: ברכות דף כח

פורסם: ו' אוגוסט 31, 2012 1:09 am
על ידי לייטנר

Re: ברכות דף כח

פורסם: ו' אוגוסט 31, 2012 4:10 am
על ידי אליהוא
ועדיין לא שבו. צ"ע הא שבו בעליית עזרא, וצ"ל דלא הי' ביאת כולכם, וראיה דלא נתקיים 'ושבתי' דהא 'ולא ינתשו' כתיב, וצ"ע.

Re: ברכות דף כח

פורסם: ו' אוגוסט 31, 2012 4:21 am
על ידי ישעיהו לוריא
למה א"א לומר שפשוט כל אחד שמע שמועה אחרת ונשתכח במשך הדורות. ואי"ל שא"כ יוצא שאחד לא אמר ח"ו את המספר האמיתי, כי כמוהו רבים בש"ס שכ"א שמע מרבו אחרת.