עמוד 1 מתוך 3

תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ב' מרץ 14, 2016 12:34 pm
על ידי י. אברהם
בבא קמא נג, א

רבה אמר הכא במאי עסקינן במתהפך דנפל אאפיה ואתהפיך ונפל אגביה דהבלא דאהני ביה אהני ביה.
ופרש"י: דאהני ביה. הבלא שנכנס בו בתחילת נפילתו והועילה בו להמית היא המיתתו.

הנה לשון רש"י שלפנינו מגומגם כאשר יראה המעיין.
אך באו"ז איתא: דאהני ביה הבלא שנכנס בו בתחילת נפילתו והיא המיתתו.

ועדיין אין דברי רש"י מתיישבים היטב בלשון הגמרא דהבלא דאהני ביה אהני ביה. ויתכן שגי' רש"י בתלמוד הי': דאהני ביה הבלא. מבלי ההוספה שלפנינו: אהני ביה, (ותיבת הבלא היא חלק מד"ה). וע"ז פירש"י שנכנס בו כו'. וא"ש.

Re: אשכול תיקונים בפירש"י על התלמוד - והמסתעף

פורסם: ב' מרץ 14, 2016 3:36 pm
על ידי י. אברהם
יומא ב, א

בד"ה כלי גללים. צפיעי בקר מפרש להו במנחות כו'. וצ"ע דלא מפרש התם מידי.

ובתוס' ר"י הלבן כתב כלי גללים דצפיעי בקר משמע במס' מנחות כו'. ובודאי כעין זה צ"ל גם ברש"י.

ופירושו כמש"כ בתוס' ר"י הלבן דכיון דבעי התם פיל שבלע כפיפה מצרית והקיאה דרך בית הרעי כו' הוה לי' ככלי גללים "משמע דכלי גללים קרי לדבר הנעשה מן הרעי שלבהמה".

וכן הוכיחו ממנחות, בתוס' (מנחות שם) ובר"ש השלם (ריש פ"י דכלים) ובתוס' הרא"ש (שבת טז:) ובתוס' ר"י הזקן (שבת שם), ובשו"ת תשב"ץ (ח"א סי' קכא). ולהוציא מהפירוש דהם כלי שיש.

Re: אשכול תיקונים בפירש"י על התלמוד - והמסתעף

פורסם: ב' מרץ 14, 2016 10:15 pm
על ידי י. אברהם
מאמרו של ר' יעקב שפיגל

רש''י -דיבור המתחיל.pdf
(2.99 MiB) הורד 467 פעמים

Re: אשכול תיקונים בפירש"י על התלמוד - והמסתעף

פורסם: ג' מרץ 15, 2016 12:22 am
על ידי אוצר החכמה
י. אברהם כתב:בבא קמא נג, א

רבה אמר הכא במאי עסקינן במתהפך דנפל אאפיה ואתהפיך ונפל אגביה דהבלא דאהני ביה אהני ביה.
ופרש"י: דאהני ביה. הבלא שנכנס בו בתחילת נפילתו והועילה בו להמית היא המיתתו.

הנה לשון רש"י שלפנינו מגומגם כאשר יראה המעיין.
אך באו"ז איתא: דאהני ביה הבלא שנכנס בו בתחילת נפילתו והיא המיתתו.

ועדיין אין דברי רש"י מתיישבים היטב בלשון הגמרא דהבלא דאהני ביה אהני ביה. ויתכן שגי' רש"י בתלמוד הי': דאהני ביה הבלא. מבלי ההוספה שלפנינו: אהני ביה, (ותיבת הבלא היא חלק מד"ה). וע"ז פירש"י שנכנס בו כו'. וא"ש.



אני בעניותי לא הבנתי מה מגומגם ברש"י. להיפך לשון רש"י כמו שהוא לפנינו מתיישב היטב עם לשון הגמרא.

ואני לא מבין את המהלך שלך. אתה משנה את רש"י ואז אתה שואל הרי זה לא מתיישב עם הגמרא (שמתאימה לגירסה הקיימת של רש"י) והתירוץ הוא שרש"י (בגירסתך) גרס אחרת בגמרא?

Re: אשכול תיקונים בפירש"י על התלמוד - והמסתעף

פורסם: ג' מרץ 15, 2016 7:46 am
על ידי י. אברהם
אחר שרש"י כתב והועילה בו להמית, מה זה מוסיף בביאור, 'היא המיתתו'?

ואם מפני ל' הגמ' דאהני בי' אהני בי', הוה לי' למימר, הבלא כו' והועילה בו להמית, היא הועילה, ולמה מכפיל בדבריו ענין המיתה.

ובלאו הכי הו"ל לרש"י למינקט בד"ה, דהבלא דאהני ביה.

Re: אשכול תיקונים בפירש"י על התלמוד - והמסתעף

פורסם: ג' מרץ 15, 2016 9:02 am
על ידי אוצר החכמה
אני לא מבין. למה רש"י צריך להתנסח בדיוק בלשון שאתה רוצה.

בגמרא יש כאן כפילות והיא צריכה ביאור שהיו יכולים לומר דהבלא דמעיקרא אהני ביה והגמרא נקטה הבלא דאהני ביה (כלומר שהועיל בו כפירש"י), אהני ביה (מה אהני? אהני להמיתו!) וזה מה שפירש רש"י בדיוק.
לבאר את כוונת הגמרא זה כבר עניין אחר.

Re: אשכול תיקונים בפירש"י על התלמוד - והמסתעף

פורסם: ג' מרץ 15, 2016 12:17 pm
על ידי י. אברהם
כך היא אכן הפי' הפשוט של הגי' שלפנינו, שרש"י בא לפרש את הגמ' כך: הבלא שנכנס בו בתחילת נפילתו והועילה בו להמיתו, היא הועילה בו להמיתו.

אך הקושי הוא למה צריך רש"י להכפיל דבריו, הרי את ההמשך (היינו פי' אהני ביה), יבין כל לומד לבדו. וכי כך דרכו, סתם לדקלם את דברי הגמ' כביאורי זמנינו? ולבאר את הכפילות הוא ענין אחר?

והבוחר יבחר.

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד - והמסתעף

פורסם: א' מאי 15, 2016 8:15 pm
על ידי י. אברהם
ב"ק נו:
לא צריכא דקמו לה באפה. פירש"י שלא משכוה אלא עמדו בפניה לכל צד שלא תלך אנה ואנה אלא לקָמָה לאכול.
וצ"ע מש"כ אלא לקמה לאכול, דהא הכא מיירי בהוציאוה לגוזלה, ורב מתנה הוא דמיירי במעמיד על קמה לאכול.

ובמראה אש נדחק דצ"ל דקם לה באפה, ודיבור זה צ"ל אחר הדיבור של מעמיד. ובזכר יהודה נדחק לפרש שעמדו בפניה מכל צד כדי לגוזלה, והי' בזה סבה לאכול. ובפני יהושע (תוס' ד"ה וליסטים) פי' דר"ל דלא איירי שהוציאוה לגוזלה אלא ע"מ שתאכל הקמה גרידא, ועי' מהר"ם שיף.

והנה באו"ז ליתא לתיבת לאכול, ואם כך הוא הנוסח הנכון ברש"י אתי שפיר היטב. וצריך לנקד הקו"ף בפתח אלא לקַמָה, פירוש, לפניה.

[גם לפי' הפנ"י ע"כ צריך לפרש המציאות, א) שעמדו בפני' כדי שתלך לפני' ותצא מהדִיר, ב) שאח"כ עמדו בפני' כדי שתלך לקמה. וא"כ תמוה שדילג רש"י ולא פי' רק את הענין השני].

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד - והמסתעף

פורסם: א' מאי 15, 2016 10:09 pm
על ידי גימפעל
סוגיית הגמ' שם שהגזלן חייב בתשלומי נזק של שן ורגל של הצאן.

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד - והמסתעף

פורסם: ב' מאי 16, 2016 7:54 am
על ידי גימפעל
אפרש את שיחתי,
סוגיית הגמ' היא על המשנה שהוציאוה ליסטים ליסטים חייבין, וע"ז מקשה הגמ' פשיטא שאם גזלוה היינו שקנו בקניין משיכה של גזילה הוי שלהם, ופשיטא שחייבים, וע"ז הת' שקמו לה באפה, והיינו שלא משכוה אלא כיוונו אותה לקמה בלא לזכות בה ואינה שלהם ולכן חייבים בתשלומי נזקה, ומייתי סייעתא מרב מתנה אמר רב.

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד - והמסתעף

פורסם: ב' מאי 16, 2016 7:50 pm
על ידי י. אברהם
אה"נ כן פי' במהר"ם שיף ובפנ"י לפי הגי' שלפנינו.
אך אם נוסח האו"ז הוא גירסתו ברש"י (ולא ט"ס), ניתן לפרש ברש"י כמו שפי' המהר"ם שיף בדעת תוס', דהגמ' מתרץ דאיקרי משיכה בכך.

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ד' נובמבר 20, 2019 8:52 pm
על ידי י. אברהם
תיקונים והערות בפירש"י בבא מציעא דף ה - דף ט
רובו ככולו מכתבי יד

תיקונים והערות ברש''י ב''מ ה-ט.pdf
(125.97 KiB) הורד 322 פעמים

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ד' נובמבר 20, 2019 9:35 pm
על ידי אהרן תאומים
מה פתאום להעדיף גירסאות אחרות מהנוסח שהשי"ת כיוון שהתקבל ובו לומדים כולם? אמנם אם יש קושיה מסוימת יש מקום לבדוק אם גירסה אחרת עדיפה ולהציע זאת, כמו כן להביא באופן מלוקט "רק" מה שנראה למלקט ופעם מכתב יד זה ופעם מאחר, הוא דבר פסול ומכאן קצרה הדרך עד להגהה מסברא כמו שיש מקומות בודדים מתוך הדוגמאות של 4 הדפים שהבאת, יש אכן מקום להצגת כל שינויי הגרסאות של "כל" כתבי היד והדפוסים המוקדמים, כעין זה קיים כבר במאגר הספריה למחקר תלמודי על הגמרא עצמה, ומקום הניחו להתגדר ולעשות עבודה כעין זו על רש"י ותוס

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ד' נובמבר 20, 2019 9:50 pm
על ידי י. אברהם
דעת כבודו כבר ידוע ממקום אחר בפורום...

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ד' נובמבר 20, 2019 10:00 pm
על ידי אהרן תאומים
נכון אכן נזכרתי
viewtopic.php?f=7&t=27395&p=577505#p576946

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ד' נובמבר 20, 2019 10:12 pm
על ידי י. אברהם
דף י ע''א.PNG
דף י ע''א.PNG (31.49 KiB) נצפה 12732 פעמים

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ב' ינואר 20, 2020 8:18 pm
על ידי י. אברהם
ב"מ טו.
אלא מעתה מתנה דלא כתיב ליה הכי ה"נ דלא טריף שבחא, א"ל אין, וכי יפה כח מתנה ממכר, א"ל אין יפה ויפה.
וברש"י
זבנתיה.PNG
זבנתיה.PNG (13.5 KiB) נצפה 12415 פעמים

ונתקשו במהרש"א ומהרש"ל בל' זבנתיה, דהא במתנה עסקינן. במהרש"ל תיקן קבלתיה ובמהרש"א כ' דמתנה כמכר דאי לאו דארצי קמיה לא יהיב לי' מתנה.
בכת"י וטיקן אי' אמאי יהבתא ניהליה, בכת"י בריטיש אי' זבינתיה (ותוקן בין השורות קבילתיה).

ונראה בדרך אפשר לקיים נוסח דידן, שהוא גם גירסת תוס' חכמי אנגליה ברש"י (ע"ש שהק' ותי' כעין תי' מהרש"א)
דפי' אמאי זבינתיה היינו אמאי קניתיה, והרי באמת שוה מקבל מתנה ללוקח דשניהם צריכים לעשות קנין, דמקבל מתנה אינו זוכה מאליו בקרקע אלא צריך לעשות קנין "בא' מן הדרכים שהקונה זוכה בהן במקחו".

תיקונים בפירש"י פרק שנים אוחזין

פורסם: א' מרץ 29, 2020 7:08 pm
על ידי י. אברהם
תיקונים ברש''י פרק שנים אוחזין.pdf
(116.21 KiB) הורד 305 פעמים

Re: תיקונים בפירש"י פרק שנים אוחזין

פורסם: א' מרץ 29, 2020 10:17 pm
על ידי יוצא פוניבז'
י. אברהם כתב:
תיקונים ברש''י פרק שנים אוחזין.pdf

נפלא ביותר!
השאלה הנשאלת היא האם מקור התיקונים הם מהשוואה לכת"י אחד ותו לא, והאם נבדקו גם נוסחאות דפו"ר וכת"י נוספים.

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: א' מרץ 29, 2020 10:20 pm
על ידי י. אברהם
רק בהשוואה ל2 כת"י. בריטיש, וטיקן.
תפסת מועט תפסת

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ב' מרץ 30, 2020 1:30 am
על ידי אהרן תאומים
בחלקם קילקולים. אז אולי יותר נכון לכתוב בכותרת שינויי גירסאות ברש"י ע"פ סוגי כתב יד הנבחרים לפי רצון המלקט והבנתו!!!
בכל אופן הצלחה

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ב' מרץ 30, 2020 7:23 am
על ידי י. אברהם
אהרן תאומים כתב:בחלקם קילקולים. אז אולי יותר נכון לכתוב בכותרת שינויי גירסאות ברש"י ע"פ סוגי כתב יד הנבחרים לפי רצון המלקט והבנתו!!!
בכל אופן הצלחה

אשמח אם בטוב לבך תצביע על הקלקולים למען אוכל להסירם במהרה ולא אוסיף להכשיל את בני ישראל.
עיקר דעתו של כבודו כבר נכתב למעלה ולא נתחדש כלום.

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ב' מרץ 30, 2020 8:23 pm
על ידי אהרן תאומים
לדוגמא זה :
דף ו
אביי אמר וכו' ויכפור והולך ותוקף בכת"י והלך ותקף
זה קילקול ואינו תיקון עיין בדף ג' ע"א בגמרא

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ב' מרץ 30, 2020 8:47 pm
על ידי י. אברהם
ר' יוחנן לחוד ואביי לחוד.
ע"ע בפרישה ובמלאכת שלמה "והלך ותקף".

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ב' מרץ 30, 2020 9:13 pm
על ידי אהרן תאומים
י. אברהם כתב:ר' יוחנן לחוד ואביי לחוד.
ע"ע בפרישה ובמלאכת שלמה "והלך ותקף".

לא עיינתי, אולי בלילה אחפש ואעיין, אבל אין צורך לשנות כי מבחינה לשונית ותחבירית זה המשך לתיאור של רש"י את דברי אביי, ומתאר מה שאדם זה יעשה "ויכפור" "והולך" ותוקף

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ב' מרץ 30, 2020 9:20 pm
על ידי י. אברהם
"ויכפור" קאי על זה שנגזל טליתו "והולך ותוקף/והלך ותקף" קאי על החוטף.

לר' יוחנן מתאר מה שכל א' יעשה לאביי מתאר מה שאדם זה עשה.

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ב' מרץ 30, 2020 9:56 pm
על ידי אהרן תאומים
י. אברהם כתב:"ויכפור" קאי על זה שנגזל טליתו "והולך ותוקף/והלך ותקף" קאי על החוטף.

לר' יוחנן מתאר מה שכל א' יעשה לאביי מתאר מה שאדם זה עשה.

לכן הדגשתי מבחינה תחבירית ברגע שזה יכפור אז זה הולך ותוקף, ובודאי מדובר לאחר מעשה שאז על הכל אפשר לספר בדרך של "וכפר" זה וזה הלך ותקף, אלא שרש"י נתפס לסגנון הלשון שנקטו "בגמרא" לרבי יוחנן ומתאימו לדברי אביי ללא חלוקות נוספות

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ב' מרץ 30, 2020 10:01 pm
על ידי י. אברהם
מחילה, אינו יודע מה הוא שח

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ב' מרץ 30, 2020 10:22 pm
על ידי אהרן תאומים
גם אם כותבים בקטן זה לא מחזק את דרך התגובה ראוי לכתוב לגופם של דברים ולדוגמא במקום "אינו יודע מה הוא שח" הדברים אינו נכונים הדברים לא מובנים וכד', ולעצם הענין הנה בפירוט דברי רש"י ופירושם לדעתי הנתון בסוגריים
רש"י - אביי אמר. טעמא דמתניתין (שנשבע) לאו כדר' יוחנן (שאומר בדף ג ע"א שבועה זו תקנת חכמים היא שלא יהא כל אחד ואחד הולך ותוקף בטליתו של חבירו ואומר שלי הוא ) דאי הוה חשיד לן אהולך ותוקף בטלית חבירו - חנם -(ללא שום איזה מו"מ וכדומה ביניהם אלא זו הייתה גניבה) הוה לן חשוד אשבועה (ובכזה מצב של אדם חשוד בגניבה הרי הוא גם חשוד על השבועה) אלא חיישינן שמא (לראובן) מלוה ישנה יש לו עליו - על זה (על שמעון שהטלית הייתה ברשותו) ו(ראובן)מכיר בו(בשמעון) ששכחה (מהלואתו שחייב לראובן כסף) ו(ולכן)יכפור בו, ו(לפיכך ראובן)הולך ותוקף בטליתו ו(אף יסכים להיות)נשבע שיש לו בה דמי חציה, וטלית זו שלו (ואיננו גנב) דהא אפילו גלימא דעל כתפיה שעביד ליה: אי הכי. אמאי רמו עליה שבועה כיון דאי לא הוי עליה לא הוי תפיס בה:

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ב' מרץ 30, 2020 10:41 pm
על ידי י. אברהם
ב"מ קיב

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ו' אפריל 24, 2020 4:29 pm
על ידי י. אברהם
בבא מציעא כא-כב
במ.PNG
במ.PNG (38.59 KiB) נצפה 11133 פעמים

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ד' יוני 03, 2020 6:47 pm
על ידי ממזרח שמש
רש"י שבת פו א
דקאמר רב הונא - דאין משמשין ביום, דכתיב (משלי יט) בוזה דרכיו ימות - דבעי צניעותא שלא יסתכלו.
תלמיד חכם - שהוא צנוע ולא יסתכל - סגי ליה במאפיל בטליתו.

הנה הטעם שלא יסתכל, כתב רש"י נדה טז: ד"ה בוזה 'שמא יראה בה דבר מגונה'. וזה שייך רק עליו, וגם שתלמיד חכם שייך רק בו, ולא בה. וא"כ למה בד"ה הקודם כתב רש"י שלא 'יסתכלו'. וגם לשון הפסוק בוזה דרכיו, קאי רק עליו, ולמה כתב רש"י שלא יסתכלו.
אך בעיון כתב יד פאריז (PARIS BN 324) הגי' ברש"י בשניהם שלא\ולא יסתכל.
(בדקדוקי סופרים לפירש"י עמ"ס שבת מהרב בלוי השתמש בג' כת"י (ומהם וטיקן 138 וכת"י לונדון 5975 - ראה צילום להלן), ולא הבחין בתיקון הנ"ל).

כתב יד פאריז
כתי רשי שבת פו.PNG
כתי רשי שבת פו.PNG (1.14 MiB) נצפה 10569 פעמים

וכן בכת"י הוטיקן Ms. ebr. 138
כתי שבת פו 2.PNG
כתי שבת פו 2.PNG (567.36 KiB) נצפה 10542 פעמים

וכן בכת"י LON BL Or. 5975
כתי רשי שבת פו 3.PNG
כתי רשי שבת פו 3.PNG (147.6 KiB) נצפה 10539 פעמים

וכן בכת"י סנקט פטרבורג, רוסיה Ms. EVR II A 266/2
כתי שבת פו 4.PNG
כתי שבת פו 4.PNG (142.75 KiB) נצפה 10539 פעמים

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ב' יוני 08, 2020 10:02 am
על ידי י. אברהם
מובא ב"השלמות להגהות וציונים" בהוצאת עוז והדר

שבת פו.PNG
שבת פו.PNG (50.15 KiB) נצפה 10443 פעמים

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ג' יוני 30, 2020 10:36 pm
על ידי אהרן תאומים
לדעתי הגהה זו מיותרת אף שנתמכת בכתבי יד כי רש"י כותב בדיבור הזה בתחילתו בלשון רבים דאין משמשין ביום ועל זה מסיים יסתכלו, והוא שבח לכל ישראל שאין משמשים ביום וע"כ ראוי לפרשו בלשון רבים, משא"כ בדיבור השני שהוא על יחידים תלמידי חכמים ראוי לכתוב כולו בלשון יחיד והוא נכון!

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ג' נובמבר 10, 2020 8:00 pm
על ידי י. אברהם
תיקונים ברש''י פרק אלו מציאות.pdf
(377.75 KiB) הורד 183 פעמים

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 10:45 am
על ידי שבע
אהרן תאומים כתב:לדעתי הגהה זו מיותרת אף שנתמכת בכתבי יד כי רש"י כותב בדיבור הזה בתחילתו בלשון רבים דאין משמשין ביום ועל זה מסיים יסתכלו, והוא שבח לכל ישראל שאין משמשים ביום וע"כ ראוי לפרשו בלשון רבים, משא"כ בדיבור השני שהוא על יחידים תלמידי חכמים ראוי לכתוב כולו בלשון יחיד והוא נכון!


ולדעתי אין ספק כי ההגהה צודקת לחלוטין
ובפרט כשהיא נתמכת בכתבי-היד

הרישא - מדברת על הכלל
הסיפא - מדריכה את הפרט!

אין שום טעם וריח לכתוב בסיפא ל' רבים
וזה גופא חוסר צניעות!


אין ענין לקיים דווקא את נוסח המדפיסים - ששגיאותיהם רבו מספור
אדרבא, התבוננו נא וראו טהרת לשונו של רש''י הקדוש!

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 3:07 pm
על ידי אהרן תאומים
מדוע רש"י חוזר בד"ה הראשון על לשון הגמרא שמדבר על כלל ישראל שאין משמשין , היה יכול לדבריך לכתוב שאין לשמש ביום ולסיים דבריו ג"כ בלשון יחיד, אלא מחוור שכל הדיבור עולה על הרבים הנתמך בפסוק המדבר אמנם בלשון יחיד וכוונתו על הרבים כלל ישראל שקדושים ואינם מסתכלים ולאו דווקא ת"ח, משא"כ בד"ה השני המדבר רק על ת"ח וברור

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 5:28 pm
על ידי שבע
רש''י
לא חוזר על לשון הגמ'
אלא שוזר את דברי רב הונא בדבריו (וכדרכו בכל מקום)

וגם כאן מטעה ולוקה נוסח הדפוסים שהציבו ד''ה (נפרד) ''דקאמר רב הונא''
והנכון כבכתה''י (ובעיקר הדווקני):
''דהא אמר רב הונא [ישראל קדושים הן] ואין משמשין [מטותיהן] ביום''

והכל דיבור אחד עם ד''ה ופרכינן
(אלא שהשזירה אילצה את רש''י לשנות מעט מלשון הגמ' ובמקום 'והא' המקורי - לכתוב 'דהא').

וכוונת רש''י בקטע זה לפתוח מקור לדברי רב הונא:
'דכתיב ובוזה וכו' - דבעי צניעותא שלא יסתכל' (וכמבו' בנדה טז:)
ולדידך, האם תתקן דבעו?

ומשום דבעי צניעותא, לא אחזור לפרש את תגובתי הקודמת, והמ''י

ולסיום:
בהגהת הש''ס טרחו גדולי רבותינו לסקל שיבושים משמעותיים וקשים - קרי: אבני נגף
ולרגל המלאכה לא שתו לבם לסלק שגיאות קלות ודברים פחות חשובים - קרי: אבני חצץ

ואם ספרי הראשונים זכו בדור האחרון לההדרה די-טובה
למה יגרע נחלת גדול ורבן של ראשונים - פרשן דתא?

הרי כמעט בכל דף מוצא המעיין והרגיל בכת''י - עשרות שגיאות בנוסח הדפוסים
אשר אמנם גם כתבי היד ברובן לא נמלטו מהן, אולם תשועה ברוב יועץ!

איך נבוז לעושר הרב המורעף עלינו ממעל
מתי נעשה גם אנחנו לביתנו הנצחי - ונחיה ולא נמות
והאדמה - אדמת קדש - לא תשם!

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 5:56 pm
על ידי אהרן תאומים
שבע כתב:רש''י
לא חוזר על לשון הגמ'
אלא שוזר את דברי רב הונא בדבריו (וכדרכו בכל מקום)

וגם כאן מטעה ולוקה נוסח הדפוסים שהציבו ד''ה (נפרד) ''דקאמר רב הונא''
והנכון כבכתה''י (ובעיקר הדווקני):
''דהא אמר רב הונא [ישראל קדושים הן] ואין משמשין [מטותיהן] ביום''

והכל דיבור אחד עם ד''ה ופרכינן
(אלא שהשזירה אילצה את רש''י לשנות מעט מלשון הגמ' ובמקום 'והא' המקורי - לכתוב 'דהא').

וכוונת רש''י בקטע זה לפתוח מקור לדברי רב הונא:
'דכתיב ובוזה וכו' - דבעי צניעותא שלא יסתכל' (וכמבו' בנדה טז:)
ולדידך, האם תתקן דבעו?

ומשום דבעי צניעותא, לא אחזור לפרש את תגובתי הקודמת, והמ''י

לא דבעי זה על הפסוק שכתוב "ובוזה" בלשון יחיד, בכל אופן העיקר שהבנת

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 6:03 pm
על ידי שבע
והטפל - שלא הבנת