מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תיקונים בפירש"י על התלמוד

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' נובמבר 12, 2020 6:45 pm

שבע כתב:והטפל - שלא הבנת

מקבל את דבריך באהבה, וגם שהכל דבור אחד ואז הדברים נפלאים שבוודאי צ"ל יסתכלו, אני מצרף הרש"י ואדגיש את הלשון רבים שבתחילת דבריו:
למה ליה למימרא להו. שחרית, בלאו הכי נמי לא הוו משמשי, דקאמר רב הונא דאין משמשין ביום, דכתיב (משלי יט) בוזה דרכיו ימות - דבעי (שצריך באופן כולל) צניעותא , שלא יסתכלו:

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי שבע » ה' נובמבר 12, 2020 7:47 pm

כנראה דוי"ו דגחון שנו כאן, ואתנהלה לעטיו, וכעובדא דרב פרידא:

והילך לשון רש"י (מתוקן ע"פ כת"י, ולשון הגמרא מודגש):
ופרכינן: למה ליה למימרא להו - שחרית - בלאו הכי נמי לא הוו משמשי,
דהא אמר רב הונא כו' [ישראל קדושים הם] ואין משמשין ביום - דכתיב בוזה דרכיו ימות, דבעי צניעותא שלא יסתכל.


וברירא כי המלים: להו / הוו / משמשי - מתייחסים לבני ישראל בשלשת ימי הגבלה (שבזה עוסקת הגמ' שם, ורש"י בעקבותיה)
והם לא קשורים לנידון שלנו כרגע כלל וכלל.

הנידון הוא סוף דברי רש"י - שעוסק לבאר את דברי רב הונא במעלת קדושת ישראל: שאין משמשין וכו', ואותם הוא מבאר היטב (ע"פ דברי ריש לקיש במס' נדה טז:):
"דכתיב בּוֹזֵה דְרָכָיו יָמוּת (ויש להמנע מלבוא לידי בזיון* ולכן יש לנהוג בצניעות, וכמו שמבאר והולך:) דבעי צניעותא שלא יסתכל".

* וראה רש"י וערוך לנר (נדה שם), ואכמ"ל.

והשאלה זועקת,
איזה טעם יהיה להזכיר כאן לשון רבים ('שלא יסתכלו') -
בשעה שהפסוק (ע"פ דרשת חז"ל) עומד ומזהיר כאן את היחיד (העומד אז ב'רשות היחיד' - 'חדר לפנים מחדר') על הצניעות?!

רב הונא מזכיר עובדה, וגאה בה:
ישראל קדושים הם - בכך - שאין משמשין וכו'

אך מדוע הנהגה זו כללית?
כי כל אחד ואחד שֹׁמֵר נַפְשׁוֹ היטב מלבזות את דרכיו!

חַיִּים כֻּלְּכֶם הַיּוֹם
רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד
נערך לאחרונה על ידי שבע ב ה' נובמבר 12, 2020 8:14 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' נובמבר 12, 2020 8:00 pm

יפה ! גם מחשיב עצמו לרב פרידא וגם חושב שלא הבנתי את דבריו המפולפלים ששוב ושוב כותבם בצורה כזו ואחרת, ומכאן לא אחזור שוב על דברי והמבין יבין ויבחר הנכון לטעמו

ואם שב"ע זה ר"ת של שמו ע' שב' אז אשאר בוויכוח עניני ללא עקיצות כי שמי גלוי ושמו לא ועל כן נימה הדברים נובעת מהתוכן של השבט שאוחז בידו ומצליף

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי שבע » ה' נובמבר 12, 2020 8:36 pm

שם
בלי
עקיצות

וּנְהוֹרָא עִמֵּהּ שְׁרֵא
וָ' אַתְמִים

אֶת וָהֵב בְּסוּפָה

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי שבע » ה' נובמבר 12, 2020 11:07 pm

קטע קצר לדוגמא (שלמדתי בסמוך):
סוכה יח, א [עם שינויים מועטים ע"פ כ"י (ומסומנים בכוכב) ותיקונים ברש"י ע"פ כ"י]:

כי הא דאמר אביי:
האי צחנתא דבב נהרא שריא
.

צחנתא - מין דגים קטנים הם.
דבב נהרא - הנהר כך שמו.


/ בדפוסים מאוחרים: הנהר בב שמו


מאי טעמא?
אילימא משום דרדיפי מיא
והאי דג טמא כיון דלית ליה חוט השדרה לא מצי קאי*
והא קא חזינא* דקאי!


אילימא משום דרדפי מיא - קלות הן וממהרות לרוץ.
חוט השזרה - נתן באדם ובבהמה ודגים להיות שזרתן עומדת בבריאות.
והא קא חזינא דקאי - בכמה נהרות הרודפים במימיהם.


/ בדפוסים: חוט השדרה נותן כח באדם.. להיות שדרתו
והא... הרדופין במימיהן



אלא משום דמליחי מיא
והאי דג טמא כיון דלית ליה קילפי לא מצי קאי.
והא קא חזינא* דקאי!

קילפי - קשקשים.

אלא משום טינא הוא דלא מרבי דג טמא*.

דלא מרבי טינה דג טמא - אין טיט של אותו הנהר מגדל ומשריץ שקצים.

/ בדפוסים: דלא מירבי טינייהו דג טמא - אין טיט של אותו נהר מגדיל ומשקיץ שקצים ורמשים.



אמר רבינא:
והאידנא דקא שפכי לגויה* נהר נתן* ונהר גמדא - אסירא.


והאידנא וכו' - שהושפכו לתוכו עכשיו, והם מגדלים שקצים, ומהם יורדין לאותו נהר.

/ בדפוסים: שהוסבו לתוכן

בכ"י מינכן 216: שהוסבו לתוכו.

רוב השינויים מאירי עינים!

נהר נתן* - כן הוא בכל המקורות הקדומים (כולל דפוסים, ובפי' הריב"ן כאן, ובפי' הר"ח ע"ז לט.; ויש כ"י שגורס: גוזן).
ובדפוסים מאוחרים (שונה ע"פ מהרש"ל): נהר איתן

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' נובמבר 13, 2020 2:17 am

שבע כתב:אילימא משום דרדפי מיא - קלות הן וממהרות לרוץ.
חוט השזרה - נתן באדם ובבהמה ודגים להיות שזרתן עומדת בבריאות.
והא קא חזינא דקאי - בכמה נהרות הרודפים במימיהם.


/ בדפוסים: חוט השדרה נותן כח באדם.. להיות שדרתו
והא... הרדופין במימיהן

שמא תסביר מה יותר טוב בגירסא שדרה שהבאת מילה חדשה שזרה, ומה הגירסא בע"ז ל"ז? וכשם שזה בוודאי לא גירסא יותר טובה כך הכל מוטל בספק האם אפשר להשתשע בכל דבר רק עם גירסאות שנמצאו בכתבי יד , כמובן שאם יש קושיה חזקה על גירסא שלפנינו יש מקום להיעזר בגירסאות קודמות

י. אברהם
הודעות: 2789
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי י. אברהם » ו' נובמבר 13, 2020 12:48 pm

הערוך ערך שזר
הערוך.PNG
הערוך.PNG (25.68 KiB) נצפה 5772 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' נובמבר 13, 2020 3:08 pm

י. אברהם כתב:הערוך ערך שזר
הערוך.PNG

יפה מאוד ותודה , בכל אופן בגמרא לא מצאנו אלא "חוט השדרה" ושדרה

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' נובמבר 13, 2020 3:24 pm

צ"ל:
אהרן תאומים כתב:ב[דפוסי ה]גמרא [ה'מתוקנים' ע"י הבחור הזעצער] לא מצאנו אלא "חוט השדרה" ושדרה

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' נובמבר 13, 2020 6:26 pm

לבי במערב כתב:צ"ל:
אהרן תאומים כתב:ב[דפוסי ה]גמרא [ה'מתוקנים' ע"י הבחור הזעצער] לא מצאנו אלא "חוט השדרה" ושדרה

במקום זה בדוק היטב את גירסת הגמרא, ולא את רש"י
אתר הכי גרסינן על דף הגמרא המדובר https://bavli.genizah.org/ResultPages/D ... YomiP=True , ולומר שדווקא אצל רש"י קפץ לשון שזרה זה ממש מדויק וואו, וגם הערוך חיפש בכל הש"ס שהיה לו לפני שהיה בכלל אבוחער הזעצער ולא מצא מברכות עד........עוקצין אלא בשלושה מקומות חולין תמיד ועוקצין

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי שבע » ב' נובמבר 16, 2020 10:04 am

סוכה כא:
אמר רבי שמעון: מעשה בטבי עבדו כו'.

תניא, אמר רבי שמעון:
מסיחתו של רבן גמליאל למדנו שני דברים
למדנו שעבדים פטורין מן הסוכה,
ולמדנו שהישן תחת המטה בסוכה לא יצא ידי חובתו.

למה ליה למימרא מסיחתו
ולימא מדבריו של רבן גמליאל?

מילתא אגב אורחיה קא משמע לן,

כי הא דאמר רב אחא [color=#FFBFFF]בר אדא[/color] אמר רב,
ואמרי לה אמר רב אחא בר אדא אמר רב המנונא אמר רב:

מנין שאפילו שיחת תלמידי חכמים צריכה תלמוד -
שנאמר וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל.

רש"י:
משיחתו - לשון שיחת חולין ושמחה.

מלתא חדתי* אגב אורחיה דאזיל לאשמועינן שני דברים שלמדנו, חילק* בלשונו בדרך* שתוכל להבין בו דבר חידוש,
דאי אמר* מדבריו - לא שמעינן מינה שתהא שיחת חולין של חכמים צריכה ליתן לב ללומדה,
אבל השתא אשמעינן דצריך להטות אוזן אף לשיחתן, שאף היא סופה להבין בה דבר תורה.
מדבריו משמע דברי תורה שהוא מתכוין ללמדן לתלמידיו*.

צריכה תלמוד - צריך לשומעה* שיתנו לה* לב.

וְעָלֵהוּ - דבר קל שבו.

חדתי* - בדפוסים מאוחרים: חדתא
חילק* - בדפוסים: הולך
בדרך* - בדבר
אמר* - אמרת
לתלמידיו* - לתלמידים
לשומעה* - לשומעם
לה* - להן

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי שבע » ב' נובמבר 16, 2020 10:05 am

סוכה כא: (עם שינוים ע"פ כ"י)
אמר רבי שמעון: מעשה בטבי עבדו כו'.

תניא, אמר רבי שמעון:
מסיחתו של רבן גמליאל למדנו שני דברים
למדנו שעבדים פטורין מן הסוכה,
ולמדנו שהישן תחת המטה בסוכה לא יצא ידי חובתו.

למה ליה למימרא מסיחתו
ולימא מדבריו של רבן גמליאל?

מילתא אגב אורחיה קא משמע לן,

כי הא דאמר רב אחא בר אדא אמר רב,
ואמרי לה אמר רב אחא בר אדא אמר רב המנונא אמר רב:

מנין שאפילו שיחת תלמידי חכמים צריכה תלמוד -
שנאמר וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל.

רש"י:
משיחתו - לשון שיחת חולין ושמחה.

מלתא חדתי אגב אורחיה דאזיל לאשמועינן שני דברים שלמדנו - חילק בלשונו בדרך שתוכל להבין בו דבר חידוש,
דאי אמר מדבריו - לא שמעינן מינה שתהא שיחת חולין של חכמים צריכה ליתן לב ללומדה,
אבל השתא אשמעינן דצריך להטות אוזן אף לשיחתן, שאף היא סופה להבין בה דבר תורה.

מדבריו משמע דברי תורה שהוא מתכוין ללמדן לתלמידיו.

צריכה תלמוד - צריך לשומעה שיתנו לה לב.

וְעָלֵהוּ - דבר קל שבו.

חדתי - בדפוסים מאוחרים: חדתא
חילק - בדפוסים: הולך
בדרך - בדבר
אמר - אמרת

לתלמידיו - לתלמידים
לשומעה - לשומעם
לה - להן


הדברים מוצגים על מנת שישימו לב לשגיאות קלות וכדו' שנפלו בדפוסים
ואין כאן נסיון לקבוע מסמרות

י. אברהם
הודעות: 2789
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תיקונים בפירש"י המפקיד

הודעהעל ידי י. אברהם » א' אפריל 18, 2021 2:25 pm

תיקונים בפירש"י פרק המפקיד מכתבי יד

תיקונים המפקיד.pdf
(154.33 KiB) הורד 154 פעמים

י. אברהם
הודעות: 2789
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

ב"מ מח. ברש"י ד"ה לבלן

הודעהעל ידי י. אברהם » א' אפריל 18, 2021 8:09 pm

ב"מ מח. ברש"י ד"ה לבלן. בשכר שירחצנו בבית המרחץ.
לולא דמסתפינא אמינא דצ"ל בשכר שירחץ בבית המרחץ.

א] לפנינו אי' 'דתניא' נתנה לבלן, אך ברש"ש כ' דצ"ל דתנן וכ"ה בר"ח רמב"ן וריטב"א, והוא משנה במעילה ושם אי' נתנה לבלן אע"פ שלא רחץ מעל שהוא אומר לו הרי מרחץ פתוחה 'הכנס ורחוץ', מבואר דרוחץ בעצמו.
ב] ברש"י ד"ה מעל, ואע"פ שעדיין לא 'רחץ', ולא כתב לא רחצו.
ג] לא מצינו שהבלן היה רוחץ את הבאים לבית המרחץ. ברש"י קידושין פב. מפרש דבלן הוא מחמם המרחצאות, וברש"י מו"ק יא: מפרש שומר בית המרחץ ומשמשן בבית המרחץ, ונוטל מכל אחד שכרו (וכעי"ז ברש"י 'האמיתי' שם).

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אפריל 18, 2021 9:00 pm

עשיתי חיפוש ומצאתי הרבה אחרונים שהעירו בדברי רש״י ואף אחד הגיה דבריו. עיין חתם סופר. וע״ע מחנה אפרים סימן ג.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' אפריל 18, 2021 9:04 pm

שבת קיד. אלו כלים האוליירין. הא דתנן בנאין מצד אחד היינו כלים של אוליירין בלנים שיש להם אלונטיאות חשובות להתעטף בהם בני אדם חשובים בצאתם מן המרחץ ומקפידים על טינוף מעט ובנאים לשון בי בני (לעיל דף לג:):
שבת קמז : האוליירין. בלנין: מביאין בלרי נשים. סדינים שהנשים מסתפגין בהם מותר להביאן דרך מלבוש לבית המרחץ: (וראה ר"ח במקום זה)
שימוש בעת הרחצה יכול בהחלט להיקרא ירחצנו, ואולי מרש"י זה בב"ב יא ראיה לדבריך, קח לך עבדים. שיחממו אותו ורחוץ בו ולא מצי עני למימר ליה קנה חלקי:

י. אברהם
הודעות: 2789
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי י. אברהם » א' אפריל 18, 2021 9:33 pm

שמואל דוד כתב:עשיתי חיפוש ומצאתי הרבה אחרונים שהעירו בדברי רש״י ואף אחד הגיה דבריו. עיין חתם סופר. וע״ע מחנה אפרים סימן ג.

הדברים ידועים
גם אני ל"מ מי שהגיה...

י. אברהם
הודעות: 2789
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

ב"מ ס. ברש"י ד"ה שלא יתכוין לערב

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' אוקטובר 05, 2021 3:54 pm

במשנה התגר נוטל מה' גרנות ונותן לתוך מגורה אחת, מה' גיתות ונותן לתוך פיטום אחד, ובלבד שלא יהא מתכוין לערב.
וברש"י
התגר.PNG
התגר.PNG (27.72 KiB) נצפה 4265 פעמים

(בכת"י ולערב). נראה דתיבת הרוב נוסף בטעות.
כי אם הוציא קול שלוקח רק רוב ממקום אחד, אין עליו טענה כמובן. וגם למה סברו שהכל ממקום אחד אם הוציא קול על רוב.

וברבינו יהונתן כתב: כלומר שלא יוציא קול שכולן ממקום אחד ומשובח הן ואח"כ יערב בהן ממקומות אחרים לפי ששכיניו היו סבורין שכל הפירות היו שלו.
נערך לאחרונה על ידי י. אברהם ב ג' אוקטובר 05, 2021 9:11 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ג' אוקטובר 05, 2021 5:07 pm

לדעתי בכלל לא מיותר המילה "הרוב" , והכוונה להסביר אולי טכנית שסביר יותר שהוא מערב קצת מהמין הלא משובח ברוב משובח,

י. אברהם
הודעות: 2789
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' אוקטובר 06, 2021 5:24 am

?

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ב"מ ס. ברש"י ד"ה שלא יתכוין לערב

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' אוקטובר 06, 2021 5:39 am

באור זרוע העתיק לשון רש״י, גם הטור ושו״ע כתבו ״הרוב״ כלשון רש״י. ועיין דבר יעקב:
AA84D85B-7FBA-4CE0-A517-BDC61A9A559B.jpeg
AA84D85B-7FBA-4CE0-A517-BDC61A9A559B.jpeg (22.24 KiB) נצפה 4214 פעמים
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ד' אוקטובר 06, 2021 7:35 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

י. אברהם
הודעות: 2789
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' אוקטובר 06, 2021 5:52 am

לטעמיה אזיל ואזיל לאפלוגי אמאן דבעי לתקוני ולא אמר מידי.

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' אוקטובר 06, 2021 7:17 am

-
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ד' אוקטובר 06, 2021 7:36 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

י. אברהם
הודעות: 2789
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' אוקטובר 06, 2021 7:24 am

עיין עיין תפסיה להאי

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' אוקטובר 06, 2021 2:26 pm

י. אברהם כתב:?

כוונת רש"י שמוציא קול על "הכל" וההסבר טכני שלוקח "הרוב" ממקום משובח ופשוט, ולא הובן לי למה כת"ר מתעקש למחוק "הרוב" ורק עכשיו הבנתי שלמד בדברי רש"י שמוציא קול על "הרוב", ורק פסיק אחד קטן מספיק - ובלבד שלא יערב ולהוציא קול [שאצלו הסחורה משובחת], [ואיך הוא עושה את זה שהוא הולך] לקנות הרוב וכו'

י. אברהם
הודעות: 2789
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' אוקטובר 06, 2021 4:08 pm

הפלא ופלא...

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' אוקטובר 06, 2021 5:04 pm

י. אברהם כתב:הפלא ופלא...

אני אפילו לא מתאמץ להבין מה אתה מתכווין ב..., כידוע זה לא דרך הדיון התורני ודי לי בזה

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' אוקטובר 06, 2021 6:45 pm

י. אברהם אוהב למחוק דברי רש״י במקום לשמוע ביאורים בדבריו. יש לי עצה טובה, כל פעם שיש לי קושי בדברי רש״י אמחוק דבריו ומיושב הכל.

ממזרח שמש
הודעות: 118
הצטרף: ג' מאי 07, 2019 2:47 pm

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי ממזרח שמש » ד' אוקטובר 06, 2021 9:41 pm

הלכה היא בידוע שכל זמן שי. אברהם מציע תיקון ברש"י, חייבים להפגין!

האחד מרים שלט "אני נכד של רש"י"

והשני "רק לי יש יראת שמים ואת הכבוד הראוי לכל אות ברש"י לא כמו הריקים והפוחזים שאינם מבינים בגדולתו"

יחד מכריזים: הבעלות על פשט ברש"י בידינו בלבד! בידינו בלבד! בידינו בלבד!

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' אוקטובר 06, 2021 10:27 pm

לא הבנתי, אני רק כתבתי שיש להבין רש״י בלי להגיה. לא כתבתי כלום עליו עד לאחר שהוא כתב עלי. מ״מ מה השייכות שלך לזה. סתם מכניס ראש למחלוקת?

ממזרח שמש
הודעות: 118
הצטרף: ג' מאי 07, 2019 2:47 pm

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי ממזרח שמש » ד' אוקטובר 06, 2021 10:37 pm

שמואל דוד כתב:לא הבנתי, אני רק כתבתי שיש להבין רש״י בלי להגיה. לא כתבתי כלום עליו עד לאחר שהוא כתב עלי. מ״מ מה השייכות שלך לזה. סתם מכניס ראש למחלוקת?


מה פירוש מה השייכות שלך לזה. - וכי לי אסור לקרוא מה שאתה כותב ?

איזה מחלוקת יש כאן ??

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' אוקטובר 06, 2021 10:40 pm

מותר לראות ומותר לכתוב. אבל כנראה שכוונתך לקנטר. ואולי טעיתי.

ממזרח שמש
הודעות: 118
הצטרף: ג' מאי 07, 2019 2:47 pm

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי ממזרח שמש » ד' אוקטובר 06, 2021 10:42 pm

שמואל דוד כתב:מותר לראות ומותר לכתוב. אבל כנראה שכוונתך לקנטר. וטעיתי.


מודה ועוזב ירוחם.

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אוקטובר 07, 2021 3:37 am

ע״ע בספר מענה אליהו:
03BD6AD6-5530-4BB3-BB8C-1AA44A1C2536.jpeg
03BD6AD6-5530-4BB3-BB8C-1AA44A1C2536.jpeg (120.7 KiB) נצפה 4093 פעמים

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ה' אוקטובר 07, 2021 3:50 am

במיוחס לריטב"א השמיט תיבה זו
ריטבא ישנים.png
ריטבא ישנים.png (22.58 KiB) נצפה 4090 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' אוקטובר 07, 2021 7:04 am

גם למגיד משנה היה כנראה את אותו כתב יד היחיד כנראה (כי הרי אין סברה לומר שטעות זו הייתה אצל כל המעתיקים) שהשתרבב בו הטעות של המעתיק שכתב את המילה "הרוב"
רמב"ם הלכות מכירה פרק ח"י
ז הַתַּגָּר נוֹטֵל מֵחָמֵשׁ גִּתּוֹת וְנוֹתֵן לְתוֹךְ פִּיטָם אֶחָד. מֵחָמֵשׁ גֳּרָנוֹת וְנוֹתֵן לְתוֹךְ מְגוּרָה אַחַת. וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יִתְכַּוֵּן לְעָרֵב:
מגיד משנה - התגר נוטל וכו'. בבא זו משנה שם כלשונה. ופירש''י שלא יתכוון לערב. להוציא קול ולקנות הרוב ממקום משובח ולערב בו ממקום אחר ושכניו סבורים שכל הפירות מאותו מקום ע''כ:
יש תוספת של ו "ולקנות" וכן "ולערב" כפי שכבוד הרב י"א הביא מהכת"י, ולפי הו' שמוסיף לפני המילה לקנות הרי שבוודאי הפשט כפי שכתבתי לעיל להניח פסיק אחר המילה הרוב,
ושמא לזה התכווין בשלוש הנקודות אחר הפלא ופלא דלעיל

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' אוקטובר 07, 2021 7:17 am

ממזרח שמש כתב:הלכה היא בידוע שכל זמן שי. אברהם מציע תיקון ברש"י, חייבים להפגין!

האחד מרים שלט "אני נכד של רש"י"

והשני "רק לי יש יראת שמים ואת הכבוד הראוי לכל אות ברש"י לא כמו הריקים והפוחזים שאינם מבינים בגדולתו"

יחד מכריזים: הבעלות על פשט ברש"י בידינו בלבד! בידינו בלבד! בידינו בלבד!

למשל כאן:
אהרן תאומים כתב:שבת קיד. אלו כלים האוליירין. הא דתנן בנאין מצד אחד היינו כלים של אוליירין בלנים שיש להם אלונטיאות חשובות להתעטף בהם בני אדם חשובים בצאתם מן המרחץ ומקפידים על טינוף מעט ובנאים לשון בי בני (לעיל דף לג:):
שבת קמז : האוליירין. בלנין: מביאין בלרי נשים. סדינים שהנשים מסתפגין בהם מותר להביאן דרך מלבוש לבית המרחץ: (וראה ר"ח במקום זה)
שימוש בעת הרחצה יכול בהחלט להיקרא ירחצנו, ואולי מרש"י זה בב"ב יא ראיה לדבריך,(כשהכוונה להגהה שהציע הרב י"א) קח לך עבדים. שיחממו אותו ורחוץ בו ולא מצי עני למימר ליה קנה חלקי:


ואילו אתה בחרת להתעבר במחלוקת סתם

ממזרח שמש
הודעות: 118
הצטרף: ג' מאי 07, 2019 2:47 pm

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי ממזרח שמש » ה' אוקטובר 07, 2021 1:25 pm

לכל כלל יש יוצא מן הכלל

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' אוקטובר 07, 2021 3:14 pm

וגם היוצא הזה מתאים כנראה לכלל שלך,
השתלשלות הדברים ההם הערה של מישהו אחר בעניני "הגהה" שהגבתי עליה ועל זה הגיב הרב י"א וזה מה שעניתי
אהרן תאומים כתב:
י. אברהם כתב:הערוך ערך שזר
הערוך.PNG

יפה מאוד ותודה , בכל אופן בגמרא לא מצאנו אלא "חוט השדרה" ושדרה

ואני טוען שאין כאן שום הפגנה ושום התייחסות לאיש עצמו בדווקא, אלא לשיטת ההגהה באופן כללי, וראה את הודעתי בכל מיני אשכולות כגון על ההגהות בעוז והדר ועוד.
זו תהיה הודעתי האחרונה בעניין.

י. אברהם
הודעות: 2789
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תיקונים בפירש"י - חולין קלט.

הודעהעל ידי י. אברהם » א' אפריל 24, 2022 12:41 pm

חולין קלט.
גמרא.PNG
גמרא.PNG (65.83 KiB) נצפה 4429 פעמים

ופירש"י בד"ה פקעה קדושתייהו. ומחייבי בשילוח

ובמהד' עוז והדר נוסף מכת"י:
כתי.PNG
כתי.PNG (13.04 KiB) נצפה 4429 פעמים

תיבת 'הפקדון' אינה מובן לכאו'. ואולי צ"ל שאף 'הפקר' אינה יכול להפקיעה. (או הפקרן)


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 68 אורחים