עמוד 1 מתוך 1

ברכות ב:

פורסם: ה' יוני 08, 2017 8:13 am
על ידי אבןטובה
ברכות ב: וכי תימא מכי ערבי שימשא לילה ואינהו דמחשכי ומקדמי. וקשה האיך אפ"ל דאינהו מחשכי ובנו הבית המקדש בלילה הא קיי"ל שבועות טו: דאין בנין בית המקדש בלילה שנא' וביום הקים את המשכן ביום מקימו בלילה אין מקימו?

Re: ברכות ב:

פורסם: ה' יוני 08, 2017 8:18 am
על ידי המעיין
הפסוק הזה מדבר בבניין חומת ירושלים ע"ש בנחמיה ד.

Re: ברכות ב:

פורסם: ה' יוני 08, 2017 9:14 am
על ידי אבןטובה
נעלם ממך תוס' בבא מציעא פג: ד"ה פועל

Re: ברכות ב:

פורסם: ה' יוני 08, 2017 2:09 pm
על ידי קו ירוק
תירוצו מוכרח דמיירי בחומת העיר ומותר לבנותה בלילה.
וליכא קושיא מתוס' ב"מ דלאו דוקא בביהמ"ק ביחוד מיירי, כי גם חומת ירושלים זה מקדש ע"ד ש'לפני השם' הוא י-ם לדעת הרמב"ם.
ומ"מ זהו ג"כ כבוד המקדש ומשו"ה הקדימו טפי.

Re: ברכות ב:

פורסם: ה' יוני 08, 2017 2:22 pm
על ידי החתן סופר
עי’ במאמרו של הקדוש הרב איתם הנקין הי"ד הלא הוא הרב תוכ"ד דבאתרא הדין בתחומין כה עמ’ 497 בחיוב נשים בבניין הבית.

(מחישוב קצר עולה שכתב את המאמר בערך בגיל 21, חבל על דאבדין)

Re: ברכות ב:

פורסם: ה' יוני 08, 2017 2:41 pm
על ידי המעיין
אבןטובה כתב:נעלם ממך תוס' בבא מציעא פג: ד"ה פועל


לא ידעתי את התוספות. אבל כוונתו שעיקר עסקם היה כדי לבנות את בית המקדש וקודם לזה היו צריכים לחזק חומת ירושלים נגד האויבים. ולכן הזדרזו כי היו עסקים בעניין בית המקדש אבל אין קושיה מדין ביום שהוא רק בבית המקדש עצמו ולא בחומה.

Re: ברכות ב:

פורסם: ה' יוני 08, 2017 10:14 pm
על ידי אבןטובה
ל' התוס' ב"מ פג: "ואע"ג דבעזרא כתיב גבי בנין בית המקש שהיו עושין מעלות השחר התם משום כבוד בהמ"ק הוו מקדמי טפי" ע"כ

ועם כל הפלפולים שתאמר לא ישתנו ד' התוס'....
והקושיא במקומה עומדת האיך אפ"ל דמחשכי ומקדמי הלא אין בנין ביהמ"ק בלילה?

Re: ברכות ב:

פורסם: ה' יוני 08, 2017 10:15 pm
על ידי המעיין
אולי גם תטריח את עצמך לפתוח את ספר עזרא הנקרא נחמיה בפינו.

Re: ברכות ב:

פורסם: ה' יוני 08, 2017 10:17 pm
על ידי אבןטובה
עיין גליון הש"ס סוכה יב.

Re: ברכות ב:

פורסם: ו' יוני 09, 2017 9:20 pm
על ידי אבןטובה
הג"ר ירוחם פישל ע"ס המצוות לרס"ג עשה יג דף קיא. כ' דרק גמר הבנין אסור להקים בלילה שאז הוא נעשה ראוי להשראת השכינה אבל התחלתו ואמצע מלאכת בנינו שרי אפילו בלילה ומיישב בזה הגמ' ברכות הנ"ל.
וכ"ה בירחון אהל תורה להג"ר פנחס הירשפרונג ז"ל סי' קכד.
גם י"ל דכלי המקדש ובנין המזבח אפשר בלילה יעי' מג"א סי' קפ סק"ד דאין בונין מזבח בשבת ע"כ אין מכסין הסכין בשבת בברכהמ"ז. והוכיח מזה גאון ההוראה רבי צבי פסח זצ"ל בהערותיו ע"ס חוקת הפסח דכיון דבלילה נוהגין לכסות הסכין בברכהמ"ז ע"כ דבונין מזבח בלילה.
והנה בהא דאין בונין מזבח בשבת כ"ה במכילתא פ' ויקהל ובירושלמי פסחים פ"ו ה"ד הרי מזבח שנפל בשבת וכו'. ובשו"ת מהרי"א אטינגא ח"א סי' פח כ' דבנין מזבח דוחה שבת וכבר השיגו עליו
ובשו"ת בית יצחק או"ח סי' ג אות ה הביא בשם הג"ר שמחה בונם איגר ז"ל בנו של הגרע"א זצ"ל שאמר ביישוב קו' התוס' סוכה מא. עמ"ש לא צריכא דאיבני בלילה והקשו הא אין בנין ביהמ"ק בלילה, וע"ז תי' דבנין מזבח יכול להיות בלילה דמזבח ל"ה רק כלי מקדש ולא מקדש גופי'
אבל בפנים יפות פרשת ויצא כ' דאין בנין ביהמ"ק בלילה וכל שכן עשיית מזבח.
ועיין בשו"ת נחלת אבי פרענקל סי' כג

Re: ברכות ב:

פורסם: ש' יוני 10, 2017 9:33 pm
על ידי מה שנכון נכון
דבר תורה אבראהאם.GIF
דבר תורה אבראהאם.GIF (48.08 KiB) נצפה 2514 פעמים

דבר תורה אבראהאם 2.GIF
דבר תורה אבראהאם 2.GIF (8.85 KiB) נצפה 2514 פעמים