הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' דצמבר 30, 2020 4:06 am
פסחים לה. יתיב רב פפא ורב הונא בריה דרב יהושע קמיה דרב אידי בר אבין ויתיב רב אידי בר אבין וקא מנמנם א''ל רב הונא בריה דרב יהושע לרב פפא מאי... איתער בהו רב אידי בר אבין אמר להו דרדקי היינו טעמא דריש לקיש...
לשון דומה אנו מוצאים במסכת שבת דף קמ"ה רבי יוחנן אומר את זה לרבי חייא בר אבא ורבי אסי, ושם מפרש רש"י דרדקי = בחורים שלא הגיעו לסברה, כאן רש"י שותק כדרכו בדרך כלל בהסבר סיטואציות כאלו כביטויי כעס או חוסר סבלנות וכדו', אמנם מה שפירש בשבת יש יסוד שעדיין באמת היו צעירים כפי שרואים שרבי חייא היה תלמידו המוהק של רבי יוחנן ומאות פעמים מביא בש"ס מרב ואח"כ גם היה תלמידו של רב אלעזר בן פדת. , זו גם הפעם הראשונה והיחידה שרש"י מפרש זאת אף שנוסח זה מופיע כמה פעמים בש"ס לא חוזר ומפרש מפני הטעם שהזכרתי אבל פעם אחת שהיא הראשונה בש"ס מפרש, וכן רואים גם בלשונות חריפים אחרים שלפעמים פירש רק בפעם הראשונה ולא חוזר ומפרש, וגם מנסה לפרש בדרך יותר טובה מהמשמעות הפשוטה "דרדקי" שהכוונה תינוקות, ובשבת שלשה דפים קודם מוזכר "דרדקי" (רש"י) חריפא שמעתתא דדרדקי. סבורים הם שהם חריפים: והנה שכאן זה ממש בכדי לכאורה לזלזל בשמועתם רש"י לא מפרש את המילה "דרדקי" שפשוטו זה תינוקות (שבת קד)
בבא בתרא מא: אמר רב הוה יתיבנא קמיה דחביבי (דודו רבי חייא הגדול)
במסכת חולין בדף לב. אמר להו לא הוה בדיחנא ביה בחביבי דאישייליה, וברש"י אמר להו לא הוה בדיחנא בחביבי דאישייליה. לא היתה דעתי גסה בדודי רבי חייא כשלמדתי הלכה זו ולא היה בסבר פנים עמי שאשאלנו דבר זה. רב בר אחוה ובר אחתיה דרבי חייא הוה:
כך שיש פעמים שכדאי לשאול ולפעמים עלולים לקבל נזיפה גם וכפי שרואים שהוא שואל אותו פעם אחת ואומר לו כשלומדים מסכת אחת אל תשאלני ממסכת אחרת (שבת ג:)