מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6337
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי מיללער » ה' נובמבר 27, 2014 4:07 pm

על דברי הגמ' אחות אם ודאי משא"כ אחות אב פירש"י שאינה ודאי אחות אביו כי שמא "חס ושלום" אין זה אביו.

האם הביטוי 'חס ושלום' מתאים הכא? הלא אינו מדובר באדם מסומן רק על ענין קירבה מאב שאינה רק מחזקה דרוב בעילות הלך אחר הבעל.
נערך לאחרונה על ידי מיללער ב ה' נובמבר 27, 2014 8:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14144
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' נובמבר 27, 2014 6:41 pm

אבל זה רומז שאמו זינתה ח"ו

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6337
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו

הודעהעל ידי מיללער » ה' נובמבר 27, 2014 8:07 pm

בברכה המשולשת כתב:אבל זה רומז שאמו זינתה ח"ו

אמו של מי? האם בכל פעם שמדובר בש"ס ממעשה עבירה או זנות, או ציור של איסור מוסיף רש"י את הביטוי "חס ושלום"? אתמהה

בברכה המשולשת
הודעות: 14144
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' נובמבר 27, 2014 8:12 pm

אמו של מי שמדובר עליו שם, וייתכן שבמקום בו מדובר במישרין על עבירה לא שייך לומר ח"ו כי זה כבר אמור בהדיא וברור שאמרינן בעצמנו ח"ו, אבל כאלן שזה קצת אגב אורחא הוסיף רש"י לכתוב ח"ו על מנת שלא נשכח את חומרת הדבר

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6337
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי מיללער » א' יוני 02, 2019 7:03 am

ומה בעצם הפירוש המילולי של 'חס ושלום'?

במס' ב"ק נה. אמר רב אשי חס ושלום פסקה טובה מישראל (לכן לא כתיב טוב בלוחות הראשונות מפני שסופן להשתבר)

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי פרנצויז » ג' יולי 09, 2019 4:04 pm

מיללער כתב:ומה בעצם הפירוש המילולי של 'חס ושלום'?

בפרשת מקץ (בראשית מ"ד ז') חלילה לעבדיך מעשות כדבר הזה, אומר ע"ז רש"י:
"חולין הוא לנו, לשון גנאי, ותרגום חס לעבדיך, חס מאת הקב"ה יהי עלינו מעשות זאת, והרבה יש בגמרא חס ושלום".

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ג' יולי 09, 2019 7:47 pm

נפלא

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6337
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי מיללער » ג' יולי 09, 2019 9:03 pm

פרנצויז כתב:
מיללער כתב:ומה בעצם הפירוש המילולי של 'חס ושלום'?

בפרשת מקץ (בראשית מ"ד ז') חלילה לעבדיך מעשות כדבר הזה, אומר ע"ז רש"י:
"חולין הוא לנו, לשון גנאי, ותרגום חס לעבדיך, חס מאת הקב"ה יהי עלינו מעשות זאת, והרבה יש בגמרא חס ושלום".

תודה רבה

א. נמצא שהתרגום שתירגם מ'חלילה' ל'חס' הוא רק התרגום של הענין ולא תרגום מילולי
ב. חס מאת הקב"ה - ושלום הוא הוספה של חז"ל, כלומר שלום מאת הקב"ה?

חיים סופר
הודעות: 447
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו

הודעהעל ידי חיים סופר » ה' אפריל 28, 2022 6:51 pm

מיללער כתב:
בברכה המשולשת כתב:אבל זה רומז שאמו זינתה ח"ו

אמו של מי? האם בכל פעם שמדובר בש"ס ממעשה עבירה או זנות, או ציור של איסור מוסיף רש"י את הביטוי "חס ושלום"? אתמהה

כבר נתעורר בזה א' בקובץ וילקט יוסף סימן רז
קבצים מצורפים
2121.png
2121.png (23.82 KiB) נצפה 1499 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' אפריל 28, 2022 8:09 pm

אולי כאן זה לשון נופל על לשון חייס יחוס חס, דאי כתב רחמנא באחות אב שכן יש לה חייס אבל אחות אם אימא לא ואי כתב רחמנא באחות אם שכן ודאית אבל אחות אב אימא לא צריכא וכו' , וכפי שברש"י עה"ת פירש על פסוק זה ויתילדו "ויתילדו על משפחותם" - הביאו ספרי יחוסיהם ועידי חזקת לידתם כל אחד ואחד להתייחס על השבט, המיוחס עד יעקב אבינו ע"ה, וראה ברמב"ן ואה"ח בפסוק זה, ואפשר דזה גם נופל על הלשון הנאמר בגמרא (פסחים נו.) ויקרא יעקב אל בניו ויאמר האספו ואגידה לכם ביקש יעקב לגלות לבניו קץ הימין ונסתלקה ממנו שכינה אמר שמא חס ושלום יש במטתי פסול כאברהם שיצא ממנו ישמעאל ואבי יצחק שיצא ממנו עשו אמרו לו בניו שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד

שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מאי 01, 2022 5:45 am

עיין וילקט יוסף:
3AA0B475-BCDA-437F-93A0-745329D4CC64.png
3AA0B475-BCDA-437F-93A0-745329D4CC64.png (60.42 KiB) נצפה 1443 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' מאי 01, 2022 6:26 am

יש"כ וראה מה שכתבתי כאן https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=62574

ולגבי מה שניסה לפתור הר"ת ח"ו - חולה וזקן, זה אינו כפי שחזינן בכתב יד
חס ושלום כתב יד.png
חס ושלום כתב יד.png (1009.42 KiB) נצפה 1335 פעמים
נערך לאחרונה על ידי אהרן תאומים ב א' מאי 01, 2022 9:49 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי באמונתו » א' מאי 01, 2022 4:22 pm

ברם לענ"ד, עיקר כוונת רש"י כאן, לא רגשית ולא מוסרית, אלא אף מילים אלו - מעצם פירושו הם, להסביר כיצד מן האפשר שאחות אב, באמת אין היא אחות אב, ע"כ רומז דרך קיצור כדרכו, וכותב ומפרש: שמא ח"ו אין זה אביו, ר"ל שייתכן הדבר באם חטאה אמו, וזנתה תחת אביו, ובאופן הזה נמצא שאין זה אביו, וממילא לא אחותו אחות אביו.
וכיו"ב גם לעיל ברש"י - יבמות י, א:
אנס כלתו - ועבר על דת... היתה אמו נשואת אביו, ונשאת לאחיו מאביו ומת - לא תפסי קדושין בה, שהרי אשת אב בכרת, ואמרינן לקמן אין קדושין תופסין בחייבי כריתות דברי הכל, הלכך כשמת רשע זה, לא נפלה זו לייבום לפני בנה, דלאו אשת אח הואי, ואינה פוטרת צרתה.
וכי רש"י מבקש לקיים מצוות "שם רשעים ירקב" כאן?!
רק דבר זה הינו מכלל עצם פירושו, מאחר שבגמרא שם אמרו: דאי עבר ונסיב! דאי לא קתני... באחותה דהתירא קמיירי, באחותה דאיסורא לא קמיירי.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' מאי 01, 2022 6:31 pm

הפשט הפשוט הזה כל אחד הבין ורש"י לא רמז אלא אמר במפורש שמא אין זה אביו, ועדיין "חס ושלום" מיותר יש כאלו בכל הש"ס ולא נכתב "חס ושלום" וכפי שציין ה"וילקט יוסף" (שאגב נשמט שם המילה "אין")

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי באמונתו » א' מאי 01, 2022 7:37 pm

רבים מפירושי רש"י שבכל מקום, יכולים להידמות כמובנים מאליהם - והם לא.
בכל הש"ס, רבו האזכורים מפורשים של עוברי עבירה, וא"צ רש"י - המפרש, שיכתוב בהם: ח"ו.
רק כאן, היות ומדובר בסתם "אחות אב" שכתוב בתורה, הרי צריך לפרש שהכא "ברשיעי עסקינן".
הראיתי כבר בס"ד דוגמה נוספת כיו"ב, ג"כ ברש"י - יבמות.
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב א' מאי 01, 2022 10:06 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' מאי 01, 2022 8:19 pm

הויכוח שלך לכאורה מיותר במקצת, רש"י גם בדוגמא שהבאת דורש הסבר על לשונו הלא שגרתית כי הרי איזכורים של בעלי עבירה כעין אלה נזכרים כל הזמן ורש"י לא משתמש בסופרלטיבים, ולגבי החס ושלום, רש"י לא האריך לפרש המיותר אלא הפשט הנצרך, והלשון חס ושלום מיותר, ובוודאי היה רש"י צריך לפרש ואין בדבריו שום ייתור, אבל אם בקצרנות עסקינן רש"י יכל לומר כך - אחות אם ודאי. קרובתו אבל אחות אב שמא זינתה אמו: קצר וברור יותר, ולא ברמז ובאריכות "שמא חס ושלום אין זה אביו" ואז צריך להסביר שהכוונה שזינתה אמו,
ומה אתה מתכוין להוכיח בכך? שהכוונה כדבריך? אני את דברי כפי שאתה רואה כותב אולי אפשר ואפשר, אבל אתה כותב "ברם לענ"ד", ועל כן נצרך הוכחה לדעתך למה דווקא כאן כתב בנסתר ועוד בלשון חס ושלום, ולא כאן למשל, (יבמות יא) לביתה. לבעלה שמא זינתה שרגלים.. (לא כתב שמא חס ושלום זינתה) (פג)מאין הם. אשתו זינתה: (כנ"ל) , ועוד הרבה וכאמור אין מתרצים קושיה בקושיה נוספת וערבא ערבא צריך, וזה הוא סוף דיונינו מבחינתי בעניין זה ומראש אני מסכים לדבריך שתענה על זה
נערך לאחרונה על ידי אהרן תאומים ב א' מאי 01, 2022 10:33 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי באמונתו » א' מאי 01, 2022 10:00 pm

לשיטתי, שם ברש"י יבמות יא, א: נכנסה עמו - המקנא לאשתו ואמר לה אל תסתרי עם איש פלוני. לביתה - לבעלה שמא זינתה שרגלים לדבר, שהרי קינא לה ונסתרה, ואם כהנת היא אסורה בתרומה כדיליף במסכת סוטה (דף כח) נטמאה נטמאה ונטמאה ג' פעמים אחד לבעל ואחד לבועל ואחד לתרומה. ודאי אין סיבה לכתוב: ח"ו, והא להדיא בסוטה עסקינן.
גם אצל "מאַין הם", לא מדובר בחשש: שמא חס ושלום, אלא במוחלט.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ג' מאי 03, 2022 3:44 pm

אחר העיון והחיפוש דברי הרב באומנתו נכונים וצודקים, והדרש ידרש והמוסר ילמד, אכן בכל המקומות שנאמר שמה זינתה ודומיהם, הם או במקרה של קינוי וכדומה או בגוים, ואכן שמא אין זה אביו ללא שום חשש רק מול ודאות אימו, נראה שזה המקום היחיד, ועל כן רש"י כתב בלשון נסתרת חס ושלום, כי זה חשש לכאורה בכל איש ישראל, ובהחלט בחיבור עם הדרש ודברי רש"י על הפסוק ויתילדו, עם פירוש האור החיים הקדוש, אזי רעיון זה וזהירותו של רש"י לא לכתוב בפירוש שמא זינתה אמו, מקבל הארה וטעם.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי באמונתו » ג' מאי 03, 2022 4:28 pm

יישר כוח!


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים