ביקורת תהיה כתב:כאשר מוקבלות בתלמוד שתי ברייתות חלוקות, ההקבלה תבוא תמיד בנוסח: 'תני חדא... ותניא אידך', ובלה"ק: 'שונה אחת... ושנויה אחרת'.
הפשטן כתב:התרגום של "חדא" הוא בלה"ק, לא רק "אחת" אלא - גם "האחד" (עי' למשל באונקלוס לפסוק "ולקח הכהן את הכבש האחד") - ולפעמים גם "אחד" (עי' למשל באונקלוס לפסוק "משפט אחד יהי' לכם כגר כאזרח"). כיו"ב, התרגום של "אידך" הוא בלה"ק, לא רק "ההוא", אלא גם "ההיא". כיו"ב, התרגום של "תָנְיָא" (עם ת' בקמץ) - הוא בלה"ק: שונָה (עם נו"ן בקמץ), בעוד אשר - שנוי' - הוא בארמית "תְּנִיָּא" (עם ת' בשוא). כיו"ב, התרגום של "תְּני" עם ת' בשוא - הוא בלה"ק: שנוי, בעוד אשר - שונֶה (עם נו"ן בסגול) - הוא בארמית "תָּני" (עם ת' בקמץ).
ביקורת תהיה כתב:התמיהה: מפני מה מלת הפתיחה של מובאה זו היא 'תני', ושל רעותה - 'תניא'.
ביקורת תהיה כתב:(ובפרט שחלקם הגדול של החריגים יש לתלות בסבירות גבוהה בטעות המעתיק).
שמא תדע להביננו דברי קדמונינו?שבענו מטובך כתב:נמצא לקדמונינו שהעירו על ההבדל שבין 'תנא' (תני) לבין 'תניא'.
ביקורת תהיה כתב:שמא תדע להביננו דברי קדמונינו?
וכל היכא דאיכא תנא, תוספתא היא שנוספה על המשנה ומה שחסר מן המשנה הוסיפו אותו חכמים בגמרא מן הברייתא, תוספתא זו שהיא תוספת על המשנה לפיכך אינה כתובה בלשון תנו רבנן אלא בלשון תנא אף על פי שכל תנו רבנן תוספתא היא. וכל ברייתא שאינה בלשון תנו רבנן אלא בלשון תניא ממנה אתה למד שהיא בתורת כהנים.
כל תנא תוספתא היא שנתוספה על המשנה לפיכך אינה כתובה לא בלשון תניא ולא בלשון תנו רבנן. כל תנו רבנן או תניא ממנה אתה למד שהוא בתורת כהנים.
כל תאנא ותני עלה היא התוספתא שנתוספה על המשנה, כאשר כתבתי בפרק (ח') [א'] מהשער הראשון. וכל תניא ותנו רבנן ברייתא היא.
שבענו מטובך כתב:בסדר תנאים ואמוראים אותיות סה-סו:וכל היכא דאיכא תנא, תוספתא היא שנוספה על המשנה ומה שחסר מן המשנה הוסיפו אותו חכמים בגמרא מן הברייתא, תוספתא זו שהיא תוספת על המשנה לפיכך אינה כתובה בלשון תנו רבנן אלא בלשון תנא אף על פי שכל תנו רבנן תוספתא היא. וכל ברייתא שאינה בלשון תנו רבנן אלא בלשון תניא ממנה אתה למד שהיא בתורת כהנים.
ובספר כריתות לשון למודים שער ג אותיות עג-עד:כל תנא תוספתא היא שנתוספה על המשנה לפיכך אינה כתובה לא בלשון תניא ולא בלשון תנו רבנן. כל תנו רבנן או תניא ממנה אתה למד שהוא בתורת כהנים.
ובהליכות עולם שער ב פרק א אותיות כב-כג:כל תאנא ותני עלה היא התוספתא שנתוספה על המשנה, כאשר כתבתי בפרק (ח') [א'] מהשער הראשון. וכל תניא ותנו רבנן ברייתא היא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים