מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת קידושין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: קידושין ל- זבולון בן דן

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' נובמבר 02, 2023 1:24 am

קובץ אור תורה (שלב) סימן קמב:
IMG_5162.jpeg
IMG_5162.jpeg (129.75 KiB) נצפה 2697 פעמים

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קידושין ל- זבולון בן דן

הודעהעל ידי כדכד » ה' נובמבר 02, 2023 11:08 am

כנראה המעשה היה מפורסם בזמנם ולכן הביאוהו לדוגמא

יהושע בהר''ב
הודעות: 54
הצטרף: ג' מאי 11, 2021 10:35 pm
שם מלא: יהושע

שאלה על הערה בשוטנשטיין קידושין דף יא

הודעהעל ידי יהושע בהר''ב » ד' נובמבר 08, 2023 7:43 am

לא הבנתי מה קושיית האחרונים - ליבמה בכל מקרה יש לה דין ארוסה שאסור לכל אחד לבוא עליה! אז מה אני מפספס בקושייה?
קבצים מצורפים
WhatsApp Image 2023-11-07 at 14.55.58.jpeg
WhatsApp Image 2023-11-07 at 14.55.58.jpeg (73.32 KiB) נצפה 2695 פעמים

אליהו חיים
הודעות: 963
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: שאלה על הערה בשוטנשטיין קידושין דף יא

הודעהעל ידי אליהו חיים » ד' נובמבר 08, 2023 9:09 am

בלי לבדוק במקורות בפשטות קושייתם שיעשה כסף ושטר קנין אישות שימשיך אף לאחר שייבם אותה אחד מן האחים [או אולי שיפקיע הזיקה מן שאר האחים מחמת קנין האישות, ועכ"פ יהא איסור לשאר האחים לייבם אותה מחמת קנין האישות למקדש].

אוצרניק
הודעות: 326
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:55 am

Re: שאלה על הערה בשוטנשטיין קידושין דף יא

הודעהעל ידי אוצרניק » ד' נובמבר 08, 2023 7:50 pm

בלי להכנס לעומק.
אתה מפספס את החילוק בין יבמה לבין ארוסה. שיבמה לשוק זה רק לאו, וארוסה (שע"י קידושין) זה סקילה.

יהושע בהר''ב
הודעות: 54
הצטרף: ג' מאי 11, 2021 10:35 pm
שם מלא: יהושע

Re: שאלה על הערה בשוטנשטיין קידושין דף יא

הודעהעל ידי יהושע בהר''ב » ה' נובמבר 09, 2023 8:57 am

אוצרניק כתב:בלי להכנס לעומק.
אתה מפספס את החילוק בין יבמה לבין ארוסה. שיבמה לשוק זה רק לאו, וארוסה (שע"י קידושין) זה סקילה.


זה אכן החילוק. לא חשבתי על זה. תודה!

יהושע בהר''ב
הודעות: 54
הצטרף: ג' מאי 11, 2021 10:35 pm
שם מלא: יהושע

Re: שאלה על הערה בשוטנשטיין קידושין דף יא

הודעהעל ידי יהושע בהר''ב » ה' נובמבר 09, 2023 8:59 am

אליהו חיים כתב:
יהושע בהר''ב כתב:לא הבנתי מה קושיית האחרונים - ליבמה בכל מקרה יש לה דין ארוסה שאסור לכל אחד לבוא עליה! אז מה אני מפספס בקושייה?

בלי לבדוק במקורות בפשטות קושייתם שיעשה כסף ושטר קנין אישות שימשיך אף לאחר שייבם אותה אחד מן האחים [או אולי שיפקיע הזיקה מן שאר האחים מחמת קנין האישות, ועכ"פ יהא איסור לשאר האחים לייבם אותה מחמת קנין האישות למקדש].


מדוע?
אם הוא ייבם אותה היא הופכת להיות אשתו לא?
אז מה הצורך בכסף או שטר במקרה כזה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קידושין ל- זבולון בן דן

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' נובמבר 09, 2023 9:31 am

נתבקשתי להכניס:

ויתכן שרצו לשבחו, לומר לנו שאין זו רק חובה, אלא זכות, בא וראה איך צריך לעשות זאת בשמחה ובהידור, כמו זבולון בן דן שהחמיר בזה. דוגמא למופת!! להידור!!
וזה לשון ספר החינוך מצוה תיט:
"וכן מענין המצוה מה שאמרו זכרונם לברכה [קידושין ל' ע"א], עד היכן חייב אדם ללמד את בנו תורה, אמר רב יהודה אמר שמואל כגון זבולון בן דן. פירוש, אדם שהיה בדורם ששמו כן, שלמדו אבי אביו מקרא ומשנה תלמוד הלכות ואגדות. והקשו על זה בגמרא מה שהקשו, והיה התירוץ שהחיוב ללמדם מקרא דהיינו תורה כמו שעשה אבי אביו של זבולון, ואף על פי שזבולון בן דן למדו אבי אביו יותר, ומי שהוסיף על חיוב המצוה כאבי אביו של זבולון בן דן תבוא עליו ברכה".

אליהו חיים
הודעות: 963
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: שאלה על הערה בשוטנשטיין קידושין דף יא

הודעהעל ידי אליהו חיים » ה' נובמבר 09, 2023 10:40 am

יהושע בהר''ב כתב:מדוע?
אם הוא ייבם אותה היא הופכת להיות אשתו לא?
אז מה הצורך בכסף או שטר במקרה כזה?

איני מבין מה לא מובן
כשנפלה לייבום לפני כמה אחים ומאחד מהם קיבל קידושי כסף או שטר ואח"כ בא עליה אחד משאר האחים, ובזה קושיית האחרונים למה לא חלה קידושין הראשונים מדאורייתא שלא יופקע אף אם אח"כ בא אח השני וייבם אותה [וכ"ש אם יופקע הזיקה מהשני ע"י קידושין דאורייתא של הא' ויצטרך דוקא זה שקידש לייבם אותה ולא אחד משאר האחים].
ובזה נפק"מ גדולה בקושייתם לא רק לענין חומר האיסור!

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: קידושין סו ע"א - ינאי הרג כל חכמי ישראל, היתכן?

הודעהעל ידי כן מסתבר » ד' ינואר 03, 2024 7:47 pm

צופה_ומביט כתב:גם הורדוס, ב"ב ג,ב-ד,א.

ויש להוסיף בקושיא, שאנו אומרים קינות על עשרה הרוגי מלכות, וזוכרים את האסון הזה, אבל כאן פעמיים שמלכי ישראל הרגו את כל חכמי ישראל שבזמנם - ואין על זה שום זיכרון ושום קינה, וצ"ע.

האם/איך לא היתה למאורע הזה שום השפעה על מצב הדור, על מסירת התורה, שום השפעה וממילא שום זכר?


’כל’ לאו דוקא, אלא הידועים שבהם, מלבד הבורחים שחזרו אח”כ.

כידוע על שמעון בן שטח שברח מפני ינאי וחזר בהשתדלות אשתו.

כמו”כ יש במגילת תענית יו”ט מיוחד על שניצלו חכמי ישראל שברחו מפניו.

נ.ב. גם בימי אליהו הנביא נהרגו כל חכמי ישראל, וכן בימי אחז המלך, וכן היה בימי הורדוס, ואולי היו עוד.

טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

Re: קידושין סו ע"א - ינאי הרג כל חכמי ישראל, היתכן?

הודעהעל ידי טוב וחסד » ג' פברואר 06, 2024 9:53 am

"גם בימי אליהו הנביא נהרגו כל חכמי ישראל, וכן בימי אחז המלך" אפשר מקורות לכך

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: קידושין סו ע"א - ינאי הרג כל חכמי ישראל, היתכן?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' פברואר 06, 2024 10:45 am

טוב וחסד כתב:"גם בימי אליהו הנביא נהרגו כל חכמי ישראל, וכן בימי אחז המלך" אפשר מקורות לכך

הכונה לאחאב ואיזבל שהרגו את כל נביאי ה', לגבי אחז, אולי מדובר בטעות עם מנשה עליו כתוב שמילא את ירושלים בדם נקי ופירשו המפרשים שהרג את יראי ה' שמחו בו ובמעשיו, או שמא הכונה למדרש המפורסם שאחז סגר את בתי כנסיות ובתי מדרשות.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: קידושין סו ע"א - ינאי הרג כל חכמי ישראל, היתכן?

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' פברואר 06, 2024 11:40 am

צופה_ומביט כתב:ויש להוסיף בקושיא, שאנו אומרים קינות על עשרה הרוגי מלכות, וזוכרים את האסון הזה, אבל כאן פעמיים שמלכי ישראל הרגו את כל חכמי ישראל שבזמנם - ואין על זה שום זיכרון ושום קינה, וצ"ע.

האם/איך לא היתה למאורע הזה שום השפעה על מצב הדור, על מסירת התורה, שום השפעה וממילא שום זכר?

מעולם הוקשה לי הדבר. ומה עוד שאירועים קשים כאלו אירעו בזמן הבית, שהוא לכאורה זמן רצוי ומקווה, ובכל תפילותינו סליחותינו וקינותינו תולים אנו את כל הצרות והאסונות בגלותנו; והנה מתברר שבזמן בית שני שחזרה מלכות לישראל (ועל זה אנו מהללים בחנוכה כדברי הרמב"ם), היתה זו מלכות הרשעה! ולמה עדיפה "גלות בין יהודים" זו מכל הגלויות (מלבד עצם הנוכחות בא"י וקיומו של ביהמ"ק כמובן).

וכ"ז מבלי להזכיר את מלחמות היהודים שבמקורות ההיסטוריים, שנספו בהן בוודאי יותר יהודים מאשר בגזירות תתנ"ו מרובות הקינות.

ולהעיר גם מזה:
בשנת 2018 נמצאו בחפירות בירושלים שרידי גופות רבות, בהן של נשים וילדים, שמצבם מלמד שהיו קורבנות לטבח ברוטלי. הממצאים תוארכו לימי ינאי, וההערכה היא שמדובר בעדות ליד הקשה שנקט ינאי כלפי מתנגדיו במהלך מלחמת האזרחים.


ואולי כ"ז בכלל השנאת חינם שגרמה החורבן. וצ"ע.

בן ראובן
הודעות: 956
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: קידושין סו ע"א - ינאי הרג כל חכמי ישראל, היתכן?

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' פברואר 07, 2024 1:57 am

אכן מכל זה ראיה שהמדד היחידי למצב של גלות הוא העדר ביהמ"ק.

ואכן קשה עד מאוד להבין זאת ללא פנימיות התורה.

ענפי_ארז
הודעות: 125
הצטרף: ג' יוני 15, 2021 1:41 pm

קידושין י"ב ע"א

הודעהעל ידי ענפי_ארז » ב' אפריל 08, 2024 10:19 am

יב.

בגמ' איתא מחלוקת רבנן ורשב"ג כמה היא פרוטה, ובברייתא נמנית החישוב

ולרשב"ג משתמש במטבעות אחרות להגיע לחישוב כמו הדרסין ושמנין וכו'

ובריטב"א מבואר שפלוגתתם הם כמה פרוטות יש בדינר האם זה 192 לרבנן אן 144 לרשב"ג

האם יכולים להסביר לי מה הם אלו המטבעות? האם היו מטבעות חילופיות בו זמנית? והאם זה מחלוקת במציאות?


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 122 אורחים