מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פסחים ע"ב:-אכילת קדשים אי חשיבא עבודה, לעניין כהן שנמצא חלל

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
גלאגוזים
הודעות: 1108
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 1:55 pm

פסחים ע"ב:-אכילת קדשים אי חשיבא עבודה, לעניין כהן שנמצא חלל

הודעהעל ידי גלאגוזים » א' ספטמבר 01, 2013 3:50 pm

מבואר בגמ' דכהן שאכל תרומה ונמצא חלל פטור מתשלומי תרומה שכן ילפינן דאכילת תרומה הויא עבודה כדכתיב "עבודת מתנה" וכהן שעבד ונמצא חלל ילפינן מקרא ד"ברך ה' חילו" דעבודתו כשרה.
ראיתי בהערות של ש"ס "מתיבתא" שכתבו: "וכל שכן שמתנות כהונה הנאכלים במקדש וכו' שחשובים הם כעבודה".
דכירנא ששמעתי פעם מפי מרן הגרב"ד פוברסקי שליט"א דמספקא ליה בזה. דאולי רק אכילת תרומה נתרבתה והוי עבודה, אבל אכילת קדשים, אינה אלא מצווה ולא חשיבא כעבודה.

סמל אישי של המשתמש
שמחה
הודעות: 121
הצטרף: ד' נובמבר 10, 2010 9:14 pm

Re: פסחים ע"ב:-אכילת קדשים אי חשיבא עבודה, לעניין כהן שנמצא

הודעהעל ידי שמחה » ד' ספטמבר 04, 2013 5:50 am

ספרי פרשת קרח
"עבודת מתנה אתן את כהונתכם" לעשות אכילת קדשים בגבולים כעבודת מקדש במקדש,
מה עבודת מקדש במקדש מקדש ידיו ואחר כך עובד, אף אכילת קודש בגבולים מקדש ידיו ואחר כך אוכל,
וכבר נשתה׳ ר׳ טרפון לבא לבית המדרש, אמר לו רבן גמליאל מה ראית להשתהות, אמר לו שהייתי עובד,
אמר לו הלא כל דבריך תימה, וכי יש עבודה עכשיו, אמר לו הרי הוא אומר עבודת מתנה אתן את כהונתכם,
לעשות אכילת קדשים בגבולים כעבודת מקדש במקדש"

הספרי מיירי לענין אכילת תרומה?

גלאגוזים
הודעות: 1108
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 1:55 pm

Re: פסחים ע"ב:-אכילת קדשים אי חשיבא עבודה, לעניין כהן שנמצא

הודעהעל ידי גלאגוזים » ד' ספטמבר 04, 2013 10:47 am

ברור.
הרי בזמן ר' טרפון ורבן גמליאל איירינן.

סמל אישי של המשתמש
שמחה
הודעות: 121
הצטרף: ד' נובמבר 10, 2010 9:14 pm

Re: פסחים ע"ב:-אכילת קדשים אי חשיבא עבודה, לעניין כהן שנמצא

הודעהעל ידי שמחה » ב' ספטמבר 30, 2013 4:30 am

גלאגוזים כתב:דכירנא ששמעתי פעם מפי מרן הגרב"ד פוברסקי שליט"א דמספקא ליה בזה. דאולי רק אכילת תרומה נתרבתה והוי עבודה, אבל אכילת קדשים, אינה אלא מצווה ולא חשיבא כעבודה.

ביו"ט העבר ראיתי בשו"ת בית יצחק מהג' ר' יצחק שמעלקיש ז"ל בחלק או"ח סימן ה' אות ח"י שרוצה לתרץ האיך אכלו הכהנים שיורי מנחות בעזרה בחג הסוכות הלא בוודאי לא היה להם סוכה דהרי היה גג על העזרה
ומביא הגמ' ערכין ג' ע"ב, הכל חייבין בסוכה כהנים לוים וישראלים פשיטא וכו' כהנים איצטריך לי' הואיל ואינן יכולים לקיים תשבו כעין תדירו דבני עבודה נינהו קמ"ל נהי דפטירי בשעת עבודה, בלא שעת עבודה חייבין

ואומר הבית יצחק וז"ל
ודרך אגב אני אומר דהא דאמרינן ביומא דף ס"ט שאני אכילה דצורך עבודה היא לפענ"ד אכילה הוה עבודה ממש כדאמרינן בפסחים ע"ג דאכילת תרומה מיקרי עבודה וכ"ש אכילת קדשים


וממילא הכהנים היו פטורין מלאכול בסוכה בשעת אכילת קדשים וכמו שמבואר בערכין דבשעת עבודה פטורין


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים