מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביאור מעשה רב ששת ששפך ציר של דגים על ראש אמתו (שבת קה, ב)

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
אלדר בריל
הודעות: 31
הצטרף: ג' יוני 06, 2017 12:59 pm

ביאור מעשה רב ששת ששפך ציר של דגים על ראש אמתו (שבת קה, ב)

הודעהעל ידי אלדר בריל » ד' יוני 14, 2017 10:05 am

ולכא' יל"ע על זה, שהרי מדובר על אחד מגדולי האמוראים, "ראשונים כמלאכים", והמעשה מובא בגמרא כמעשה נכון (ונחשב לתיקון בשבת, "למירמא אימתא אנשי ביתיה"), והרי קיי"ל שצריך להתייחס יפה לעבדו ושפחתו, כמבואר ברמב"ם סוף הל' עבדים, עיי"ש היטב, ושפיכת ציר דגים על הראש נשמע כבזיון גדול מאד.
ונקדים דברי רבינו פרחיה כאן, שמדובר באמתו הכנענית.
ושם נראה שסובר בהבנת המעשה שר"ש עשה כך כדי להטיל אימה על אנשי ביתו, אבל נראה שיותר פשוט להבין שהוא כדי להטיל אימה עליה, יתכן בגלל מעשים לא ראויים שעשתה. וז"ל ספר "בירת מגדול עוז" ליעב"ץ, ערך עבדים סי' לא: "אבל בדברים לא יוסר עבד, כי אם בשבט לגו כסילים, רב אשי שפיך מוניני ארישא דאמתיה".
כל מעשה צריך להיות נמדד לפי הדור והתקופה. וכעין טפיחת שכם בזמננו, שגם אם חזקה מתפרשת כמעשה ידידות, וכיו"ב. לפ"ז גם השפיכה הנ"ל יתכן שבזמנם לא היתה כ"כ ביזוי כמו שנראה לנו היום.
על מעשים לא ראויים של העבד מותר לכא' להכותו, וי"א בסנהדרין שצערא דגופא חמור לאדם מבזיון, וא"כ המיר את המכה בבזיון.
בנדה דף מז, א מבואר ששמואל דורש "לעולם בהם תעבודו – לעבודה נתתים ולא לבושה", אבל האמוראים האחרים שם חולקים עליו, כולל רב ששת, וסוברים שמותר לבזות ולבייש את העבד (מסתמא: לצורך, ולא סתם).
מסתבר שלא שפך עליה כמות גדולה של ציר, אלא רק מעט וסמלי, כדי לייראה.

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ביאור מעשה רב ששת ששפך ציר של דגים על ראש אמתו (שבת קה, ב)

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 14, 2017 6:38 pm

גם יש איסור ביזוי אוכל ובל תשחית לכאורה.
ועיין ספר ברכת השם (פארהאנד) ובחשוקי חמד עמ"ס ברכות כתב שאפשר שהיה שיורי כוסות... עיין שם

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ביאור מעשה רב ששת ששפך ציר של דגים על ראש אמתו (שבת קה, ב)

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' יוני 14, 2017 7:07 pm

על בל תשחית ראה סמ"ג סוף ל"ת רכט מה שלמד ממעשה זה. [אם מדובר על ציר לבד יתכן שבלא"ה לק"מ].

אבןטובה

Re: ביאור מעשה רב ששת ששפך ציר של דגים על ראש אמתו (שבת קה, ב)

הודעהעל ידי אבןטובה » ד' יוני 14, 2017 9:14 pm

נדה מז. לעולם בהם תעבודו לעבודה נתתים ולא לבושה

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: ביאור מעשה רב ששת ששפך ציר של דגים על ראש אמתו (שבת קה, ב)

הודעהעל ידי יבנה » ד' יוני 14, 2017 10:47 pm

ואיך תסביר את זה
נחמיה פרק יג פסוק כה
וָאָרִ֤יב עִמָּם֙ וָאֲקַֽלְלֵ֔ם וָאַכֶּ֥ה מֵהֶ֛ם אֲנָשִׁ֖ים וָֽאֶמְרְטֵ֑ם
ועי' חו"מ תכ"א י"ג ברמ"א
הגה: וכן מי שהוא תחת רשותו, ורואה בו שהוא עושה דבר עבירה, רשאי להכותו ולייסרו כדי להפרישו מאיסור, ואין צריך להביאו לבית דין (ת"ה סי' י"ח /רי"ח/).
וע"ע ים של שלמה ב"ק פ"ג סי' ט'.

אבןטובה

Re: ביאור מעשה רב ששת ששפך ציר של דגים על ראש אמתו (שבת קה, ב)

הודעהעל ידי אבןטובה » ה' יוני 15, 2017 2:00 am

זהו' מח' הקצות והנתיבות סי' ג אי צריך ב"ד לכפיה למצוה או כאו"א יכול לכוף את חבירו למצוה

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: ביאור מעשה רב ששת ששפך ציר של דגים על ראש אמתו (שבת קה, ב)

הודעהעל ידי יבנה » ה' יוני 15, 2017 2:33 am

אבןטובה כתב:זהו' מח' הקצות והנתיבות סי' ג אי צריך ב"ד לכפיה למצוה או כאו"א יכול לכוף את חבירו למצוה

עי' במשובב לנתיבות שמבואר שמודה לענין אפרושי מאיסורא, ונחלקו רק לענין מצות עשה.

אבןטובה

Re: ביאור מעשה רב ששת ששפך ציר של דגים על ראש אמתו (שבת קה, ב)

הודעהעל ידי אבןטובה » ה' יוני 15, 2017 2:47 am

יפה
ועי' ת' רדב"ז ח"ג סי' תמז

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ביאור מעשה רב ששת ששפך ציר של דגים על ראש אמתו (שבת קה, ב)

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 15, 2017 3:36 pm

יבנה כתב:ואיך תסביר את זה
נחמיה פרק יג פסוק כה
וָאָרִ֤יב עִמָּם֙ וָאֲקַֽלְלֵ֔ם וָאַכֶּ֥ה מֵהֶ֛ם אֲנָשִׁ֖ים וָֽאֶמְרְטֵ֑ם

הרמב"ם מביא את הפסוק הזה בהלכות סנהדרין להוכיח שיש לדיין כוח להעניש גם בעונשים שאינם כתובים בתורה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ביאור מעשה רב ששת ששפך ציר של דגים על ראש אמתו (שבת קה, ב)

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יוני 15, 2017 4:50 pm

המקור כמובן מו"ק טז.

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ביאור מעשה רב ששת ששפך ציר של דגים על ראש אמתו (שבת קה, ב)

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יוני 22, 2020 6:29 am

מנחת יהודה (אפשטיין) הרגיש בזה וכתב שרב ששת שהיה סגי נהר לא כיוון לשפוך על ראשה ע״ש.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: ביאור מעשה רב ששת ששפך ציר של דגים על ראש אמתו (שבת קה, ב)

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ב' יוני 22, 2020 7:08 am

מראה מקום מענין (יומא פ"ז)ר' ירמיה הוה ליה מילתא לר' אבא בהדיה אזל איתיב אדשא דר' אבא בהדי דשדיא אמתיה מיא מטא זרזיפי דמיא ארישא אמר עשאוני כאשפה קרא אנפשיה {תהילים קיג-ז} מאשפות ירים אביון שמע ר' אבא ונפיק לאפיה אמר ליה השתא צריכנא למיפק אדעתך דכתיב לך התרפס ורהב רעיך

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ביאור מעשה רב ששת ששפך ציר של דגים על ראש אמתו (שבת קה, ב)

הודעהעל ידי פרנצויז » ד' יוני 24, 2020 12:06 am

אלדר בריל כתב:ולכא' יל"ע על זה, שהרי מדובר על אחד מגדולי האמוראים, "ראשונים כמלאכים", והמעשה מובא בגמרא כמעשה נכון (ונחשב לתיקון בשבת, "למירמא אימתא אנשי ביתיה"), והרי קיי"ל שצריך להתייחס יפה לעבדו ושפחתו, כמבואר ברמב"ם סוף הל' עבדים, עיי"ש היטב, ושפיכת ציר דגים על הראש נשמע כבזיון גדול מאד.
ונקדים דברי רבינו פרחיה כאן, שמדובר באמתו הכנענית.
ושם נראה שסובר בהבנת המעשה שר"ש עשה כך כדי להטיל אימה על אנשי ביתו, אבל נראה שיותר פשוט להבין שהוא כדי להטיל אימה עליה, יתכן בגלל מעשים לא ראויים שעשתה. וז"ל ספר "בירת מגדול עוז" ליעב"ץ, ערך עבדים סי' לא: "אבל בדברים לא יוסר עבד, כי אם בשבט לגו כסילים, רב אשי שפיך מוניני ארישא דאמתיה".
כל מעשה צריך להיות נמדד לפי הדור והתקופה. וכעין טפיחת שכם בזמננו, שגם אם חזקה מתפרשת כמעשה ידידות, וכיו"ב. לפ"ז גם השפיכה הנ"ל יתכן שבזמנם לא היתה כ"כ ביזוי כמו שנראה לנו היום.
על מעשים לא ראויים של העבד מותר לכא' להכותו, וי"א בסנהדרין שצערא דגופא חמור לאדם מבזיון, וא"כ המיר את המכה בבזיון.
בנדה דף מז, א מבואר ששמואל דורש "לעולם בהם תעבודו – לעבודה נתתים ולא לבושה", אבל האמוראים האחרים שם חולקים עליו, כולל רב ששת, וסוברים שמותר לבזות ולבייש את העבד (מסתמא: לצורך, ולא סתם).
מסתבר שלא שפך עליה כמות גדולה של ציר, אלא רק מעט וסמלי, כדי לייראה.

היות ואנחנו לא מכירים אישית עבד כנעני מתקופת האמוראים, וכ"ש שלא מכירים את הרמת משכל ואת מערכת הרגשות שלהם, קצת מוזר להחליט מה מבייש אותם ומה לא.
הרבה יותר פשוט לומר שאם יש איסור לבזות עבדו או שפחתו הכנעניים, מוכח מכאן שזה לא בייש אותם, אלא רק הפחיד אותם.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 63 אורחים