מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תיקונים בפירש"י על התלמוד

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' אוקטובר 07, 2021 7:17 am

ממזרח שמש כתב:הלכה היא בידוע שכל זמן שי. אברהם מציע תיקון ברש"י, חייבים להפגין!

האחד מרים שלט "אני נכד של רש"י"

והשני "רק לי יש יראת שמים ואת הכבוד הראוי לכל אות ברש"י לא כמו הריקים והפוחזים שאינם מבינים בגדולתו"

יחד מכריזים: הבעלות על פשט ברש"י בידינו בלבד! בידינו בלבד! בידינו בלבד!

למשל כאן:
אהרן תאומים כתב:שבת קיד. אלו כלים האוליירין. הא דתנן בנאין מצד אחד היינו כלים של אוליירין בלנים שיש להם אלונטיאות חשובות להתעטף בהם בני אדם חשובים בצאתם מן המרחץ ומקפידים על טינוף מעט ובנאים לשון בי בני (לעיל דף לג:):
שבת קמז : האוליירין. בלנין: מביאין בלרי נשים. סדינים שהנשים מסתפגין בהם מותר להביאן דרך מלבוש לבית המרחץ: (וראה ר"ח במקום זה)
שימוש בעת הרחצה יכול בהחלט להיקרא ירחצנו, ואולי מרש"י זה בב"ב יא ראיה לדבריך,(כשהכוונה להגהה שהציע הרב י"א) קח לך עבדים. שיחממו אותו ורחוץ בו ולא מצי עני למימר ליה קנה חלקי:


ואילו אתה בחרת להתעבר במחלוקת סתם

ממזרח שמש
הודעות: 118
הצטרף: ג' מאי 07, 2019 2:47 pm

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי ממזרח שמש » ה' אוקטובר 07, 2021 1:25 pm

לכל כלל יש יוצא מן הכלל

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' אוקטובר 07, 2021 3:14 pm

וגם היוצא הזה מתאים כנראה לכלל שלך,
השתלשלות הדברים ההם הערה של מישהו אחר בעניני "הגהה" שהגבתי עליה ועל זה הגיב הרב י"א וזה מה שעניתי
אהרן תאומים כתב:
י. אברהם כתב:הערוך ערך שזר
הערוך.PNG

יפה מאוד ותודה , בכל אופן בגמרא לא מצאנו אלא "חוט השדרה" ושדרה

ואני טוען שאין כאן שום הפגנה ושום התייחסות לאיש עצמו בדווקא, אלא לשיטת ההגהה באופן כללי, וראה את הודעתי בכל מיני אשכולות כגון על ההגהות בעוז והדר ועוד.
זו תהיה הודעתי האחרונה בעניין.

י. אברהם
הודעות: 2766
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תיקונים בפירש"י - חולין קלט.

הודעהעל ידי י. אברהם » א' אפריל 24, 2022 12:41 pm

חולין קלט.
גמרא.PNG
גמרא.PNG (65.83 KiB) נצפה 4249 פעמים

ופירש"י בד"ה פקעה קדושתייהו. ומחייבי בשילוח

ובמהד' עוז והדר נוסף מכת"י:
כתי.PNG
כתי.PNG (13.04 KiB) נצפה 4249 פעמים

תיבת 'הפקדון' אינה מובן לכאו'. ואולי צ"ל שאף 'הפקר' אינה יכול להפקיעה. (או הפקרן)

י. אברהם
הודעות: 2766
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' מאי 17, 2022 10:28 pm

שוב ראיתי שבדקדוקי סופרים הביא גירסא מעולה מרש"י כת"י:

הפדיון.PNG
הפדיון.PNG (36.96 KiB) נצפה 1854 פעמים

י. אברהם
הודעות: 2766
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי י. אברהם » ש' מרץ 04, 2023 9:09 pm

סוטה לא.

מי.PNG
מי.PNG (6.56 KiB) נצפה 1370 פעמים

אינו מובן כוונתו, וכי בא להשמיענו פירוש המילות?

ונראה דלפני רש"י הי' הגירסא משקינא לה ונסתרה (כמו שהוא בכמה כת"י, עי' דקדוקי סופרים ועי' תוס'), ולשון זה שפיר בעי פירוש.
ראיתי מש"כ במפרשים שצויינו ב"מפרשי האוצר" ומש"כ בקול דודי.

חלא בר חמרא
הודעות: 214
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ג' מרץ 21, 2023 1:51 am

פסחים ב:
רש"י ד"ה אסור בעשיית מלאכה- במקום שנהגו בו לנהוג איסור.
והקושי הלשוני מובן מאליו...

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ג' מרץ 21, 2023 4:13 am

חלא בר חמרא כתב:פסחים ב:
רש"י ד"ה אסור בעשיית מלאכה- במקום שנהגו בו לנהוג איסור.
והקושי הלשוני מובן מאליו...

וכן מצינו ברשב"ם בערבי פסחים איסרא דעניותא נבל שמיה. לשון לכלוך ושמא נכנס בבית שהוא רואה שאין נוהגין מנהג נקיון בפת:
וכן הוא בגמרא מנחות מכאן לתלמיד חכם ששכח תלמודו מחמת אונסו שאין נוהגין בו מנהג בזיון
ולכאורה אין כאן בעיה לשונית אלא הכוונה נהגו מנהג איסור ולא נהגו איסור, שבעת האיסור התייחסו אליו שנובע ממנהג, והקילו כנראה בצורך וכדומה

HaimL
הודעות: 767
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי HaimL » ג' מרץ 21, 2023 7:25 am

ב"ק מ"ד.

בשלמא התם - גבי שור שנפל על האדם בבור איכא לתרוצי כדמתרצינן התם דהאי דלא קטלינן ליה בנגיחות ראשונות כגון דחזא ירוקא ונפל שלא בכוונה על זה שראה עשב בתוך פי הבור ובא לאוכלה ונפל:
---
נ"ל דצ"ל בנפילות ראשונות, ולא בנגיחות ראשונות. וא"ל דרש"י ז"ל קרי לנפילות נגיחות בסתמא, דהא בדף מח: טרח לחלק בין נגיחות לנפילות, ואין מסתבר שיכללם בשם אחד. אני בדר"כ לומד בעוז והדר פריעדמאן (פורמט קטן), ולפלא שלא ראיתי שמעירים ע"ז.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2062
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' מרץ 21, 2023 10:50 am

HaimL כתב:ב"ק מ"ד.
אני בדר"כ לומד בעוז והדר פריעדמאן (פורמט קטן), ולפלא שלא ראיתי שמעירים ע"ז.

בב"ק יש לך את שנו"ס של פרנקל בסו"ס המפתח, הם מביאים נוסח אחר.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' מרץ 22, 2023 5:15 am

HaimL כתב:ב"ק מ"ד.

בשלמא התם - גבי שור שנפל על האדם בבור איכא לתרוצי כדמתרצינן התם דהאי דלא קטלינן ליה בנגיחות ראשונות כגון דחזא ירוקא ונפל שלא בכוונה על זה שראה עשב בתוך פי הבור ובא לאוכלה ונפל:
---
נ"ל דצ"ל בנפילות ראשונות, ולא בנגיחות ראשונות. וא"ל דרש"י ז"ל קרי לנפילות נגיחות בסתמא, דהא בדף מח: טרח לחלק בין נגיחות לנפילות, ואין מסתבר שיכללם בשם אחד. אני בדר"כ לומד בעוז והדר פריעדמאן (פורמט קטן), ולפלא שלא ראיתי שמעירים ע"ז.

עיין שטמ״ק מח: ד״ה ורש״י ז״ל הגיה. וע״ע מהר״ם כאן.

HaimL
הודעות: 767
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי HaimL » ד' מרץ 29, 2023 7:30 am

שמואל דוד כתב:עיין שטמ״ק מח: ד״ה ורש״י ז״ל הגיה. וע״ע מהר״ם כאן.

האם כוונת כבודו לשיטות שהנפילות הראשונות היו מתוך כוונה, או שהשור ידע שימעך אנשים בנפילתו. אשמח להסבר בנושא.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' מרץ 29, 2023 7:59 am

השיטה בשם רש״י גורס ״נפילות״

י. אברהם
הודעות: 2766
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי י. אברהם » ב' אפריל 03, 2023 6:38 am

פסחים טז.

א"ר יוחנן מנין לדם קדשים שאינו מכשיר שנא' על הארץ תשפכנו כמים, דם שנשפך כמים מכשיר דם שאינו נשפך כמים אינו מכשיר.
וברש"י:
וצריך.PNG
וצריך.PNG (17.38 KiB) נצפה 1132 פעמים

נדצ"ל: וזורק ממנו למזבח

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ב' אפריל 03, 2023 7:00 am

הגהה מענינת ויש לה משענת רש"י בפסחים סה - שאם נשפך דמו של אחד מהן. לארץ ולא נזרק ממנו למזבח:

י. אברהם
הודעות: 2766
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי י. אברהם » ב' אפריל 03, 2023 7:07 am

אין קשר

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ב' אפריל 03, 2023 7:16 am

לא קשר עניני אלא לשוני בלבד , ולא מצאתי מקבילה ללשון כלפי הדם צריך ממנו למזבח.
ושוב על מנת לראות את המקבילה אציג את שני הרש"י

דף טז- שנשפך כמים. דם חולין שאין חשין לקבלו בכלי מכשיר דאיתקש למים אבל דם קדשים מתקבל בכלי וצריך ממנו למזבח ואינו נשפך לאיבוד כמים אינו מכשיר דלא איתקש למים:
דף סה- שאם נשפך דמו של אחד מהן. לארץ ולא נזרק ממנו למזבח:
ומה הממצאים של כתבי היד בענין

י. אברהם
הודעות: 2766
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי י. אברהם » ב' אפריל 03, 2023 8:13 am

כאמור אין שום קשר ושום סייעתא

שוב ראיתי בכת"י מינכען: וצריך מתנות. ולפי"ז א"ש ואין צורך להגהתי.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2062
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ב' אפריל 03, 2023 4:15 pm

בדפוס ונציה שלפני באוצה"ח לא ברור כ"כ, אך נראה יותר שכתוב שם מתנו ולא ממנו, וכנראה היה כתוב מתנו'

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ב' אפריל 03, 2023 5:53 pm

י. אברהם כתב:כאמור אין שום קשר ושום סייעתא

שוב ראיתי בכת"י מינכען: וצריך מתנות. ולפי"ז א"ש ואין צורך להגהתי.

הכלל שראיתי בעבודתי על רש"י שכל לשון יחידנית ומחודשת יש לה בדרך כלל מקבילה דומה במסכת ואלו הם עובדות, מאחר שאתה חידשת הגהה מענינת ובתחילה ללא מקור קדום, אמרתי שאחפש בדרך החיפוש שאני עושה ומצאתי הקבלה יחידה בש"ס באותה המסכת! ואם היא לא מסייעת לך כלל וטרחת להדגיש זאת פעמיים, שמחתי בכפליים, כי אינני שש לסייע למתקנים מסברה, ומאחר ואתה עצמך מצאת דרך לחזור מהתיקון אז הכל מצויין

י. אברהם
הודעות: 2766
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

הודעהעל ידי י. אברהם » א' יוני 18, 2023 12:15 pm

סוטה ג.

גמ'.PNG
גמ'.PNG (9.87 KiB) נצפה 522 פעמים

וברש"י
רש''י.PNG
רש''י.PNG (10.53 KiB) נצפה 522 פעמים

במנחת סוטה העיר במש"כ רש"י "ולמ"ד מותר לקנאות וכו'", שהעתיק דברי הש"ס כלשונם ולא הוסיף כלום ועע"ש.
וי"ל דדיבור א' הוא ומבאר רש"י דה"ק הגמ', בשלמא להסו' אסור לקנאות עולה שפיר ל' קינוי אלא למ"ד מותר מאי ל' קינוי. והמדפיסים (כבר בדפו"ר) חילקו לב' דיבורים בשגגה.

פי' שוטנשטיין:
שוטנ.PNG
שוטנ.PNG (21.37 KiB) נצפה 522 פעמים


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 58 אורחים