מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דף ועוד דף (מתעדכן)

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

דף ועוד דף (מתעדכן)

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ג' דצמבר 31, 2019 5:47 pm

ללומדי הדף היומי שכבר רכשו קנין בש"ס ורוצים להתקדם בידיעתו, שבמקביל ללימוד הדף החדש בסדר יתחילו לחזור מחצי הש"ס האחרון אי אפשר לדייק ממש כי מחצית הש"ס זה בקידושין דף לט ולכן להתחיל במקביל במסכת קידושין מדף ב' וכך לאחר שלוש וחצי שנים יצא שגמרו את כל הש"ס ואז יתחילו מחדש לחזור על ברכות במקביל להתקדמות בש"ס,
כך גם אנשים שמרגישים שכבר יודעים את הש"ס ורוצים להתקדם יותר מהר ונמנעים ללמוד את מחזור הש"ס של שתי דפים ליום בגלל שכך הם פחות מחוברים עם כלל הלומדים, בדרך שהצעתי יוכלו להשאר עם כולם ולהגביר חילם לתורה
נערך לאחרונה על ידי אהרן תאומים ב ב' ינואר 06, 2020 6:33 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמשון
הודעות: 295
הצטרף: ב' אפריל 18, 2016 7:19 pm

Re: הצעה למסיימי הש"ס דף היומי

הודעהעל ידי שמשון » ד' ינואר 01, 2020 2:25 am

אפשר גם, יום אחד ברכות דף ב', למחרת שבת דף ב', עירובין דף ב' וכן הלאה, עד גמר הש"ס ואח"כ ברכות דף ג' וכו'.
שמעתי על אחד מגדולי ישראל שליט"א שהיה לו סדר כזה עם אחד מבני משפחתו

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: הצעה למסיימי הש"ס דף היומי

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' ינואר 01, 2020 3:15 am

הרעיון שאני מציע הוא שיוכלו עדיין להרגיש מחובר עם שאר הלומדים כי לומדים על הסדר עם כולם

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: הצעה למסיימי הש"ס דף היומי

הודעהעל ידי לענין » ה' ינואר 02, 2020 1:09 am

נתקבל בחום!
בעזרת השם.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: הצעה למסיימי הש"ס דף היומי

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' ינואר 02, 2020 7:08 am

בעזרת ה' אני יעלה לחדודי קשר סימוכי (אסוציאציה) בין שני הדפים וזה החלי:
מעשה שבאו בניו מבית המשתה לאחר סעודת החתונה (ברכות)האשה נקנית בשלוש דרכים(קידושין), בתוספות (קידושין ב:)קשו קראי וכו' וכן השמש באה (בראשית טו) השמש יצא, (ברכות ב.)ביאת שמשו
וכן בעז"ה מחר אני יעלה טבלת הסדר וכן מקום לציין V וכן עם רוצים לציין אם נלמד לבד או בחברותא ומה שמו וכו'

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: הצעה למסיימי הש"ס דף היומי

הודעהעל ידי הפשטן » ש' ינואר 04, 2020 9:37 pm

שמשון כתב:אפשר גם, יום אחד ברכות דף ב', למחרת שבת דף ב', עירובין דף ב' וכן הלאה, עד גמר הש"ס ואח"כ ברכות דף ג' וכו'.
שמעתי על אחד מגדולי ישראל שליט"א שהיה לו סדר כזה עם אחד מבני משפחתו


גם אני נהגתי פעם בשיטה הזאת, אבל אח"כ אמר לי אחי הי"ו, שבשיטה הזאת אני לא מרויח יותר ממה שמרויחים בשיטה המקובלת - שאחרי דף ב מגיע דף ג, שהלוא גם לפי השיטה החדשה מסיימים את הש"ס רק תוך שבע וחצי שנים, וא"כ מה הועילו חכמים בשיטתם החדשה?

מאז היפסקתי בשיטה החדשה, והתחלתי בשיטה אחרת: גורסין את כל המסכת, בגירסה בעלמא - מבלי להסתכל ברש"י (ולכן מבלי לטרוח להבין), בקצב של שבעה דפים ליום - נניח כמו שקוראים את הזוה"ק. בפעם הראשונה מבינים אולי שלושים אחוזים (אם זה מס' ברכות) או חמישה אחוזים (אם זה מס' נידה), אבל משהו מזה - מבינים בכל זאת, אבל מרויחים שגומרים את המסכת מהר מאד, מבלי להשקיע זמן רב מדי. כשגומרים אותה, חוזרים עלי' שוב, באותו קצב - זאת אומרת שבעה דפים ביום, אבל הפעם הניסיון מוכיח שמבינים קצת יותר (ואת זה אני אומר מניסיון) - למרות ששוב לא מתאמצים להבין. ככה חוזרים על המסכת - כאמור בגירסה בעלמא (מבלי לנסות להבין) - איזה עשרים פעם, כאמור בקצב של שבעה דפים ביום, באופן שבכל פעם מבינים קצת יותר טוב ממה שהובן בפעם הראשונה - כאמור זה קורה מעצמו מבלי שמנסים להבין - כי רק הניסיון מוכיח שזה מה שקורה, באופן שבפעם העשרים של החזרה על המסכת - כבר מבינים הרבה הרבה יותר טוב ממה שהובן בפעם הראשונה, כך שלמשל דף - שבפעם הראשונה הובנו מתוכו איזה שלושים אחוז (למשל אם הוא ממסכת ברכות) - יובנו מתוכו בפעם העשרים יותר מתשעים אחוז (תכף אסביר איך זה קורה מעצמו), אבל בשיטה הזאת גם מרויחים עוד משהו - חוץ מהיעדר המאמץ להבין - ומה שמרויחים הוא הזיכרון, כי כשמגיעים לפעם העשרים - שאגב מגיעים אלי' מהר מאד ובלי מאמץ (כי גורסים מהר מאד בקצב של שבעה דפים ליום), אז לא רק מגלים שכבר מבינים כמעט את כל הדף על נקלה (למרות שלא עושים מאמץ להבין), אלא גם מגלים שכבר זוכרים כמעט את כל מהלך הסוגיות כמעט בעל פה, כי מדובר כבר בפעם העשרים - שכאמור אלי' מגיעים מהר מאד (בגלל הקצב המהיר הבלתי כרוך במאמץ).

עכשיו צריך לשאול, איך זה קורה שבפעם העשרים מבינים כמעט את כל הדף - למרות שלא מסתכלים ברש"י, והתשובה היא, שבכל פעם שחוזרים על הדף שנלמד בפעם הקודמת (מתוך שבעת הדפים היומיים), ורואים שמבינים בדף נניח את אותם שלושים אחוז שהובנו בפעם הקודמת, מתעוררת סקרנות טבעית לברר מה תקע אותנו להבין באותו דף יותר ממה שהובן בו בפעם הקודמת, ולעיתים קרובות מתברר שזה בסך הכול פירוש של איזו מילה בודדת בארמית שתקעה לנו את כל הסוגיא, או פירוש של איזו קושיא בודדת שעלולה גם היא לתקוע את כל הסוגיא, אז באופן חריג מבררים רק את הפירוש של מה שתקע אותנו, אבל בדרך כלל מתברר שבזכות הבירור הקצרצר ההוא - שבד"כ לוקח רבע דקה, אותם שלושים אחוזים (במס' ברכות) שהובנו בפעם הקודמת בדף ההוא - הופכים כעת להיות שישים אחוז (ואם בפעם הקודמת הובנו רק חמישה אחוזים באיזה דף של מס' נידה אז הפעם בזכות הבירור החד-פעמי יובנו כבר עשרה אחוזים בדף ההוא), וכן על זה הדרך, בכל מחזור כזה של המסכת הולכת וגדלה באופן משמעותי כמות האחוזים המובנים באותו דף - בזכות אותו בירור קצרצר בן רבע דקה שנעשה בדף ההוא במחזור הנוכחי של המסכת.

בשורה התחתונה, מספיקים לחזור על המסכת איזה עשרים פעם, כאמור בקצב מהיר מאד (של שבעה דפים ביום), מבלי להתאמץ יותר מדי (כי כאמור הלימוד נעשה בשיטה של גירסה בעלמא כמו שקוראים את הזוה"ק), אבל באופן שבסופו של המחזור העשרים - כבר זוכרים כמעט בעל פה את מהלכה של כמעט כל סוגיא, ותוך הבנה כמעט מלאה שלה. כמובן שאחרי שמגיעים לרמה כזאת, אז כבר אפשר ללמוד את המסכת במחזור העשרים ואחד - אבל הפעם בקצב של דף בודד ליום - תוך סגירת כל החורים הבלתי מובנים (למשל ע"י שמסתכלים ברש"י בכל פעם שנתקלים בחור כזה). גם מומלץ לכתוב מחברת חידושים צמודה לכל דף כזה שבו אתה נתקל בשאלות שבה יוכל להיתקל רק אדם כמוך שכבר הספיק לחזור על המסכת כל כך הרבה פעמים (למשל חידוש המתגלה בזכות גילוי של סתירה מסוף המסכת לראשיתה וכיו"ב).

אגב, אח"כ ראיתי בספר שיחות הר"ן (של רבי נחמן מברסלב), שהשיטה הזאת שעלי' חשבתי, ללמוד ש"ס בגירסה בעלמא (מבלי לנסות להבין) בקצב מהיר מאד של המוני דפים ליום - מתוך מגמה שההבנה תבוא לבסוף מאלי' (ובעצם לא רק הבנה אלא גם זכירה כמעט מלאה של כל מהלך הסוגיא) - וזאת מבלי להתאמץ כלל, הומלצה גם ע"י רבי נחמן מברסלב (אם כי אין לי קשר לברסלב).

הפצת המעיינות
הודעות: 1229
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: הצעה למסיימי הש"ס דף היומי

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ש' ינואר 04, 2020 10:03 pm

הפשטן כתב:מבלי לטרוח להבין
למרות ששוב לא מתאמצים להבין.
מבינים קצת יותר טוב ממה שהובן בפעם הראשונה - כאמור זה קורה מעצמו מבלי שמנסים להבין
מגיעים אלי' מהר מאד ובלי מאמץ
(למרות שלא עושים מאמץ להבין)
מבלי להתאמץ יותר מדי
וזאת מבלי להתאמץ כלל,

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: הצעה למסיימי הש"ס דף היומי

הודעהעל ידי הפשטן » ש' ינואר 04, 2020 10:28 pm

הפצת המעיינות כתב:
הפשטן כתב:מבלי לטרוח להבין
למרות ששוב לא מתאמצים להבין.
מבינים קצת יותר טוב ממה שהובן בפעם הראשונה - כאמור זה קורה מעצמו מבלי שמנסים להבין
מגיעים אלי' מהר מאד ובלי מאמץ
(למרות שלא עושים מאמץ להבין)
מבלי להתאמץ יותר מדי
וזאת מבלי להתאמץ כלל,

ובכן?

יוֹסֵפֶר
הודעות: 285
הצטרף: ה' יוני 13, 2019 10:35 pm

Re: הצעה למסיימי הש"ס דף היומי

הודעהעל ידי יוֹסֵפֶר » ש' ינואר 04, 2020 11:24 pm

אהרן תאומים כתב:להתחיל במקביל במסכת קידושין מדף ב' וכך לאחר שלוש וחצי שנים יצא שגמרו את כל הש"ס

יפה מאד! תודה על הרעיון!

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: הצעה למסיימי הש"ס דף היומי

הודעהעל ידי צביב » א' ינואר 05, 2020 12:42 am

סיפרו שרבי דוד הקשר זצ''ל נמנע כל ימיו מלומר דרכים כלליות בלימוד,
כי לכל אחד יש דרך משלו, וצריך הדרכה פרטית

בהלכות ת''ת כתב הגר'''ז ( ע''פ סוד) שאין זוכרים כשלומדים ללא הבנה.

הנידון אם נחשב לת''ת כשלומד ללא הבנה,
אמר מו''ר שזה היה במקומם, שעמי ארצות לא ידעו כלל הבנת לה''ק, רק א''ב וניקוד.
אבל יהודי שמבין לשון הקודש, מבין כל מילה בעצמה, מקיים מצות ת''ת גם כשאינו מבין.
(וקשר בין מילה למילה, ובין שאלה לתשובה, ובין סוגיה לסוגיה, לפי איכות הלימוד)

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: הצעה למסיימי הש"ס דף היומי

הודעהעל ידי הפשטן » א' ינואר 05, 2020 12:18 pm

אהרן תאומים כתב:ולכן להתחיל במקביל במסכת קידושין מדף ב' וכך לאחר שלוש וחצי שנים יצא שגמרו את כל הש"ס


לפי השיטה שלך, המציעה להתחיל - עם ברכות ב (כדי להישאר צמודים לדף היומי העולמי) - ובמקביל גם עם קידושין ב, אפשר במקביל (בנוסף על שתי ההתחלות הנ"ל) להתחיל גם - עם ביצה ב - ועם עבודה זרה ב, וככה מסיימים את הש"ס - תוך חצי - מתוך מחצית הזמן שאותה אתה מציע.

הסיבה שבגללה הציעו לבעלי בתים ללמוד דף בודד ליום, היא בגלל שלבעלי בתים "אין זמן" ללמוד יותר מדף ליום. אחרת, היו לומדים שבעה דפים ליום, וככה היו מסיימים את כל הש"ס תוך שנה אחת.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: הצעה למסיימי הש"ס דף היומי

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' ינואר 05, 2020 4:03 pm

הסיבה שהציעו איננה לבעלי בתים בדווקא אלא לכל עם ישראל ובעיקר לאלה שאינם מחלקים בין בע"ב לבן תורה

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: הצעה למסיימי הש"ס דף היומי

הודעהעל ידי מיללער » א' ינואר 05, 2020 4:19 pm

אהרן תאומים כתב:בעזרת ה' אני יעלה לחדודי קשר סימוכי (אסוציאציה) בין שני הדפים וזה החלי:
מעשה שבאו בניו מבית המשתה לאחר סעודת החתונה (ברכות)האשה נקנית בשלוש דרכים(קידושין), בתוספות (קידושין ב:)קשו קראי וכו' וכן השמש באה (בראשית טו) השמש יצא, (ברכות ב.)ביאת שמשו
וכן בעז"ה מחר אני יעלה טבלת הסדר וכן מקום לציין V וכן עם רוצים לציין אם נלמד לבד או בחברותא ומה שמו וכו'

רעיון והצעה יפה! תודה רבה

עוד על קשר בין ברכות ב לקידושין ב, התוס' ריש מסכת קידושין מבאר ה"א של האשה דתנא אקרא קאי של כי יקח איש אשה, והוא כמו הגמרא בברכות דתנא אקרא קאי ובשכבך ובקומך.

מחכה על טבלת הסדר

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: הצעה למסיימי הש"ס דף היומי

הודעהעל ידי מיללער » א' ינואר 05, 2020 4:21 pm

הפשטן כתב:
אהרן תאומים כתב:ולכן להתחיל במקביל במסכת קידושין מדף ב' וכך לאחר שלוש וחצי שנים יצא שגמרו את כל הש"ס


לפי השיטה שלך, המציעה להתחיל - עם ברכות ב (כדי להישאר צמודים לדף היומי העולמי) - ובמקביל גם עם קידושין ב, אפשר במקביל (בנוסף על שתי ההתחלות הנ"ל) להתחיל גם - עם ביצה ב - ועם עבודה זרה ב, וככה מסיימים את הש"ס - תוך חצי - מתוך מחצית הזמן שאותה אתה מציע.

הסיבה שבגללה הציעו לבעלי בתים ללמוד דף בודד ליום, היא בגלל שלבעלי בתים "אין זמן" ללמוד יותר מדף ליום. אחרת, היו לומדים שבעה דפים ליום, וככה היו מסיימים את כל הש"ס תוך שנה אחת.

לך הייתי מציע ללמוד פרק במסכת אבות וספרי מוסר.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: הצעה למסיימי הש"ס דף היומי

הודעהעל ידי הפשטן » א' ינואר 05, 2020 5:59 pm

אהרן תאומים כתב:
הפשטן כתב:
אהרן תאומים כתב:ולכן להתחיל במקביל במסכת קידושין מדף ב' וכך לאחר שלוש וחצי שנים יצא שגמרו את כל הש"ס


לפי השיטה שלך, המציעה להתחיל - עם ברכות ב (כדי להישאר צמודים לדף היומי העולמי) - ובמקביל גם עם קידושין ב, אפשר במקביל (בנוסף על שתי ההתחלות הנ"ל) להתחיל גם - עם ביצה ב - ועם עבודה זרה ב, וככה מסיימים את הש"ס - תוך חצי - מתוך מחצית הזמן שאותה אתה מציע.

הסיבה שבגללה הציעו לבעלי בתים ללמוד דף בודד ליום, היא בגלל שלבעלי בתים "אין זמן" ללמוד יותר מדף ליום. אחרת, היו לומדים שבעה דפים ליום, וככה היו מסיימים את כל הש"ס תוך שנה אחת.

הסיבה שהציעו איננה לבעלי בתים בדווקא אלא לכל עם ישראל ובעיקר לאלה שאינם מחלקים בין בע"ב לבן תורה


זה הוצע לכל עם ישראל, ובשביל כל עם ישראל הוחלט לקחת את הרף הנמוך ביותר, שהוא הרף של בעלי בתים (דהיינו של אנשים כמוני), שאינם יכולים ללמוד יותר מדף אחד ליום, וככה הרף הנמוך הזה נעשה משותף לכל עם ישראל לומדי הדף היומי.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: הצעה למסיימי הש"ס דף היומי

הודעהעל ידי הפשטן » א' ינואר 05, 2020 6:05 pm

מיללער כתב:
הפשטן כתב:
אהרן תאומים כתב:ולכן להתחיל במקביל במסכת קידושין מדף ב' וכך לאחר שלוש וחצי שנים יצא שגמרו את כל הש"ס


לפי השיטה שלך, המציעה להתחיל - עם ברכות ב (כדי להישאר צמודים לדף היומי העולמי) - ובמקביל גם עם קידושין ב, אפשר במקביל (בנוסף על שתי ההתחלות הנ"ל) להתחיל גם - עם ביצה ב - ועם עבודה זרה ב, וככה מסיימים את הש"ס - תוך חצי - מתוך מחצית הזמן שאותה אתה מציע.

הסיבה שבגללה הציעו לבעלי בתים ללמוד דף בודד ליום, היא בגלל שלבעלי בתים "אין זמן" ללמוד יותר מדף ליום. אחרת, היו לומדים שבעה דפים ליום, וככה היו מסיימים את כל הש"ס תוך שנה אחת.

לך הייתי מציע ללמוד פרק במסכת אבות וספרי מוסר.


בתור בעל-בית, לא בטוח שיהא לי זמן לעבור על כל ספרי המוסר שבעולם, ולכן אולי תכוון אותי באופן יותר נקודתי במה להתמקד (במסכת אבות וספרי מוסר). קשה לי להבין רמזים עקיפים, מסתמא בגלל שאני עצמי (כפי שגם רמוז בשמי) הנני אחד מאותם בעלי-בתים פשוטים ואוהבי פשט (שהרף שלהם - דף אחד ליום - נעשה משותף לכל עם ישראל לומדי הדף היומי).

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: הצעה למסיימי הש"ס דף היומי

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' ינואר 05, 2020 7:33 pm

מיללער כתב:
אהרן תאומים כתב:בעזרת ה' אני יעלה לחדודי קשר סימוכי (אסוציאציה) בין שני הדפים וזה החלי:
מעשה שבאו בניו מבית המשתה לאחר סעודת החתונה (ברכות)האשה נקנית בשלוש דרכים(קידושין), בתוספות (קידושין ב:)קשו קראי וכו' וכן השמש באה (בראשית טו) השמש יצא, (ברכות ב.)ביאת שמשו
וכן בעז"ה מחר אני יעלה טבלת הסדר וכן מקום לציין V וכן עם רוצים לציין אם נלמד לבד או בחברותא ומה שמו וכו'

רעיון והצעה יפה! תודה רבה

עוד על קשר בין ברכות ב לקידושין ב, התוס' ריש מסכת קידושין מבאר ה"א של האשה דתנא אקרא קאי של כי יקח איש אשה, והוא כמו הגמרא בברכות דתנא אקרא קאי ובשכבך ובקומך.

מחכה על טבלת הסדר

יי"כ
לגבי טבלת הסדר אני עובד על זה וחשבתי שוב שעד דף סד זה דפים מקבילים אז אין צורך בטבלה מיוחדת בכל מקרה בקרוב העלה טבלאות.
ושוב לשעשועי אורייתא ברכות ג' שלש משמרות הוי הלילה והא קמ''ל ...פעם אחת הייתי מהלך בדרך
קידושין ג' מניינא דרישא למעוטי מאי (רש"י) מניינא דרישא. שלש דרכים:

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: הצעה למסיימי הש"ס דף היומי

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' ינואר 05, 2020 7:38 pm

הפשטן כתב:
מיללער כתב:
הפשטן כתב:
אהרן תאומים כתב:ולכן להתחיל במקביל במסכת קידושין מדף ב' וכך לאחר שלוש וחצי שנים יצא שגמרו את כל הש"ס


לפי השיטה שלך, המציעה להתחיל - עם ברכות ב (כדי להישאר צמודים לדף היומי העולמי) - ובמקביל גם עם קידושין ב, אפשר במקביל (בנוסף על שתי ההתחלות הנ"ל) להתחיל גם - עם ביצה ב - ועם עבודה זרה ב, וככה מסיימים את הש"ס - תוך חצי - מתוך מחצית הזמן שאותה אתה מציע.

הסיבה שבגללה הציעו לבעלי בתים ללמוד דף בודד ליום, היא בגלל שלבעלי בתים "אין זמן" ללמוד יותר מדף ליום. אחרת, היו לומדים שבעה דפים ליום, וככה היו מסיימים את כל הש"ס תוך שנה אחת.

לך הייתי מציע ללמוד פרק במסכת אבות וספרי מוסר.


בתור בעל-בית, לא בטוח שיהא לי זמן לעבור על כל ספרי המוסר שבעולם, ולכן אולי תכוון אותי באופן יותר נקודתי במה להתמקד (במסכת אבות וספרי מוסר). קשה לי להבין רמזים עקיפים, מסתמא בגלל שאני עצמי (כפי שגם רמוז בשמי) הנני אחד מאותם בעלי-בתים פשוטים ואוהבי פשט (שהרף שלהם - דף אחד ליום - נעשה משותף לכל עם ישראל לומדי הדף היומי).

כולנו הלואי ונהיה לפחות "בעל בית" הפשטות שברעיוני באה מאחר שיש הרבה שזה להם מחזור שני ושלישי וכן הזיכרון מלפני שלוש שנים יותר קל שיהיה חוזר וניעור וע"כ להגביר ידע עד שיהא שגור על הלשון הוא מתנה גם ל"ב"ב"
בהזדמנות זו מאמרן הדרן על רש"י עה"שס
קבצים מצורפים
הדרן.docx
(24.39 KiB) הורד 434 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: הצעה למסיימי הש"ס דף היומי

הודעהעל ידי מיללער » ב' ינואר 06, 2020 3:41 am

אהרן תאומים כתב:ושוב לשעשועי אורייתא ברכות ג' שלש משמרות הוי הלילה והא קמ''ל ...פעם אחת הייתי מהלך בדרך
קידושין ג' מניינא דרישא למעוטי מאי (רש"י) מניינא דרישא. שלש דרכים:

אם בדרך רחוקה אזלינן למצוא קשר בין הדפים, אולי נוכל לומר מברכות דף ג' באיסור ליכנס לחורבה מפני החשד שמתייחד שם עם אשה לשם זנות ח"ו, לההיפך בדין חופה שלמדנו בקידושין ג' (לרב הונא דאמר חופה קונה מק"ו) שלכמה שיטות החופה היינו הייחוד שמתיחד עם האשה לשם נישואין.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: דף ועוד דף (מתעדכן)

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ב' ינואר 06, 2020 6:41 pm

dafveoddaf@gmail.com
זה האימיל להפצת הרעיון החדש ולהיות מסיימי הש"ס באופן זה בעוד כשלוש וחצי שנים, וכן לקבל הצעות ורעיונות להפצה הנחשונים נמצאים כאן בפורום.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: דף ועוד דף (מתעדכן)

הודעהעל ידי מיללער » ג' ינואר 07, 2020 12:54 am

לשלב דף ד' ממסכת ברכות לדף ד' ממסכת קידושין לא מצאתי רק מה שדוד המלך אמר שידיו מלוכלכות בדם לטהר אשה לבעלה

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: דף ועוד דף (מתעדכן)

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ג' ינואר 07, 2020 2:03 am

חשבתי גם על כך ויגעתי אבל לבסוף מצאתי
ברכות ד : אלא יהיה אדם מקרב להקב''ה אליו ומרצהו בתשבחות וקלוסין של יציאת מצרים והוא מתקרב אליו ובעודו קרוב אליו יש לו לתבוע צרכיו: (רש"י)
קידושין ד . זה קנוי קנין עולם. עבד עברי הנרצע ביד כהן ואעפ''כ אין גופו קנוי לו כשאר עבדים כנענים לאכול בתרומה: (רש"י)
כשאדם מתקרב כל יום בהזכרת יציאת מצרים ותובע צרכיו מהבורא יתברך, ורוצה להמשיך כעבד לאדון אחר ולכן נרצע אזן ששמעה וכו'

שמשון
הודעות: 295
הצטרף: ב' אפריל 18, 2016 7:19 pm

Re: הצעה למסיימי הש"ס דף היומי

הודעהעל ידי שמשון » ג' ינואר 07, 2020 3:13 pm

הפשטן כתב:
שמשון כתב:אפשר גם, יום אחד ברכות דף ב', למחרת שבת דף ב', עירובין דף ב' וכן הלאה, עד גמר הש"ס ואח"כ ברכות דף ג' וכו'.
שמעתי על אחד מגדולי ישראל שליט"א שהיה לו סדר כזה עם אחד מבני משפחתו


גם אני נהגתי פעם בשיטה הזאת, אבל אח"כ אמר לי אחי הי"ו, שבשיטה הזאת אני לא מרויח יותר ממה שמרויחים בשיטה המקובלת - שאחרי דף ב מגיע דף ג, שהלוא גם לפי השיטה החדשה מסיימים את הש"ס רק תוך שבע וחצי שנים, וא"כ מה הועילו חכמים בשיטתם החדשה?


הרעיון של לימוד דף ב' בכל המסכתות וכן הלאה, לא בא להועיל לסיים את הש"ס לפני כולם, סיום הש"ס הוא ביחד עם כולם, אבל מרויחים שמונעים את ה"משבר" הידוע שפוקד רבים מלומדי הדף היומי שנושרים בסוף שבת או באמצע עירובין. בשיטה הזאת מרגישים כל פעם התקדמות וסיפוק ואין כמעט נשירה.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: דף ועוד דף (מתעדכן)

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' ינואר 08, 2020 12:15 am

יישר כח לכל המצטרפים כאן ובאימיל כל דבר גדול מתחיל בצעדים קטנים והשי"ת יעזור שימצא מי שירים את הכפפה להפצת הרעיון בעוד דרכים
ועכשיו לשעשועי תורתך.
ברכות ה. איכא דאמרי הדר חלא והוה חמרא ואיכא דאמרי אייקר חלא ואיזדבן בדמי דחמרא:
קידושין ה. הרי זה גיטיך ע''מ שלא תשתי יין ה: התנן האומר אהא הרי זה נזיר
והשאילה האם תנאי שלא תשתי יין הוא גם יין שנעשה מנס אחר שהיה חומץ? או מאחר שהיה יין כבר אף בזמן שנהיה חומץ תהיה אסורה בשתייתו, וכן יש לחקור בנזיר האם מותר ביין של נס? והאם באופן זה נקרא שנעשה מנס או שאין כאן בריה חדשה מפני שנעשה מגפן?

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: דף ועוד דף (מתעדכן)

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' ינואר 09, 2020 12:49 am

ברכות ו: ר' יוחנן ור' אלעזר דאמרי תרוייהו כיון שנצטרך אדם לבריות פניו משתנות ככרום שנאמר כרום זלות לבני אדם מאי כרום כי אתא רב דימי אמר עוף אחד יש בכרכי הים וכרום שמו וכיון שחמה זורחת מתהפך לכמה גוונין ר' אמי ור' אסי דאמרי תרוייהו כאילו נדון בשני דינים אש ומים שנאמר {תהילים סו-יב} הרכבת אנוש לראשנו באנו באש ובמים:רש"י = כיון שנצטרך אדם לבריות. הוא זל בעיניהם: לראשנו. להיות נושה בנו דמתרגמינן כנושה (שמות כב) כרשיא:
קידושין ו. אמר אביי המקדש במלוה אינה מקודשת רש"י = המקדש במלוה. דאמר התקדשי לי במלוה שהלויתיך: אינה מקודשת. דקיחה משדה עפרון גמרינן דיהיב מידי בשעת קידושין ומלוה להוצאה ניתנה וכבר הן שלה ומעות אחרים היא חייבת לו:
ואולי אפשר להוסיף בעומק הטעם שאינה מקודשת כי פניה משתנים וכו'

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: דף ועוד דף (מתעדכן)

הודעהעל ידי צביב » ה' ינואר 09, 2020 12:53 am

חשבתי שהאיסור להיות ''נושה'' הוא כשמרגיש שצריך לבריות,
ולא בכל הלואה,
( ובזה המצוה שלא יהיה יותר מהלואה, ולא להיות נושה)
ולכן לא הבנתי את הקשר להלואה.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: דף ועוד דף (מתעדכן)

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' ינואר 09, 2020 12:58 am

צודק בפשטות אבל לכן הבאתי את רש"י והתרגום של הפסוק הזה המדבר על הלוואה ומכאן הקשר האסיוציאטיבי
וכן הנזקק להלוואות פניו מתכרכמים

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: דף ועוד דף (מתעדכן)

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' ינואר 09, 2020 2:08 am

קיבלתי באישי:

קצת משמע מדברי הרב שיש סברא בקידושי מלוה משום בושה,
וזה חידוש גדול, ואיני יודע אם יש נפק''מ,
כעת נזכרתי שיש לעיין בסנהדרין אם יש כיסופא לתבוע משאול המלך,
או בסוף פסחים אם יש עבד תובע מרבו ( נחל קישון ערב לים סוף)

וכן מחדש הרב שמחמת הבושה בקבלת ההלואה, יש בושה בהחזרת ההלואה,

וכן יוצא חידוש ע''פ דברי הרב שיש עניני ''אל תהיה לו כנושה''
כבר בשעת ההלואה.

כעת ראיתי בקידושין ובברכות,
ובקידושין לשונות הקידושין, ובברכות אגרא דבי הילולי מילי,
וגם ה' קולות רמז ללשונות קידושין

אגב, לעמוד זה לא צריך לחפש הרבה, הן ''כלה'' מוזכרת בעמוד א' ובעמוד ב'., גם חתן
תשובתי:
תודה ויישר כח לכבוד הרב
להיפך תכתוב גם באשכול את כל הדברים של טעם שכתבת, וזו המטרה לעשון דיון בענין, בקשר לחתן כלה אז כל מסכת קידושין זה חתן כלה, וזה פשוט אלא מטרתי אכן לשעשועי אורייתא וכפי שכתבתי בברכות אוזכר ענין מלוה ברמז ברש"י ואכן יש מקום לדון כדבריך האם כרום וכו' רומז רק לנצרך לצדקה או גם להלואה? אני הבנתי מכך שרש"י מקשר לנושה שזה אכן קשור אגב לולא רש"י הייתי חושב שגם אנוש רומז לנושה

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: דף ועוד דף (מתעדכן)

הודעהעל ידי מיללער » ה' ינואר 09, 2020 6:48 pm

אהרן תאומים כתב:ועכשיו לשעשועי תורתך.
ברכות ה. איכא דאמרי הדר חלא והוה חמרא ואיכא דאמרי אייקר חלא ואיזדבן בדמי דחמרא:
קידושין ה. הרי זה גיטיך ע''מ שלא תשתי יין ה: התנן האומר אהא הרי זה נזיר
והשאילה:

א. האם תנאי שלא תשתי יין הוא גם יין שנעשה מנס אחר שהיה חומץ? או מאחר שהיה יין כבר אף בזמן שנהיה חומץ תהיה אסורה בשתייתו

ב. וכן יש לחקור בנזיר האם מותר ביין של נס? והאם באופן זה נקרא שנעשה מנס או שאין כאן בריה חדשה מפני שנעשה מגפן?


על שאלה א' לכאורה לא צריכין להצד השני כדי לאוסרה, אלא זה גופיה שעכשיו הוא יין אסורה בה, כי התנאי היה על יין, ומה לי אם זה יין שנעשה ע"י נס (בנדרים ותנאים הולכין אחר לב"א ובלשון בני אדם לכאורה אין אומרין שיין של נס לא חשיבא כיין)

אכן על נזיר זה חקירה יפה, אם היין נקרא יוצא מן הגפן או שזה בריאה חדשה של יין נס - אבל לכאורה כיון שהחומץ הוא שנעשה יין, ונזיר אסור גם בחומץ, ליכא למימר שזה לא יקרא יוצא מן הגפן - בשונה מאם למשל היה כאן מים שנעשה יין ע"י נס.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: דף ועוד דף (מתעדכן)

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' ינואר 10, 2020 6:20 pm

היום זה היה מאתגר מאוד
ברכות ז: קשה תרבות רעה בתוך ביתו של אדם
קידושין ז. טב למיתב טן דו מלמיתב ארמלו (רש"י) טן דו. בגופים שנים בעל ואשתו ואפילו אינו לה אלא לצוות בעלמא:
והשאילה אם יש לבעל בן בביתו שהוא בתרבות רעה וכפי הנאמר בגמרא זה יותר גרוע ממלחמה האם גם בכגון דא אישה בכל דהוא תסכים להתחתן רק בשביל צוות בעלמא? ואפשר להרחיב לשאילה כללית האם כמו שלמוכה שחין לא נגיד שאישה מוכנה להתחתן בכל דהוא ובכלל האם האומדנה הזאת היא רק בשידוך מתאים וכו'.?
ברכות ז: אמרה לאה ראו מה בין בני לבן חמי דאילו בן חמי (שני בנות ללבן שני בנים ליצחק)(שני בנים ליעקב יוסף וראובן)
קידושין ז: שתי בנותיך לשני בני

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: דף ועוד דף (מתעדכן)

הודעהעל ידי מיללער » ו' ינואר 10, 2020 6:51 pm

תודה רבה כבוד הרב תאומים, חזק ואמץ!

-

עוד בענין שילוב מדף ז' במס' ברכות לדף ז' במסכת קידושין.

למדנו בברכות ז. איך שהכהן הגדול רבי ישמעאל בן אלישע בירך כביכול את הקב"ה ונענע לו בראשו - והא קמ"ל שלא תהא ברכת הדיוט קלה בעיניך.

מעין זה מצינו במס' קידושין ז. דבאדם חשוב שבמקבל מתנה מהדיוט יש חשיבות, ואשה מיקדשה בהכי.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: דף ועוד דף (מתעדכן)

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' ינואר 10, 2020 7:48 pm

אכן תובנה וביאור יפה
מצורף הלוח להנאתכם כולל עמודה נלמד ב: למלאות בחברותא\לבד\בשיעור\שיעור שמע וכו' , כל אחד יכול להוסיף כפי הבנתו פירוט או שאר ירקות
קבצים מצורפים
דף ועוד דף.xlsx
(20.83 KiB) הורד 419 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: דף ועוד דף (מתעדכן)

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' ינואר 12, 2020 3:08 am

ברכות ח. במערבא כי נסיב אינש אתתא אמרי ליה הכי מצא או מוצא
קידושין ח: סברא איבדקיה להאי גברא אי רתחנא הוא או לא , אישה שעושה בדיקה זו נאמר עליה מוצא או מצא?
ברכות ט:מלמד שהשאילום בעל כרחם
קידושין ט:איתמר כתבו לשמה ושלא מדעתה וכו' (רש"י) מה יציאה שלא מדעתה. שהרי על כרחה היא מתגרשת:
יציאת מצרים כגירושין על כרחן של מצרים והשאילום על כרחם של ישראל

בעת ערכי הלוחות עלה בדעתי השאילה מאמר ששני החצאים לא שווים כי חצי זה בדיוק בדף לט בקידושין והשאילה האם להצמיד לכל חצי את החצי השני וזאת אומרת שבעת שלומדים חצי ראשון שנגיע אליו בסוף גיטין יהיה חסר כ40 דף מנידה ולכ בימים מסוימים כגון כשיש עמוד אחד בסוף מסכתא נוסיף שתי דפים וכנ"ל בחצי השני של הדף היומי יהיה פחות וביומים מסוימים ילמדו פחות, וממילא רוב צמדי הדפים יהיה לימודם בקביעות יחד כגון עכשיו למדנו ברכות ב וקידושין ב' וכשנגיע לקידושין ב נלמד ברכות ב', או שרק לאורך כל המחזור נלמד רגיל את המחזור שהחצאים הפוכים ואז יצא שלכל דף יהיה זיווג ראשון וזיווג שני. אשמח לשמוע דעתכם

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: דף ועוד דף (מתעדכן)

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ב' ינואר 13, 2020 6:02 am

ברכות י. מה הקב''ה יושב בחדרי חדרים אף נשמה יושבת בחדרי חדרים
קידושין י: מוחזקני בך שאתה בקי בחדרי תורה לדרוש בקל וחומר - חדרי התורה כנגד חדרי הנשמה חלק אלוק

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: דף ועוד דף (מתעדכן)

הודעהעל ידי מיללער » ב' ינואר 13, 2020 6:12 am

אהרן תאומים כתב:ברכות ט:מלמד שהשאילום בעל כרחם
קידושין ט:איתמר כתבו לשמה ושלא מדעתה וכו' (רש"י) מה יציאה שלא מדעתה. שהרי על כרחה היא מתגרשת:
יציאת מצרים כגירושין על כרחן של מצרים והשאילום על כרחם של ישראל

בדרך רחוק מקידושין דף ט' לברכות דף ט'

קידושין ט: באו עליה י' אנשים וכו'

בברכות דף ט' מיירי מענין חצות הלילה בליל יציאת מצרים, שבחצות הכה ה' כל בכור, וידועים דברי חז"ל בכמ"מ אני הוא שהבחנתי בין טפה של בכור לטפה שאינה של בכור - הרי שבאו י' מצריים על אשה אחת, הבחין הקב"ה מאיזה טפה הולד נוצר ואם היה בכור לאביו היה מת במכת בכורות (עי' ברש"י ב"מ סא: ד"ה שהבחנתי במצרים).

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: דף ועוד דף (מתעדכן)

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ג' ינואר 14, 2020 2:56 am

ברכות י"א: מדת לילה ביום כדאמרינן יוצר אור ובורא חשך
קידושין י"א. כי קאמינא דקדשה בליליא ( ומדת לילה היא חושך ואינה רואה כמה נתן לה)

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: דף ועוד דף (מתעדכן)

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' ינואר 15, 2020 1:07 am

מיללער כתב:תודה רבה כבוד הרב תאומים, חזק ואמץ!

-

עוד בענין שילוב מדף ז' במס' ברכות לדף ז' במסכת קידושין.

למדנו בברכות ז. איך שהכהן הגדול רבי ישמעאל בן אלישע בירך כביכול את הקב"ה ונענע לו בראשו - והא קמ"ל שלא תהא ברכת הדיוט קלה בעיניך.

מעין זה מצינו במס' קידושין ז. דבאדם חשוב שבמקבל מתנה מהדיוט יש חשיבות, ואשה מיקדשה בהכי.

ראה בבן יהוידע דף ט: שמביא קשר דומה בין להנות משל אחרים לבין קידושין במתנה לאחר

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: דף ועוד דף (מתעדכן)

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' ינואר 15, 2020 1:12 am

ברכות י"ב. כגון דאכל תמרי וקסבר נהמא
קידושין י"ב. קידשה בתמרה אפילו עומד כור תמרים

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: דף ועוד דף (מתעדכן)

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' ינואר 16, 2020 4:26 am

ברכות יג : אמר ליה רב יוסף לרב יוסף בריה דרבה אבוך היכי הוה עביד אמר ליה בפסוקא קמא הוה קא מצער נפשיה טפי לא הוה מצער נפשיה,וכו' ולכאורה הלשון מורה ששאלו לאחר פטירת אביו איך "היה" נוהג, ומכאן החשיבות שנתן למעשי הגדולים בדור שקדם להם, כך רואים בשני הענינים במסכת קידושין בראשון מי ששמע את השמועה צריך לחשוש לה, והשני איסוף שמועותיו של הצדיק לאחר פטירתו שלא ישתכחו.
קידושין יג . כה''ג מאי שלח ליה אנן לא שמיע לן הא דרב הונא בריה דרב יהושע אתון דשמיע לכו חושו לה (רש"י) לא שמיע לן. לא הוא אמר לנו ולא אחר משמו:
כי נח נפשיה דרב אסי עיילו רבנן לנקוטינהו לשמעתתיה (רש"י) לנקוטינהו לשמעתתיה. נתקבצו לבהמ''ד ואמרו כל ששמע שמועה חדשה מפיו יאמרנה באזני חביריו כדי לצרפם שלא ישתכחו:

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: דף ועוד דף (מתעדכן)

הודעהעל ידי מיללער » ו' ינואר 17, 2020 3:47 pm

מברכות יד: מודים אנחנו לך ה' אלקינו שהוצאתנו מארץ מצרים ופדיתנו מבית עבדים ועשית לנו נסים וגבורות וכו'

לקידושין יד: הנרצע נקנה ברציעה וכו' - והטעם שעבד נרצע באזנו דרש ר"ש כמין חומר משום ששמע 'עבדי הם ולא עבדים לעבדים'


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים