מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בבא קמא לד:

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 6537
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

בבא קמא לד:

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יולי 06, 2016 6:06 am

רש"י כל המקלקלין פטורין - לענין שבת:

חוץ מחובל ומבעיר - כדמפרש טעמא במס' שבת בפרק האורג מדאצטריך קרא למישרי מילה מכלל דשאר חובל חייב ומדאסר רחמנא שריפת בת כהן בשבת דמקלקל הוא מכלל דמקלקל בהבערה חייב כגון השורף כלי דמקלקל הוא:

לכאורה קשה, מדאיצטריך רחמנא לאסור שריפת בת כהן מכלל דשאר הבערה פטור וכמוש"כ רש"י בתחילת דבריו וצ"ע

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: בבא קמא לד:

הודעהעל ידי שברי לוחות » ד' יולי 06, 2016 6:22 am

שריפת בת כהן איצטריך למימר דאינו דוחה אף שהוא מצוה

שמואל דוד
הודעות: 6537
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בבא קמא לד:

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יולי 06, 2016 4:48 pm

ראיתי שכ"כ בספר אור החמה

אכולל יונגרמן
הודעות: 10
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 8:47 pm

Re: בבא קמא לד:

הודעהעל ידי אכולל יונגרמן » ד' יולי 06, 2016 8:48 pm

התירוץ הוא פשוט למעיין דהרי ללא ב הפסוקים הדין היה שמקלקל פטור ממילא כשכתוב בתורה ששריפת בת כהן אסור נלמד מזה לכל מעביר שאסור אפילו שהוא מקלקל משא"כ במילה אי אפשר לומר שנלמד משם שפטור שא"כ לא היה צריך לכתוב כלל שפטור שהרי כל מקלקל פטור

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: בבא קמא לד:

הודעהעל ידי שברי לוחות » ד' יולי 06, 2016 9:04 pm

עדיין אין זה מתרץ את הקושיא, כי מאן יימר שנילף לחיובא משריפת בת כהן לחייב מקלקל בהבערה, אולי נימא להיפך דמדאיצטריך לאסור שריפת בת כהן מכלל דכל מקלקל מותר, אבל במ"ש מתורץ היטב

אכולל יונגרמן
הודעות: 10
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 8:47 pm

Re: בבא קמא לד:

הודעהעל ידי אכולל יונגרמן » ד' יולי 06, 2016 11:46 pm

מה שכתב הרב שברי לוחות לתרץ לקוצר שכלי לא הבנתי כלל אולי יפרש יותר דבריו
ובאור החמה תירץ תירוץ אחר לגמרי וז"ל וכן גבי הבערה לא מסתבר לפרש כונת התורה דבכל דוכתא לאו מלאכה היא ורק בשריפת בת כהן דמצוה היא בזה דוקא תאסור התורה ואיפכא מסתברא דאם מצוה אסר כ״ש דבר שברשות. עכ"ל ואולי לזה התכון המשורר
ועכ"פ מה שהקשה על מה שתרצתי אינו קושיא דכן דרך התורה ללמוד ממה מצינו כשאין פירכא ורק במילה שאין ללמוד להתיר שהרי בלאו הכי פטור שמקלקל הוא ומשם לומדים להיפך שהרי לשתוק קרא מינה אלא וודאי ששאר חובל חייב ודו'ק

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: בבא קמא לד:

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' יולי 07, 2016 12:16 am

הקושיא היתה, דנימא מדאיצטריך קרא לאסור שריפת בת כהן מכלל דשאר הבערה פטור, ע"ז כתבתי דאין זה קושיא כלל דלעולם מקלקל בהבערה חייב ואיצטריך קרא גבי שריפת בת כהן דלא נימא דמצוות שריפה דוחה איסור שבת, ופשוט הוא.
ואודות ההערה השניה, אכן צדקת ממני, וכן מפורש ברשב"א שבת
ומ"מ גם מה שכתבתי אמת הוא.

אכולל יונגרמן
הודעות: 10
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 8:47 pm

Re: בבא קמא לד:

הודעהעל ידי אכולל יונגרמן » ה' יולי 07, 2016 12:34 am

לשיטתך שזה קושיא שנלמד משריפת בת כהן ששאר העברה פטור (לשיטתי אינו קושיא שלכתחילה כשכתוב בתורה על דבר אחד שחייב לומדים לשאר דברים) לא תירצת כלום בדבריך
(מהם הדיבורים שלעולם העברה חייב זה גופא אנו דנים כאן לצערי איני מבין דבריך כלל)

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: בבא קמא לד:

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' יולי 07, 2016 3:07 am

לא כיתי להבין מה לא מובן כאן, דברים פשוטים וברורים

שמואל דוד
הודעות: 6537
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בבא קמא לד:

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יולי 07, 2016 8:15 pm

עיין תוס' הרא"ש שבת קו.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים