מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי טוב וחסד » ד' אוקטובר 11, 2017 11:26 am

במסכת סנהדרין (דף סה, ע"ב) מסופר על רב חנינא ורב אושעיא שהיו יושבים בכל ערב שבת והיו עוסקים בספר יצירה, והיו בוראים להם ''עגל משולש'', ואכלו אותו.
האם ישנם עוד בריאות אשר בראו חז"ל?
נערך לאחרונה על ידי טוב וחסד ב ד' אוקטובר 11, 2017 12:58 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: סנהדרין סה: - חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' אוקטובר 11, 2017 11:49 am

ידוע מה שכתוב שהשבטים בראו אשה ועגל מספר יצירה, וזה שראה יוסף ואמר שחשודין על העריות ועל איבר מן החי
עיין ספר פלאות עדותיך להרב לורנץ בכל עניני בריאות מספר יצירה
נערך לאחרונה על ידי שייף נפיק ב ה' דצמבר 07, 2017 12:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 12953
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סנהדרין סה: - חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 11, 2017 11:57 am

רבה ברא גברא

טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

Re: סנהדרין סה: - חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי טוב וחסד » ד' אוקטובר 11, 2017 12:51 pm

שייף נפיק כתב:ידוע מה שכתוב שהשבטים בראו אשה ועגל מספר יצירה, וזה שראה יוסף ואמר שחשודין על העריות ועל איבר מן החי
עיין ספר פלאות עדותיך להרב לורנץ בכל עניני בריאות מספר יצירה


השבטים בראו בקר וצאן ע״י ספר יצירה כ"כ השל״ה (פרשת וישב, אות נז). אך אשה מניין?

אותה אבקש
הודעות: 491
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: סנהדרין סה: - חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי אותה אבקש » ו' אוקטובר 20, 2017 12:26 pm

טוב וחסד כתב:
שייף נפיק כתב:ידוע מה שכתוב שהשבטים בראו אשה ועגל מספר יצירה, וזה שראה יוסף ואמר שחשודין על העריות ועל איבר מן החי
עיין ספר פלאות עדותיך להרב לורנץ בכל עניני בריאות מספר יצירה


השבטים בראו בקר וצאן ע״י ספר יצירה כ"כ השל״ה (פרשת וישב, אות נז). אך אשה מניין?


עיי"ש בשל"ה שכתב להדיא שבראו נקבה.

משה שריפי
הודעות: 125
הצטרף: א' אוקטובר 19, 2014 9:34 pm

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי משה שריפי » ש' אוקטובר 21, 2017 9:19 pm

יש אומרים שאברהם ברא את בן הבקר בספר היצירה ולכן הותר למלאכים לאכלו עם חלב.

אותה אבקש
הודעות: 491
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי אותה אבקש » ש' אוקטובר 21, 2017 11:07 pm

מעניין לציין להקדמת הגר"ח מוולאז'ין לביאור הגר"א לספרא דצניעותא - "אמרתי לו מעתה הלא אינו
דבר גדול ופלא כל כך לברוא גולם. השיב, כי באמת פעם אחת התחלתי לברוא גולם, ובעודי באמצע עשייתי חלף ועבר
תמונה אחת על ראשי והפסקתי מלעשותו עוד, כי אמרתי מסתמא מן השמים מנעוני לפי רכות שני אז". עיי"ש.

אגב, עיין בזוה"ק סו"פ יתרו שמשמע שאאע"ה כתב ספר יצירה.

אריה הכהן
הודעות: 324
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי אריה הכהן » ש' אוקטובר 21, 2017 11:20 pm

אדם ובהמה שנעשו ע"י ספר יצירה
איתא בגמ' סנהדרין (ס"ה ע"ב): רבא ברא גברא [אדם - על ידי ספר יצירה שלמדו צרוף אותיות של שם – רש"י] שדריה לקמיה דרבי זירא [שלחו לרבי זירא] הוה קא משתעי בהדיה [רבי זירא דיבר אליו] ולא הוה קא מהדר ליה [ולא השיב לו, ופי' במהרש"א, לפי שהיה בו רק הרוח החיונית המצויה גם בבעלי חיים, אך כח הנשמה שהוא הדבור לא היה יכול לברוא, וזה רק בכוחו של הקב"ה. כמו שפי התרגום על הפסוק (בראשית ב' ז'): וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה. והות באדם לרוח ממללא.
באותו ענין כותב בספר כלי חמדה (לרבי מאיר דן פלאצקי, אבד"ק דוואהרט. י"ל בפיערקוב, שנת תרס"ו. פ' מצורע) כותב, שאע"פ שהנביאים והתנאים והאמוראים יכלו להחיות מתים, מ"מ הדיעה והדיבור לחי העולמים, זהו רק בידי הקב"ה, דיבור זה חלק אלקי ממעל. ולפי"ז ביאר את דברי הגמ' במגילה (ז' ע"ב): רבה ורבי זירא עבדו סעודת פורים בהדי הדדי איבסום קם רבה שחטיה לרבי זירא למחר בעי רחמי ואחייה לשנה אמר ליה ניתי מר ונעביד סעודת פורים בהדי הדדי אמר ליה לא בכל שעתא ושעתא מתרחיש ניסא. ולכאו' ממה חשש רב זירא הרי רבה יכל להחיות מתים? אלא רבי זירא חשש מהדיבור זה שחזר אליו הדיבור אחרי שרבה החיהו זה היה נס, מכיון שזה אין בכוחו של אדם, ומזה חשש ר"ז שהפעם לא יחזור אליו הדבור, ע"ש.]
המשך הגמ' בסנהדרין (שם): אמר ליה [רבי זירא] מן חבריא את [אתה נבראת ע"י החברים שעוסקים בספר יצירה] הדר לעפריך [חזור לעפרך]. רבי חנינא ורב אושעיא הוו יתבי כל מעלי שבתא [היו יושבים בערב שבת] ועסקי בספר יצירה ומיברו להו עיגלא תילתא ואכלי ליה [עשו עגל משובח ואכלוהו].
[ובדרך אגב נלענ"ד שאין לומר שאדם הנברא ע"י ספר יצירה נקרא 'גולם' כמו הרגילות בפי כל, א' מפני שראינו לעיל בדברי הגמ' שההוא שרבא בראו נקרא 'גברא' ופי' ברש"י 'אדם'. ב' במתני' אבות (פרק ה' מ"ז)אמרינן: שִׁבְעָה דְבָרִים בַּגֹּלֶם וְשִׁבְעָה בֶּחָכָם. חָכָם אֵינוֹ מְדַבֵּר בִּפְנֵי מִי שֶׁהוּא גָדוֹל מִמֶּנּוּ בְּחָכְמָה וּבְמִנְיָן, וְאֵינוֹ נִכְנָס לְתוֹךְ דִּבְרֵי חֲבֵרוֹ, וְאֵינוֹ נִבְהָל לְהָשִׁיב, שׁוֹאֵל כָּעִנְיָן וּמֵשִׁיב כַּהֲלָכָה, וְאוֹמֵר עַל רִאשׁוֹן רִאשׁוֹן וְעַל אַחֲרוֹן אַחֲרוֹן, וְעַל מַה שֶּׁלֹּא שָׁמַע, אוֹמֵר לֹא שָׁמַעְתִּי, וּמוֹדֶה עַל הָאֱמֶת. וְחִלּוּפֵיהֶן בַּגֹּלֶם. מבוא' במשנה להדיא שגולם הוא כן מדבר, ובגמ' לעיל אמרינן שמי שנברא ע"י ספר יצירה אינו מדבר. רבינו עובדיה מברטנורא מפרש במס' אבות שם: גולם - לשון גולמי כלים שלא נגמרה מלאכתן. כך אדם שאינו נגמר בדעתו לא במדות ולא בחכמה קרוי גולם. וע"ע בגמ' סנהדרין כב' ע"ב, וברש"י שם]

במאמר שלפנינו נכנס מעט לעובי הקורה בענין אדם הנעשה ע"י ספר יצירה מהפן ההלכתי גרידא.
רבי צבי הירש בן יעקב אשכנזי (נפטר בשנת ה"א תע"ח) בספרו שו"ת חכם צבי (סימן צג'), מוצאים אנו שאלה מענינת בענין זה, ואף כתב שם על זקנו שיצר אדם ע"י ספר יצירה. (וכן יש שהעידו על המהר"ל מפראג שיצר אדם ע"י ספר יצירה). וזה תוכן דבריו: נסתפקתי אם אדם הנוצר ע"י ספר יצירה (כמו שראינו לעיל בגמ' סנהדרין). וכן העידו על זקני הגאון מוהר"ר אליהו אבדק"ק חעלם. (עי' בספר שם הגדולים אות א', קסג') האם מצטרף לעשרה לדברים הצריכין עשרה, כגון קדיש וקדושה, מי אמרינן כיון שכתוב: 'ונקדשתי בתוך בני ישראל', א"כ לא מיצטרף. או דילמא כיון דאמרינן בגמ' סנהדרין, המגדל יתום בתוך ביתו מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו מדכתיב: חמשת בני מיכל כו', א"כ אף כאן נאמר כיון שמעשה ידיהם של צדיקים הוא א"כ הוא בכלל בני ישראל שמעשיהם של צדיקי' הן הן תולדותם. (שאלה זו כתב בקצרה במשנה ברורה בסי' נה' ס"ק ד', ושלח לעיין בשו"ת זה)
ונראה לומר, דכיון שראינו בגמ' (לעיל) שרבי זירא אמר לו, שוב לעפרך, הרי שהרגו. ואם תאמר שיש בו תועלת לצרפו לעשרה לכל דבר שבקדושה, לא היה ר' זירא מעבירו מן העולם, ואפילו אם נאמר שאין בו איסור שפיכת דמים וכך מדוייק מהפסוק (אף שיש בו דרשות אחרות): 'שופך דם האדם באדם דמו ישפך', דוקא אדם הנוצר תוך אדם דהיינו עובר הנוצר במעי אמו הוא דחייב עליה משום שפיכות דמים, יצא הוא אותו שנוצר ע"י ספר יצירה שלא נעשה במעי אשה (עי' בספר סדרי טהרות, ח"ב – אהלות ה' ע"א), מ"מ כיון שיש בו תועלת לא היה לו להעבירו מן העולם. אלא ודאי שאינו מצטרף לעשרה לכל דבר שבקדושה כך נראה לי. וראיתי בספר הפרדס שחיבר מהר"ם קרדבורא שער היכלות פ' יו"ד אחר שהביא את הגמ' בסנהדרין (שהבאינו לעיל) ופלפל בהם. וכתב וז"ל: הנה הבריאה ההיא שהיא בצורת האדם כו' ולא שיהיה בה נשמה ולא נפש ולא רוח אלא חיות בעלמא עכ"ל ונסתייע סברתי סיוע שיש בו ממש שכיון שאין בו אפילו נפש אדם אין לו עסק וענין עם דברים הטעונים עשרה או שלשה נפשות מישראל, ע"ש עוד מה שכתב.
היעב"ץ בנו של החכם צבי בספרו שו"ת שאילת יעבץ (ח"ב סי' פב'), הקשה על ספיקו של אביו, וכי אדם הנוצר ע"י ספר יצירה עדיף מחרש שוטה וקטן שאינן מצטרפין למנין, אפי' שהם מבני ישראל והם חשובים כשאר אדם מישראל לכל דבר חוץ מן המצוות וההורגן חייב, וגם הקטן שיבוא בהמשך לכלל דעת, בכ"א עכשיו אינן מצטרפים למנין, אדם הנוצר ע"י ספר יצירה שהוא לאו בר דיעה וודאי גרע מהם, וכתב בספר חסד לאלפים שאין חיותו של אותו אחד אלא כחיות בהמה ולכן אין בהריגתו שום עבירה, א"כ פשיטא דאינו אלא כבהמה א"כ מהו ספיקו כלל של מר אבי, ע"ש עוד מה שכתב בענין זה.
החיד"א בספרו ברכי יוסף (או"ח סי' נה') הביא את דברי שו"ת חכם צבי וכתב, וראיתי במכתב להרב מהר"י ליב כ"ץ בן הרב שער אפרים שהביא ראיה לזה מגמ' גיטין (לח' ב'), דרבי אליעזר שחרר עבדו בכדי לצרפו למנין שהיה חסר עשירי, והגמ' הקשתה דלכאו' איך עשה כך והא יש איסור עשה של: 'לעולם בהם תעבודו'. ואם נאמר שאדם הנברא ע"י ספר יצירה מצטרף למנין יברא אדם ע"י ספר יצירה, דרבי אליעזר גדול כחו כמ"ש במדרש הנעלם (בזוהר ח"א דף צח. והנמשך), עכ"ד. וע"ש מה שכתב. בספר ילקוט הגרשוני (לרבי גרשון שטערן, י"ל מונקאטש, שנת תרס"א, או"ח סי' צ' ס"ק ב') כתב בשם חמיו, ובשם ספר ליקוטי חבר בן חיים, שראיית החיד"א מהמעשה של ר' אליעזר אינה ראיה, מפני שההוא שנוצר ע"י ספר יצירה לא יהא עדיף משאר ישראלים שבכדי לצרפם לדבר שבקדושה צריכים להיות בני י"ג שנים, ובזה היה ספיקו של החכם צבי, אבל באותו היום שנוצר ודאי לא מצטרף לעשרה.
בשו"ת גנזי יוסף (לר' יוסף ב"ר נפתלי הכהן שווארץ, י"ל בשנת תרצ' - סי' טז') כתב, שי"א דגם אם נאמר שהנברא ע"י ספר יצירה לא הוי כקטן שנולד, בכ"א ר' אליעזר לא יכל לעשות אז אדם ע"י ספר יצירה, מפני שהמעשה היה בשבת (עי' לקמן). והקשה על כך, שאם שבת היה, גם היה אסור לו לשחרר עבדו, ע"ש. וע"ע בשו"ת כתב סופר חאו"ח סי' לה'.
בספר גזע ישי (לרבי יהודה שמואל אשכנזי, י"ל בליוורנו שנת תרב' – מערכת א' אות א') נסתפק, אם מותר לברוא אדם ע"י ספר יצירה בשבת, היות ואין עושין מעשה בידים, אלא ע"י צירופי אותיות, מאידך גיסא כיון דאיכא הכא מעשה גדול ונורא של בריאת אדם, א"כ זה נכלל באיסור בונה ואפשר גם באיסור לש. והאריך שם בענין, והעלה, שאסור ומי שעושה כך עובר על איסור דאורייתא של: 'לא תעשה כל מלאכה'. (עי' מש"כ בזה בספר 'אברהם את ידו' לרבי אברהם ב"ר חיים פלאג'י, ח"ב דרוש ב').
אמנם בשו"ת גנזי יוסף (שם) הוכיח דמותר לברוא אדם ע"י ספר יצירה בשבת, ממה שכתב השל"ה הק' (הובא בשו"ת חת"ס חלק ו' סי' כט') ליישב קושיית הרא"ש (פ' ערבי פסחים סי' יג'), איך כתב משה רבינו ע"ה ביום שמת י"ג ספרי תורה והלא מת בשבת, אלא בשביל שהיה ע"י שם ולא חשיב מלאכה, וכמו כן בזה. ע"ש עוד מש"כ בענין זה.
בספר גליוני הש"ס (לרבי יוסף ענגיל, ראב"ד קראקא. סנהדרין י"ט ע"ב), הביא מקונטרס א' שכתב, העושה אדם ע"י ספר יצירה הוא שלו וראוי להיות דינו דין עבד כנעני דקנוי גופו לישראל, ע"כ. לפי"ז גם אם ר"א היה יוצר אדם עדיין דינו היה כעבד כנעני ולא היה יכול לצרפו למנין, ולכן שחרר עבדו.
היעב"ץ בנו של החכם צבי מספר בספרו שם, מה היה אחריתו של אותו אחד שסבו יצר ע"י ספר יצירה, וז"ל: אגב אזכיר כאן מה ששמעתי מפה קדוש אמ"ה ז"ל מה שקרה באותו שנוצר ע"י זקנו הגראב"ש (רבי אליהו בעל שם) ז"ל: כי אחר שראהו הולך וגדל מאד נתיירא שלא יחריב העולם על כן לקח ונתק ממנו השם שהי' דבוק עדיין במצחו וע"י זה נתבטל ושב לעפרו. אבל הזיקו ועשה בו שריט' בפניו בעוד שנתעסק בנתיקת השם ממנו בחזקה.
בספר בית פנחס (לר' פנחס גרעהר מאשפצין, ח"ב דף צז'. י"ל בלובלין שנת תרצ"ג) חקר האם אדם שנברא ע"י ספר יצירה ומת, אם מטמא באוהל, ע"ש.
בשו"ת מטה ראובן (לרבי ראובן חיים קליין, אבד"ק סנינא, סי' טו'. י"ל בווראנוב, שנת תרח"צ) הביא מי שנסתפק, באדם שנברא ע"י ספר יצירה האם שחיטתו כשרה, באחרים עומדים ע"ג. והקשה, דלכאו' הא פשיטא דאותו ייצור אינו נענש על אכיל טריפות וחילול ש"ק וכדו', ולא עדיף מגוי דלא הוי בר זביחה. ומה שנסתפק החכם צבי (לעיל) אם יש לצרפו למנין, זהו משום שהוא מעשה ידיהם של צדיקים יש בו סרך של קדושה, אפי' שפטור מן המצוות, לכן אולי אפשר לצרפו 'בלבד' לדברים שבקדושה, אבל שחיטתו ודאי אינו כשירה והיא כשחיטת עכו"ם.
ועל עצם העשיה ע"י ספר יצירה כתב הלבוש (יורה דעה סימן קעט'): ועל ידי ספר יצירה מותר לעשות כן לכתחלה אפילו לעשות מעשה, (וכך נפסק בשו"ע יו"ד סי' קעט' סעי' טו'). דשמות הקודש הם והשם יתברך נתן בהם כח שיוכלו לפעול על ידיהם החסידים והנביאים, והפועל בהם מראה גדולתו וגבורתו של הקב"ה, אך שיתעסקו בהם בקדושה, ולצורך קדושת השם או לצורך מצוה רבה אשר זה לא נמצא בדורות הללו בעוונותינו הרבים, ואפילו בזמניהם מצינו שנענש ישעיה על זה, וכל שכן בזמן הזה שאי אפשר לנהוג בטהרה ובקדושה, ורחמנא לבא בעי, והכל הולך אחר החיתום, אם יחתום בטוב אשרי לו, ע"כ. וכתב בש"ך: ודבריו נכונים וכן נמצא בכמה מחברים דורשי רשומות שאין להשתמש בשמות הקדש כ"א לצורך מצוה רבה ודאשתמש בתגא חלף, ועי' ברמ"א בסי' רמו' סעי' כא'.

הבאינו לעיל את הגמ' בסנהדרין שמספרת על רבי חנינא ורב אושעיא שהיו עושים כל ער"ש וכו'. האם בהמה כזו צריכה שחיטה?
כתוב בתורה: ויבא יוסף את דבתם רעה (בראשית לו' ב'), שהיה מגיד לאביו שאוכלים אבר מן החי, ומזלזלים בבני השפחות לקרא אותם עבדים, והיו חשודים בעריות (ב"ר פד' ז').
כתב השל"ה (פרשת וישב), ומקשים העולם, חלילה איך להאמין על שבטי י-ה לעשות מעשים כאלה, ואם לא עשו איך להאמין על יוסף שיוציא דבת שקר מפיו על אנשים גדולים כאלו, וכו'?
ושמעתי שנמצא בקובץ ישן, הענין היה, אברהם אבינו עשה ספר יצירה ומסרו ליצחק, ויצחק ליעקב, ויעקב מסר לבניו אשר הם היותר מיוחסים, כי אין מוסרין סתרי תורה כאלה אלא לצנועין ומיוחסי ישראל בכל דור ודור, על כן מסרו לבני הגבירה (בני לאה) ולא לבני השפחות. והנה מצינו בגמרא (סנהדרין סה' ע"ב) דברא עגלא תלתא בכל ערב שבת על ידי עסק ספר יצירה בצירוף השמות, ובודאי זה הנברא על פי השמות ולא מצד התולדה אין צריך שחיטה, וניתר לאוכלו בעודו חי, וכך עשו השבטים. ויוסף לא ידע והיה סבור שהוא הנולד מאב ואם, הביא דבה זו אל אביו שהם אוכלים אבר מן החי, והם כנים היו וכדין עשו. עוד איתא בגמרא (סנהדרין שם), רבא ברא גברא, שדריה לגבי ר' זירא כו', ופרש"י על ידי שמות ספר יצירה. והנה יש שמות שמצירופם נברא זכר, ויש שנברא נקיבה. ואפשר שבראו השבטים בצירוף אותיות מספר יצירה, בראו נקיבה והיו מטיילין עמה, ויוסף לא ידע מזה והיה סובר שהיא נקיבה אשה מאב ואם, ובא והודיע לאביו שהם חשודים בעריות. וכשעסקו השבטים בצירוף סודות אלו ורצו להתחבר אליהם בני השפחות, אמרו השבטים אתם בני השפחות, וכוונתם היתה לשם שמים, כי לא נמסרו אלו העניינים אלא למיוחסים שבדור הזה. ויוסף לא ידע זה וסבר שהיו מזלזלים בכבוד אחיהם לקרא אותם עבדים, ובא והגיד לאביו. הרי לך כי השבטים היו צדיקים, וגם יוסף הוא צדיק יסוד עולם, וצדק בכל דרכיו אלו אשר הגיד לאביו לשם שמים. על כל זאת קראו הכתוב מביא דיבה רעה, משום שהיה לו לדרוש ולחקור ולשאול את פי השבטים מה כוונתם בדברים האלה. צא ולמד מה הוא עונש של מביא דבה רעה ואין כוונתו לשם שמים רק להכעיס, בר מינן כמה גדול רעתו, קל וחומר וכל שכן המוציא דבה.
וכתב הפתחי תשובה יורה דעה (סימן סב') אחר שהביא דברי השל"ה: ונראה דמ"מ אסור לאכלו (את הבהמה הנוצרה ע"י ספר יצירה) בלא שחיטה מדרבנן משום מראית עין, וע"ש.
(והקשה בספר אילת השחר (פ' וישב), וצ"ב לאיזה צורך הם (אחי יוסף) בראו בהמות בספר יצירה וכי לא היה להם מספיק בהמות. וכן למה יצרו אשה, ועי' בספר שמירת הלשון פרשת וישב)
שאלו להגרח"ק שליט"א, אם עשו בהמה טמאה ע"י ספר יצירה האם ניתן לאוכלה? ותי' 'אין דבר טמא יורד מן השמים' (בגמ' סנהדרין נט' ע"ב, מסופר על ר' שמעון בן חלפתא שהי' הולך בדרך, פגעו בו אריות והיו נוהמים עליו באפם לאוכלו, אמר, הכפירים שואגים לטרף. ירדו שני מיני עופות מן השמים אכלו האריות לאחד מהם, ואחד הניחו, הביא עוף זה לבית המדרש ושאל עליה אם דבר טמא הוא זה או דבר טהור, אמרו לו אין דבר טמא יורד מן השמים).

האם מותר לאכול בהמה שנוצרה ע"י ספר יצירה עם חלב? דלכאורה לשון הכתוב לאיסור הוא 'לא תבשל גדי בחלב אמו' א"כ דוקא גדי שנוצר תוך אמו, אך הנעשה ע"י ספר יצירה מיסתפקינא. וראתי בפי' המלבי"ם בראשית (פרק יח') שפי' עה"פ: ואל הבקר רץ וגו'. ויש לחז"ל שבן הבקר רץ מלפני אברהם, ואברהם ברא אחר ע"י ספר יצירה, שעל זה אמר 'וימהר לעשות אתו' שעשה אותו ע"י ספר יצירה. נראה שרצו לתרץ בזה איך האכיל להמלאכים בשר בחלב, ואמרו שהיה בשר שנברא ע"י ספר יצירה שאין לו דין בשר, וז"ש שלקח חמאה וחלב ובן הבקר אשר עשה, ר"ל יען שעשאו ע"י ספר יצירה היו יכולים לאכלו עם חלב. אבל בפשוט לא קשה כי נתן לפניהם תחלה חמאה וחלב ואכלו, ואח"כ שעשה בן הבקר נתן לפניהם הבשר, ע"ש. (ועי' בפי' דעת זקנים לבעלי התוספות, בראשית פ"ח יח').
בשו"ת בית יצחק (ךרבי יצחק יהודה שמעלקיש, אבד"ק לבוב, יו"ד ח"א סי' פד' אות ה'. י"ל בשנת תרמ"ט) כתב, שבהמה הנוצרה ע"י ספר יצירה פטורה ממתנות כהונה, ע"ש.
(נכתב בס"ד ע"י א. פלשניצקי).

אותה אבקש
הודעות: 491
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי אותה אבקש » א' אוקטובר 22, 2017 8:52 am

שפתים ישק המאמר הנפלא.
אגב מעניין לציין למדרש המביא שהקב"ה צפה בספר יצירה וברא העולם ואח"כ מסרו לאאע"ה.
כמו"כ בזכרוני מאמר ארוך באחד מספרי הרה"ק מצאנז קלויזענבורג בעל שפע חיים בענין זה
ונעלם ממני כעת מקומו [כמדומני על נישואין].

טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי טוב וחסד » א' אוקטובר 22, 2017 8:04 pm

מצטרף בזה בדברי שבח והלל על המאמר הנפלא, ישר כוח גדול

אשר ברא
הודעות: 221
הצטרף: ג' יולי 12, 2016 9:26 pm

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי אשר ברא » ב' אוקטובר 23, 2017 1:00 am

יש להעיר מהא דאיתא בירושלמי ובמדרשים
לשעבר אדם נברא מן העפר וחוה נבראת מן אדם מאדם ואילך בצלמינו כדמותינו אי אפשר לאיש בלא אשה ואי אפשר לאשה בלא איש אי אפשר לשניהן בלא שכינה (ירושלמי ברכות פ"ט ה"א, בראשית רבה ט, ח' ועוד)

שלכאורה נראה שאין יצור זה ממשפחת האדם וי"ל בקל.

טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי טוב וחסד » ב' אוקטובר 23, 2017 8:28 am

אותה אבקש כתב:שפתים ישק המאמר הנפלא.
אגב מעניין לציין למדרש המביא שהקב"ה צפה בספר יצירה וברא העולם ואח"כ מסרו לאאע"ה.
כמו"כ בזכרוני מאמר ארוך באחד מספרי הרה"ק מצאנז קלויזענבורג בעל שפע חיים בענין זה
ונעלם ממני כעת מקומו [כמדומני על נישואין].

המקור הוא באוצר מדרשים (אייזנשטיין) [עמוד 487] פסיקתא חדתא:
וכשברא הקדוש ברוך הוא עולמו ברא ספר יצירה וצפה בו וממנו ברא עולמו, כיון שסיים מלאכתו הניחו בתורה והראה לו לאברהם ספר יצירה ולא הבין בו דבר, יצאה בת קול ואמרה האתה רוצה לדמות דעתך עם דעתי, כלום אינך יכול להבין בו יחידי, לך אצל שם ועבר, הלך אצל שם ועבר והביטו בו ג' שנים עד שידעו לצור עולם.

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' אוקטובר 23, 2017 9:10 am

באשכול לא אוזכר ספרו של מ' אידל, 'הגולם', שהובאו בו חומרים חשובים בעניין.

טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי טוב וחסד » ב' אוקטובר 23, 2017 9:25 am

חד ברנש כתב:באשכול לא אוזכר ספרו של מ' אידל, 'הגולם', שהובאו בו חומרים חשובים בעניין.

האם כוונת כבודו לספר "נפלאות המהר"ל"?

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' אוקטובר 23, 2017 9:31 am

מה שייך זה לזה?

טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי טוב וחסד » ב' אוקטובר 23, 2017 9:46 am

חד ברנש כתב:מה שייך זה לזה?

הא עכשיו מובן מחבר הוא פרופ' משה אידל

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' אוקטובר 23, 2017 9:49 am

מה? באמת?! לא יאומן!

טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי טוב וחסד » ב' אוקטובר 23, 2017 9:57 am

לאור כל המקורות דלעיל מספרות הקודש הטהורה, לבוא ולצטט מברנש הרחוק מזרח ממערב, צ"ע

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' אוקטובר 23, 2017 10:05 am

הברנש הרחוק כמזרח ממערב וכו' מצטט אך ורק מ"הספרות הטהורה" (אלא שהוא מוסיף את תובנותיו שלו, עליהן אתה מוזמן לדלג).
ולפי שקיימא לן, שעמון וסיחון טהרו במואב, אתה מוזמן לעיין בספר גימטריאות לריה"ח, באחד הנספחים שבסופו, שעשה (בין היתר) שימוש בספרו של מ' אידל (והודיע על כך בראש הנספח, ולא כמנהגם של אחרים). וכן, הספר הזה כן מצוי באוצר.

טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי טוב וחסד » ב' אוקטובר 23, 2017 10:08 am

חד ברנש כתב:הברנש הרחוק כמזרח ממערב וכו' מצטט אך ורק מ"הספרות הטהורה" (אלא שהוא מוסיף את תובנותיו שלו, עליהן אתה מוזמן לדלג).
ולפי שקיימא לן, שעמון וסיחון טהרו במואב, אתה מוזמן לעיין בספר גימטריאות לריה"ח, באחד הנספחים שבסופו, שעשה (בין היתר) שימוש בספרו של מ' אידל (והודיע על כך בראש הנספח, ולא כמנהגם של אחרים). וכן, הספר הזה כן מצוי באוצר.

יישר כוח על התובנה
אפשר לינק לאוצר כי בשמו זה לא מצאתי

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' אוקטובר 23, 2017 10:12 am


פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי פלגינן » ב' אוקטובר 23, 2017 10:37 am

חד ברנש כתב:הברנש הרחוק כמזרח ממערב וכו' מצטט אך ורק מ"הספרות הטהורה" (אלא שהוא מוסיף את תובנותיו שלו, עליהן אתה מוזמן לדלג).
ולפי שקיימא לן, שעמון וסיחון טהרו במואב, אתה מוזמן לעיין בספר גימטריאות לריה"ח, באחד הנספחים שבסופו, שעשה (בין היתר) שימוש בספרו של מ' אידל (והודיע על כך בראש הנספח, ולא כמנהגם של אחרים). וכן, הספר הזה כן מצוי באוצר.

צ"ל: עמון ומואב טהרו בסיחון. אבל מה עשה לך הגאון המהדיר של גימטריאות שעשית ממנו סיחון או מואב?

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' אוקטובר 23, 2017 12:27 pm

סליחה על הטעות ותודה על התיקון.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: סנהדרין סה: - חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' דצמבר 07, 2017 12:40 pm

שייף נפיק כתב:ידוע מה שכתוב שהשבטים בראו אשה ועגל מספר יצירה, וזה שראה יוסף ואמר שחשודין על העריות ועל איבר מן החי
עיין ספר פלאות עדותיך להרב לורנץ בכל עניני בריאות מספר יצירה

הקפצה לפרשת וישב

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי עקביה » ה' דצמבר 07, 2017 1:51 pm

למה שהשבטים יעשו דבר משונה כזה, לברוא אשה?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6311
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי מיללער » ו' מאי 14, 2021 3:18 pm

במאמר הנפלא שהובא לעיל בליקוט המקורות הובא גם דברי הפתחי תשובה ביור"ד סי ס"ב:

וכתב הפתחי תשובה יורה דעה (סימן סב') אחר שהביא דברי השל"ה: ונראה דמ"מ אסור לאכלו (את הבהמה הנוצרה ע"י ספר יצירה) בלא שחיטה מדרבנן משום מראית עין, וע"ש


הפתחי תשובה סיים שם וכתב "ולפי זה קשה להבין דברי בעל של"ה הנ"ל במ"ש וזה היה מעשה השבטים" עכ"ל, וכוונתו להקשות שהרי לכה"פ מדרבנן בוודאי אסור לאכול אבר מן החי אף מבהמה שנבראה ע"י ספר יצירה וא"כ הדרא קושית השל"א הק' לדוכתיה.

ולכאורה לא הבנתי קושיתו, האם יש איסורים 'מדרבנן' ומשום מראית העין לבני נח? ואף אי נימא שהשבטים החמירו על עצמם כדין ישראל וקיימו כל התורה עד שלא ניתנה, מי לא נוכל לומר שזה דוקא במצוות התורה ולא החמירו גם על האיסורים מדרבנן שזה נאמר רק באברהם אבינו שקיים אפי' עירוב תבשילין.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6311
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי מיללער » ו' מאי 14, 2021 3:51 pm

פסחים סח: רב יוסף ביומא דעצרתא אמר עבדי לי עגלא תילתא אמר אי לאו האי יומא דקא גרים כמה יוסף איכא בשוקא

רש"י פי: עבדי לי. היה מצוה לאנשי ביתו להכין לו סעודה. ולפי פירושו הכוונה כמו שפי' רש"י בחומש באברהם אבינו בבן הבקר אשר עשה פי' אשר תיקן.

אולם בספה"ק איתא דאברהם אבינו עשה בן הבקר ע"י ספר יצירה ולפיכך אכלו המלאכים בשר בחלב משום שעל בשר הנברא בספר יצירה אין עליה איסור בשר בחלב.

ואיתא בגמ' סנהדרין סה: דרב חנינא ורב אושעיא הוו יתבי כל מעלי שבתא ועסקי בספר יצירה ומיברו להו עיגלא תילתא.

ולפי"ז אפשר לפרש עובדא דרב יוסף עפי"מ דאיתא ברמ"א בהל' חג השבועות (סי' תצ"ד סעיף ג') שנהגו בשבועות לאכול מאכל חלב ואח"כ מאכל בשר. והרבה טעמים נאמרו על ענין אכילת חלב בשבועות, והבאר היטב שם הביא "שמעתי שאוכלים חלב ואח"כ בשר דלא כמו שעשו המלאכים אצל אברהם שאכלו בשר בחלב שבעבור זה ניתנה התורה לישראל".

ולפי מה דאיתא בספרים שהמלאכים באמת לא עשו בזה איסורא אלא משום מראית העין כמ"ש הפתחי תשובה ביורה דעה סי' ס"ב שאף בבשר שנברא בס' יצירה יש לנהוג בה לחומרא בכל דיני בשר משום מראית העין, אבל זו הרי אסורה רק מדרבנן, ועכ"ז זכינו לקבלת התורה משום דתורה שבכתב אי אפשר בלי תורה שבע"פ.

ואיתא בספרים דהוסיף משה יום א' מדעתו לקבלת התורה ובזה יסד את תורה שבע"פ להוסיף משמרת למשמרת וכמו שכ' המג"א (שם סק"א) דבא לרמוז לנו יו"ט שני של גליות עיי"ש.

והדברים מזהירין כמין חומר, רב יוסף ביומא דעצרתא אמר עבדי לי עגלא תילתא, אמר לחכמי דורו שידעו לעסוק בספר יצירה שיבראו לו עיגלא תילתא כמו שברא אברהם אבינו למלאכי השרת שלשה בקר ואע"פ שאין עליה מה"ת איסור בשר בחלב קיים רב יוסף את האיסור מדרבנן ואכל מאכל חלב ורק אח"כ אכל הבשר, ואמר אי לאו האי יומא דהיינו מה שהוסיף משה יום אחד מדעתו וניתנה התורה ביום השני כדי לייסד בזה קיום מצוות דרבנן, ובזה זכה וניצח את טענת מלאכי השרת של תנה הודך על השמים ואמר להם לא זהו שירדתם ואכלתם אצלו בשר בחלב דהיינו מדרבנן, וזו היתה הטענה הניצחת לקבלת התורה.

ואי לאו שקבלנו עלינו המצוות דרבנן לא ניתנה לנו אף תורה שבכתב וכמה יוסף איכא בשוקא ודו"ק

א מבקש
הודעות: 326
הצטרף: ב' אפריל 05, 2021 8:50 pm

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי א מבקש » ש' מאי 15, 2021 11:39 pm

מיללער כתב:ר תיקן.

אולם בספה"ק איתא דאברהם אבינו עשה בן הבקר ע"י ספר יצירה ולפיכך אכלו המלאכים בשר בחלב משום שעל בשר הנברא בספר יצירה אין עליה איסור בשר בחלב.


מקורו בספר ציוני [לר"מ ציוני] על אתר [וע"ע שם ריש פרשת לך לך שכן הפירוש בפסוק 'את הנפש אשר עשו בחרן'.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6311
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: חז"ל בוראים יצורים מכוח ספר יצירה

הודעהעל ידי מיללער » א' מאי 16, 2021 7:40 am

א מבקש כתב:
מיללער כתב:ר תיקן.

אולם בספה"ק איתא דאברהם אבינו עשה בן הבקר ע"י ספר יצירה ולפיכך אכלו המלאכים בשר בחלב משום שעל בשר הנברא בספר יצירה אין עליה איסור בשר בחלב.


מקורו בספר ציוני [לר"מ ציוני] על אתר [וע"ע שם ריש פרשת לך לך שכן הפירוש בפסוק 'את הנפש אשר עשו בחרן'.

בהעברה בחפזון לא מצאתיה שם:
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... =&pgnum=33
ומעניין שהמלבי"ם מביאו בשם "חז"ל".


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 56 אורחים