מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6309
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי מיללער » ד' פברואר 03, 2016 3:58 pm

שני שמות תנאים נדירים הנ"ל נזכרו בדף נ. שניהם לגבי דיני גביית חוב מיתומים

האם השם 'אברם' היתה נפוצה בימי חז"ל? מה פירוש הכינוי חוזאה ומה הוא ניותאה?

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי גימפעל » ד' פברואר 03, 2016 4:06 pm

מהרי"ץ חיות מאריך אם שמו אברם או אבימי.

הוגה ומעיין
הודעות: 1961
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ד' פברואר 03, 2016 4:10 pm

מיהא חדא:
תלמוד בבלי שטיינזלץ כתב:ר׳ אליעזר (אלעזר) ניותאה. מסתבר שחכם זה (שלפי כתבי־יד, דפוסים ישנים ועוד שמו אלעזר) היה ממקום שנקרא ״נוה״ או ״ניות״, ועל שם מקומו נקרא ניותאה (להבדיל בינו ובין חכמים אחרים בני אותו דור שהיה להם אותו שם פרטי). יתכן כי הוא זהה לחכם ר' אלעזר דמן ננוה (שיש גורסים שם גם כן נוי), ואם כן הוא הרי היה בן דורו הצעיר של ר׳ יוחנן.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' פברואר 03, 2016 4:22 pm

השימוש בשם 'אבר(ה)ם' בספרות החז"לית נדיר מאוד. אבל מקערות ההשבעה הבבליות, בנות זמנם של האמוראים, נראה שהשימוש היה יותר רווח.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6309
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי מיללער » ד' פברואר 03, 2016 4:26 pm

תודה רבה על המראה מקומות

חכם באשי כתב:השימוש בשם 'אבר(ה)ם' בספרות החז"לית נדיר מאוד. אבל מקערות ההשבעה הבבליות, בנות זמנם של האמוראים, נראה שהשימוש היה יותר רווח.

גם על זה מעיר המהר"צ חיות שם ששמות אבותינו והשבטים נדירים המה בין חכמי חז"ל

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' פברואר 03, 2016 4:35 pm

שמות אבותינו והשבטים נדירים?

אברהם לא מצוי.
יצחק ויעקב מצוי.
שמעון מצוי מאד. יהודה מצוי. ראובן ולוי פחות.

לא בדקתי וכתבת את התחושה מכל מקום מה כוונת המהרי"ץ חיות.


גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי גימפעל » ד' פברואר 03, 2016 5:48 pm

יש כבר אשכול על שמות התנאים והאמוראים,
ואגב דאתינא להכי, אולי מישהו יאיר את עיני על השימוש בשם 'יוסף בן שמעון' למה תפסו דוגמא מהשם הזה בדווקא.

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי י. אברהם » א' פברואר 07, 2016 7:30 am

גימפעל כתב:יש כבר אשכול על שמות התנאים והאמוראים

מהו שמו של האשכול הנ"ל.

האם יש כאן אשכול על כללי התלמוד ?

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' אוקטובר 19, 2016 9:29 am

גימפעל כתב:יש כבר אשכול על שמות התנאים והאמוראים,
ואגב דאתינא להכי, אולי מישהו יאיר את עיני על השימוש בשם 'יוסף בן שמעון' למה תפסו דוגמא מהשם הזה בדווקא.

עיין יד רמה סנהדרין בסופו

מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי מנצפך » ב' נובמבר 14, 2016 10:51 pm

שמואל דוד כתב:
גימפעל כתב:יש כבר אשכול על שמות התנאים והאמוראים,
ואגב דאתינא להכי, אולי מישהו יאיר את עיני על השימוש בשם 'יוסף בן שמעון' למה תפסו דוגמא מהשם הזה בדווקא.

עיין יד רמה סנהדרין בסופו

א. לא מצאתי ביד רמה שם בענין, מישהו יכול להעלות?
ב. זכור לי משהו יפה בענין בגליוני הש"ס לר' יוסף ענגיל, מישהו יודע מיקום מדויק?

פייערמאן
הודעות: 113
הצטרף: ד' יוני 22, 2016 5:56 am

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי פייערמאן » ג' נובמבר 15, 2016 5:36 am

גימפעל כתב:יש כבר אשכול על שמות התנאים והאמוראים,
ואגב דאתינא להכי, אולי מישהו יאיר את עיני על השימוש בשם 'יוסף בן שמעון' למה תפסו דוגמא מהשם הזה בדווקא.

מר' צדוק הכהן בספרו תקנת השבין
קבצים מצורפים
436-sFile.pdf
(20.24 KiB) הורד 401 פעמים

פייערמאן
הודעות: 113
הצטרף: ד' יוני 22, 2016 5:56 am

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי פייערמאן » ג' נובמבר 15, 2016 7:55 am

מנצפך כתב:
שמואל דוד כתב:
גימפעל כתב:יש כבר אשכול על שמות התנאים והאמוראים,
ואגב דאתינא להכי, אולי מישהו יאיר את עיני על השימוש בשם 'יוסף בן שמעון' למה תפסו דוגמא מהשם הזה בדווקא.

עיין יד רמה סנהדרין בסופו

א. לא מצאתי ביד רמה שם בענין, מישהו יכול להעלות?
ב. זכור לי משהו יפה בענין בגליוני הש"ס לר' יוסף ענגיל, מישהו יודע מיקום מדויק?

כמדומני שזהו באגרות הרמ"ה, אגרת מהר"ש משאנץ.

הוא בגליוני הש"ס על ירושלמי זרעים אות ק"פ
קבצים מצורפים
Screenshot_2016-11-15-00-52-20-1-1.png
Screenshot_2016-11-15-00-52-20-1-1.png (126.11 KiB) נצפה 6722 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' נובמבר 15, 2016 8:29 am

אגרות רמה בסוף ספר יד רמה עמ"ס סנהדרין כתב שהוא משום מעשה שהיה

והגרח"ק שליט"א כתב לי וז"ל על כל שם שהיה נוקט הייתי שואל כך עכ"ל

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' אפריל 16, 2017 10:48 am

הוגה ומעיין כתב:מיהא חדא:
תלמוד בבלי שטיינזלץ כתב:ר׳ אליעזר (אלעזר) ניותאה. מסתבר שחכם זה (שלפי כתבי־יד, דפוסים ישנים ועוד שמו אלעזר) היה ממקום שנקרא ״נוה״ או ״ניות״, ועל שם מקומו נקרא ניותאה (להבדיל בינו ובין חכמים אחרים בני אותו דור שהיה להם אותו שם פרטי). יתכן כי הוא זהה לחכם ר' אלעזר דמן ננוה (שיש גורסים שם גם כן נוי), ואם כן הוא הרי היה בן דורו הצעיר של ר׳ יוחנן.

חשוב לציין לערוך ערך נוות, שם כתוב אודות אבימי ניותאה: "פירוש, שם מקום, כדכתיב: ניות ברמה".

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6309
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי מיללער » א' אוגוסט 12, 2018 6:11 am

אם ר' אליעזר ניותאה היה ממקום שהיה נקראה ניות וכדו' הרי ר' ירמיה ביראה היה לכאורה מן המקום אשר נקרא בירי, ולמה פירש רש"י בגיטין לד. בד"ה ירמיה ביראה: כך שמו?

ועי' במגילה ד' ע"א שרש"י פירש על עולא ביראה שהיה מן בירי, ומאי שנא?

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אוגוסט 12, 2018 6:24 am

מיללער כתב:אם ר' אליעזר ניותאה היה ממקום שהיה נקראה ניות וכדו' הרי ר' ירמיה ביראה היה לכאורה מן המקום אשר נקרא בירי, ולמה פירש רש"י בגיטין לד. בד"ה ירמיה ביראה: כך שמו?

ועי' במגילה ד' ע"א שרש"י פירש על עולא ביראה שהיה מן בירי, ומאי שנא?

עיין מצור דבש בגיטין שכתב שכוונת רש"י כך שמו של מקומו.
ועיין סוכה לד: ובעבודה זרה מ.
ועיין ברכת יוסף אה"ע סימן סג
ועיין זהרי הש"ס עירובין כה. ובעין יצחק (יוסף) חלק א עמוד רנד
ועיין ילקוט המאירי מגילה דף ד. ודבריו צ"ע מגיטין לד. וע"ש בגיטין מש"כ בזה.
וע"ע מגדים חדשים מוע"ק דף כו

ענ'י לעצמי
הודעות: 169
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ג' ינואר 10, 2023 10:30 am

עיין בספר 'בית אהרן' להג"ר אהרן מגיד זצ"ל (ח"ב ערך 'אהרן' עמ' תקכח-תקמד) שהאריך בסוגית השמות באריכות גדולה ובבקיאות נפלאה
כיד ה' הטובה עליו, ודן שם בדברי המהר"ץ חיות, והקשה אמאי לא מצינו כמה שמות מאבותינו הקדושים מוזכרים במשנה או בתלמוד, ובסו"ד מסיק דכיון דבתקופה ההיא היו קוראים ע"ש המאורע, אותן השמות שלא שייכים בהן המאורע ההיא - לא היו משתמשין בהן
לדוגמא: השם 'אברהם' הוא ע"ש שהיה אב לכל באי עולם (ע' ב"ר יז, ה ותוספתא ברכות א, יד), וזה לא יתכן בשאר אנשים, וע"ש שהוכיח כעי"ז בכל שם ושם דלא שכיחא, ודלא כתירוץ המהר"ץ חיות דזה היה רק במקרה דלא היו תנאים בשם זה. ע"ש בארוכה
בית אהרן בענין שמות

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי זיז שדי » ה' ינואר 19, 2023 4:05 am

גימפעל כתב:יש כבר אשכול על שמות התנאים והאמוראים,
ואגב דאתינא להכי, אולי מישהו יאיר את עיני על השימוש בשם 'יוסף בן שמעון' למה תפסו דוגמא מהשם הזה בדווקא.

מקופיא נראה דהם שמות השבטים הכי מצויים בזמנם, (ואולי הכי אירוני, דשמעון ביקש להרוג את יוסף ויוסף אסר את שמעון ולמה יקרא שמעון את שם בנו יוסף?) ויותר מצינו בתוספתא קידושין ונפסק להלכה ע"מ שאני יוסף ונמצא יוסף ושמעון, וכמדומני שזה התיחסות ראשונה למושג של ב' שמות בחז"ל (אולי יוחנן אריה אך אולי זה על שם גבורתו)

HaimL
הודעות: 767
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי HaimL » ד' ינואר 25, 2023 7:27 am

אוצר החכמה כתב:שמות אבותינו והשבטים נדירים?

אברהם לא מצוי.
יצחק ויעקב מצוי.
שמעון מצוי מאד. יהודה מצוי. ראובן ולוי פחות.

לא בדקתי וכתבת את התחושה מכל מקום מה כוונת המהרי"ץ חיות.


רבי יהושע בן לוי.
לוי, תלמידו של רבי.
רבי לוי.

HaimL
הודעות: 767
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי HaimL » ד' ינואר 25, 2023 7:32 am

זיז שדי כתב:
גימפעל כתב:וכמדומני שזה התיחסות ראשונה למושג של ב' שמות בחז"ל (אולי יוחנן אריה אך אולי זה על שם גבורתו)

באמת לא ברור מניין התחילו לקרוא בשני שמות (שאינם כינוי, או שם התואר, כמו גור אריה יהודה, בנימין זאב וכדומה, אלא 2 שמות העצם). ייתכן שהוא מנהג שבא מהגויים, אבל אם לא כן, ד"ז צריך ראיה.

ענ'י לעצמי
הודעות: 169
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ד' ינואר 25, 2023 9:57 am

בענין ב' שמות כבר דנו בזה באריכות:
בשו"ת חת"ס (אבן העזר ב, יח) הביא ראיה מדברי המהרש"ל (יש"ש גטין ד, כו) דקראו לבן 'שניאור', כלומר שני אורות, ולא 'מאיר אורי' (שהיו חולקים בזה האב והאם אם לקרותו מאיר או אורי - כ"א ע"ש אביהם) ומכאן ראיה דמנהג הקדום היה לקרות רק בשם אחת, וחדשים מקרוב באו וכו' וכו', ושם הביא גם את הגמרא שהבאת סוף יבמות (קכב ע"ב) דאמר 'כך קורין אותי בעירי 'יוחנן בן יונתן אריה'' אבל דחה ראיה זו, ד'אריה' אינה שם עצם כלל, אלא שם משפחה המורה על גבורתם, וגם 'אבא שאול' הוא רק שם אחד, ע"ש באירכות. וכ"כ בשו"ת נודע ביהודה (תנינא, או"ח קיג) דאין תנא או אמורא עם ב' שמות, ו'אבא שאול' רק תואר.
ויש הרבה לדון בדבריהם הק' ואכ"מ
אמנם חשוב לציין לדברי הג"ר ראובן מרגליות זצ"ל ב'לחקר שמות וכינויים בתלמוד' (סימן יד) האריך בענין זה, ובסו"ד
הביא רשימה של 28 מהגאונים וראשונים שנקראו בב' שמות, ותמה לפי"ז על החת"ס, ע"ש. וע"ע שד"ח (מערכת גט לו, ו), גם ב'בית אהרן' (ח"ב מערכת 'אהרן' אות כט-ל) כתב בזה, ע"ש.
וזכרוני שבאיזה מקום באוצר פלאות התורה דיבר ע"ז
קבצים מצורפים
בית אהרן בענין ב' שמות.pdf
(1.04 MiB) הורד 42 פעמים

ענ'י לעצמי
הודעות: 169
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ד' ינואר 25, 2023 10:01 am

הנה מצאתי...
.ע' 'אוצר פלאות התורה' פרשת וישלח פרק לב פסוק כט עמ' תקלד-תקלח באריכות גדולה, ודן בכל הדברים הנ"ל

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי זיז שדי » ד' ינואר 25, 2023 1:04 pm

ענ'י לעצמי כתב:בענין ב' שמות כבר דנו בזה באריכות:
בשו"ת חת"ס (אבן העזר ב, יח) הביא ראיה מדברי המהרש"ל (יש"ש גטין ד, כו) דקראו לבן 'שניאור', כלומר שני אורות, ולא 'מאיר אורי' (שהיו חולקים בזה האב והאם אם לקרותו מאיר או אורי - כ"א ע"ש אביהם) ומכאן ראיה דמנהג הקדום היה לקרות רק בשם אחת, וחדשים מקרוב באו וכו' וכו', ושם הביא גם את הגמרא שהבאת סוף יבמות (קכב ע"ב) דאמר 'כך קורין אותי בעירי 'יוחנן בן יונתן אריה'' אבל דחה ראיה זו, ד'אריה' אינה שם עצם כלל, אלא שם משפחה המורה על גבורתם, וגם 'אבא שאול' הוא רק שם אחד, ע"ש באירכות. וכ"כ בשו"ת נודע ביהודה (תנינא, או"ח קיג) דאין תנא או אמורא עם ב' שמות, ו'אבא שאול' רק תואר.
ויש הרבה לדון בדבריהם הק' ואכ"מ
אמנם חשוב לציין לדברי הג"ר ראובן מרגליות זצ"ל ב'לחקר שמות וכינויים בתלמוד' (סימן יד) האריך בענין זה, ובסו"ד
הביא רשימה של 28 מהגאונים וראשונים שנקראו בב' שמות, ותמה לפי"ז על החת"ס, ע"ש. וע"ע שד"ח (מערכת גט לו, ו), גם ב'בית אהרן' (ח"ב מערכת 'אהרן' אות כט-ל) כתב בזה, ע"ש.
וזכרוני שבאיזה מקום באוצר פלאות התורה דיבר ע"ז

האם הביאו ראיה מהתוספתא של ונמצא יוסף ושמעון?

HaimL
הודעות: 767
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי HaimL » ד' ינואר 25, 2023 5:12 pm

ולא די בכך ששני שמות הוא דבר מחודש, אלא עוד שזה הפך למעלה וחשיבות. ובאמת זה פלא, דמ"ט שיקראו לאדם בשני שמות.

וכמובן שאין להביא ראיה משמות מחולקים שבמקרא, כגון מלכי צדק, עמנו אל, שהשם עצמו מורה על עניין אחד בשתיים או יותר מילים.

ענ'י לעצמי
הודעות: 169
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ד' ינואר 25, 2023 6:09 pm

זיז שדי כתב:
ענ'י לעצמי כתב:בענין ב' שמות כבר דנו בזה באריכות:
בשו"ת חת"ס (אבן העזר ב, יח) הביא ראיה מדברי המהרש"ל (יש"ש גטין ד, כו) דקראו לבן 'שניאור', כלומר שני אורות, ולא 'מאיר אורי' (שהיו חולקים בזה האב והאם אם לקרותו מאיר או אורי - כ"א ע"ש אביהם) ומכאן ראיה דמנהג הקדום היה לקרות רק בשם אחת, וחדשים מקרוב באו וכו' וכו', ושם הביא גם את הגמרא שהבאת סוף יבמות (קכב ע"ב) דאמר 'כך קורין אותי בעירי 'יוחנן בן יונתן אריה'' אבל דחה ראיה זו, ד'אריה' אינה שם עצם כלל, אלא שם משפחה המורה על גבורתם, וגם 'אבא שאול' הוא רק שם אחד, ע"ש באירכות. וכ"כ בשו"ת נודע ביהודה (תנינא, או"ח קיג) דאין תנא או אמורא עם ב' שמות, ו'אבא שאול' רק תואר.
ויש הרבה לדון בדבריהם הק' ואכ"מ
אמנם חשוב לציין לדברי הג"ר ראובן מרגליות זצ"ל ב'לחקר שמות וכינויים בתלמוד' (סימן יד) האריך בענין זה, ובסו"ד
הביא רשימה של 28 מהגאונים וראשונים שנקראו בב' שמות, ותמה לפי"ז על החת"ס, ע"ש. וע"ע שד"ח (מערכת גט לו, ו), גם ב'בית אהרן' (ח"ב מערכת 'אהרן' אות כט-ל) כתב בזה, ע"ש.
וזכרוני שבאיזה מקום באוצר פלאות התורה דיבר ע"ז

האם הביאו ראיה מהתוספתא של ונמצא יוסף ושמעון?

כן. בשו"ת חת"ס הנ"ל כתב דמכך שלא כתבו 'יוסף שמעון' אלא 'יוסף ושמעון' מוכח דלא קראו לו כן בפעם אחת, אלא בדקרו ליה "טובא יוסף ופורתא שמעון" .0

ענ'י לעצמי
הודעות: 169
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ד' ינואר 25, 2023 6:11 pm

HaimL כתב:ולא די בכך ששני שמות הוא דבר מחודש, אלא עוד שזה הפך למעלה וחשיבות. ובאמת זה פלא, דמ"ט שיקראו לאדם בשני שמות.

וכמובן שאין להביא ראיה משמות מחולקים שבמקרא, כגון מלכי צדק, עמנו אל, שהשם עצמו מורה על עניין אחד בשתיים או יותר מילים.

ע' ב'עיקרי הד"ט' (יו"ד כו, ז) שכתב דסגולה למי שבניו מתים ל"ע, לקרוא את הבן הנולד בשני שמות שהוא מסוגל שיהיה זרע של קיימא.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי כדכד » ד' ינואר 25, 2023 7:02 pm

החת"ס עצמו קרא לבנו הכת"ס בב' שמות

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי זיז שדי » ד' ינואר 25, 2023 8:46 pm

ענ'י לעצמי כתב:
זיז שדי כתב:
ענ'י לעצמי כתב:בענין ב' שמות כבר דנו בזה באריכות:
בשו"ת חת"ס (אבן העזר ב, יח) הביא ראיה מדברי המהרש"ל (יש"ש גטין ד, כו) דקראו לבן 'שניאור', כלומר שני אורות, ולא 'מאיר אורי' (שהיו חולקים בזה האב והאם אם לקרותו מאיר או אורי - כ"א ע"ש אביהם) ומכאן ראיה דמנהג הקדום היה לקרות רק בשם אחת, וחדשים מקרוב באו וכו' וכו', ושם הביא גם את הגמרא שהבאת סוף יבמות (קכב ע"ב) דאמר 'כך קורין אותי בעירי 'יוחנן בן יונתן אריה'' אבל דחה ראיה זו, ד'אריה' אינה שם עצם כלל, אלא שם משפחה המורה על גבורתם, וגם 'אבא שאול' הוא רק שם אחד, ע"ש באירכות. וכ"כ בשו"ת נודע ביהודה (תנינא, או"ח קיג) דאין תנא או אמורא עם ב' שמות, ו'אבא שאול' רק תואר.
ויש הרבה לדון בדבריהם הק' ואכ"מ
אמנם חשוב לציין לדברי הג"ר ראובן מרגליות זצ"ל ב'לחקר שמות וכינויים בתלמוד' (סימן יד) האריך בענין זה, ובסו"ד
הביא רשימה של 28 מהגאונים וראשונים שנקראו בב' שמות, ותמה לפי"ז על החת"ס, ע"ש. וע"ע שד"ח (מערכת גט לו, ו), גם ב'בית אהרן' (ח"ב מערכת 'אהרן' אות כט-ל) כתב בזה, ע"ש.
וזכרוני שבאיזה מקום באוצר פלאות התורה דיבר ע"ז

האם הביאו ראיה מהתוספתא של ונמצא יוסף ושמעון?

כן. בשו"ת חת"ס הנ"ל כתב דמכך שלא כתבו 'יוסף שמעון' אלא 'יוסף ושמעון' מוכח דלא קראו לו כן בפעם אחת, אלא בדקרו ליה "טובא יוסף ופורתא שמעון" .0

ייש"כ

ענ'י לעצמי
הודעות: 169
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ד' ינואר 25, 2023 11:16 pm

כדכד כתב:החת"ס עצמו קרא לבנו הכת"ס בב' שמות

בשעת הכנסתו לברית נקרא 'שמואל בנימין', ואח"כ הוסיפו לו 'אברהם' כשהיה חולה מסוכן בילדותו (בן שש שנים), ע' קונטרס 'אהל לאה' בריש ספר כתב סופר עמוד 7
קבצים מצורפים
אהל לאה בענין שמות הכתב סופר.pdf
(58.69 KiB) הורד 33 פעמים

ענ'י לעצמי
הודעות: 169
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ד' ינואר 25, 2023 11:43 pm

ענ'י לעצמי כתב:
HaimL כתב:ולא די בכך ששני שמות הוא דבר מחודש, אלא עוד שזה הפך למעלה וחשיבות. ובאמת זה פלא, דמ"ט שיקראו לאדם בשני שמות.

וכמובן שאין להביא ראיה משמות מחולקים שבמקרא, כגון מלכי צדק, עמנו אל, שהשם עצמו מורה על עניין אחד בשתיים או יותר מילים.

ע' ב'עיקרי הד"ט' (יו"ד כו, ז) שכתב דסגולה למי שבניו מתים ל"ע, לקרוא את הבן הנולד בשני שמות שהוא מסוגל שיהיה זרע של קיימא.

וע"ע ב'זכר דוד' (להג"ר דוד זכות) שכתב: "ודע, דריבוי השמות אשר ישים אלקים בפי אבי הבן לקרותו בהם מורה ריבוי כחות נפשיות ממדרגות הנשמות, כמש"כ הרב 'לב אריה' בפרשת ויגש (אות יח) שכן קיבל מרבותיו, לכן אין ללעוג במי שמשים לבנו ב' או ג' שמות כאחד, כי לא דבר ריק הוא" עכ"ל.
ומה שכן צריך לשים לב הוא דאם אדם יש לו ב' שמות, צריך לקרותו בשתיהן, (כמו דאיתא בספרים שצריך לקרות אדם בשמו המלא, ואיני זוכר איפה כתוב)
נערך לאחרונה על ידי ענ'י לעצמי ב ו' ינואר 27, 2023 10:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי כדכד » ה' ינואר 26, 2023 7:01 am

ענ'י לעצמי כתב:
כדכד כתב:החת"ס עצמו קרא לבנו הכת"ס בב' שמות

בשעת הכנסתו לברית נקרא 'שמואל בנימין', ואח"כ הוסיפו לו 'אברהם' כשהיה חולה מסוכן בילדותו (בן שש שנים), ע' קונטרס 'אהל לאה' בריש ספר כתב סופר עמוד 7

שמואל בנימין זה ב' שמות

ענ'י לעצמי
הודעות: 169
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ה' ינואר 26, 2023 7:36 am

אולי כת"ר יברר כוונתו?

יאיר אתמר
הודעות: 1276
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ה' ינואר 26, 2023 9:48 am

ר' ראובן מרגליות כתב על העניין באריכות, במאמרו 'בעלי דו-שם', בתוך: לחקר שמות וכינויים בתלמוד, עמ' נז והלאה.
וזכורני כי גם בהערות לשו"ת נו"ב מהדורת מכון ירושלים יש אריכות בנושא.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי כדכד » ה' ינואר 26, 2023 12:41 pm

ענ'י לעצמי כתב:אולי כת"ר יברר כוונתו?

מר הביא שהחת"ס כתב שהקדמונים לא קראו בב' שמות
הבאתי שהוא עצמו קרא לבנו הכת"ס בב' שמות "שמואל בנימין".
כת"ר הגיב שהשם אברהם נוסף אח"כ לרפואה אבל זה לא עונה על טענתי שמעיקרא כבר קרא ב' שמות "שמואל בנימין".
לא הבנתי מה יש כאן לברר. הדברים פשוטים.

ענ'י לעצמי
הודעות: 169
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ה' ינואר 26, 2023 8:41 pm

כדכד כתב:
ענ'י לעצמי כתב:אולי כת"ר יברר כוונתו?

מר הביא שהחת"ס כתב שהקדמונים לא קראו בב' שמות
הבאתי שהוא עצמו קרא לבנו הכת"ס בב' שמות "שמואל בנימין".
כת"ר הגיב שהשם אברהם נוסף אח"כ לרפואה אבל זה לא עונה על טענתי שמעיקרא כבר קרא ב' שמות "שמואל בנימין".
לא הבנתי מה יש כאן לברר. הדברים פשוטים.

צודק. לא ביררתי כוונתי כראוי.
לא כוונתי לענות על טענת כת"ר, אלא רציתי לברר שבאמת היו לו ג' שמות (ושמא א' מהחו"ר יטעו שהיו לו רק ב' שמות), ובעיקר טענת מר, הרואה שם בתשובה הנ"ל יראה שלא כתב שיש איזה איסור בזה, אלא כתב שהקדמונים (דוקא) לא נהגו בזה ולכן אין ראיה מהתוספתא שם לענין גטין, אבל בכלל לא התנגד לזה ולכן אין כל קושיא למה עשה כן בעצמו

ענ'י לעצמי
הודעות: 169
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ה' ינואר 26, 2023 9:15 pm

יאיר אתמר כתב:ר' ראובן מרגליות כתב על העניין באריכות, במאמרו 'בעלי דו-שם', בתוך: לחקר שמות וכינויים בתלמוד, עמ' נז והלאה.

כבר ציינתי לעיל

הבאר ההיא
הודעות: 510
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ו' ינואר 27, 2023 2:06 am

HaimL כתב:
אוצר החכמה כתב:שמות אבותינו והשבטים נדירים?

אברהם לא מצוי.
יצחק ויעקב מצוי.
שמעון מצוי מאד. יהודה מצוי. ראובן ולוי פחות.

לא בדקתי וכתבת את התחושה מכל מקום מה כוונת המהרי"ץ חיות.


רבי יהושע בן לוי.
לוי, תלמידו של רבי.
רבי לוי.

אגב רבי יהושע בן לוי היה משבט לוי, אולי לכן נקרא אביו בשם לוי.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי כדכד » א' ינואר 29, 2023 5:46 pm

מנא לך הא?

ענ'י לעצמי
הודעות: 169
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: גיטין דף נ. אברם חוזאה ור' אליעזר ניותאה

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » א' ינואר 29, 2023 11:25 pm

כדכד כתב:מנא לך הא?

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=29&t=32298&p=589218&hilit#p346114
ע"ש.
אמנם כנראה אינו מוסכם


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 45 אורחים