מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חגיגה טו ב' אמירת הקב"ה שמועות מפי ר' מאיר

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

חגיגה יד א' ירהבו במי שממולא מצוות כרימון. והערה באגדות חז"ל

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' אוקטובר 31, 2017 10:16 am

''ירהבו במי שממולא מצוות כרימון''
צ"ב, שהלא כל ישראל מלאים מצוות ואפילו ריקנים שבהם וכמו שדרשו חז"ל "כפלח הרימון רקתך - אפילו ריקנין שבך מלאים מצוות כרימון"?
ונראה פשוט, שכן דרך חז"ל באגדות, לומר על ענין מסוים שהוא כך, אף שיש הרבה כמוהו, בכל אופן אמרו שהוא כך כיון שבו ניכר הדבר יותר,
וכמו כאן, שאמת הוא שכל ישראל מלאים מצוות כרימון, אבל ישנם כאלו שבהן ניכר יותר.
וכה"ג מצינו במגילה ו' א' שדרשו למה נקרא שמה רקת שאפילו ריקנין שבה מלאים מצוות כרימון, והק' בטו"א הלא כל ישראל מלאים מצות כרימון, ומאי רבותא דטבריה? ולהנ"ל פשוט, ודאי שכל ישראל מלאים מצוות כרימון, רק בטבריא היה יותר בולט.
וכן במגילה יד א' דרשו על דורה של דבורה שישראל שבאותו הדור אין להם אלא לב אחד לאביהם שבשמים, וקשה שבסוכה מה דרשו כן על כל ישראל, ומבואר, שודאי כל ישראל אין להם אלא לב אחד רק בישראל שבאותו הדור היה יותר בולט הדבר. ומסתמא שיבואו חכמי לב ויביאו כהנה רבות.
עי"ל, עפ"י מש"כ הפר"ח בהל' ר"ה, שהקשה איך מבקשים בר"ה שנרבה זכויות כרימון, הלא כך הוא רק ריקנין שבישראל? ותירץ, דריקנין שבישראל כל ימי חייהם יחד מלאים מצוות כרימון, ואנו מבקשים כל שנה ושנה להיות מלאים מצוות כרימון. (וע"ד זה מתורץ גם קו' הטו"א וכ"מ שכ' הגר"ע יוסף בספרו על מגילה)וה"נ כאן מיירי מאלו שמלאים כל שנה ושנה.
ויש לדייק הלשון שכתוב ''ממולא'' ולא כתוב סתם מלא, ואולי הוא יותר ממלא. ודו"ק.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

חגיגה טו ב' אמירת הקב"ה שמועות מפי ר' מאיר

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' נובמבר 12, 2017 11:22 am

הצעת הגמ' שם.
מבואר שרבה בר שילא פגש את אליהו, ושאל אותו מה עושה כעת הקב"ה, ואמר לו שכעת הוא אומר שמועות מפי חכמים כולם, ולא אומר מפי ר' מאיר. ומשום שלמד תורה מפיו של אחר, שאלו רבה הרי ר' מאיר רמון מצא תוכו אכל קליפתו זרק? מיד אמר לו אליהו הנביא ששמע הקב"ה לקולו ואמר שמועה מפי ר' מאיר.
ויש להעיר, הנה בנפש החיים בשער ד' מבואר שהקב"ה יושב ושונה עם הלומד, וממש אומר מה שהוא אומר, ואם כן היה לו לרבה בר שילא לומר מימרות דר' מאיר בשמו והיה הקב"ה שונה כנגדו, ואומר שמועות מפיו?
ועל פניו נראה שיש חילוק בין שונה כנגדו לבין אמירת שמועות מפיו. ובגיטין דף ז' מביאים כהוכחה לגדלות מה שהקב"ה אמר בשמו, ומשמע שזה ענין מיוחד ולא סתם הזכרתו אצל הקב"ה. ודו"ק.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 54 אורחים