עמוד 1 מתוך 1

פירוש סדרן של ברכות אמת ויציב ואמת ואמונה - לפי ברכות יד: והגניזה

פורסם: ו' ינואר 17, 2020 8:00 am
על ידי הוגה ומעיין
בברכות יד, ע"ב איתא:

חייא בר רב אמר, אמר "אני ה' אלהיכם" צריך לומר "אמת" [בתפילת ערבית], לא אמר "אני ה' אלהיכם" אינו צריך לומר "אמת". והא בעי לאדכורי יציאת מצרים, דאמר הכי, "מודים אנחנו לך ה' אלהינו שהוצאתנו מארץ מצרים ופדיתנו מבית עבדים ועשית לנו נסים וגבורות על הים ושרנו לך".

ומבואר בזאת שברכת "אמת ואמונה" בנוסח הקבוע, שייכת רק לאומר פרשת ציצית, אבל כשאין אומרים פרשת ציצית ולא חותמים ב"אני ה' אלהיכם", אין טעם בנוסח ברכה זו. את הזכרת יציאת מצרים אומרים בנוסח אחר, המדלג ישירות לסוף הברכה, ב"שרנו לך" "מי כמוכה" וכו', עם פתיחה קצרה.

וכל לומד תמה, מה עניין ברכת "אמת ואמונה" ל"אני ה' אלהיכם" דווקא? נכון שההתחלה - "אמת ואמונה" - נמשכת אחרי חיתום פרשת ציצית, משום הפסוק בירמיה "וה' אלהים אמת", עד שלרבי יהודה אין ההפסק ביניהן נחשב ככל בין הפרקים וכמבואר שם בתחילת העמוד. אבל כל המשך הברכה, איך הוא קשור?

א.

ובאמת המתבונן בסדר ברכות אמת ויציב ואמת ואמונה ימצא דבר מעניין. בימינו ברכת "אמת ויציב" מחולקת בסידורים לשלוש פסקאות ("אמת ויציב", "על הראשונים", "עזרת אבותינו") ובכך התעמעם יופיה ואין ניכר סידורה.

היא מחולקת לשבע פסקאות, שכל אחת מהן פותחת ב"אמת" וחוזרת ל"ה' אלהיכם אמת" שבתחילה, והמשמעות היא - כשם שה"א אמת, כך אמת גם -

אֱמֶת יַצִּיב, נָכוֹן וְקַיָּם, יָשָׁר וְנֶאֱמָן, אָהוּב וְחַבִּיב, נֶחְמָד וְנָעִים, נוֹרָא וְאַדִּיר, מְתֻקָּן וּמְקֻבָּל, טוֹב וְיָפֶה הַדָּבָר הַזֶּה עָלֵינוּ. לְעוֹלָם וָעֶד.

אֱמֶת. אֱלֹהֵי עוֹלָם מַלְכֵּנוּ, צוּר יַעֲקֹב מָגֵן יִשְׁעֵנוּ; לְדוֹר וָדוֹר הוּא קַיָּם וּשְׁמוֹ קַיָּם, כִּסְאוֹ נָכוֹן וּמַלְכוּתוֹ וֶאֱמוּנָתוֹ קַיֶּמֶת. וּדְבָרָיו חַיִּים וְנֶאֱמָנִים לָעַד, וּלְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים, עָלֵינוּ וְעַל אֲבוֹתֵינוּ עַל בָּנֵינוּ וְעַל כָּל דּוֹרוֹתֵינוּ; עַל הָרִאשׁוֹנִים, וְעַל הָאַחֲרוֹנִים. דָּבָר טוֹב וְקַיָּם בֶּאֱמֶת, חֹק וְלֹא יַעֲבֹר.

אֱמֶת. שֶׁאַתָּה הוּא יְהוָה אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, מַלְכֵּנוּ וּמֶלֶךְ אֲבוֹתֵינוּ, גּוֹאֲלֵנוּ וְגוֹאֵל אֲבוֹתֵינוּ, יוֹצְרֵנוּ וְצוּר יְשׁוּעָתֵנוּ, פּוֹדֵנוּ וּמַצִּילֵנוּ מֵעוֹלָם הוּא שְׁמֶךָ, וְאֵין לָנוּ אֱלֹהִים עוֹד זוּלָתֶךָ. עֶזְרַת אֲבוֹתֵינוּ אַתָּה הוּא מֵעוֹלָם, מָגֵן וּמוֹשִׁיעַ לִבְנֵיהֶם אַחֲרֵיהֶם בְּכָל דּוֹר וָדוֹר. בְּרוּם עוֹלָם מוֹשָׁבֶךָ, וּמִשְׁפָּטֶיךָ וְצִדְקָתְךָ עַד אַפְסֵי אָרֶץ.

אֱמֶת. אַשְׁרֵי אִישׁ אֲשֶׁר יִשְׁמַע אֶל מִצְווֹתֶיךָ, וְתוֹרָתְךָ וּדְבָרְךָ יָשִׂים עַל לִבּוֹ.

אֱמֶת. אַתָּה הוּא אָדוֹן לְעַמָּךְ, וּמֶלֶךְ גִּבּוֹר לָרִיב רִיבָם לְאָבוֹת וּבָנִים.

אֱמֶת. אַתָּה הוּא רִאשׁוֹן וְאַתָּה הוּא אַחֲרוֹן, וּמִבַּלְעָדֶיךָ אֵין לָנוּ מוֹשִׁיעַ.

אֱמֶת. מִמִּצְרַיִם גְּאַלְתָּנוּ, יְהוָה אֱלֹהֵינוּ: מִבֵּית עֲבָדִים פְּדִיתָנוּ, וְכָל בְּכוֹרֵי מִצְרַיִם בַּדֶּבֶר הָרַגְתָּ, וּבְכוֹרְךָ גָּאַלְתָּ, וְיַם סוּף בָּקַעְתָּ, וְזֵדִים טִבַּעְתָּ, וִידִידִים עָבְרוּ מִיָּם, וַיְכַסּוּ מַיִם צָרֵיהֶם עַד אֶחָד מֵהֶם לֹא נוֹתָר.

ומכאן עוברים לסיום הברכה, המקשר את הפיסקה האחרונה לשירה שנאמרה על הים.

(העתקתי את נוסח הרמב"ם כיון שבו הדברים בולטים יותר, וה"ה לשאר נוסחאות).

ב.

לא זו בלבד, אלא שבקטע הגניזה פריס כי"ח II B 295, הכולל "תפסיר" לברכה זו, אנו מוצאים פירוש מקורי שיתכן שהוא אמיתי -
הפתיחה "אמת" אינה לשון אימות דברים, אלא פנייה לה', המכונה בתואר "אמת", על שם הפתיחה ב"ה' אלהים אמת".
0.PNG
0.PNG (921.46 KiB) נצפה 5077 פעמים

תעתיק התחלת הקטע:
אלצאדק אלועד אלד'י מן מצר פכתנא, ומן בית אלעבודיה אפדיתנא ...

ותרגומו:
האמתי לעד, אשר ממצרים גאלתנו ומבית עבדים פדיתנו ...


לדעתו, מילת המפתח "אמת" החוזרת על עצמה בראשי הפיסקאות בברכה זו, חוזרת על "ה' אל' אמת" שבפתיחת הברכה. אנו שבים ואומרים, ה' אמת – אשרי איש שישמע למצוותיך, ממצרים גאלתנו, וכו' וכו'.

יתכן שלפי זה הנוסח הנכון אינו "אמת שאתה", אלא "אמת אתה". וע"ע מה שנכתב בזה כאן.

ג.

ומכאן לברכת "אמת ואמונה".

גם ברכה זו חוזרת ל"ה' אלהיכם אמת" בתשע פיסקאות. אלא שכדרך המקראות שבמקומות רבים מילה אחת "מושכת אחר עמה" כיסוד האבע"ז ושאר מפרשים וכמפורסם, כך שהמילה שבתחילה מוסבת על כל ההתחלות בלי שתיאמר, כאילו היא נאמרת, אף כאן ברכת "אמת" חוזרת על כל ההתחלות, כאילו היא נאמרת [להלן בסוגריים כאילו היא אכן נאמרת]:

אֱמֶת. אֱמוּנָה כָּל זֹאת קִיַּם עָלֵינוּ, כִּי הוּא יְהוָה אֱלֹהֵינוּ וַאֲנַחְנוּ יִשְׂרָאֵל עַמּוֹ; אֱמֶת מַלְכֵּנוּ, וְאֶפֶס זוּלָתוֹ.

[אֱמֶת.] הַפּוֹדֵנוּ מִיַּד מְלָכִים, הַגּוֹאֲלֵנוּ מִכַּף עָרִיצִים.

[אֱמֶת.] הָאֵל הַנִּפְרָע לָנוּ מִצָּרֵינוּ, וְהַמְשַׁלֵּם גְּמוּל לְכָל אוֹיְבֵי נַפְשֵׁנוּ.

[אֱמֶת.] הַשָּׂם נַפְשֵׁנוּ בַּחַיִּים וְלֹא נָתַן לַמּוֹט רַגְלֵנוּ.

[אֱמֶת.] הַמַּדְרִיכֵנוּ עַל בָּמוֹת אוֹיְבֵינוּ, וַיָּרֶם קַרְנֵנוּ עַל כָּל שׂוֹנְאֵינוּ.

[אֱמֶת.] הָעוֹשֶׂה לָנוּ נְקָמָה בְּפַרְעֹה, אוֹתוֹת וּמוֹפְתִים בְּאַדְמַת בְּנֵי חָם.

[אֱמֶת.] הַמַּכֶּה בְּעֶבְרָתוֹ כָּל בְּכוֹרֵי מִצְרַיִם, וַיּוֹצֵא אֶת יִשְׂרָאֵל מִתּוֹכָם לְחֵרוּת עוֹלָם.

[אֱמֶת.] הַמַּעֲבִיר בָּנָיו בֵּין גִּזְרֵי יַם סוּף, וְאֶת רוֹדְפֵיהֶם וְאֶת שׂוֹנְאֵיהֶם בִּתְהוֹמוֹת טִבַּע.

ומכאן, כמו בשחר, עוברים לסיום הברכה, המקשר את הפיסקה האחרונה לשירה שנאמרה על הים.

ד.

מעתה מי שאינו אומר "ה' אלהיכם" ואינו פותח ב"אמת", חסר לו כל מבנה הברכה, שכולו חוזר ל"אמת" שבתחילה, ולכן אינו אומר אלא פתיחת "מודים" קצרה, ומיד עובר לסוף הברכה, ואומר במקביל ל"ראו בנים את גבורתו שבחו והודו לשמו" - "ועשית לנו נסים וגבורות על הים ושרנו לך", וכמבואר בגמרא.

Re: פירוש סדרן של ברכות אמת ויציב ואמת ואמונה - לפי ברכות יד: והגניזה

פורסם: ו' ינואר 17, 2020 12:33 pm
על ידי עושה חדשות
יש"כ!

הפירוש מהגניזה זה גם על הפס' בירמיה?

Re: פירוש סדרן של ברכות אמת ויציב ואמת ואמונה - לפי ברכות יד: והגניזה

פורסם: ו' ינואר 17, 2020 12:54 pm
על ידי הוגה ומעיין
כוונתך האם הפירוש לפנינו מתחיל מ"ה"א אמת" שמקורו מירמיה? (לא. הפירור מתחיל בציטוט שהבאתי, בצד השני של הדף הוא ההמשך)

או אם יש לנו מאותו פירוש גם על ירמיה? (זהו קטע מפירוש בערבית על התפילה - כמותו יש הרבה בגניזה וגם בתימן - ואינו פירוש לירמיה).

Re: פירוש סדרן של ברכות אמת ויציב ואמת ואמונה - לפי ברכות יד: והגניזה

פורסם: ו' ינואר 17, 2020 12:58 pm
על ידי עושה חדשות
כוונתי להעיר, שאם הפסוק בירמיה אינו מתפרש בכך, אז מה הטעם להסמיך את כל הסידרה הזו לפרשת ציצית?

Re: פירוש סדרן של ברכות אמת ויציב ואמת ואמונה - לפי ברכות יד: והגניזה

פורסם: ו' ינואר 17, 2020 1:03 pm
על ידי הוגה ומעיין
בפשטות, הפסוק בירמיה מתפרש כך.

אגב, רס"ג, שדרכו להוסיף בכל מקום שנאמר "אני ה'" את משמעותו (המצווה על כך / שאתן לכם שכר טוב / המעניש וכדו') מפרש כך את "להיות להם לאל' אני ה'" בויקרא כו, מה: אנא אללה רבכם אלצאדק אלועד.

Re: פירוש סדרן של ברכות אמת ויציב ואמת ואמונה - לפי ברכות יד: והגניזה

פורסם: ו' ינואר 17, 2020 2:51 pm
על ידי מגופת חבית
הוגה ומעיין כתב:וכל לומד תמה, מה עניין ברכת "אמת ואמונה" ל"אני ה' אלהיכם" דווקא? נכון שההתחלה - "אמת ואמונה" - נמשכת אחרי חיתום פרשת ציצית, משום הפסוק בירמיה "וה' אלהים אמת", עד שלרבי יהודה אין ההפסק ביניהן נחשב ככל בין הפרקים וכמבואר שם בתחילת העמוד. אבל כל המשך הברכה, איך הוא קשור?
.

לענין עצם התמייה, חשבתי מכבר שאולי אין ''אמת'' ממש חלק של הברכה ואמונה ערבית והברכה ויציב שחרית כ''א היות קראנו ''אני ה' אליקכם'' מסיימים באמת דומיא דירמי', ולהכי אם לא אמר ''אני ה' אלקיכם'' אין מקום להתחיל דוקא באמת
וב' נ''מ בדבר א. מי שאומר ק''ש בלי הברכות אם יש צורך לסיים באמת או לא [ושמעתי בשם הגר''י קמינצקי ראיה מקדושה שבתפילת מוסף שאומרים קיצור של ק''ש [כדאיתא בב''י הל' ראש חודש כמדומה] ואין אנו מסיים באמת, ועוד נ''מ ב' מי שלא אמר ברכת ואמונה מפני איזה סיבה שנראה פשוט שחוזר ואומרו לאחר שמונה עשרה ג''כ, האם מתחיל באמת או לא

ומה שמצינו מנהג מערבא שלא היו אומרים ואמונה כ''א מודים וכו' ומסיים מי כמוך וכו' כרגיל, יש לציין שנוסח איטליא במערב לשבת ג''כ אינם אומרים ואמונה כרגיל כ''א נוסח אחר [איני זוכר אם מתחיל באמת כי לא ראיתי סידור נוסח איטליא בכמה וכמה שנים אבל כמדומה שכן] ואך מסיים מי כמוך כרגיל, וחשבתי שבאמת ואמונה אינו חלק של מטבע הברכה כ''א בכלל הוספה ועיקר הברכה הוא מי כמוך, ורק מוסיפים לפני כן שבח וכו' אבל אין לשבח זה ממטבע הברכה
ויש לעי' שם לענין נוסחו היאך יעלה הפי' של הרב המעיין

Re: פירוש סדרן של ברכות אמת ויציב ואמת ואמונה - לפי ברכות יד: והגניזה

פורסם: ב' ינואר 20, 2020 2:07 am
על ידי אהרן תאומים

Re: פירוש סדרן של ברכות אמת ויציב ואמת ואמונה - לפי ברכות יד: והגניזה

פורסם: ב' ינואר 20, 2020 9:17 pm
על ידי מגופת חבית
נראה להביא ראיה שאף מי שאינו אומר ק''ש עליו לומר ''אמת ויציב'' הרי שאמת הוא חלק של הברכה אפי' למי שלא אמר ק''ש [שלא כמו שצידדתי לעיל] מגמ' ברכות כא. וז''ל אמר רב יהודה ספק קרא קריאת שמע ספק לא קרא אינו חוזר וקורא ספק אמר אמת ויציב ספק לא אמר חוזר ואומר אמת ויציב עכ''ל הרי שחוזר ואומר אמת ויציב בלי ק''ש ואפ''ה מתחיל ב''אמת ויציב''

Re: פירוש סדרן של ברכות אמת ויציב ואמת ואמונה - לפי ברכות יד: והגניזה

פורסם: ד' דצמבר 08, 2021 3:19 pm
על ידי בן מיכאל
הרב הוגה ומעיין, אתה מניח הנחה שפירוש הגמרא הוא שאמרו רק נוסח זה ולא אמרו את ברכת אמת ואמונה, אבל מדברי הירושלמי ברכות פ"א ה"א מוכח בהדיא שאמרו ברכה זו. ומעניין ששם נזכר שאומרים גם בערב אמת ויציב, ואולי היה להם נוסח של אמת ויציב ללא אזכרת יצי"מ (למי שקורא פרשת ציצית), ואומרת הגמרא שבערב הם מוסיפים תיבות אלו שבהם מזכירים את יצי"מ.

Re: פירוש סדרן של ברכות אמת ויציב ואמת ואמונה - לפי ברכות יד: והגניזה

פורסם: ה' דצמבר 09, 2021 1:04 pm
על ידי הוגה ומעיין
בן מיכאל כתב:הרב הוגה ומעיין, אתה מניח הנחה שפירוש הגמרא הוא שאמרו רק נוסח זה ולא אמרו את ברכת אמת ואמונה, אבל מדברי הירושלמי ברכות פ"א ה"א מוכח בהדיא שאמרו ברכה זו. ומעניין ששם נזכר שאומרים גם בערב אמת ויציב, ואולי היה להם נוסח של אמת ויציב ללא אזכרת יצי"מ (למי שקורא פרשת ציצית), ואומרת הגמרא שבערב הם מוסיפים תיבות אלו שבהם מזכירים את יצי"מ.


פרש שיחתך. האם מבואר בירושלמי שגם אם לא אומרים בערבית "ה"א אמת" אומרים ברכת "אמת אמונה"? אם מבואר כן - כיצד? אם לא מבואר - כיצד זה קשור לנידו"ד?

Re: פירוש סדרן של ברכות אמת ויציב ואמת ואמונה - לפי ברכות יד: והגניזה

פורסם: ה' דצמבר 09, 2021 3:09 pm
על ידי בן מיכאל
הוגה ומעיין כתב:
בן מיכאל כתב:הרב הוגה ומעיין, אתה מניח הנחה שפירוש הגמרא הוא שאמרו רק נוסח זה ולא אמרו את ברכת אמת ואמונה, אבל מדברי הירושלמי ברכות פ"א ה"א מוכח בהדיא שאמרו ברכה זו. ומעניין ששם נזכר שאומרים גם בערב אמת ויציב, ואולי היה להם נוסח של אמת ויציב ללא אזכרת יצי"מ (למי שקורא פרשת ציצית), ואומרת הגמרא שבערב הם מוסיפים תיבות אלו שבהם מזכירים את יצי"מ.


פרש שיחתך. האם מבואר בירושלמי שגם אם לא אומרים בערבית "ה"א אמת" אומרים ברכת "אמת אמונה"? אם מבואר כן - כיצד? אם לא מבואר - כיצד זה קשור לנידו"ד?

כי שיטת הירושלמי (שם ה"ו וכפי שמובא גם בבבלי בשם בני מערבא) שלא לומר פרשת ציצית, והיות שבהלכה א' מובא שאמרו אמת ואמונה/ויציב, מוכח כי אמרוה למרות שלא אמרו ה"א אמת.

Re: פירוש סדרן של ברכות אמת ויציב ואמת ואמונה - לפי ברכות יד: והגניזה

פורסם: ה' דצמבר 09, 2021 4:30 pm
על ידי באמונתו
הוגה ומעיין כתב:בברכות יד, ע"ב איתא:

חייא בר רב אמר, אמר "אני ה' אלהיכם" צריך לומר "אמת" [בתפילת ערבית], לא אמר "אני ה' אלהיכם" אינו צריך לומר "אמת". והא בעי לאדכורי יציאת מצרים, דאמר הכי, "מודים אנחנו לך ה' אלהינו שהוצאתנו מארץ מצרים ופדיתנו מבית עבדים ועשית לנו נסים וגבורות על הים ושרנו לך".

ומבואר בזאת שברכת "אמת ואמונה" בנוסח הקבוע, שייכת רק לאומר פרשת ציצית, אבל כשאין אומרים פרשת ציצית ולא חותמים ב"אני ה' אלהיכם", אין טעם בנוסח ברכה זו. את הזכרת יציאת מצרים אומרים בנוסח אחר, המדלג ישירות לסוף הברכה, ב"שרנו לך" "מי כמוכה" וכו', עם פתיחה קצרה.

וכל לומד תמה, מה עניין ברכת "אמת ואמונה" ל"אני ה' אלהיכם" דווקא? נכון שההתחלה - "אמת ואמונה" - נמשכת אחרי חיתום פרשת ציצית, משום הפסוק בירמיה "וה' אלהים אמת", עד שלרבי יהודה אין ההפסק ביניהן נחשב ככל בין הפרקים וכמבואר שם בתחילת העמוד. אבל כל המשך הברכה, איך הוא קשור?
...

אמנם לענ"ד לק"מ;
לא התיבה הזאת: "אמת", קובעת כאן, רק עיקר דין "הזכרת יציאת מצרים", מפני שברכות "אמת ויציב", "אמת ואמונה", הינם ביסודם ועיקרם, להרחיב בזכר יציאת מצרים, אשר בסוף פרשת "ויאמר".
אם אין מזכירים יציאת מצרים בלילה, הלא ממילא אין לומר ברכת "אמת ואמונה".
הדין העיקרי של "הזכרת יציאת מצרים", תקנו בה הפסוק שבפרשת ויאמר, בצירוף ברכה המיוחדת אל נושא זה. הא בהא תליא לגמרי!
השאלה והתשובה:
והא בעי לאדכורי יציאת מצרים! - דאמר הכי: מודים אנחנו לך ה' אלהינו שהוצאתנו מארץ מצרים ופדיתנו מבית עבדים ועשית לנו נסים וגבורות על הים ושרנו לך.
בראשונים ובאחרונים נמצא, שהינו מדרבנן בעלמא, עיין רא"ה וצל"ח, בעוד תקנת "אמת ויציב/ואמונה", נוגעת אל עיקר דין הזכרת יציאת מצרים מן התורה, וכברכות כא, א:
אמר רב יהודה ספק קרא קריאת שמע ספק לא קרא - אינו חוזר וקורא, ספק אמר אמת ויציב, ספק לא אמר - חוזר ואומר אמת ויציב. מאי טעמא - קריאת שמע דרבנן, אמת ויציב דאורייתא...

Re: פירוש סדרן של ברכות אמת ויציב ואמת ואמונה - לפי ברכות יד: והגניזה

פורסם: ו' דצמבר 10, 2021 12:15 pm
על ידי בן מיכאל
הוגה, מצאתי סייעתא לחלק מדבריך בדברי הרשב"א:
חדושי הרשב"א ברכות יב, במתני' אמר רבי אלעזר בן עזריה הרי אני כבן שבעים שנה ולא זכיתי שתאמר יציאת מצרים בלילות עד שדרשה בן זומא כתב הראב"ד ז"ל תמה אני בתחלה שלא היו מזכירים יציאת מצרים בלילות נמצא שלא היו אומרים לא פרשת ציצית ולא אמת ואמונה אם כן שתים לאחריה היכא משכחת לה, ונראה לי כי מה שאמר ולא זכיתי שתאמר מן התורה קאמר ולעולם היו קורים פרשת ציצית ואמת ואמונה מדברי חכמים ע"כ. ואני תמה על זה על הקושיא ועל תירוצה דודאי לא היו קורין אותה פרשה כלל ואפ"ה היו אומרים שתים לאחריה אלא שלא היו אומרים אמת ואמונה אלא מודים אנחנו לך כדאיתא לקמן בפ' היה קורא [י"ד ב'] גמ' אלו הן בין הפרקים, ולא שיהו אומרים כאותו נוסח שאמרו שם שמזכירים בו יציאת מצרים אלא שמשם אנו למדים שלפי הפרשיות שהיו קורין היו עושין נוסח הברכה שלאחריה ולעולם לא היו קורין פרשת ויאמר כלל שאלו היו קורין לא היה אומר לא זכיתי שתאמר ולקמן בפ' הי' קורא משמע שבמקצת המקומות לא היו קורין אותה כלל, וה"נ משמע בירושלמי דאמרו שם מפני מה תקנו בשחר שתים לפניה ואחת לאחריה ובערב שתים לפניה ושתים לאחריה ואמרו חד אמר כדי להשות מדת יום ומדת לילה כלומר דבשחר קורא שלש פרשיות ושלש ברכות הרי שש ובערב שתי פרשיות וארבע ברכות הרי שש כדי להשוות מדת יום למדת לילה, וחד אמר משום שבע ביום הללתיך דאלמא פעמים שלא היו קורין פרשת ויאמר כלל ואפי' כן היו מברכין שתים לאחריה ופירוש שבע כלומר שבע ברכות, ובמדרש תלים מצאתי במזמור שגיון לדוד זהו שאמר הכתוב שבע ביום הללתיך, אמר ריב"ל אלו שבע מצות שבקריאת שמע יוצר אור ואהבה רבה שמע והיה אם שמוע ויאמר ואמת ויציב וגאל ישראל, ולפי שאין מצות ציצית ערבית מוסיף פורש סוכת שלום.