מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם אשה יכולה להטיל ציצית ולאגוד לולב לעצמה?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

האם אשה יכולה להטיל ציצית ולאגוד לולב לעצמה?

הודעהעל ידי שש ושמח » ג' אוגוסט 29, 2017 11:54 pm

[נכנס מייל דחוף מנשות הכותל ...]
לפי השיטות (עי' רמ"א סי"ד ס"א) שאשה אינה יכולה להטיל ציצית לעצמה (משום שכתוב בני ישראל ולא בנות ישראל, או משום שכל שאינו בלבישה אינו בעשייה), האם אשה שרוצה לקיים בעצמה מצות ציצית כאינו מצוווה ועושה יכולה להטיל ציצית לעצמה, או שצריכה שגבר יטיל לה את הציציות?
וכן, שאלה יותר מעשית: לפי דברי המ"ב תרמ"ט סי"ד שאשה לא תאגוד הלולב לכתחילה, האם אשה שיש לה לולב המיוחד לה [אלמנה וכדו'] יכולה לאגוד הלולב לעצמה?

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: האם אשה יכולה להטיל ציצית ולאגוד לולב לעצמה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' אוגוסט 30, 2017 1:28 am

שש ושמח כתב:[נכנס מייל דחוף מנשות הכותל ...]
לפי השיטות (עי' רמ"א סי"ד ס"א) שאשה אינה יכולה להטיל ציצית לעצמה (משום שכתוב בני ישראל ולא בנות ישראל, או משום שכל שאינו בלבישה אינו בעשייה), האם אשה שרוצה לקיים בעצמה מצות ציצית כאינו מצוווה ועושה יכולה להטיל ציצית לעצמה, או שצריכה שגבר יטיל לה את הציציות?
וכן, שאלה יותר מעשית: לפי דברי המ"ב תרמ"ט סי"ד שאשה לא תאגוד הלולב לכתחילה, האם אשה שיש לה לולב המיוחד לה [אלמנה וכדו'] יכולה לאגוד הלולב לעצמה?

מקופיא תלוי בטעמים שהבאתם.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: האם אשה יכולה להטיל ציצית ולאגוד לולב לעצמה?

הודעהעל ידי רון » ד' אוגוסט 30, 2017 1:39 am

פרי יהושע כתב:
שש ושמח כתב:[נכנס מייל דחוף מנשות הכותל ...]
לפי השיטות (עי' רמ"א סי"ד ס"א) שאשה אינה יכולה להטיל ציצית לעצמה (משום שכתוב בני ישראל ולא בנות ישראל, או משום שכל שאינו בלבישה אינו בעשייה), האם אשה שרוצה לקיים בעצמה מצות ציצית כאינו מצוווה ועושה יכולה להטיל ציצית לעצמה, או שצריכה שגבר יטיל לה את הציציות?
וכן, שאלה יותר מעשית: לפי דברי המ"ב תרמ"ט סי"ד שאשה לא תאגוד הלולב לכתחילה, האם אשה שיש לה לולב המיוחד לה [אלמנה וכדו'] יכולה לאגוד הלולב לעצמה?

מקופיא תלוי בטעמים שהבאתם.

כונת מר שליט"א, דלטעם דכל שאינו בלבישה אינו בעשיה הרי שלעצמה יכולה לעשות.
אך לא כן אנוכי עמדי, דאדרבא גם לטעם זה הוי פסול, דהא דכל שאינו בלבישה, פסלתו התורה מלעשות ציצית וממילא אף לעצמה לכאורה פסולה מלעשות

ודרך אגב,
יש קו' נפלאה של האבני נזר בסימן תפד' איך סוכת גנב"ך כשירה דהיינו סוכת נשים, והא כיון שאינם בישיבת סוכה תו אינם בעשיית סוכה.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: האם אשה יכולה להטיל ציצית ולאגוד לולב לעצמה?

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' אוגוסט 30, 2017 1:54 am

רון כתב:יש קו' נפלאה של האבני נזר בסימן תפד'

צ"ל תפ"א.
----
אין ראיות לנושא?
יש להוסיף שאלה דומה, אם נאמר שהלובש טלית שאולה ומטיל בה ציצית מקיים מצוה כאינו מצווה ועושה, האם יכול להטיל בה ציצית שאולה [שבטליתות אחרות פסולה כמבו' סוכה ט' א'] או לא?

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: האם אשה יכולה להטיל ציצית ולאגוד לולב לעצמה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' אוגוסט 30, 2017 5:47 am

שש ושמח כתב:
רון כתב:יש קו' נפלאה של האבני נזר בסימן תפד'

צ"ל תפ"א.
----
אין ראיות לנושא?
יש להוסיף שאלה דומה, אם נאמר שהלובש טלית שאולה ומטיל בה ציצית מקיים מצוה כאינו מצווה ועושה, האם יכול להטיל בה ציצית שאולה [שבטליתות אחרות פסולה כמבו' סוכה ט' א'] או לא?

למה לא?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם אשה יכולה להטיל ציצית ולאגוד לולב לעצמה?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוגוסט 30, 2017 7:01 am

רון כתב:
פרי יהושע כתב:
שש ושמח כתב:[נכנס מייל דחוף מנשות הכותל ...]
לפי השיטות (עי' רמ"א סי"ד ס"א) שאשה אינה יכולה להטיל ציצית לעצמה (משום שכתוב בני ישראל ולא בנות ישראל, או משום שכל שאינו בלבישה אינו בעשייה), האם אשה שרוצה לקיים בעצמה מצות ציצית כאינו מצוווה ועושה יכולה להטיל ציצית לעצמה, או שצריכה שגבר יטיל לה את הציציות?
וכן, שאלה יותר מעשית: לפי דברי המ"ב תרמ"ט סי"ד שאשה לא תאגוד הלולב לכתחילה, האם אשה שיש לה לולב המיוחד לה [אלמנה וכדו'] יכולה לאגוד הלולב לעצמה?

מקופיא תלוי בטעמים שהבאתם.

כונת מר שליט"א, דלטעם דכל שאינו בלבישה אינו בעשיה הרי שלעצמה יכולה לעשות.
אך לא כן אנוכי עמדי, דאדרבא גם לטעם זה הוי פסול, דהא דכל שאינו בלבישה, פסלתו התורה מלעשות ציצית וממילא אף לעצמה לכאורה פסולה מלעשות

ודרך אגב,
יש קו' נפלאה של האבני נזר בסימן תפד' איך סוכת גנב"ך כשירה דהיינו סוכת נשים, והא כיון שאינם בישיבת סוכה תו אינם בעשיית סוכה.


ממש לא הבנתי את הקושיה. בסוכה יסוד הדין הוא שאע"פ שתעשה ולא מן העשוי פסול היינו שצריך להעשות כדרך אבל כל מה דבעינן הוא סוכה העשויה לשם צל ולא לשם מצווה. אבל ציצית הרי צריך לעשות לשמה. ואפילו אגד לולב האגודה הוא ללולב של מצווה. אבל בסוכה כל הדין הוא שצריך לישב בסוכה שנעשתה כצורתה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם אשה יכולה להטיל ציצית ולאגוד לולב לעצמה?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אוגוסט 30, 2017 7:03 am

הראיה מגנב"ך מקורה ברא"ש ובמרדכי (הובאו בב"י כאן), וכתב המרדכי שמוכח מזה דהוא רק לכתחילה.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ד' אוגוסט 30, 2017 7:05 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם אשה יכולה להטיל ציצית ולאגוד לולב לעצמה?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוגוסט 30, 2017 7:05 am

מעניין שהאבנ"ז לא הביא את זה מכל מקום לעניות דעתי עדיין אינו מובן דזה הדין המיוחד בסוכה כמבואר כל זה בתנו רבנן ובצריכותות בגמרא סוכה ח ב.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: האם אשה יכולה להטיל ציצית ולאגוד לולב לעצמה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' אוגוסט 30, 2017 7:37 am

אוצר החכמה כתב:מעניין שהאבנ"ז לא הביא את זה מכל מקום לעניות דעתי עדיין אינו מובן דזה הדין המיוחד בסוכה כמבואר כל זה בתנו רבנן ובצריכותות בגמרא סוכה ח ב.

אין ספק שהראיה לא מובנת כלל.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: האם אשה יכולה להטיל ציצית ולאגוד לולב לעצמה?

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' אוגוסט 30, 2017 8:23 am

פרי יהושע כתב:
שש ושמח כתב:יש להוסיף שאלה דומה, אם נאמר שהלובש טלית שאולה ומטיל בה ציצית מקיים מצוה כאינו מצווה ועושה, האם יכול להטיל בה ציצית שאולה [שבטליתות אחרות פסולה כמבו' סוכה ט' א'] או לא?

למה לא?

אשה יכולה לצאת בלולב שאול ביום הראשון? [כאמור, בציצית יש 2 דינים, 1 שטלית שאולה פטורה [חולין קל"ו א'] 2 שציצית שאולה אין יוצאין בה [סוכה ט' א' ודלא כשו"ת שאילת דוד סי' ד' שממעט רק גזולה אבל שאולה כשר]]

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: האם אשה יכולה להטיל ציצית ולאגוד לולב לעצמה?

הודעהעל ידי רון » ד' אוגוסט 30, 2017 8:24 am

חילוקו של הרה"ג אוצר החכמה שליט"א יפה, אך כמדומני שאינו עומד במבחן המציאות,

שהרי לשיטתו של מר צריך לעשות אגד לשם מצוה? ומה הדין אם אדם אגד לולב כדי שיהיה יותר מסודר לא בשביל מצוה, ודאי שמהני, ומוכח שאין בו דין לכוון לשם מצוה, רק תורת עשיה הוא דבעינן, וגם בזה אמר ר"ת דכל שאינו בנטילה אינו בעשיה.

ודרך אגב, מדברי רבינו תם סייעתא אדירה ליסודו של מרן הגרי"ז בדין זה אלי ואנוהו דאגד, שאינו יסודו משום יופי רק משום דהוי לקיחה תמה טפי ויש בזה אריכות ואכ"מ

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: האם אשה יכולה להטיל ציצית ולאגוד לולב לעצמה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' אוגוסט 30, 2017 8:44 am

שש ושמח כתב:
פרי יהושע כתב:
שש ושמח כתב:יש להוסיף שאלה דומה, אם נאמר שהלובש טלית שאולה ומטיל בה ציצית מקיים מצוה כאינו מצווה ועושה, האם יכול להטיל בה ציצית שאולה [שבטליתות אחרות פסולה כמבו' סוכה ט' א'] או לא?

למה לא?

אשה יכולה לצאת בלולב שאול ביום הראשון? [כאמור, בציצית יש 2 דינים, 1 שטלית שאולה פטורה [חולין קל"ו א'] 2 שציצית שאולה אין יוצאין בה [סוכה ט' א' ודלא כשו"ת שאילת דוד סי' ד' שממעט רק גזולה אבל שאולה כשר]]

לא, ולא הבנתי הקשר.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: האם אשה יכולה להטיל ציצית ולאגוד לולב לעצמה?

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' אוגוסט 30, 2017 8:52 am

לא הבנתי מה לא מובן. אם אשה שבאה לקיים לולב כאינה מצווה ועושה אינה יכולה לקיים בשאול, למה שמי ששאל טלית ובא לקיים המצות ציצית כאינו מצווה ועושה יוכל לקיים המצוה בשאול? [החסרון בטלית שאולה הוא במחייב למצוה, אבל החסרון בציצית שאולה הוא בקיום המצוה וממש כמו לולב שאול].

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם אשה יכולה להטיל ציצית ולאגוד לולב לעצמה?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוגוסט 30, 2017 9:06 am

רון כתב:חילוקו של הרה"ג אוצר החכמה שליט"א יפה, אך כמדומני שאינו עומד במבחן המציאות,

שהרי לשיטתו של מר צריך לעשות אגד לשם מצוה? ומה הדין אם אדם אגד לולב כדי שיהיה יותר מסודר לא בשביל מצוה, ודאי שמהני, ומוכח שאין בו דין לכוון לשם מצוה, רק תורת עשיה הוא דבעינן, וגם בזה אמר ר"ת דכל שאינו בנטילה אינו בעשיה.

ודרך אגב, מדברי רבינו תם סייעתא אדירה ליסודו של מרן הגרי"ז בדין זה אלי ואנוהו דאגד, שאינו יסודו משום יופי רק משום דהוי לקיחה תמה טפי ויש בזה אריכות ואכ"מ


הסברתי בפירוש את החילוק והדגשתי שאע"פ שאין צריך עשייה לשם מצווה האגד הוא של מצווה. וראייה לדבר מהגמרא בסוכה לג שמבינה שהאגד עושה שם לולב של מצווה ודיחוי אצל מצוות עיי"ש וברש"י.

לעומת זאת בסוכה הוא דין מיוחד שהתורה לא אמרה אלא ישיבה בסוכה העשויה לשם צל וזה גופא כוונת הגמרא שהבאתי גבי גנבך ורקבש והצריכותא.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: האם אשה יכולה להטיל ציצית ולאגוד לולב לעצמה?

הודעהעל ידי רון » ד' אוגוסט 30, 2017 9:35 am

אוצר החכמה כתב:
רון כתב:חילוקו של הרה"ג אוצר החכמה שליט"א יפה, אך כמדומני שאינו עומד במבחן המציאות,

שהרי לשיטתו של מר צריך לעשות אגד לשם מצוה? ומה הדין אם אדם אגד לולב כדי שיהיה יותר מסודר לא בשביל מצוה, ודאי שמהני, ומוכח שאין בו דין לכוון לשם מצוה, רק תורת עשיה הוא דבעינן, וגם בזה אמר ר"ת דכל שאינו בנטילה אינו בעשיה.

ודרך אגב, מדברי רבינו תם סייעתא אדירה ליסודו של מרן הגרי"ז בדין זה אלי ואנוהו דאגד, שאינו יסודו משום יופי רק משום דהוי לקיחה תמה טפי ויש בזה אריכות ואכ"מ


הסברתי בפירוש את החילוק והדגשתי שאע"פ שאין צריך עשייה לשם מצווה האגד הוא של מצווה. וראייה לדבר מהגמרא בסוכה לג שמבינה שהאגד עושה שם לולב של מצווה ודיחוי אצל מצוות עיי"ש וברש"י.

לעומת זאת בסוכה הוא דין מיוחד שהתורה לא אמרה אלא ישיבה בסוכה העשויה לשם צל וזה גופא כוונת הגמרא שהבאתי גבי גנבך ורקבש והצריכותא.

וזה לשון האגרות משה בחלק ה': [וכנראה שלזה נתכוון מדנפשיה אוצה"ח שליט"א]
ולע"ד משמע דאף ר"ת שהוא הפוסל נשים לציצית מטעם דלא מיפקדא בציצית דיליף כל המצוות מתפילין, דפסולות נשים לכתוב, מקרא דוקשרתם וכתבתם כל שישנו בקשירה ישנו בכתיבה, וכתב בתוס' גיטין דף מ"ה ע"ב ד"ה כל, מודה דלסכך סוכה מותר אף לכתחילה ע"י אשה. דלכן לא הזכיר רק הא דאין אשה אוגדת לולב ועושה ציצית, ולא גם דאינה מסככת סוכה, ולכן לא קשה עליו מסוכת גנב"ך שכשרה שהקשו עליו שם התוס'. והוא מטעם שאין במעשה הסיכוך עניין עשיית מצווה, אלא יצירת סוכה שיוכל לקיים בה המצווה

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם אשה יכולה להטיל ציצית ולאגוד לולב לעצמה?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוגוסט 30, 2017 9:38 am

זה תימה גם על האבנ"ז. וכנראה כוונתו במש"כ ותמוה הוא לקושיית התוספות.
אבל בכל מקרה כמו תמיד השיטה החולקת וודאי לא תסבור חילוקים אבל בדעת רבנו תם החילוק נראה צודק.


לצערי אצלי אי ידיעת תוספות מסויים אינה בושה כלל. אבל אותך אפשר לנחם במעשה עם ר' אברהם בן הגר"א ולא פחות ולא יותר. או במילים אחרות לדעת דבר מסויים אפילו כשאומרים לך שזה להיפך זה צריך ידיעה הרבה יותר טובה.

יש"כ על דברי האג"מ. רק לא הבנתי מה שכתב ולכן לא הזכיר, הרי זה וודאי שרבנו תם לא יאמר שסוכת נשים פסולה היפך הברייתא רק השאלה מה החילוק. ואולי כוונתו לומר שהיה אפשר לומר שסוכת נשים היינו העשויה לנשים כמו בהמה. רק הקושיה היא מזה שלא פירשו את זה וצ"ע.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 135 אורחים