עמוד 3 מתוך 3

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ה' אוקטובר 07, 2021 7:17 am
על ידי אהרן תאומים
ממזרח שמש כתב:הלכה היא בידוע שכל זמן שי. אברהם מציע תיקון ברש"י, חייבים להפגין!

האחד מרים שלט "אני נכד של רש"י"

והשני "רק לי יש יראת שמים ואת הכבוד הראוי לכל אות ברש"י לא כמו הריקים והפוחזים שאינם מבינים בגדולתו"

יחד מכריזים: הבעלות על פשט ברש"י בידינו בלבד! בידינו בלבד! בידינו בלבד!

למשל כאן:
אהרן תאומים כתב:שבת קיד. אלו כלים האוליירין. הא דתנן בנאין מצד אחד היינו כלים של אוליירין בלנים שיש להם אלונטיאות חשובות להתעטף בהם בני אדם חשובים בצאתם מן המרחץ ומקפידים על טינוף מעט ובנאים לשון בי בני (לעיל דף לג:):
שבת קמז : האוליירין. בלנין: מביאין בלרי נשים. סדינים שהנשים מסתפגין בהם מותר להביאן דרך מלבוש לבית המרחץ: (וראה ר"ח במקום זה)
שימוש בעת הרחצה יכול בהחלט להיקרא ירחצנו, ואולי מרש"י זה בב"ב יא ראיה לדבריך,(כשהכוונה להגהה שהציע הרב י"א) קח לך עבדים. שיחממו אותו ורחוץ בו ולא מצי עני למימר ליה קנה חלקי:


ואילו אתה בחרת להתעבר במחלוקת סתם

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ה' אוקטובר 07, 2021 1:25 pm
על ידי ממזרח שמש
לכל כלל יש יוצא מן הכלל

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ה' אוקטובר 07, 2021 3:14 pm
על ידי אהרן תאומים
וגם היוצא הזה מתאים כנראה לכלל שלך,
השתלשלות הדברים ההם הערה של מישהו אחר בעניני "הגהה" שהגבתי עליה ועל זה הגיב הרב י"א וזה מה שעניתי
אהרן תאומים כתב:
י. אברהם כתב:הערוך ערך שזר
הערוך.PNG

יפה מאוד ותודה , בכל אופן בגמרא לא מצאנו אלא "חוט השדרה" ושדרה

ואני טוען שאין כאן שום הפגנה ושום התייחסות לאיש עצמו בדווקא, אלא לשיטת ההגהה באופן כללי, וראה את הודעתי בכל מיני אשכולות כגון על ההגהות בעוז והדר ועוד.
זו תהיה הודעתי האחרונה בעניין.

Re: תיקונים בפירש"י - חולין קלט.

פורסם: א' אפריל 24, 2022 12:41 pm
על ידי י. אברהם
חולין קלט.
גמרא.PNG
גמרא.PNG (65.83 KiB) נצפה 4523 פעמים

ופירש"י בד"ה פקעה קדושתייהו. ומחייבי בשילוח

ובמהד' עוז והדר נוסף מכת"י:
כתי.PNG
כתי.PNG (13.04 KiB) נצפה 4523 פעמים

תיבת 'הפקדון' אינה מובן לכאו'. ואולי צ"ל שאף 'הפקר' אינה יכול להפקיעה. (או הפקרן)

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ג' מאי 17, 2022 10:28 pm
על ידי י. אברהם
שוב ראיתי שבדקדוקי סופרים הביא גירסא מעולה מרש"י כת"י:

הפדיון.PNG
הפדיון.PNG (36.96 KiB) נצפה 2036 פעמים

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ש' מרץ 04, 2023 9:09 pm
על ידי י. אברהם
סוטה לא.

מי.PNG
מי.PNG (6.56 KiB) נצפה 1552 פעמים

אינו מובן כוונתו, וכי בא להשמיענו פירוש המילות?

ונראה דלפני רש"י הי' הגירסא משקינא לה ונסתרה (כמו שהוא בכמה כת"י, עי' דקדוקי סופרים ועי' תוס'), ולשון זה שפיר בעי פירוש.
ראיתי מש"כ במפרשים שצויינו ב"מפרשי האוצר" ומש"כ בקול דודי.

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ג' מרץ 21, 2023 1:51 am
על ידי חלא בר חמרא
פסחים ב:
רש"י ד"ה אסור בעשיית מלאכה- במקום שנהגו בו לנהוג איסור.
והקושי הלשוני מובן מאליו...

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ג' מרץ 21, 2023 4:13 am
על ידי אהרן תאומים
חלא בר חמרא כתב:פסחים ב:
רש"י ד"ה אסור בעשיית מלאכה- במקום שנהגו בו לנהוג איסור.
והקושי הלשוני מובן מאליו...

וכן מצינו ברשב"ם בערבי פסחים איסרא דעניותא נבל שמיה. לשון לכלוך ושמא נכנס בבית שהוא רואה שאין נוהגין מנהג נקיון בפת:
וכן הוא בגמרא מנחות מכאן לתלמיד חכם ששכח תלמודו מחמת אונסו שאין נוהגין בו מנהג בזיון
ולכאורה אין כאן בעיה לשונית אלא הכוונה נהגו מנהג איסור ולא נהגו איסור, שבעת האיסור התייחסו אליו שנובע ממנהג, והקילו כנראה בצורך וכדומה

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ג' מרץ 21, 2023 7:25 am
על ידי HaimL
ב"ק מ"ד.

בשלמא התם - גבי שור שנפל על האדם בבור איכא לתרוצי כדמתרצינן התם דהאי דלא קטלינן ליה בנגיחות ראשונות כגון דחזא ירוקא ונפל שלא בכוונה על זה שראה עשב בתוך פי הבור ובא לאוכלה ונפל:
---
נ"ל דצ"ל בנפילות ראשונות, ולא בנגיחות ראשונות. וא"ל דרש"י ז"ל קרי לנפילות נגיחות בסתמא, דהא בדף מח: טרח לחלק בין נגיחות לנפילות, ואין מסתבר שיכללם בשם אחד. אני בדר"כ לומד בעוז והדר פריעדמאן (פורמט קטן), ולפלא שלא ראיתי שמעירים ע"ז.

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ג' מרץ 21, 2023 10:50 am
על ידי יוצא פוניבז'
HaimL כתב:ב"ק מ"ד.
אני בדר"כ לומד בעוז והדר פריעדמאן (פורמט קטן), ולפלא שלא ראיתי שמעירים ע"ז.

בב"ק יש לך את שנו"ס של פרנקל בסו"ס המפתח, הם מביאים נוסח אחר.

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ד' מרץ 22, 2023 5:15 am
על ידי שמואל דוד
HaimL כתב:ב"ק מ"ד.

בשלמא התם - גבי שור שנפל על האדם בבור איכא לתרוצי כדמתרצינן התם דהאי דלא קטלינן ליה בנגיחות ראשונות כגון דחזא ירוקא ונפל שלא בכוונה על זה שראה עשב בתוך פי הבור ובא לאוכלה ונפל:
---
נ"ל דצ"ל בנפילות ראשונות, ולא בנגיחות ראשונות. וא"ל דרש"י ז"ל קרי לנפילות נגיחות בסתמא, דהא בדף מח: טרח לחלק בין נגיחות לנפילות, ואין מסתבר שיכללם בשם אחד. אני בדר"כ לומד בעוז והדר פריעדמאן (פורמט קטן), ולפלא שלא ראיתי שמעירים ע"ז.

עיין שטמ״ק מח: ד״ה ורש״י ז״ל הגיה. וע״ע מהר״ם כאן.

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ד' מרץ 29, 2023 7:30 am
על ידי HaimL
שמואל דוד כתב:עיין שטמ״ק מח: ד״ה ורש״י ז״ל הגיה. וע״ע מהר״ם כאן.

האם כוונת כבודו לשיטות שהנפילות הראשונות היו מתוך כוונה, או שהשור ידע שימעך אנשים בנפילתו. אשמח להסבר בנושא.

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ד' מרץ 29, 2023 7:59 am
על ידי שמואל דוד
השיטה בשם רש״י גורס ״נפילות״

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ב' אפריל 03, 2023 6:38 am
על ידי י. אברהם
פסחים טז.

א"ר יוחנן מנין לדם קדשים שאינו מכשיר שנא' על הארץ תשפכנו כמים, דם שנשפך כמים מכשיר דם שאינו נשפך כמים אינו מכשיר.
וברש"י:
וצריך.PNG
וצריך.PNG (17.38 KiB) נצפה 1314 פעמים

נדצ"ל: וזורק ממנו למזבח

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ב' אפריל 03, 2023 7:00 am
על ידי אהרן תאומים
הגהה מענינת ויש לה משענת רש"י בפסחים סה - שאם נשפך דמו של אחד מהן. לארץ ולא נזרק ממנו למזבח:

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ב' אפריל 03, 2023 7:07 am
על ידי י. אברהם
אין קשר

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ב' אפריל 03, 2023 7:16 am
על ידי אהרן תאומים
לא קשר עניני אלא לשוני בלבד , ולא מצאתי מקבילה ללשון כלפי הדם צריך ממנו למזבח.
ושוב על מנת לראות את המקבילה אציג את שני הרש"י

דף טז- שנשפך כמים. דם חולין שאין חשין לקבלו בכלי מכשיר דאיתקש למים אבל דם קדשים מתקבל בכלי וצריך ממנו למזבח ואינו נשפך לאיבוד כמים אינו מכשיר דלא איתקש למים:
דף סה- שאם נשפך דמו של אחד מהן. לארץ ולא נזרק ממנו למזבח:
ומה הממצאים של כתבי היד בענין

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ב' אפריל 03, 2023 8:13 am
על ידי י. אברהם
כאמור אין שום קשר ושום סייעתא

שוב ראיתי בכת"י מינכען: וצריך מתנות. ולפי"ז א"ש ואין צורך להגהתי.

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ב' אפריל 03, 2023 4:15 pm
על ידי יוצא פוניבז'
בדפוס ונציה שלפני באוצה"ח לא ברור כ"כ, אך נראה יותר שכתוב שם מתנו ולא ממנו, וכנראה היה כתוב מתנו'

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: ב' אפריל 03, 2023 5:53 pm
על ידי אהרן תאומים
י. אברהם כתב:כאמור אין שום קשר ושום סייעתא

שוב ראיתי בכת"י מינכען: וצריך מתנות. ולפי"ז א"ש ואין צורך להגהתי.

הכלל שראיתי בעבודתי על רש"י שכל לשון יחידנית ומחודשת יש לה בדרך כלל מקבילה דומה במסכת ואלו הם עובדות, מאחר שאתה חידשת הגהה מענינת ובתחילה ללא מקור קדום, אמרתי שאחפש בדרך החיפוש שאני עושה ומצאתי הקבלה יחידה בש"ס באותה המסכת! ואם היא לא מסייעת לך כלל וטרחת להדגיש זאת פעמיים, שמחתי בכפליים, כי אינני שש לסייע למתקנים מסברה, ומאחר ואתה עצמך מצאת דרך לחזור מהתיקון אז הכל מצויין

Re: תיקונים בפירש"י על התלמוד

פורסם: א' יוני 18, 2023 12:15 pm
על ידי י. אברהם
סוטה ג.

גמ'.PNG
גמ'.PNG (9.87 KiB) נצפה 704 פעמים

וברש"י
רש''י.PNG
רש''י.PNG (10.53 KiB) נצפה 704 פעמים

במנחת סוטה העיר במש"כ רש"י "ולמ"ד מותר לקנאות וכו'", שהעתיק דברי הש"ס כלשונם ולא הוסיף כלום ועע"ש.
וי"ל דדיבור א' הוא ומבאר רש"י דה"ק הגמ', בשלמא להסו' אסור לקנאות עולה שפיר ל' קינוי אלא למ"ד מותר מאי ל' קינוי. והמדפיסים (כבר בדפו"ר) חילקו לב' דיבורים בשגגה.

פי' שוטנשטיין:
שוטנ.PNG
שוטנ.PNG (21.37 KiB) נצפה 704 פעמים