עמוד 1 מתוך 2

◆ סימני הש"ס - הערות וביאורים

פורסם: א' מרץ 05, 2017 6:34 am
על ידי שמואל דוד
ב"ב לט:-מ. אמר רב נחמן מחאה בפני שנים ואין צריך לומר כתובו מודעא בפני שנים ואין צריך לומר כתובו הודאה בפני שנים וצריך לומר כתובו קנין בפני שנים ואינו צריך לומר כתובו וקיום שטרות בשלשה (סימן ממה"ק) 
ויש להעיר,

א) . לכאורה הודאה חלוק מן השאר דצריך לומר כתובו וא"כ מדוע נקט לה באמצע הני דאין צריך לומר כתובו
ועיין רשב"ם ד"ה ואין צריך לומר כתובו וז"ל והא דלא כייל ותני להו ולימא מחאה ומודעא וקנין בפני ב' ואין צריך לומר כתובו היינו משום דרבא קאמר להו משמיה דר"נ ולאו בחד יומא שמעינהו אלא כל מילתא שמעה באפי נפשיה והדר חברינהו רבא כחדא כסדר כמו ששמען עכ"ל
ולפי"ז אפשר ששמע הודאה אחר ששמע מודעא ודוק'

ב) . הכוונה בהסימן הוא מחאה מודעא הודאה קנין,
וראיתי במגילת סמנים (למרן האדרת ז"ל ) שכתב וז"ל תמוה לי על הנחת הסימן הזה שאין כל הבבות מתאמים דהשנים הראשונים והרביעי אין צ"ל כתובו והשלישי צ"ל כתובו
ואולי כוונת הסימן שבכולם צריך שנים משא"כ קיום, ובזה מובן מדוע ליכא עוד 'ק' בהסימן דלא קאי אקיום שטרות כיון דקיום שטרות בשלשה.
ובזה מובן מדוע כתב הסימן אחר "קיום שטרות בשלשה" דלפי הבנת האדר"ת הול"ל קודם קיום. וצע"ק
אולם ראיתי בכמה אחרונים שכתבו שצ"ל ממהק"ק דהיינו מחאה מודעא הודאה קנין קיום (שו"ר בבה"ג שגרס כן)
ולפי"ז אולי כוונת הסימן לכל הני דינים שאמר ר"נ וצ"ע בכל זה.

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ב' מרץ 06, 2017 2:24 am
על ידי שמואל דוד
ב"ב מא. ענ"ב סימן
יש לעיין מה הביאור לסימן זה

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ה' מרץ 09, 2017 6:42 pm
על ידי שמואל דוד
ב"ב מו: עמלק סימן
וכבר תמה היעב"ץ דהלא נאמר תמחה את זכר עמלק עיין שם
ועיין מגילת סמנים שהגיה "עמל"

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ב' יוני 12, 2017 11:12 pm
על ידי שמואל דוד
מכות יא.
סימנ"י רבנן מהימני ספרי

וכתב הרש"ש שלא הבין הסימן ואפשר שט"ס הוא, עיין שם וע"ע בערוך לנר.
אולם ק"ק מדוע כתב הגמרא "סימני" ביוד ולא סימן כמו בשאר מקומות.

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ג' יוני 13, 2017 4:50 am
על ידי קאצ'קלה
בכת"י יד הרב הרצוג המדויק מאוד כתוב "סימן" ולא "סימני":
סימן.JPG
סימן.JPG (37.68 KiB) נצפה 13832 פעמים

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ג' יוני 13, 2017 6:51 am
על ידי שמואל דוד
ייש"כ גדול!
ובאמת ראיתי שהגאון רב ראובן מרגליות ז"ל כתב ביאור בזה

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ג' יוני 13, 2017 3:49 pm
על ידי קאצ'קלה
שמואל דוד כתב:ובאמת ראיתי שהגאון רב ראובן מרגליות ז"ל כתב ביאור בזה

רבי ראובן לקח את ביאורו (מחקרים בדרכי התלמוד וחידותיו - עוללות, עמ' לג) מקודמיו, שכן דבר זה נמצא כבר ב'הנוטריקון הסימנים והכנויים' של ר"מ היילפרין (ווילנא תרע"ב), עמ' 189 [ולא בדקתי את המקורות שמציין ר"מ היילפרין].

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ג' יוני 13, 2017 4:16 pm
על ידי מה שנכון נכון
המקור שהיילפרין מציין הוא אלבק במשפחות סופרים (ורשא תרס"ג, עמ' 22 הערה לג).
מש"כ שם שקדמו הערל"נ - לא בפי' 'סימני'.
וע"ע במגילת סימנים של האדר"ת.

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ג' יוני 13, 2017 5:18 pm
על ידי קאצ'קלה
מה שנכון נכון כתב:המקור שהיילפרין מציין הוא אלבק במשפחות סופרים (ורשא תרס"ג, עמ' 22 הערה לג).

ייש"כ. לפום רהטאי לא חיפשתי מי הוא "המ"ס" שמציין ר"מ היילפרין.

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ג' יוני 13, 2017 5:20 pm
על ידי שמואל דוד
מה שנכון נכון כתב:המקור שהיילפרין מציין הוא אלבק במשפחות סופרים (ורשא תרס"ג, עמ' 22 הערה לג).
מש"כ שם שקדמו הערל"נ - לא בפי' 'סימני'.
וע"ע במגילת סימנים של האדר"ת.

אשמח אם תוכל להעלות מש"כ האדר"ת ז"ל

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ג' יוני 13, 2017 6:33 pm
על ידי מעיין
יש ספר סימנים דרבנן בתוך ספר למנצח לדוד מר' דוד פארדו

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ג' יוני 13, 2017 6:45 pm
על ידי מעיין

הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ב' נובמבר 27, 2017 3:48 am
על ידי טור תלגא
מכות יח: סימן כוזא בסימני הש"ס לר' היימן איננו.

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ב' נובמבר 27, 2017 6:23 am
על ידי חבר פורום אוצר החכמה
ראה כאן 'חיבורים על סימני הש"ס'

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ב' נובמבר 27, 2017 7:52 am
על ידי שמואל דוד
טור תלגא כתב:מכות יח: סימן כוזא בסימני הש"ס לר' היימן איננו.

עיין דק"ס שבכת"י ליתא. וע"ע בספר הסימנים השלם

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 5:18 am
על ידי שמואל דוד
אשמח בביאור הסימן במכות דף כד.
סימן דמשמ"ק ס"ק

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 5:23 am
על ידי שמואל דוד
סימן סימן
viewtopic.php?f=29&t=5012

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 5:38 am
על ידי בקרו טלה
שמואל דוד כתב:אשמח בביאור הסימן במכות דף כד.
סימן דמשמ"ק ס"ק

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 5:46 am
על ידי שמואל דוד
ייש"כ

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 6:51 am
על ידי קאצ'קלה
שמואל דוד כתב:סימן סימן
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=29&t=5012

בבבא בתרא דף קיג לא מובא 'סימן סימן', כי אם 'סימן' סתם. אלא שיש מי שמשער שצ"ל 'סימן סימן'.

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 7:09 am
על ידי קאצ'קלה
שמואל דוד כתב:אשמח בביאור הסימן במכות דף כד.
סימן דמשמ"ק ס"ק

בכתב היד התימני שביד הרב הרצוג הגירסא כך: דשמ"ש ע"ק סימן.
יד הרב הרצוג.JPG
יד הרב הרצוג.JPG (27.13 KiB) נצפה 13425 פעמים

והכוונה לאלה שהעמידו את המצוות על יסודות איתנים, לפי הסדר המובא בגמרא שם:
ד - בא דוד והעמידן על אחת עשרה...
ש - בא ישעיהו והעמידן על שש...
מ - בא מיכה והעמידן על שלש...
ש - חזר ישעיהו והעמידן על שתים...
ע - בא עמוס והעמידן על אחת...
ק - בא חבקוק והעמידן על אחת...

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 7:39 am
על ידי שמואל דוד
ייש"כ

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 8:06 pm
על ידי אותה אבקש
שמואל דוד כתב:ב"ב מו: עמלק סימן
וכבר תמה היעב"ץ דהלא נאמר תמחה את זכר עמלק עיין שם
ועיין מגילת סמנים שהגיה "עמל"

מדברי מו"ר הגרש"א ע"ד העבודה:
עמלק סימן.pdf
(809.08 KiB) הורד 366 פעמים

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ד' דצמבר 06, 2017 2:53 pm
על ידי אותה אבקש
פסחים קיט. דיא"ש אדי"ש כשד"ך מאוד"ך סימן, מה הכוונה בזה?

Re: הערות וביאורים בסימני הש"ס

פורסם: ד' דצמבר 06, 2017 7:38 pm
על ידי בקרו טלה
אותה אבקש כתב:פסחים קיט. דיא"ש אדי"ש כשד"ך מאוד"ך סימן, מה הכוונה בזה?

Re: סימני הש"ס - הערות וביאורים

פורסם: ד' ינואר 03, 2018 4:31 am
על ידי שמואל דוד
שבועות לה. חטאת שירדה לחומש ועיין רש"י
וצע"ק דהול"ל חטאת שעלה לחומש

Re: ◆ סימני הש"ס - הערות וביאורים

פורסם: ג' דצמבר 25, 2018 7:41 am
על ידי שמואל דוד
חולין כז.

סימן כמ״ש

מדוע לא הוסיף בעל הסימן על המקורות האחרונים?

Re: ◆ סימני הש"ס - הערות וביאורים

פורסם: ד' דצמבר 26, 2018 4:07 pm
על ידי שמואל דוד
חולין כט.

מה הכוונה באות ח׳ של הסימן ״הכש פשח״ ?

Re: ◆ סימני הש"ס - הערות וביאורים

פורסם: ה' דצמבר 27, 2018 6:54 pm
על ידי טור תלגא
עי' הסימנים השלם.

Re: ◆ סימני הש"ס - הערות וביאורים

פורסם: ה' דצמבר 27, 2018 9:27 pm
על ידי שמואל דוד
יישר כח גדול.
וע״ע בספר וילקט יוסף ב - קמ״א.
ובספר מגילת סמנים.
ובספר תומכי תמימים הגיה ״הכש פשש״

Re: ◆ סימני הש"ס - הערות וביאורים

פורסם: ב' יולי 08, 2019 8:04 pm
על ידי נוטר הכרמים
מאמר עשיר מאת הרב יעקב לויפר בכל הנושא

Re: ◆ סימני הש"ס - הערות וביאורים

פורסם: ב' אפריל 13, 2020 6:22 pm
על ידי שמואל דוד
שבת כה.

סימן פנקעכ"ס כו' אסור לאונן.

לא הבנתי אות ס' של הסימן. הרי הסימן הוא לתיבת אונן ולא לתיבת אסור וא"כ הול"ל פנקעכ"ן או פנקעכ"א וצ"ע

Re: ◆ סימני הש"ס - הערות וביאורים

פורסם: ב' אפריל 13, 2020 6:52 pm
על ידי אהרן תאומים
שמואל דוד כתב:שבת כה.

סימן פנקעכ"ס כו' אסור לאונן.

לא הבנתי אות ס' של הסימן. הרי הסימן הוא לתיבת אונן ולא לתיבת אסור וא"כ הול"ל פנקעכ"ן או פנקעכ"א וצ"ע

פנקעכ"ן לא כי יש כבר נו"ן נ'ותר ופנקעכ"א כי בסוף מילה א' או ה' לא מתבטא טוב לזיכרון משא"כ ס' , עוד אפשר שבאותיות המרכיבים את הסימן נסעפ יש רצף באלף בית ו- ק' כ' הנוספים הם אותיות מתחלפות, הסימן הנוסף מחפז ג"כ זח אותיות צמודות ופ' הוא כפולה של מ' כמו"כ נוצר מילה מח - פז, וסימנך ראשו כתם פז (מח שבראש)

Re: ◆ סימני הש"ס - הערות וביאורים

פורסם: ב' אפריל 13, 2020 8:42 pm
על ידי שמואל דוד
יישר כח, אולם אות ס' לא מרמז לאונן!
ועיין מגילת סמנים מש״כ בזה.

Re: ◆ סימני הש"ס - הערות וביאורים

פורסם: א' מאי 10, 2020 5:57 am
על ידי שמואל דוד
שבת סג.

סימן זרות. אשמח בביאור כוונת הסימן.

Re: ◆ שבת סג, א - 'סימן זרות' ◆

פורסם: א' מאי 10, 2020 6:30 am
על ידי לבי במערב
ראה 'בן יהוידע' על אתר.

Re: ◆ שבת סג, א - 'סימן זרות' ◆

פורסם: ו' מאי 22, 2020 2:03 am
על ידי Chortkov
לבי במערב כתב:ראה 'בן יהוידע' על אתר.

ייש"כ על המ"מ.

סימן פמג"ש ממקגט"י ככסע"ז - איך מתאים לתוכן?

פורסם: א' יולי 26, 2020 10:47 pm
על ידי משכיל אל דל
ב"מ תחילת פרק שני, הראיות ליאוש שלא מדעת, יש 13 ראיות כולל הקושיא בסוף על תמרים. לפי ה"סימן" יש 15.
חוצמיזה, שחלקם לא תואמים את הסימן.
הנה:
פ = פירות מפוזרים.
מ = מעות מפוזרות.
ג = (?) עיגולי דבילה וכיכרות של נחתום
ש = (?) לשונות של ארגמן
מ = (ה)מוצא מעות בבתי כנסיות
מ = מאימתי כל אדם מותרים בלקט
ק = קציעות
ג = גנב שנטל מזה ונתן לזה
ט = (?) שטף נהר
י = (?)
כ = כיצד אמרו התורם שלא מדעת בעה"ב
כ = (?)
ס = (?) עודהו הטל עליהן ושמח
ע = (?) מנין לאבידה ששטפה נהר
ז = (הני תמרי ד)זיקא

למי תשובה מחכימה? או שאני עוסק בשטויות...

Re: סימן פמג"ש ממקגט"י ככסע"ז - לא מתאים לתוכן!!

פורסם: א' יולי 26, 2020 11:10 pm
על ידי ישראליק
בספר שיח התלמוד, ח"ב, עמוד 89:

סימני התא שמע בסוגיית יאוש שלא מדעת.
תא שמע, פירות מפוזרין
תא שמע, מעות מפוזרות
תא שמע עיגולי דבילה
תא שמע ולשונות של ארגמן
תא שמע המוצא מעות
תא שמע מאימתי כל אדם מותרים בלקט
תא שמע קציעות בדרך
תא שמע הגנב שנטל מזה ונתן לזה
תא שמע שטף נהר אם היו הבעלים מרדפין אחריהם, כיצד אמרו התורם שלא מדעת תרומתו
ואמר לו כלך אצל תרומה הרי שבא בעל הבית ומצאו יפות ליקטו הבעלים והוסיפו עליהן
תא שמע עודהו הטל עליהן
תא שמע יצאתה זו שאבודה ממנו ואינה מצויה אצל כל אדם


ויש עוד מהלכים בכמה ספרים; חבל שבספרו של האדר"ת זצ"ל, מגילת סימנים לא נמצא בכת"י רק על התיבות פמג"ש ממקגט", ולא על י', וככסע"ז

Re: סימן פמג"ש ממקגט"י ככסע"ז - לא מתאים לתוכן?

פורסם: ב' יולי 27, 2020 2:27 am
על ידי צביב
כך שאל הגאון האדיר רבי דוד פארדו במאמר סימנין דרבנן ( בספרו למנצח לדוד)
פגמש פירות , מעות , עיגולי דבילה , ל-שונות של ארגמן.
ממגקטי מעות בבתי כנסיות, מאימתי, קציעות בדרך, גנב שנטל מזה, ש-טף נהר,
אפשר לומר יוד כלולה בטית ורומזת יאוש,
שמכל אלו המשניות רצה להוכיח ענין היאוש,

במילה השלישית ט''ס , צ''ל ככמעז
ככ כיצד, כי יותן,
מ מנין לאבידה ששטפה נהר,

ובתר הכי קאמר עז - מראיה אחרונה יש עוז ותעצומות לאביי


ואחר כך פירש .
ככסעז, ככס כיצד אמרו התורם... כלך אצל יפות...והסמך לקטו הבעלים והוסיפו.
כי סמך תחילת שורש.
ע עודהו הטל עליהן
אות אחרונה צריכה להיות ן פשוטה במקום זיין, שטף נהר.

אי נמי ז זוטו של ים.



_______
אח''כ מפרש שם רבי דוד פארדו, וכתבתי כאן ע''פ פירושו שם.
, פגמש, רמז לב''ק - ד' אותיות כנגד ד' אבות נזיקין,
ממגקטי כנגד בבא מציעא - ( בבא- שער, ממ שתי מזוזות, גק ( באמצע האותיות )רמז לאמצע ( מציעא) גטי שתי פעמים - בשני חורבנות גרשנו השי''ת,
ככם עז לרמוז על בבא בתרא ( במשנת חכמים כתב ב''ב כנגד אלפים ימות המשיח)
התנחמו כי ככם גם שכינת עזו עמנו בגלות לשמור אותנו.

משום דאמור רבנן אין בן דוד בא עד שיתייאשו מן הגאולה,
רמיז הכא דהוי יאוש שלא מדעת,
כי בתחילה לא נתייאשנו ... חס ושלום.