עמוד 1 מתוך 5

מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' אוקטובר 16, 2019 5:26 pm
על ידי שמואל דוד
ב.

מתני׳ וחכ״א לא כדברי זה ולא כדברי זה כו׳.רש״י לא כדברי זה - שהחמיר יותר מדאי כו׳ ולא כדברי זה - שמיקל יותר מדאי.

יש להעיר, מדוע האריך תנא דמתני׳ וכתב ״לא כדברי זה ולא כדברי זה״
עוד יש להעיר מדוע פירש״י ״לא כדברי זה״ אהלל ולא אשמאי.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' אוקטובר 16, 2019 5:29 pm
על ידי שמואל דוד
ב.

רש״י ד״ה ואפי׳ לימים הרבה - אבל הנך דמקמי בדיקה קמייתא טהורות דהא כשבדקה עצמה מצאתה טהורה.

לכאורה צ״ע, הרי זה דבר פשוט, ומה ההו״א שאם בדקה עצמה ומצאתה טהורה מ״מ טמאות הן.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' אוקטובר 16, 2019 5:30 pm
על ידי שמואל דוד
ב.

רש״י ד״ה הרי זו כפקידה כו׳ והיא שמשה בצהרים כו׳. ראיתי בס״א שהעיר שהרי אסור לשמש ביום ומדוע נקט רש״י ציור זה.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' אוקטובר 16, 2019 5:33 pm
על ידי שמואל דוד
ב:

להלל קשיא ודאי דאילו מעת לעת כו׳

לכאורה צ״ע, הרי שיטת הלל מפקידה לפקידה ולא מעת לעת.
ועיין רש״י שהרגיש בזה וכתב דאילו מעת לעת כו׳ דמעת לעת לרבנן וה״ה מפקידה לפקידה דהלל. ועדיין יש לעיין בזה.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' אוקטובר 16, 2019 7:06 pm
על ידי אהרן תאומים
שמואל דוד כתב:ב.
רש״י ד״ה הרי זו כפקידה כו׳ והיא שמשה בצהרים כו׳. ראיתי בס״א שהעיר שהרי אסור לשמש ביום ומדוע נקט רש״י ציור זה.

ממה שנמצא תחת ידי
דף ב ע"א
על יד. על כח מפקידה לפקידה הוא בא וממעטו כמו פוסל על ידו דיבמות (דף צו.) וכן הרבה:
ראה מה שכתבתי בחולין כ"ט https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=42328
המשמשת בעדים. שבדקה עצמה בעד דהיינו בסדין קודם תשמיש ולאחר תשמיש:
רש"י נקט סדין מפני שהוא לבן ונראה בו היטב הדם, וכן מזכיר רש"י כמה פעמים במסכת זו סדין שקנחה בו וכד' וכדאיתא בגמרא בדף נח שאין לך אשה שאינה טהורה לבעלה שאין לך כל סדין וסדין שאין בו כמה טיפי דם וכו'
וכפי שפירש רש"י במנחות לח: אמר ליה לא נצרכא אלא לסדין בציצית, ופי' להכי נקיט סדין משום דלבן הוא:
(עדים בגימטריא סדין.)

הרי זו כפקידה וממעטת על יד כו'. ואם ראתה דם אחר כך בבדיקת ערבית והיא שמשה בצהרים בעדים לא מטמאינן טהרות דמבדיקת שחרית עד תשמיש שהרי קודם תשמיש בדקה ומצאתה טהורה וליכא למימר מקמי הכי הוה אלא הנך דמתשמיש ואילך טמאות:
שמשה בצהריים, וראה בדף ט"ז שהרי בלילה אי אפשר לבדוק את העד או בנר או בהמתנה לבוקר, וכאן בודקת אמנם לצורך תשמיש אבל מיד מתעסקת בטהרות ע"פ בדיקה זו, ומה גם שבפשטות בלילה לא מתעסק בטהרות, ע"כ העדיף רש"י להעמיד הדבר בתשמיש ביום אף שאינו לכתחילה.
(וראיתי לש"ס שוטנשטיין שהפכו וכתבו שימשה בלילה והראיתי לח"א ואמר לי שעל כן שוטנשטיין הוא לע"ה שאסור לשמש ביום)

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ו' אוקטובר 18, 2019 9:14 pm
על ידי שמואל דוד
ג.

והלל כותלי בית הרחם העמידוהו, ושמאי כותלי בית הרחם לא מוקמי דם. נחלקו במציאות?

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ו' אוקטובר 18, 2019 9:54 pm
על ידי שמואל דוד
ג:

איכא בינייהו למרמי חבית ומקוה ומבוי. לכאורה הול״ל ״מקוה, חבית, ומבוי״ וצ״ע קצת.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ש' אוקטובר 19, 2019 10:01 pm
על ידי עזריאל ברגר
שמואל דוד כתב:ג.

והלל כותלי בית הרחם העמידוהו, ושמאי כותלי בית הרחם לא מוקמי דם. נחלקו במציאות?

אינני יודע אם עמדו בזה חכמי הדורות, אבל הנראה לפענ"ד בביאור מחלוקות כאלו:
כנראה שבדרך כלל אין כתלי בית הרחם מעמידים את הדם, אלא לעיתים רחוקות. והמחלוקת היא עד כמה "חיישינן למיעוטא".

ועד"ז בכל מקום כך נלפענ"ד לבאר.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ש' אוקטובר 19, 2019 11:11 pm
על ידי יוֹסֵפֶר
וכן משמע שרש''י בביצה (כג: סוף פרק שני) רוצה לפרש
Screenshot_2019-10-19-23-08-24-1.png
Screenshot_2019-10-19-23-08-24-1.png (55.51 KiB) נצפה 11277 פעמים

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' אוקטובר 20, 2019 5:44 am
על ידי שמואל דוד
יישר כח!! ועיין בספר יד דוד מש״כ בזה.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' אוקטובר 24, 2019 6:06 am
על ידי מיללער
ז.
וכולן טהורין לבני הכנסת. פירש"י לאוכלין חוליהן בטהרה. ובתוס' שם (ד"ה וכולן) הקשו דכאן קרי ליה בני הכנסת החברים האוכלים חולין בטהרה ובמס' בכורות משמע דבני הכנסת היינו הדיוטות, ותירצו דהכא נמי קרי להו בני הכנסת לגריעותא כלומר שרק אוכלין חולין בטהרה אבל אינם אוכלים תרומה, עכת"ד וכן כ' בתוס' הרא"ש.

ובפי' מלאכ"ש על המשנה זבים (פ"ג מ"ב) מביא גם מהרא"ש באריכות קצת יותר ומוסיף שלשון בני הכנסת הם הפחותין במעלה מן השנוים אצלם מלשון קבוץ המון עם, עיי"ש. ועדיין צריכנא למודעי למה הפחותין במעלה נקראים בני הכנסת, ועוד יותר מזה למה זה מוכרח שהאוכלין חולין בטהרה 'אינם אוכלים תרומה' אדרבא, האם אינם אוכלים בטהרה דוקא משום שאוכלים תרומה וצריכים ליזהר בטהרה?

(ובדאך אגב, דבר נפלא, הרמב"ם שם בפיהמ"ש פירוש בני הכנסת בשונה מרש"י ותוס' דהיינו שלגבי שימנע מבית הכנסת לא אמרן שנחמיר על הטומאות השנוין במשנה, היינו שהטמאים כזבים ומצורעים היו נמנעים מלבא לבית הכנסת. ובפי' חזון נחום על המשנה שם כ' דמזה יש מקור וסמך לדברי הרמ"א באו"ח סי' פ"ח ס"א דאשה נדה בימי ראייתה לא תיכנס לביהכנ"ס, ע"כ. והוא דבר מתוק)

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 4:50 am
על ידי מיללער
ו:
מעשה בשפחתו של רבן גמליאל שהיתה אופה ככרות של תרומה וכו'

למסקנא מיירי בתרומת לחמי תודה - לפי ההו"א דמיירי בתרומה לכאורה הרי ר"ג לא היה כהן, ולמה אפתה שפחתו ככרות של תרומה, האם אין הישראל נותן התרומה לכהן בעודנה תבואה?

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 7:12 am
על ידי פלתי
111.jpg
111.jpg (23.78 KiB) נצפה 11117 פעמים

עבודה ברורה

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 5:12 pm
על ידי מיללער
פלתי כתב:
111.jpg

עבודה ברורה

תודה

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' אוקטובר 31, 2019 10:39 pm
על ידי שמואל דוד
ז:

נתנה בנה למניקה, גמלתו, או מת כו׳. מדוע נקט ג׳ אופנים?

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 3:30 am
על ידי מיללער
יב: א"ל סודני לא דמגניא באפיה. ופירש"י תלמיד חכם על שם סוד ה' ליראיו ובפירוש אחר סודני מטיל שכר.

בערוך ערך סדן (ה) פירוש ירא שמים כדכ' סוד ה' ליריאיו (והמפרש שם בל"א פירוש ביערברייע"ר שזה דלא כדברי הערוך). ולכאורה הרי הביטוי הזה נמצא ג' פעמים בש"ס (ברכות מד, מנחות עא ונדה יב) וכל הג' פעמים הוא על רב פפא שהיה ידוע כמטיל שכר, והאם אין זה ראי' מספקת שהפירוש הוא אכן מטיל שכר וכדברי רש"י שהביא מהגמ' פסחים קיג. שכלי שעושים בה שכר נקרא בי סודנא.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 1:05 pm
על ידי עזריאל ברגר
שמואל דוד כתב:ז:

נתנה בנה למניקה, גמלתו, או מת כו׳

מדוע נקט ג׳ אופנים?

מסברא היה מקום לחלק ביניהם, וכדחזינן בהלכות נשיאת מינקת חבירו.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 5:24 pm
על ידי שמואל בארג
מיללער כתב:יב: א"ל סודני לא דמגניא באפיה. ופירש"י תלמיד חכם על שם סוד ה' ליראיו ובפירוש אחר סודני מטיל שכר.

בערוך ערך סדן (ה) פירוש ירא שמים כדכ' סוד ה' ליריאיו (והמפרש שם בל"א פירוש ביערברייע"ר שזה דלא כדברי הערוך). ולכאורה הרי הביטוי הזה נמצא ג' פעמים בש"ס (ברכות מד, מנחות עא ונדה יב) וכל הג' פעמים הוא על רב פפא שהיה ידוע כמטיל שכר, והאם אין זה ראי' מספקת שהפירוש הוא אכן מטיל שכר וכדברי רש"י שהביא מהגמ' פסחים קיג. שכלי שעושים בה שכר נקרא בי סודנא.


השכר ג"כ נקרא סודנא ע"ש הסוד נאה שמעשרת, החילוק בין שתי הלשונות הוא אם סודני פירושו סוד או כסודנא שפירושו סוד.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 5:33 pm
על ידי מיללער
שמואל בארג כתב:
השכר ג"כ נקרא סודנא ע"ש הסוד נאה שמעשרת, החילוק בין שתי הלשונות (במנחות מביא רש"י ב' הפירושים) הוא אם סודני פירושו סוד או כסודנא שפירושו סוד.

א. מה שאמרו בגמ' שהכלי/מקום לעשיית שכר נקרא סודנא מלשון סוד נאה, בוודאי הכוונה כמו אפותיקי מלשון פה תהאי קאי או דייתיקי מלשון דא תהא למיקם ועוד הרבה לשונות בארמית, שכבר ביארו הקדמונים שאין זה ממש פירוש המלה אלא שחז"ל רמזו בהלשון עצמה את פירושה והדברים עתיקים. אבל לומר על חכם ויר"ש סודני מלשון סוד ה' ליראיו, נראה שזה ממש בדרך רמז.

ב. אם עשיית שכר נקרא סודנא (לא משנה למה) ורב פפא היה מטיל שכר ונקרא סודני - האם אין זה 1 + 1 שלכן נקרא סודני ע"ש פרנסתו? ולמה נצטרך לבקש פירוש חדש שהיה נקרא כן על שם חכמתו ויראת חטאו?

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 5:49 pm
על ידי שמואל בארג
בברכות נראה בהדיא שרבא רצה לרמז לו שמטיל שכר הוא, ולכן פי' רש"י רק לישנא דשכר.

כאן בגמ' שרב פפא רצה להחמיר על עצמו, נראה יותר שרבא קראו בלשון סודני ע"ש סוד ה' ליראיו.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 5:54 pm
על ידי מיללער
תודה, ואולי כוונת רש"י שלכן קרא לו 'עכשיו' בלשון הזה, לרמז בה לשון סוד השם ליראיו, על אף שעיקר פירושה היא הטלת שכר ודו"ק.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 6:35 pm
על ידי שמואל דוד
ח:

וכמה הכרת העובר סומכוס אומר משום ר״מ שלשה חדשים ואע״פ שאין ראיה לדבר זכר לדבר כו׳ זכר לדבר, קרא כתיב וראיה גדולה היא כו׳
ת״ר הרי שהיתה בחזקת מעוברת וראתה דם כו׳ ואע״ג שאין ראיה לדבר זכר לדבר כו׳ זכר לדבר הרי ראיה גדולה היא כו׳

קשה לי בשינוי הלשון, בתחילה מקשה ״קרא כתיב, וראיה גדולה היא״ ולבסוף מקשה רק ״ראיה גדולה היא״ וצ״ע.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 6:50 pm
על ידי שמואל דוד
ט:

איכא בינייהו בושה ואינה מקפדת.

לכאורה היה אפשר לומר ״מקפדת ואינה בושה״ (ואולי לא מצוי).

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 6:52 pm
על ידי בברכה המשולשת
שמואל דוד כתב:ז:

נתנה בנה למניקה, גמלתו, או מת כו׳. מדוע נקט ג׳ אופנים?


כי אלו האופנים שיש

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 7:07 pm
על ידי שמואל בארג
שמואל דוד כתב:ט:

איכא בינייהו בושה ואינה מקפדת. לכאורה היה אפשר לומר ״מקפדת ואינה בושה״ (ואולי לא מצוי).


אם לא בושה אמאי מקפדת

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 7:11 pm
על ידי שמואל דוד
בברכה המשולשת כתב:
שמואל דוד כתב:ז:
נתנה בנה למניקה, גמלתו, או מת כו׳. מדוע נקט ג׳ אופנים?

כי אלו האופנים שיש

אבל מה החידוש בכל אחד? אטו כי רוכלא כו׳

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 7:12 pm
על ידי שמואל דוד
שמואל בארג כתב:
שמואל דוד כתב:ט:
איכא בינייהו בושה ואינה מקפדת. לכאורה היה אפשר לומר ״מקפדת ואינה בושה״ (ואולי לא מצוי).

אם לא בושה אמאי מקפדת

לא בכל פעם שיש קפידה בדבר יש בושה.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 7:13 pm
על ידי עזריאל ברגר
שמואל דוד כתב:
בברכה המשולשת כתב:
שמואל דוד כתב:ז:

נתנה בנה למניקה, גמלתו, או מת כו׳

מדוע נקט ג׳ אופנים?


כי אלו האופנים שיש

אבל מה החידוש בכל אחד? אטו כי רוכלא כו׳

כפי שציינתי להלכות מינקת חבירו:
נתנה למניקה - ייתכן שהמינקת תחזור בה.
גמלתו - ייתכן שיחזור לינק.
אבל מת - איננו מצפים למעשה ניסים...

ואולי יש לחלק באופן אחר, כגון שעצם הטיפול בתינוק יש לו השפעה "הורמונאלית" וכיו"ב.

ועכ"פ קמ"ל שבשלשתם נחלקו.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 7:22 pm
על ידי שמואל בארג
שמואל דוד כתב:
שמואל בארג כתב:
שמואל דוד כתב:ט:
איכא בינייהו בושה ואינה מקפדת. לכאורה היה אפשר לומר ״מקפדת ואינה בושה״ (ואולי לא מצוי).

אם לא בושה אמאי מקפדת

לא בכל פעם שיש קפידה בדבר יש בושה.


אין אנו דנין בסתם קפידות, קפידה הוא שלב בזקנה לפני בושה ואינה מקפדת.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 5:04 am
על ידי מיללער
יד: מאי לאו בזקנותו קאי, הא בילדותו טימא משום נדה שמע מינה.

בדר"כ בש"ס המילים 'מאי לאו' באים כהוו"א, ואח"כ הגמרא אומרת 'לא' וכו' וכאן קאי המאי לאו.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 6:00 am
על ידי שמואל דוד
עיין שדי חמד מערכת המם כלל פט.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 6:50 am
על ידי מיללער
יישר כח

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 10:27 pm
על ידי שמואל בארג
ייש"כ לשניכם

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' נובמבר 06, 2019 1:06 am
על ידי מיללער
שמואל דוד כתב:עיין שדי חמד מערכת המם כלל פט.

והנה דבריו ז"ל

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' נובמבר 06, 2019 4:11 am
על ידי מיללער
טו.
ר"י בנו של ריב"ז אומר בעלה נכנס להיכל ומקטיר קטורת

האם יש מי שמבאר (בדרך פרד"ס) למה נקט דוקא הציור של הקטרת קטורת ולא שאר עבודה במקדש?

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' נובמבר 06, 2019 4:37 am
על ידי שמואל דוד
מיללער כתב:טו. ר"י בנו של ריב"ז אומר בעלה נכנס להיכל ומקטיר קטורת

האם יש מי שמבאר (בדרך פרד"ס) למה נקט דוקא הציור של הקטרת קטורת ולא שאר עבודה במקדש?

פני אריה:
Screenshot 2019-11-05 at 9.36.37 PM - Edited.png
Screenshot 2019-11-05 at 9.36.37 PM - Edited.png (118.53 KiB) נצפה 10749 פעמים

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' נובמבר 06, 2019 4:40 am
על ידי מגופת חבית
וי''ל, דכבר כ' האחרונים דע''כ איירי שלא גמר ביאתו דא''כ הוי בעל קרי ואסור משום בעל קרי, ואך יש להוסיף עי' אג''מ אבן העזר סי' ע''ב שאפי' אם אינו מוציא זרע עדיין הוא בכלל תקנת עזרא, וי''ל דלזה רמז הגמ' כאן שאילו להקריב קרבנות גרידא היות שאין כאן חיוב גמור לטבול בודאי א''א לעכבו, אבל כאן שהוא עבודת ציבור שאין קטורת באה נדבה אולי יש לעכבו היות שלא טבל, וזהו קמ''ל שאין בידינו לעכבו אע''פ שהוא עבודת ציבור, והקב''ה חדי בפלפולא דאורייתא.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' נובמבר 06, 2019 4:44 am
על ידי מיללער
שמואל דוד כתב:
מיללער כתב:טו. ר"י בנו של ריב"ז אומר בעלה נכנס להיכל ומקטיר קטורת

האם יש מי שמבאר (בדרך פרד"ס) למה נקט דוקא הציור של הקטרת קטורת ולא שאר עבודה במקדש?

פני אריה:
Screenshot 2019-11-05 at 9.36.37 PM - Edited.png

תודה רבה!

אמירה נעימה.

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' נובמבר 06, 2019 4:46 am
על ידי מיללער
מגופת חבית כתב:וי''ל, דכבר כ' האחרונים דע''כ איירי שלא גמר ביאתו דא''כ הוי בעל קרי ואסור משום בעל קרי, ואך יש להוסיף עי' אג''מ אבן העזר סי' ע''ב שאפי' אם אינו מוציא זרע עדיין הוא בכלל תקנת עזרא, וי''ל דלזה רמז הגמ' כאן שאילו להקריב קרבנות גרידא היות שאין כאן חיוב גמור לטבול בודאי א''א לעכבו, אבל כאן שהוא עבודת ציבור שאין קטורת באה נדבה אולי יש לעכבו היות שלא טבל, וזהו קמ''ל שאין בידינו לעכבו אע''פ שהוא עבודת ציבור, והקב''ה חדי בפלפולא דאורייתא.

כל פטפוטי טבין!

(לא גמר ביאתו זה דברי הגמרא ולא אחרונים)

Re: מסכת נדה - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' נובמבר 06, 2019 4:49 am
על ידי מגופת חבית
לא הסתכלתי בפנים וזוהי התוצאה