מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת ברכות - פרק שלישי

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי כב.

הודעהעל ידי הפשטן » א' ינואר 26, 2020 1:02 pm

אוהב עמו כתב:מעשה ברבי יהודה שראה קרי והיה מהלך על גב הנהר אמרו לו תלמידיו רבינו שנה לנו פרק אחד בהלכות דרך ארץ ירד וטבל ושנה להם אמרו לו לא כך למדתנו רבינו שונה הוא בהלכות דרך ארץ אמר להם אף על פי שמיקל אני על אחרים מחמיר אני על עצמי:

נתקשיתי מהיכן ידעו תלמידיו שרבי יהודה בע"ק.
ולפו"ר צ"ל או שבקשו שישנה פרק אחד סתם ולא הסכים, ומתוך כך הבינו וחזרו ובקשו שישנה להם בהל' דר"א או שצ"ל שראוהו הולך לנהר.


אני תמיד הבנתי, לפי הפשט, שקרו שני הדברים שציינת בתירוצך (ולא שקרה - "או" זה "או" זה - כלשונך).

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' ינואר 26, 2020 3:29 pm

מיללער כתב:
אהרן תאומים כתב:בקשר לסיפור זה, האם יש דרך לברר איזה רבי יהודה זה? רבי? בר אילעאי ? בן בבא? בן בתירא? בן גמליאל?

האם סתם רבי יהודה בגמרא אינו רבי יהודה בר אילעאי?

זה נכון שסתם רבי יהודה "במשנה" הוא רבי יהודה בר אילעאי, כאן זה סיפור המובא "בגמרא" ועל כן הכללים לא בטוח שחלים על זה, משום מה נראה לי לומר שכאן זה "רבי" מפני שהתלמידים אמרו לו "רבינו" וכן מפני שנהג בעצמו תוספת קדושה

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' ינואר 26, 2020 3:32 pm

בברכה המשולשת כתב:
מיללער כתב:
אהרן תאומים כתב:בקשר לסיפור זה, האם יש דרך לברר איזה רבי יהודה זה? רבי? בר אילעאי ? בן בבא? בן בתירא? בן גמליאל?

האם סתם רבי יהודה בגמרא אינו רבי יהודה בר אילעאי?


בוודאי (אלא שכן ממקומו הוא מוכרע)

אפשר ירחיב מר יותר את כוונתו

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ינואר 26, 2020 6:00 pm

שמההקשר ברור שזה רבי יהודה ברבי אלעאי, שהרי הוא בר פלוגתא של רבי מאיר.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' ינואר 26, 2020 8:22 pm

ממהלך הגמרא אין ראיה לכאורה לכך ואולי להיפך מהלך הגמרא אחר המחלוקת בין רבי מאיר לרבי יהודה ה"ה ר"י בר אילעאי פותח כך : אמר רב נחמן בר יצחק עשאן ר' יהודה כהלכות דרך ארץ דתניא {דברים ד-ט} והודעתם לבניך ולבני בניך וכתיב בתריה יום אשר עמדת לפני ה' אלהיך בחורב מה להלן באימה וביראה וברתת ובזיע אף כאן באימה וביראה וברתת ובזיע מכאן אמרו הזבים והמצורעים ובאין על נדות מותרים לקרות בתורה ובנביאים ובכתובים לשנות במשנה וגמרא ובהלכות ובאגדות אבל בעלי קריין אסורים רבי יוסי אומר שונה הוא ברגיליות ובלבד שלא יציע את המשנה רבי יונתן בן יוסף אומר מציע הוא את המשנה ואינו מציע את הגמרא רבי נתן בן אבישלום אומר אף מציע את הגמרא ובלבד שלא יאמר אזכרות שבו רבי יוחנן הסנדלר תלמידו של רבי עקיבא משום ר''ע אומר לא יכנס למדרש כל עיקר ואמרי לה לא יכנס לבית המדרש כל עיקר ר' יהודה אומר שונה הוא בהלכות דרך ארץ מעשה ברבי יהודה שראה קרי והיה מהלך על גב הנהר אמרו לו תלמידיו רבינו שנה לנו פרק אחד בהלכות דרך ארץ ירד וטבל ושנה להם אמרו לו לא כך למדתנו רבינו שונה הוא בהלכות דרך ארץ אמר להם אע''פ שמיקל אני על אחרים מחמיר אני על עצמי:
משמע שאילן שני רבי יהודה שונים

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי שברי לוחות » א' ינואר 26, 2020 8:23 pm

איך משמע?

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' ינואר 26, 2020 8:56 pm

שברי לוחות כתב:איך משמע?

האם אין הבדל בין עשאן כהלכות דרך ארץ שכל התורה הם כמו הלכות דרך ארץ. לבין שונה הלכות דרך ארץ "רק" הלכות דרך ארץ ממש,
אציין שוב זה דיון ואני פתוח לשמוע דיעות נוספות כדי לברר את הענין עד כמה שאפשר

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי שברי לוחות » א' ינואר 26, 2020 9:09 pm

עשאן כהלכות ד"א קאי על ברכות או קריאת שמע וברכת המזון

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' ינואר 26, 2020 9:14 pm

צודק!! וצריך להבין לפי זה את דברי ר"נ ב"ר יצחק שמביא מהברייתא הזו והסיפור ראיה שעשאן כד"א

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי הפשטן » א' ינואר 26, 2020 10:12 pm

ראשית, פשיטא שזה אותו רבי יהודה.

שנית וזה העיקר: יש כאן שני עניינים, ואין לערבב ביניהם, וכך תתורץ תמיהתך:

עניין אחד הוא, שלדעת רבי יהודה - מותר לבע"ק ללמוד הלכות דרך ארץ - ולזה הגמ' מביאה ראי' מהסיפור שקרה עם רבי יהודה ותלמידיו.

עניין שני הוא, שרבי יהודה עשה [בשביל בע"ק] - את דין אמירת ברכות המזון - כדין לימוד הלכות דרך ארץ (ולהכי תנן דס"ל דבע"ק יוציא בשפתיו "בין" בברכה שלפני המזון "ובין" בברכה שאחרי המזון). בעוד שלעניין השני הזה - לא מביאה הגמ' ראי' - וגם אינה צריכה להביא, משום שהעניין השני מיועד רק לדחות את הקושיא - והא קי"ל דהדוחה דוחה בקש ואינו צריך להביא בכח אף ראי' לדבריו - אלא רק המקשה הוא זה שצריך להקשות בכח דהיינו להקשות ע"י ראי' לכך שיש באמת קושיא.

וזה שהגמ' כן טורחת להביא ראי' לעניין הראשון, ה"ט משום דהעניין הראשון מיועד - לא לתרץ משהו - אלא רק לספר לנו כעובדא שרבי יהודה מתיר לבע"ק ללמוד הלכות דרך ארץ.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ב' ינואר 27, 2020 1:00 am

יי"כ על הצגת הדברים בצורה ברורה לזה חתרתי

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' ינואר 27, 2020 8:30 pm

אני מעתיק מרשימותי מלימודי לפני כעשור וחצי,
עברתי על זה עוד הפעם עכשיו, ולענ"ד יש בהם תועלת.

כד, א

בדין שנים ישנים במטה אחת


הנה בדברי רש"י בשמועה זו, מבוארים שני חידושים דשייכי זה לזה.

הנה בד"ה אשתו כגופו כתב, וז"ל: ורגיל בה וליכא הרהור כולי האי.

ומשמע בדבריו דבאמת ישנם אופנים שגם באשתו איכא הרהור רק לא בכל גווני. וזה ברור שהמכוון הוא שבהני גווני ליכא הרהור כלל, ולא שיש קצת הרהור, וכמו שכתב בשו"ת אפרקסתא דעניא ח"ב או"ח סי' יב, וז"ל, וי"ל דהיינו מ"ש רש"י ז"ל דליכא הרהור כולי האי. ולכאורה קשה וכי הרהור מעט מותר בק"ש. וי"ל דר"ל דבאשתו כיון דרגיל בה בכל מילי אין כאן הרהור כ"כ, אלא דבשער שרואה אותה וקול זמר ששומע בשעת ק"ש איכא הרהור קצת ואסור, ובישן במטה כשהוא פונה לכאן כו' ליכא הרהור כלל.

וזה עולה בקנה אחד עם דבריו בד"ה ואפילו אשתו עמו, וז"ל: והוא שיחזיר פניו דכל זמן שהן פונים פנים כנגד פנים פשיטא ליה דאסור דאיכא הרהור נגיעת ערוה ע"י איברי תשמיש.

וכן העתיק השו"ע דין זה דאשתו עמו בחזרת פנים, ובמשנ"ב שם ביאר שבפנים לבהדי פנים א"א דליכא הרהורא.

וכיו"ב בלשון הרמב"ם בהל' ק"ש (פ"ג הי"ח): לפיכך אע"פ שבשרו נוגע בהם מחזיר פניו וחוצץ מתחת לבו וקורא.

הרי שלא הותר בפנים כנגד פנים. (אולם בדבריו משמע שאין החילוק באופן נגיעת האיברים, אלא דישנו הרהור הבא ע"י ראיה, וזה ישנו גם באשתו).

והנה בשו"ע (סי' עג ס"ק ג) איתא: אם היה ישן עם בניו בעודם קטנים מותר לקרות בחזרת פנים בלא הפסקת טלית, ואם הם גדולים צריך להפסקת טלית.

וראה במשנ"ב (ס"ק ט) דה"ה קטנים אחרים שאינם בניו, כן משמע מרמב"ם... אך לפי מה שמבואר לקמן בסימן עה (סעיף ד) בהגה דקטן כל זמן שאינו ראוי לביאה... אין ערוותו ערוה, לכאורה גם לעניננו יש להקל אם עדיין לא הגיע הזמן.

והנה ז"ל הרמב"ם: ואם היה ישן עם אשתו או בניו ובני ביתו הקטנים הרי גופם כגופו ואינו מרגיש מהם.

הרי מבואר דהטעם בבניו הקטנים משום שאין כאן הרהור של נגיעת הגוף, ויש להם גדר 'כגופו' לענין זה.

ולכאורה אינו שייך כלל לנידון גדרי ערוה לענין איסור קריאת שמע לנגדו, דהתם הנידון הוא אם יש כאן חפצא של ערוה, אבל כאן הנידון הוא במציאות ענין הרהור, ופשוט.

ולפי"ז מה מאוד יש להפליא על דברי המשנ"ב דלפי דברי הרמ"א דלקטנים אין דין ערוה ה"ה בקטנים של אחרים, והרי אין אנו דנים כאן על שם ערוה.

והנה בביאור הלכה בד"ה ממתניהם ולמטה כתב בזה"ל: נסתפקתי אם בעינן שיהא חוצץ עד סוף גופם או אפילו הטלית קצר ולמטה ברגליהם נוגעין זה בזה שרי... ואפשר דהכא חמירא טפי ומשום הרהורא, רק דלמעלה ממתניו ס"ל דל"ש הרהורא, ותדע דהא אפילו רק עגבותיהם נוגעים זה בזה דאין בהם משום ערוה כדאיתא בגמ', ואפ"ה אסור, וע"כ הטעם משום הרהור ע"י נגיעה, אפשר דאפילו למטה מזה יש הרהור, וצ"ע, עכ"ד.

הרי מבואר דרבינו המשנ"ב גופיה נחית להאי חילוקא שבין נידון ערוה בסתמא לנידונינו בדין הרהור מחמת ערוה,
ולפי"ז תגדל התימה על דבריו במשנ"ב הנ"ל.

ובאמת הרי בדברי הרמב"ם מפורש כאידך גיסא שנקט הביאור הלכה, שכתב גבי הפסקת טלית - עד כדי שלא יגע בשר זה בבשר זה ממתניו ולמטה, עכ"ל.

ונראה עוד להוכיח כיסוד חילוק זה, דהנה בדברי הרמ"א שם מבואר השיעור מה נחשב קטן לגבי דין ראיית ערוה לאלו המקילים, כל מי שאינו ראוי לביאה, והיינו בזכר עד בן ט' שנים ויום אחד ובנקבה עד בת ג' שנים ויום אחד.

ומיהו לגבי הדין של ישן עם בניו מבואר בדברי המחבר דשיעור תינוק הוא עד שיהיו לו י"ב שנים ותינוקת עד שיהיו לה י"א שנים.

ויתירה מזו מצינו דאפילו אם הביאו שתי שערות בשנים אלו דבעלמא נחשבים כבר לגדולים מה"ת, ג"כ שרי.

ובאמת בגמ' נחלקו בזה, ולדעת ר"ח שיעור גדלות וקטנות כשיעור של ערוה לענין ראיה לשיטת ראשונים אלו.
אולם לדעת איכא דאמרי דפסקינן הלכתא כוותייהו תליא מילתא ב'עד כדי שדים נכונו ושערך צימח', והוי שיעורא אחרינא.

וראה לשון הרמב"ם שהוסיף להגדיר שיעור זה האמור בנגיעה, 'שתהא תבניתם כתבנית גדולים',
כלומר, דזה תלוי במציאות חפצא דאיברים שנגיעה בשיעור זה מביאה להרהור,
ועי' לשון רש"י ד"ה בת י"א: שמשם ואילך באות לכלל שאדם מתאוה להן.

ובאמת גם בדיני ראית ערוה מצינו חילוק בין דין ערוה בעלמא להא דהכא, דהנה בדברי הרמב"ם והמחבר מפורש דגם בבניו הקטנים בעינן חזרת פנים.
וראה במשנ"ב ס"ק ח: דאם פני בניו כנגד אחוריו ג"כ צריך ליזהר שלא יהא בשרו נוגע בערותן, כן נראה לי, וראיה מדלקמן סי' עד, ה דמוכח דאם בשרו נוגע בערות חבירו ג"כ אסור.

הרי מבואר דאינו תלוי בדיני ערוה דעלמא, אלא נתחדש כאן דין מיוחד של נגיעה המביאה לידי הרהור.

וצריך תלמוד בכל זה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' ינואר 27, 2020 8:34 pm

בדין ערוה לק"ש ולתפילה

א) בגמ', אמר ר' יצחק טפח באשה ערוה. למאי, אילימא לאיסתכולי בה... כל המסתכל באצבע קטנה... אלא באשתו ולק"ש.

הרא"ש סי' לז גרס: לא קשיא הא באחרת והא באשתו ולק"ש, ודבר שרגיל להיות מכוסה באשה.

וביאר במעדני יו"ט אות ס, וז"ל: ומהכא שמעינן דק"ש אית בה קולא ואית בה חומרא, דאפילו באשתו אסור כשמגולה בה טפח, דלאיסתכולי באשתו לא נאסר, וקולא אית בה דאף באחרת שאסור לאיסתכולי בה אפילו באצבע קטנה לא אסרו בק"ש אלא בטפח, וטעמו כדי שלא יבוא לידי ביטול ק"ש.

וראה עוד בדברי חמודות שגם דבריו מטין כן, שאפילו באחרת אליבא דהרא"ש לא אסרו אלא טפח, ודלא כמש"כ בהגהות מיימוני הל' ק"ש פרק ב בשם בה"ג שזה רק באשתו, אבל באשה אחרת אפילו פחות מטפח הוי ערוה.

ונראה מדבריהם בדעת הרא"ש, דבאמת גדרי דין ראית ערוה לענין ק"ש ביסודם הם אותם הדינים והגדרים שנאמרו בדיני איסור הסתכלות בערוה,
ומ"מ מצינו בהל' ק"ש חומרא לענין טפח באשתו, וקולא מתקנתא באשה אחרת שלא נאסר בפחות מטפח.

ב) אבל בדברי הרמב"ם למדנו שיטה אחרת לגמרי בכל הענין, וז"ל שם בהל' טז: כשם שאסור לקרות... כך אסור לקרות כנגד הערוה עד שיחזיר פניו... וכל גוף האשה ערוה, לפיכך לא יסתכל בגוף האשה כשהוא קורא ואפילו אשתו, ואם היה מגולה טפח מגופה לא יקרא כנגדה.

ומבואר בדבריו דאין גדרי ערוה לענין ק"ש שוין לגדרי ערוה לענין איסור הסתכלות,
ונראה דזה גופא ביאור שינויא דגמ': אלא באשתו ולק"ש, דלענין ק"ש אף אשתו נחשבת כערוה,
וזהו שכתב הרמב"ם שכל גוף האשה ערוה ואפילו אשתו, ואין שום חילוק בזה בין אשתו לאחרת.

ובדברי הרמב"ם נראה שנחלקה ההלכה לשני פרטים. דלענין הסתכלות בשעת קריאת שמע כל גוף האשה ערוה,
ולענין לקרות כנגדה בלא הסתכלות זה רק בטפח המגולה מגופה (מה שאין דרכו להיות מגולה).

ג) איברא, במשנ"ב סי' עה בביאור דברי המחבר דטפח מגולה באשה במקום שדרכה לכסותו אפילו היא אשתו אסור לקרות ק"ש כנגדה, כתב בזה"ל: אבל פניה וידיה כפי המנהג שדרך להיות מגולה באותו מקום... מותר לקרות כנגדו שכיון שרגיל בהן אינו בא לידי הרהור וכו'.
ונראה בדבריו שפוסק לדינא דבאשתו במקומות הרגילים להיות מגולים מותר אפילו במסתכל בה.
אכן לפי דעת הרמב"ם נראה דבמסתכל בה אסור אפילו בכה"ג, וצ"ע.

ואמנם, חזינן בדברי הרמב"ם דלא זו בלבד שבעת קריאת שמע נאמרו גדרים ודינים אחרים של הסתכלות,
הנה יש לגוף האשה כולו ואפילו אשתו שם ערוה בחפצא לענין זה, וע"כ דבאמת כמה שמות ערוה ישנם זו למעלה מזו לכמה דינים.

ד) וזכר לדבר מצינו בשיטת הרמב"ם בדין ערוה לתפילה, דהנה איתא לקמן בגמ' (כה, א): אמר רב הונא, היתה טליתו חגורה לו על מתניו מותר לקרות ק"ש... אבל לתפילה עד שיכסה את לבו.
ופירש"י: אבל לתפילה הוא צריך להראות את עצמו כעומד לפני המלך ולעמוד באימה, אבל ק"ש אינו מדבר לפני המלך.
ומשמעות לשונו דבאמת אין כאן דיני ערוה אלא זה הנהגה של עומד לפני המלך האמורה בדיני תפילה.
אבל הרמב"ם בהל' תפילה (פ"ד ה"ז) כתב, וז"ל: כיסוי הערוה כיצד, אע"פ שכיסה ערותו כדרך שמכסין לק"ש לא יתפלל עד שיכסה את לבו, יעו"ש.
ומבואר בדבריו דזהו דין של כיסוי ערוה, אלא שלגבי תפילה נאמרו דינים אחרים של ערוה, ולבו נמי חשיב ערוה.

(ובספר משמר הלויים כאן הביא מדברי מרן הגרי"ז בספרו עה"ת פר' בראשית שמבאר יסוד זה, וכתב לפרש הענין שאדם ואשתו נתחבאו מפני ה', דעד שלא אכלו מעץ הדעת לא שלט בהן יצר הרע ולא היה שייך עוד כל דין ערוה כלל, ולכן היו שניהם ערומים ולא התבוששו, אבל כאשר אכלו ונכנס בהן יצה"ר נתחדש בהו דין ערוה ולכן עשו חגורות כדין כיסוי של ערוה, ומאחר ששמעו קול ה' ונמצאו כעומדים לפני המלך, אז כבר לא סגי בכיסוי ערוה אלא צריך גם לכסות את לבם כמו לענין תפילה, ולכן התחבאו לכסות את עצמם, ויעו"ש עוד).

וכיו"ב מצינו הכא בדעת הרמב"ם דיני ערוה לענין ק"ש, ודוק.

ה) והנה בגמ' מבואר עוד, דשוק באשה ערוה ושער באשה ערוה, וכן קול באשה ערוה. ובדברי הרמב"ם לא הובא מזה,
ובכס"מ כתב: וסובר רבינו שלא לענין ק"ש נאמר אלא לענין שאסור ליהנות מקולה ולהסתכל בשערה, ולכך לא הזכירם פה.
וראה צל"ח שתמה ע"ד הכס"מ מדין שוק באשה, ועי' רשב"א ושיט"מ כאן.

ולולי דמסתפינא אמינא בביאור שיטת הרמב"ם, בהקדם דברי הראב"ד שכתב בשיטת הרי"ף שג"כ לא הזכיר מזה מאומה, וז"ל: דאפשר משום דאמרינן לעיל עגבות אין בהן משום ערוה סבור הרב ז"ל דכ"ש טפח ושוק ושערה וקול, אבל השיב ע"ז הראב"ד: ולא מן השם הוא זה אלא הכא משום דמיטריד וברואה וכו'.
ומבואר דנאמרו כאן בגמ' דינים מיוחדים של ערוה דענינם הוא שזה מטריד, ודוקא ברואה, ובאמת לענין לקרות כנגדה אין זה נמחשב כערוה גמורה,
וראה משנ"ב סי' עה ס"ק יח בדבר מה שנפסק בשו"ע דיש ליזהר משמיעת קול זמר אשה בשעת ק"ש ואפילו באשתו, אבל קול הרגיל בו אינו ערוה: כיון דרגיל בו לא יבוא לידי הרהור ואפילו מא"א.
ומבואר דבאמת לא אסרו קול מטעם חפצא דערוה, דא"כ היאך שייך להתיר בא"א אם רגיל בקול זה, אלא כל האיסור משום דזה מטריד, וכדברי הראב"ד.
(ולכאורה מוכח כן גם ממה שנראה שאסרו רק קול זמר אשה ולא קול בעלמא, ועי' עינים למשפט).

ומעתה י"ל, דכיון שאין כאן ערוה בעצמותה שאסור לקרות כנגדה אלא רק איסור הסתכלות בעת הקריאה משום דמטריד,
הרי זה כלול בדברי הרמב"ם שכל גוף האשה ערוה, ולפיכך לא יסתכל בגוף האשה כשהוא קורא, ואיכללו בזה שפיר שוק ושער,
ושוב קשה רק על השמטת הרמב"ם דין קול.

ו) ברם, עיקר החילוק שלמדנו כאן בין כל גופה של אשה למקומות המכוסים שבה בגדרי ערוה מצינו גם בדיני הסתכלות בעריות, דהנה כתב המשנ"ב סי' עה ס"ק ז דלענין איסור הסתכלות לכו"ע כיון שמסתכל ליהנות אפילו באצבע קטנה עובר בלא תתורו, אבל ראיה בעלמא לפי תומו בלא נהנה שרי, אם לא מצד המוסר. וכתב הפמ"ג, דבמקומות שדרך להיות מכוסה אף ראיה בעלמא אסור.
הרי מבואר דגם בדיני איסור הסתכלות חלוק הדין כאשר הוא מסתכל בעיון מאשר הוא מביט נכחו בלא ריכוז וכוונה, ואף כי שם הנידון הוא בהנאה וכאן הנידון הוא מלתא דהרהור, ועי' חזו"א או"ח סי' טז ס"ק ז.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' ינואר 28, 2020 12:10 am

כד, ב
רבי אבא הוה קא משתמיט מיניה דרב יהודה, דהוה קא בעי למיסק לארעא דישראל, דאמר רב יהודה: כל העולה מבבל לארץ ישראל עובר בעשה, שנאמר: בבלה יובאו ושמה יהיו עד יום פקדי אותם נאם ה'. אמר: איזיל ואשמע מיניה מילתא מבית וועדא, והדר אפיק אזל אשכחיה לתנא דקתני קמיה דרב יהודה: היה עומד בתפלה ונתעטש - ממתין עד שיכלה הרוח וחוזר ומתפלל; איכא דאמרי: היה עומד בתפלה ובקש להתעטש - מרחיק לאחריו ארבע אמות ומתעטש, וממתין עד שיכלה הרוח, וחוזר ומתפלל; ואומר: רבונו של עולם, יצרתנו נקבים נקבים חלולים חלולים, גלוי וידוע לפניך חרפתנו וכלימתנו בחיינו, ובאחריתנו רמה ותולעה; ומתחיל ממקום שפסק. אמר ליה: אילו לא באתי אלא לשמוע דבר זה - דיי.


ולכאורה, למה הלך, האם רק ''לחטוף דבר תורה''? ומה מצא במאמר זה ש''אילו לא באתי אלא לשמוע דבר זה דיי''. ויתכן, שזה היה ביקור פרידה לפני עלייתו לארץ ישראל, וציפה לשמוע איזה ענין בבחינת ''פסוק לי פסוקך'' שיכריע את עלייתו לאר''י, וכשהזכיר בתוך הדברים את ''ובאחריתנו רימה ותולעה'' נחה דעתו, כי מתי חו''ל אינם חיים, וגלגול מחילות להם וכו' וכו', וכששמע דבר זה אמר אילו לא באתי אלא לשמוע דבר זה דיי. ודוק.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

פרסום עניני צניעות אצל חז''ל

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' ינואר 28, 2020 12:11 am

כב, א
מעשה בר' יהודה שראה קרי. וכן בהמשך בר' זירא דאמר לשמעיה, ולקמן עמוד ב'. לכאורה הרי צריך להצניע, וכן בב''מ אשכחנא שת''ח מותר לשנות בפוריא,
ואולי שאני, דשם ניכר הגנאי, אבל שאינו נראה לעין אינו גנאי כ''כ דדרכן של בנ''א הוא. א''נ אפשר שמיירי בבא מן הדרך דאז הוא שכיח יותר מצד הטבע, (אלא דיל''ע לפי''ז בבא מן הדרך אם ישנה מפני השלום).
ואפשר עוד, שכיון שעשו כן כדי ללמד. אין בזה חסרון. וכמו שמצינו כאלו ששכבו תחת מיטת רבם בשביל לקיים ''תורה היא וללמוד אני צריך''.
נערך לאחרונה על ידי שייף נפיק ב ג' ינואר 28, 2020 12:30 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4671
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: פרסום טבילה /קרי אצל חז''ל

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' ינואר 28, 2020 12:13 am

עיין מעדני יו"ט בסוגיא אות ה'
נערך לאחרונה על ידי יוסף חיים אוהב ציון ב ג' ינואר 28, 2020 12:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: פרסום עניני צניעות אצל חז''ל

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ג' ינואר 28, 2020 6:44 am

שייף נפיק כתב: כב, א
מעשה בר' יהודה שראה קרי. וכן בהמשך בר' זירא דאמר לשמעיה, ולקמן עמוד ב'. לכאורה הרי צריך להצניע, וכן בב''מ אשכחנא שת''ח מותר לשנות בפוריא,
ואולי שאני, דשם ניכר הגנאי, אבל שאינו נראה לעין אינו גנאי כ''כ דדרכן של בנ''א הוא. א''נ אפשר שמיירי בבא מן הדרך דאז הוא שכיח יותר מצד הטבע, (אלא דיל''ע לפי''ז בבא מן הדרך אם ישנה מפני השלום).
ואפשר עוד, שכיון שעשו כן כדי ללמד. אין בזה חסרון. וכמו שמצינו כאלו ששכבו תחת מיטת רבם בשביל לקיים ''תורה היא וללמוד אני צריך''.


נתעוררתי מדבריך, עכ"פ לגבי רבי יהודה. דהנה באמת לשון הברייתא "שראה קרי", ולשון זה משמע יותר בלי תשמיש. ועי' שבת קכז: מעשה בחסיד אחד כו', וברש"י שם כל היכא דאמרי' חסיד אחד כו', ומסיק דהיה מחמת טורח הדרך. ויש לעיין אולי הוא אותה מעשה המוזכר שם, הרי ברור מהמעשה שם שלא היתה אשתו שם ולכן היה ידוע שלא היה זה משום תשמיש.

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ג' ינואר 28, 2020 9:04 am

נוטר הכרמים כתב:אני מעתיק מרשימותי מלימודי לפני כעשור וחצי,
עברתי על זה עוד הפעם עכשיו, ולענ"ד יש בהם תועלת.

מסכים לגמרי שיש בהם תועלת גדולה, יישר כוח גדול!
לגבי ההערה במ"ב שדן להתיר על פי הרמ"א גם נגיעת גופן, אם כי הערה יש כאן, לכאורה סברת המ"ב שכל שהערוה גופא לא חשיב ערוה, ומשום שהם מופקעים לגמרי מכל הענין, ה"ה נגיעת גופן איננה מעוררת הרהור.
יתירה מזו, הרי לפי פסק הרמ"א מותר לאיש לקרות שמע בפני ערות קטנה שאינה ראויה לביאה, ונהי דשם ערוה אין כאן, אך מה עם האיסור הכללי של קריאה במצב של הרהור, ובע"כ שאין כאן סרך הרהור וא"כ ה"ה לגבי נגיעה בגופן.
ואי"ז דומה לעגבות וכדו' שאין שם ערוה אבל יש כאן נגיעה באדם שיש לו שייכות לענין ערוה והרהור.
כמו"כ החילוקים שהבאת לגבי הגיל כו' הם לאידך גיסא, שכאן מקילים יותר, אבל לא מצאנו חילוק לאידך גיסא שמי שמופקע מכל ענין ערוה יאסור באיזו צורה שהיא.

ולגבי דברי המ"ב בנוגע בערות בניו קטנים שאסור, הנה אם המ"ב שם קאי על קטן שלא ראוי לביאה, בלא"ה דבריו תמוהים מיניה וביה, שהרי הלך להביא ראיה מסי' ע"ד ס"ה, ושם מדובר בערוה ואילו כאן אין שם ערוה, ומנליה לאסור בנגיעת ערוה שאין לה שם ערוה, אתמהה.
ולכאורה המ"ב לא ירד עדיין לדבר על קטן שלא הגיע לשיעור ביאה, ורק בס"ק הבא ירד לזה לפי שיטת הרמ"א. ואיה"נ לפי הרמ"א לא שייך לאסור על ידי נגיעת ערות קטן.
ולא רק להמ"ב אלא גם לשיטתך לחלק בין נגיעת הגוף לדין ערוה, הרי כאן מדין נגיעת ערוה אתינן עלה והרי אין כאן ערוה כלל.

(בנוגע ערותו בקטן שלא הגיע לשיעור ביאה לכאורה פשוט לאסור דהתם מדין נגיעת ערותו אתינן עלה ואפילו נוגע בגופו של עצמו.)

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי מגופת חבית » ג' ינואר 28, 2020 12:10 pm

דף כה:
אמר אביי צואה כל שהוא מבטלה ברוק אמר רבא וברוק עבה
והנה במג"א סי' ע"ו ס"ק ט' כ' וז"ל אבל אם נותן מים ע"ג לא מהני וכמ"ש סי' פ"ז ס"א אא"כ הם עכורים שאין הצוא' נראית מתוכה (כ"ה הגהות הרי"ף פ"א) ול"ד לצואה בעששית דהתם כסוי מעלי' הוא עכ"ל
ומשמע שאין מים כרוק, ודוקא רוק מהני ואע"פ שנראית דהא צואה בעששית מותר, אבל מים לא הוי כיסוי וממילא אסורה אלא א"כ עכורים

והבנתי מדברי המג"א דדוקא מים לא הוי כיסוי [כשאינם עכורים] אבל רוק שהוא עבה אע"פ שאינו עכור מקרי כיסוי וקורין כנגדה
וכן נראה מלשון המשנה ברורה וז"ל (כא) הרוק עבה - אז חשיב כיסוי ודוקא כשאין מגיע לו ריח רע. ואם נותן מים ע"ג הצואה לא מהני אא"כ המים עכורים שאין הצואה נראית מתוכם ולא דמי לצואה בעששית דהתם כסוי מעליא הוא משא"כ בזה כו' עכ"ל

ברם בשו"ע הרב כ' בפירוש שגם הרוק בעינן שלא יהא נראה וז"ל היה לפניו מעט צואה יכול לבטלה ברוק שירוק בה ויקרא והוא שיהיה הרוק עבה שלא תהא הצואה נראית כו' עכ"ל
ומקורו מצויין לפסקי ריא"ז וז"ל ז. צואה כל שהיא מבטלה ברוק, וברוק עבה שאינה נראית מתוכו, וקורא כנגדה כו' עכ"ל

האם יש מחל' או פשיטא לאיסורא?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4671
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: פרסום עניני צניעות אצל חז''ל

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' ינואר 28, 2020 12:33 pm

דורשי יחודך כתב:
שייף נפיק כתב: כב, א
מעשה בר' יהודה שראה קרי. וכן בהמשך בר' זירא דאמר לשמעיה, ולקמן עמוד ב'. לכאורה הרי צריך להצניע, וכן בב''מ אשכחנא שת''ח מותר לשנות בפוריא,
ואולי שאני, דשם ניכר הגנאי, אבל שאינו נראה לעין אינו גנאי כ''כ דדרכן של בנ''א הוא. א''נ אפשר שמיירי בבא מן הדרך דאז הוא שכיח יותר מצד הטבע, (אלא דיל''ע לפי''ז בבא מן הדרך אם ישנה מפני השלום).
ואפשר עוד, שכיון שעשו כן כדי ללמד. אין בזה חסרון. וכמו שמצינו כאלו ששכבו תחת מיטת רבם בשביל לקיים ''תורה היא וללמוד אני צריך''.


נתעוררתי מדבריך, עכ"פ לגבי רבי יהודה. דהנה באמת לשון הברייתא "שראה קרי", ולשון זה משמע יותר בלי תשמיש. ועי' שבת קכז: מעשה בחסיד אחד כו', וברש"י שם כל היכא דאמרי' חסיד אחד כו', ומסיק דהיה מחמת טורח הדרך. ויש לעיין אולי הוא אותה מעשה המוזכר שם, הרי ברור מהמעשה שם שלא היתה אשתו שם ולכן היה ידוע שלא היה זה משום תשמיש.

תוספת לדבריך.
קבצים מצורפים
כל חסיד.PDF
(226.89 KiB) הורד 189 פעמים

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: פרסום עניני צניעות אצל חז''ל

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ג' ינואר 28, 2020 7:46 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
דורשי יחודך כתב:
שייף נפיק כתב: כב, א
תוספת לדבריך.

יישר כוח!

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' ינואר 28, 2020 8:11 pm

ידיד נעורי, הגאון דורשי יחודך שליט"א,
תשו"ח, אקוה לעיין בהמשך.

אני מצרף כאן רשימות מסוג זה, גם על הסוגיא העיקרית היום.

---------


כה, ב

בדיני וגדרי והיה מחניך קדוש


א

בגמ', אמר רבא, צואה בעששית מותר לקרות ק"ש כנגדה, ערוה בעששית אסור לקרות ק"ש כנגדה. צואה בעששית... דצואה בכיסוי תליא מילתא והא מיכסיא. ערוה בעששית... ולא יראה בך ערות דבר אמר רחמנא והא קמיתחזיא.


והנה ריהטת לשון הגמ' מבואר, דאכן ישנן שני ציוויים נפרדים, דין הרחקת צואה האמור בקרא דוהיה מחניך קדוש, ובכיסוי תליא מילתא,
ודין ראיית ערוה האמור בקרא דולא יראה בך ערות דבר, ובראיה תליא מילתא.

ובשבת קנ, א:
אלמא הרהור לאו כדיבור דמי, והאמר רבה בר בר חנה אמר ר' יוחנן, בכל מקום מותר להרהר חוץ מבית המרחץ ובית הכסא. שאני התם דבעינן והיה מחניך קדוש וליכא. הכא נמי כתיב ולא יראה בך ערות דבר, ההוא מיבעי ליה לכדר"י... עכו"ם ערום אסור לקרות ק"ש כנגדו.

והנה גם בשמועה זו אנו למדים על חילוק ציוויים אלו, ונפק"מ נוספת שמעינן התם, דבדין והיה מחניך קדוש נאסר גם הרהור,
וכמו שפירש רש"י שם: אלא מקום חנייתך תהא בקדושה, וטעמא משום דישראל מהרהרין תמיד בדברי תורה. ובדין ראית ערוה נאסר רק הדיבור כלישנא דקרא ערות דבר - בשעת דיבור.

ולאידך גיסא, בדין והיה מחניך קדוש, בפשטות לא איכפת לן מראיה כלל,
כעולה מדברי הרא"ש ברכות סי' מו, וז"ל: אבל כשהוא גבוה עשרה או נמוך עשרה אפילו כשהוא רואה אותה מותר כיון דהוא מקום מיוחד לעצמו קרינן ביה והיה מחניך קדוש, ע"כ. הרי דבדין הרחקת צואה לא איכפת לן מראיה כלל, אלא תליא במקום המחנה, ותליא מילתא בחילוק רשויות.

ב

אבל לא כן שמענו בדברי הרשב"א, דהנה בדין זה דהיה מקום גבוה עשרה או נמוך עשרה, דקאמר בגמ' דיושב בצידו וקורא ק"ש, כתב בזה"ל: והוא שלא יראה הצואה, הא ברואה לעולם אסור, וכדמסיים ואזיל, ואם לא מרחיק כמלא עיניו,
ושוב הקשה דהא קרא תרתי קאמר: והיה מחניך קדוש, ולא יראה בך ערות דבר, ותרי הלכתי נינהו.

וביאר וז"ל: וי"ל בזו דלכו"ע מדערבינהו רחמנא וכתבינהו אתרוויייהו קאמר דלא יראה, דלא חילקן הכתוב בוהיה מחניך קדוש אלא כדי להתיר לקרות ק"ש תוך ד' אמות של ערוה, ואי נמי תוך ד' אמות של צואה כל שאינו במחנהו, דהיינו בשאינה מגולה, אבל בראיה כאן וכאן אסור, אלא שגילה לך הכתוב שאין ההקפדה בראית צואה אלא כשהיא מגולה, הא כל שהיא מכוסה שרי דכתיב ושבת וכסית את צאתך, והיינו צואה בעששית, דתרתי בעי או מחנהו ומראית מגולה ואפילו לאחרים, או שלא במחנהו ונראית לו ממש, הא במכוסה ממנו ומכל אדם שרי. ואפילו תוך ד"א והיינו צואה בגומא וסופלו מונח עליה, ומקום גבוה ונמוך עשרה דשרי לפי שאין נראית לו ואינו מחנהו, עכ"ל.

ומבואר דבאמת גם בצואה נאמר דין ראיה, אלא שההבדל נעוץ בזה שבצואה מהניא כיסוי,
וצריך לבאר דבאמת הכיסוי לא מהני רק משום דין ביטול, דא"כ היאך מהני לגבי דין ראיה, כאילו לא היתה כאן צואה,
אלא דזה מהני כיון דצואה מכוסה לאו שם צואה עלה כלל.

והנה בדעת הרא"ש ודעימיה שלא חילקו בפשיטות כהאי חילוקא י"ל שלא גרסו כזאת בגמ', ועי' גירסת הרא"ש (סי' נא) בגמ'.

ג
אולם יתכן דגם לדעת הרשב"א הנ"ל, באמת אף דגם בדין צואה נאסרה הראיה, מ"מ גדריהן חלוקים,
דהנה דין הרחקת הצואה הוי דין בקדושת המקום, וכל דהוי מכוסה לא נחשב שמגרע את קדושת המקום, ושוב אין ע"ז איסור הראיה,
דאיסור הראיה הוא רק אם יש כאן צואה, ואמנם הכיסוי מהני כאילו אין כאן צואה.
אבל בערוה גדר האיסור הוא על הראיה, ואינו תלוי במקום כלל, ולכן לא מהני כיסוי.

ולדעת הרשב"א יל"ע אי בעי דוקא כיסוי מושלם, או דסגי בכיסוי שמועיל בהל' מחיצה להחשב כמחיצה בין הרשות שמתפלל בה לרשות אחרת,
דהנה בגבוה עשרה פירש הרשב"א מפני שאינו רואהו, ולכאורה נראה מזה דאם בפועל הוא רואה אותו לא סגי במה שזה רשות אחרת.

ברם, אולי כ"ז הוא רק כאשר ישנו רק חילוק רשויות בלא כיסוי, אבל כאשר ישנו כיסוי, אולי מהני הכיסוי, ומ"מ לא בעי כיסוי מושלם, אלא רק כיסוי שמפרידו ומחלקו לרשות נפרדת.

וכן מבואר בלשון ה'קרית ספר': מחיצה זכוכית תוך ד' אמות והיא נראית, מותר לקרות, דהרי בכיסוי תליא מילתא, והיא מחנה קדוש, כיון דיש מחיצה, עכ"ל.

ובספר אור זרוע סי' קלא הביא פירוש הערוך שפירש צואה בעששית, כגון שיש מחיצה של זכוכית בין הקורא ק"ש לרעי. ופירש"י: מחיצת זכוכית או קלף דק מפסקת ביניהם. וכתב עלה האו"ז, וז"ל: א"י דצואה נמי הואיל ומיתחזיא מאי כיסוי הוא זה והכתיב וחפרת וכסית את צאתך, משמע כיסוי מעליא הוא, יעו"ש.

ומשמע קצת מדבריו דלפי שיטתו שיש חיסרון של 'מיתחזיא' [דומיא ד'ולא יראה'] גם בצואה אזי בעינן כיסוי מעליא כדי שלא יחשב למקום צואה,
וזה חידוש מיוחד דמהני כיסוי, ולא מטעם דהוא מפקיע לצואה מן המקום.

ד

ונראה עוד נפ"מ להלכה בחילוק פרשיות זה, וכמו שיתבאר להלן בס"ד.

הנה כתב הרשב"א בחידושיו (כה, ב ד"ה היתה), דצואה כנגדו בלילה במקום שיכול לראותה ביום אע"פ שהוא אינו רואה אותה עכשיו מחמת שהוא לילה אסור,
ויעו"ש שהביא ע"ז מדברי הירושלמי, והוסיף: וה"ה לסומא שאע"פ שאינו רואה מחמת מקרהו ה"ה במקום יכול לראות אילו לא היה מקרהו, שהרי כל אדם כסומין בלילה.

ולעיל כב, ב ד"ה המתפלל כתב, וז"ל: ובודאי הפרש יש בין ראה צואה כנגדו ובין נמצאת במקומו, דבמקומו כיון דבעינן מחניך קדוש היה לו לבדוק, אבל כנגדו דליכא אלא משום לא יראה בך, וזה לא ראה אותה כשהתחיל ולא פשע בכלום, שלא הטריחו לבדוק כמלא עיניו, ואם משום לא יראה בך זה לא ראה עד עתה, ויעו"ש שהוסיף להקל עוד דרק בנמצאת צואה במקומו במקום שדרכו בכך צריך לחזור ולהתפלל.

ועכ"פ מבואר מדברי הרשב"א, דבאופן שהוא אינו רואה אין בזה משום 'לא יראה לך',
ולכאורה זהו סתירה מפורשת למה שהובא לעיל מדבריו דאיסור זה נאמר גם באופן של לילה או סומא שאינו רואה כלל,
ומ"מ אסור משום שנמצא במקום שיכול לראות, וצ"ת.

עוד יש לברר, דהנה בשו"ע (סי' עד, ו) כתב: היתה ערוה כנגדו והחזיר פניו ממנה או שעצם עיניו או שהוא בלילה או שהוא סומא מותר לקרות, דבראיה תלא רחמנא והא לא חזי לה.

והנה דין זה של השו"ע נמצא בב"י, ושם הביא ראיה לזה מדברי הרשב"א בדין מים צלולים, וכה דבריו לקמן כה, ב ד"ה והלא: אבל לעיניו רואות את הערוה ליכא למיחש דכיון דעיניו חוץ למים ומסתכל בחוץ אינו רואה הערוה.
הרי מבואר בדבריו דבערוה מהני מה שאינו רואה בפועל את הערוה ולא אמרינן דכיון שיכול לראות אסור משום לא יראה לך.

ולכאורה קשיא טובא הסתירה המשולשת בדברי הרשב"א, וגם יל"ע מאי שנא דינא דלא יראה בצואה מדינא דלא יראה בערוה.


ואשר נראה בס"ד בישוב דעת הרשב"א, דאמנם ליתא ללאו דלא יראה באופן שאינו רואה כלל, וזהו שכתב בדין מים צלולים וגם בנמצאת צואה כנגדו דכיון דלא ראה עד עתה אין בזה משום לא יראה.

אכן מה שהביא מדברי הירושלמי גבי לילה וסומא בהרחקת צואה מיירי דבדין לכתחילה ודאי אסור, וטעמא דמילתא משום דגם לגבי צואה כזו שאינה נראית ישנו דין והיה מחניך קדוש, וא"כ גם אזהרת לא יראה בך נאמרה בהדי דין זה של קדושת המקום, דגם אסור לראות צואה.

ויסוד הסברא דמה שזה במקום שיכול לראות ממקום זה מחשיבו לראיה, זה סברא כאשר הנידון הוא הרחקת צואה שזה דין שנאמר במקום, והיה מחניך קדוש, וכיון שהצואה אינה צריכה להיות במקום זה, זה נחשב לראיה מה שמצד המקום מסוגל הוא לראותה.
אבל בערוה לא איכפת לן מידי במציאות הערוה במקום, ובראיה תלא רחמנא, וכל שאינו רואה בפועל אין באפשרות הראיה במקום זה מידי.

ועלה בידינו, דגם לפי הרשב"א דין הראיה בצואה חלוק בגדריו מאיסור ראיית ערוה, שביסודו הוא דין בקדושת המקום, שלא יראה במקום זה שהוא מחנה קדוש דבר הנוגד את הקדושה.

ה

והנה הרשב"א הוכיח כדבריו דאף בצואה נאמר הלכתא דלא יראה מהא דאיתא בירושלמי דמלפניו לא יקרא עד שירחיק ממנו עד מלא עיניו. ואולם הפמ"ג נסתפק לדעת הרא"ש אי דין זה של ראיה מלפניו הוא דין דאורייתא ואיכלל בדין מחניך קדוש, דכיון שרואה אותה מלפניו בכלל חניה הוא ואסור, או שזהו רק איסור מדרבנן.
וראה בהקדמת ביאור הלכה לסי' עט, ובד"ה ומלפניו הביא שהחיי"א נקט בדעת הרא"ש דהוי רק מדרבנן, אבל משמעות כל הפוסקים דלכו"ע הוי מדאורייתא.

עוד כתב בביאור הלכה שם נפ"מ בין הרא"ש לרשב"א בצואה במקום גבוה או נמוך עשרה ורואהו, וכמש"נ לעיל. והוסיף: ולכו"ע מהני בזה עצימת עינים כיון שהוא ברשות אחר, כ"כ המשבצות זהב וסתם פה כהמג"א ס"ק ח ושם חזר מזה ומשמע דעתו להחמיר, ומקום הדחק יש להקל - דרך החיים.

ולכאורה יל"ע בסברא זו, הרי אף בעצימת עינים יש כאן מקום צואה שבו אפשר לראות הצואה, וא"כ מאי שנא דאי הוי רשות אחרת מהני, כיון דסו"ס לשיטת הרשב"א לא נאמרו חילוקי רשויות באיסור לא יראה, והוא אמור גם לגבי צואה.

ומזה נראה להוכיח כאמור לעיל, דגם לפי הרשב"א דאיכא בצואה אזהרת לא יראה, הרי גדרי אזהרה זו אמורים בהתאם לדיני קדושת המקום וכללי והיה מחניך קדוש. וא"כ אף דסבר הרשב"א דלא מהני מחיצה בעלמא וכן גבוה עשרה לענין דנחשיב שאין כאן ראיה, מ"מ בעצימת עינים דראיה בפועל אין כאן, ונחשב לראיה רק מפאת האפשרות לראות ממקום זה, לענין זה מהני מה דהוי רשות אחרת, ולא הוי בכלל 'מחניך', ועי' היטב.

ו

עוד כתב בביאור הלכה שם נפ"מ בין הרא"ש לרשב"א באופן דיותר מד' אמות בתוך מלוא עיניו אי שרי בהרהור. דלדברי הרא"ש (= לפי משמעות הפוסקים דאסור מן התורה משום מחניך) יאסר בהרהור כדין והיה מחניך קדוש, ומשא"כ להרשב"א דכל האיסור משום ולא יראה, א"כ י"ל דמותר בהרהור כמו בערוה, ונמצא דנפקא קולא להרשב"א.

ולכאורה יל"ע בקולא זו, הרי כבר נתבאר בדברי הרשב"א דהך דלא יראה בצואה אינה פרשה נפרדת לגמרי, וזה נאמר בהדי גדרי דיני קדושת המקום דוהיה מחניך קדוש, ומעתה יש לדון דרק בערוה האיסור ראיה הוא רק בעת שמדבר דברי תורה, ולא כאשר מהרהר, אבל בדיני והיה מחניך קדוש גם הרהור נאסר, וה"נ באיסור ראיה שבא מכח 'דערבינהו' ילפינן דקאי גם על מחניך, יאסר בגדרי מחניך, וגם באופן שרק מהרהר.

אכן נראה דדברי רבינו הכהן הגדול מאחיו המשנ"ב אמיתיים ונכונים בטעמם, דאמנם כבר נתבאר לן דלהרשב"א אין איסור ראיה בצואה מלתא דראית ערוה, ומ"מ נראה דכמלא עיניו שהוא איסור ראיה לא יאסרנו בהרהור, דמבואר בדברי רש"י בשבת שם יסוד איסור הרהור האמור במחניך, דאסור להרהר במקומות המטונפים, וזה דין 'מקום' שאסור בהרהור, ולכן בראיה אין איסור של הרהור. וכפי הנראה דלא מחשבינן להרהור פעולה השוללת ראיה, ולכן מותר גם בראיית ערוה בשעת הרהור תורה, ורק המקום אוסרו בהרהור, ועי'.

ואמנם סימוכין לדבריו יש להביא מגופא דשמעתין, בגמ' כד, ב: א"ר הונא א"ר יוחנן, היה מהלך במבואות המטונפות מניח ידו על פיו וקורא ק"ש... לא קשיא כאן בעומד כאן במהלך. והרשב"א ביאר הענין בקצרה, וז"ל: בעומד איכא משום והיה מחניך קדוש, במהלך לאו מחניך הוא.

ולכאורה צ"ע, דהתינח דבמהלך ליכא מדינא דוהיה מחניך קדוש, ומ"מ הא איכא לא יראה, ואיתיה נמי במהלך.
אולם ראה בהגהות הגאון הארוך בדורו רבי אלעזר משה הלוי מפינסק שנקט לדבר פשוט דע"י הפעולה של מניח ידו על פיו חשיב הדיבור כהרהור ומשום שאינו משמיע לאזניו, יעו"ש.

ברם, לפי חילוקו של המשנ"ב דגם בראיה של צואה דילפינן מלא יראה נאמר ההיתר של הרהור ואינו אסור אלא בדיבור את"ש היטב דלזה מהני מניח ידו דלא יאסר עכ"פ מדין לא יראה, והדברים מאירים ושמחים.

ז
בגמ' כה, א: דא"ר המנונא לא אסרה תורה אלא כנגד עמוד בלבד. ופירש"י: במי רגלים לקרות אלא כנגד עמוד הקילוח בלבד.

ובפשוטו החילוק הוא בעיקר דין הרחקת מי רגלים דנלמד מקרא דוהיה מחניך קדוש, דמ"ר הוי פגם בדין מחניך קדוש רק לענין כנגד עמוד, ופחות מזה לית לן בה, וכן משמע במאירי.

אבל הרשב"א אזיל לטעמיה דבצואה נמי איתיה לאיסור לא יראה, ופירש (לעיל כב, ב ד"ה היה עומד), וז"ל: וטעמא דמילתא משום דבצואה בעינן מחניך קדוש, אבל מי רגלים אינו אסור מדאורייתא אלא כנגד עמוד, ומדכתיב ולא יראה בך ערות דבר וכו'.

ובאמת היה מקום לפרש בדבריו דה'לא יראה' הוא מדין ראיה של צואה, וככל שיטתו האמורה.

אך דא עקא, דזה לא יעלה יפה עם משנ"ת בשיטתו דאיסור ראית צואה זה רק במקום שזה נאסר משום קדושת המחנה, וכאן הרי בדיני מחניך קדוש ליכא צואה כלל, ומאי שנא מצואה מכוסה וכיו"ב.

ולכן יש לומר דבאמת הדין לא יראה כאן הוא לכו"ע, ומלתא דראית ערוה, דהא מיירי הכא בכנגד העמוד, ולכאורה נפ"מ בזה באופן שאין הערוה נראית אלא קילוח המ"ר, וצ"ע.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי אוהב עמו » ג' ינואר 28, 2020 10:06 pm

כג,א
גמ' ואמרה ראו מה נתן לי פלוני בשכרי. כ' היעב"ץ ששמו היה רשום עליהן או שניכר היה בטביעות עין שהם שלו או משום שנאבדו הוצרך לחזר אחריהם. ועי' בב"מ כח,ב דמשמע שסתם תפילין יש בהם סימן או טביעות עין.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי אוהב עמו » ג' ינואר 28, 2020 10:06 pm

כד,ב
אינהו נמי איקרו ערוה דכתיב וערוות אביהם לא ראו.

לכאורה ק' דאפשר דדווקא קודם מתן תורה נחשבו עכו"ם לערוה אבל אחרי מתן תורה שנבחרו ישראל ונדחו שאר העמים אזי חשיבי כבשר חמורים בשרם ואין בהם דין ערוה. והראוני שבכלי חמדה פר' נח ובבית האוצר כלל ח' אות ד' דנו בזה.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי אוהב עמו » ג' ינואר 28, 2020 10:09 pm

כה,א
אתמר צואה עוברת אביי אמר מותר לקרות ק"ש רבא אמר אסור לקרות ק"ש. ועוד שם אמר רב פפא פי חזיר כצואה עוברת, ומקשינן פשיטא, וקמ"ל שאפילו בשעה שעולה מן הנהר אמרינן שדינו כצואה עוברת
והרמב"ם פ"ג הי"ג פסק כרבא וז"ל
צואה עוברת כגון שהיתה שטה על פני המים אסור לקרות כנגדה ופי חזיר כצואה עוברת ואסור לקרות כנגדן עד שיעברו ממנו ארבע אמות.

וכתב כס"מ שנראה מדברי דקדוק לשון הרמב"ם שאע"פ שהם עוברים לפניו דכיוון שהרחיק ארבע אמות שרי ולא דמו לצואה שעומדת במקום אחד שצריך להרחיק ממנה כמלוא עיניו, וכ"כ המהר"י אבוהב, אבל כ' הכס"מ שלא מצא גילוי לדין זה בגמרא.
וביאר הכס"מ שהרמב"ם מיירי שצואה נמצאת לאחוריו ומשום הכי סגי בריחוק ד' אמות אבל מלפניו צריך להרחיק כמלוא עיניו, והרמב"ם שלא פירש כאן שמיירי בלאחריו סמך על מה שפירש בדיני הרחקה מצואה שיש חילוק בין לאחריו שסגי בד' אמות לבין לפניו שבעינן שירחיק כמלוא עיניו.
ובטור עו,ג כ'
העבירו צואה לפניו אסור לקרות כנגדה ופי חזיר כצואה עוברת דמי ואפילו בא מן הנהר.

וכתב הבית יוסף שהטור סתם דבריו וסמך על מש"כ בסימן ע"ט בדיני הרחקה שיש חילוק בין לאחריו ובין לפניו.
ב. אבל הדרכי משה כתב שאין הדברים נראין לפרש דברי הרמב"ם שהרי לשון כנגדם משמע שהצואה לפניו, אמנם בטור נראים הדברים כהב"י שסתם דבריו וסמך על זה שחילק לקמן בין לפניו ולאחריו, אך דעת הרמב"ם נראה כהמהר"י אבוהב שבכל גווני כיוון שצואה עוברת אינו צריך להרחיק אלא ד' אמות.
וכתב הב"ח שאע"פ שלא נמצא גילוי מפורש בגמ' שיש שיעור של ד"א בצואה עוברת לפניו י"ל שס"ל לרמב"ם שכיוון שמצינו שאביי מתיר לגמרי בצואה עוברת לפניו אם כן יש לומר שאף רבא שחולק וסובר שאסור לקרות ק"ש בצואה עוברת לא נחלק אלא לאסור בד' אמות אבל לא החמיר לאור בכמלוא עיניו, או שצריך לומר שהרמב"ם מצא כן באיזה תוספתא.
ובט"ז הקשה על זה שהרי רבא ביאר שאין כלל היתר של צואה עוברת כיוון שלא תלוי בקביעות אלא בעינן מחנך קדוש וליכא אם כן אין שום חילוק לשיטתו בין צואה קבועה לעוברת וכיוון שצואה קבועה בעינן לפניו הרחקה כמלוא עיניו אם כן הוא הדין בצואה עוברת יש להרחיק כמלוא עיניו ומאי שנא, וע"ש מש"כ בזה.
ובמרכבת המשנה (אלפאנדרי) ביאר שמן התורה לא נאסר לקרות אלא תוך ד' אמות דכתיב והיה מחניך קדוש ומחנהו של אדם הוא ד' אמות, אלא שרבנן הם אסרו לקרוא בצואה לפניו כמלא עיניו, וכיוון שעוברים והולכים לא החמירו בצואה עוברת לאסור לקרות ק"ש במלוא עיניו.
ג. וכתב האליה רבה ראיה לדעת המהר"י אבואב והדרכי משה שהרי רב פפא בגמרא אמר שפי חזיר כצואה עוברת ,וכיוון דקיימא לן כרבא שצואה עוברת אסור לקרות כנגדה, אם נאמר ששווה צואה עוברת לצואה במקומה אם כן הוי ליה לרב פפא לומר שפי חזיר כצואה, ותו לא. ועל כרחך שיש חילוק לדינא בין צואה עוברת לצואה במקומה, שצואה במקומה מרחיק כמלוא עיניו ואילו צואה עוברת אינה אלא ריחוק ד' אמות.
ובראש יוסף כתב ליישב ראיה זו, דיש לומר שלא החליט רב פפא האם הלכה כרבא או כאביי ולכן אמר שפי חזיר אע"פ שעומד במקום אחד במעט רגע לא חשיב קבוע כי מתנועע הוא תמי וכעוברת דמי, אך כתב הפמ"ג שדוחק לפרש כן שהרי בגמרא פריך פשיטא ומתרצינן דקמ"ל שאע"פ שסליק מנהרא אכתי חשיב כצואה, ומדוע לא אמרו שיש חידוש שאע"פ שהוא עומד במקומו חשיב כצואה עוברת.
עוד יש לדחות את דברי הפמ"ג שהרי גירסת הרי"ף והראבי"ה היא שרבא הוא בעל המימרא שפי חזיר כצואה עוברת, ואם נאמר שלשיטתו דין צואה עוברת כצואה במקומה אם כן לא היה לו אלא לומר שפי חזיר כצואה, ואין לומר שרבא לדבריו דאביי קאמר שיהיה מותר לקרות ק"ש כנגד פי חזיר.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' ינואר 28, 2020 10:12 pm

אוהב עמו כתב:כג,א
גמ' ואמרה ראו מה נתן לי פלוני בשכרי. כ' היעב"ץ ששמו היה רשום עליהן או שניכר היה בטביעות עין שהם שלו או משום שנאבדו הוצרך לחזר אחריהם. ועי' בב"מ כח,ב דמשמע שסתם תפילין יש בהם סימן או טביעות עין.

ואגב יש לציין שאצל תמר שלח יהודה לערבון את חותמך ופתילך ומטך, וחותמך היינו תפילין
(עי' בספר יערות דבש ח"ב בתחילתו, וכעי"ז במדרש שהש"ר ח, ב עה"פ שימני כחותם).

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' ינואר 29, 2020 5:38 pm

אגב, משמעות דברי הגמרא היא שאותה אחת העלילה עליו דברים.
מניין לגמרא שלא היו דברים בגו?

ידידיה
הודעות: 1233
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי ידידיה » ד' ינואר 29, 2020 5:42 pm

כה:
רש"י ד"ה מאן שמעת ליה וכו'.
לא ידעתי היכן היא.

ובגליון הש"ס מביא רשימת ענק מכל הש"ס שרש"י והרשב"ם כתבו איני יודע.

מה בא ללמדנו כאן?
ומסתעף דיון נוסף, גליון הש"ס מה עניינו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ינואר 29, 2020 6:11 pm

זקן ששכח כתב:
נוטר הכרמים כתב:
אוהב עמו כתב:כג,א
גמ' ואמרה ראו מה נתן לי פלוני בשכרי. כ' היעב"ץ ששמו היה רשום עליהן או שניכר היה בטביעות עין שהם שלו או משום שנאבדו הוצרך לחזר אחריהם. ועי' בב"מ כח,ב דמשמע שסתם תפילין יש בהם סימן או טביעות עין.

ואגב יש לציין שאצל תמר שלח יהודה לערבון את חותמך ופתילך ומטך, וחותמך היינו תפילין
(עי' בספר יערות דבש ח"ב בתחילתו, וכעי"ז במדרש שהש"ר ח, ב עה"פ שימני כחותם).


אגב, משמעות דברי הגמרא היא שאותה אחת העלילה עליו דברים.
מניין לגמרא שלא היו דברים בגו?


כך היה ידוע להם.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי הפשטן » ד' ינואר 29, 2020 7:57 pm

בברכה המשולשת כתב:
זקן ששכח כתב:מניין לגמרא שלא היו דברים בגו?
כך היה ידוע להם.


viewtopic.php?f=29&t=48822&start=160#p595750

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 29, 2020 8:04 pm

הפשטן כתב:
בברכה המשולשת כתב:
זקן ששכח כתב:מניין לגמרא שלא היו דברים בגו?
כך היה ידוע להם.

viewtopic.php?f=29&t=48822&start=160#p595750

אם אכן רצונך בתשובה יותר פשוטה - ראה פירוש המשניות להרמב"ם על "הוי דן את כל האדם לכף זכות".

אם כי טבע הדברים הוא ששקרים מתגלים, וקושיא מתחילתה אינה ממש קשה.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי הפשטן » ד' ינואר 29, 2020 8:09 pm

פשיטא.
אני בעיקר התכוונתי להראות שיש עקביות בגישתו של הרב בברכה המשולשת, הן כאן, והן בדבריו הישנים אשר - אל תגובתי הישנה כלפיהם - הפניתי בתגובתי לו כאן.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' ינואר 29, 2020 9:51 pm

ידידיה כתב:כה:
רש"י ד"ה מאן שמעת ליה וכו'.
לא ידעתי היכן היא.

ובגליון הש"ס מביא רשימת ענק מכל הש"ס שרש"י והרשב"ם כתבו איני יודע.

מה בא ללמדנו כאן?
ומסתעף דיון נוסף, גליון הש"ס מה עניינו.

ישנם כמה פירושים שנאמרו בענין זה דווקא שהגליון רצה לגלות לנו טפח מענותנותו של רש"י שאמר שאינו יודע ע"כ ציין זאת בפעם הראשונה בש"ס וכן בכל פעם הגליון במקומות הנוספים שולח לרש"י זה,
עוד בדרך אפשר שמאחר והיה "כאן" (כמו במקומות נוספים בפיר' על התורה שנאמרו כל מיני פשטים להסביר שרש"י מתכוונן בדרך מסוימת לפרש את הנאמר) וכן אפשר לומר שפירוש מאן שמעת ליה וכו' הכוונה למקשן שאומר לא ידעתי היכן היא, כמו שתחילת השאילה היתה "היכי קאמר" , וע"כ מביא הגליון מקומות נוספים שאי אפשר לפרשם באופן זה אלא כפשוטו שרש"י עצמו כותב שלא ידע

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי פרנצויז » ד' ינואר 29, 2020 10:31 pm

הפשטן כתב:אני בעיקר התכוונתי להראות שיש עקביות בגישתו של הרב בברכה המשולשת, הן כאן, והן בדבריו הישנים אשר - אל תגובתי הישנה כלפיהם - הפניתי בתגובתי לו כאן.

לדעתך, מה צריך לעשות למי שאומר בעקביות דברים נכונים ומסתברים?

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי הפשטן » ד' ינואר 29, 2020 11:10 pm

פרנצויז כתב:לדעתך, מה צריך לעשות למי שאומר בעקביות דברים נכונים ומסתברים?


תשובתי לשאלתך, אין פשוטה הימנה:

אם דברי-איש הם - לא רק עקביים אלא גם - מסתברים ואף נכונים, אז יש להרכיבו ברחוב העיר על סוס ירוק ולהכריז - ככה ייעשה לאיש - אשר דבריו העקביים הם גם מסתברים ואף נכונים.

(ואם תשאלני - למה בחרתי דווקא "ירוק" - ולא למשל "כחלחל" או "ורוד" או שמא "סגול", אף אני אוסיף על שאלתך ואשאל כעת את עצמי גם - למה בחרתי דווקא "סוס" ירוק - ולא למשל "גמל" כחלחל או "קיפוד" ורוד או שמא "חרגול" סגול. ונא רק אל תשאלני - למה בחרתי דווקא את רחוב העיר - ולא למשל את כיכר המושבה, כי דווקא לשאלה הזאת - עלה על דעתי תירוץ פשוט וקצר - אלא שלא אוכל לציינו הואיל ואכמ"ל. ונא רק אל תאשימני בסתם ניסיון-התחמקות מלגלות את תירוצי הפשוט והקצר, שהלא ממילא - גם האותיות בפיסקה הזאת מאד קטנות - כך שבכל מקרה לא יכולת לראות כאן כמעט כלום איך שלא יהי' ).

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מסכת ברכות - פרק שלישי

הודעהעל ידי לענין » ה' ינואר 30, 2020 1:03 am

כ' א'
נשים ועבדים וקטנים. פטורים מק"ש ומתפלין וחייבים במזוזה.
מה השייכות כאן של מזוזה? מפני מה נזכרה כאן?
בשלמא תפלין אפשר לומר שזה על משקל המשנה הפותחת את הפרק, שמי שמתו מוטל לפניו 'פטור מק"ש ומן התפלה ומן התפלין', אבל מזוזה למה נזכרה כאן? [מברכת המזון לא קשה, מפני שזה מעניינה של המסכת ויבואו דיני בהמ"ז בפרקים הבאים].
שמא יש לומר שהוא מפני שבמזוזה כתובים הפרשיות הנאמרות בקריאת שמע ונכתבות בתפלין. אדם מישראל מצווה לקרוא פרשיות אלו, להניחם בראשו ובזרועו, וכן על מזוזות ביתו. ולכך אומרת המשנה, אע"פ שנשים פטורות משני החיובים הראשונים, מכל מקום לא תימא דלגמרי הם מופקעות מהמצוות השייכות עם פרשיות אלו, אלא במזוזה הם אכן חייבות.

ובדרך גררא, מדיוק המשנה יש מקום לומר דדוקא נשים עבדים חייבים במזוזה, אבל אונן פטור ממנה, וכשם שפטור מתפלה וברכת המזון (ולא תימא שכיון שאמרו שהוא פטור מכל מצוות האמורות בתורה ממילא גם נכלל בזה פטורו ממזוזה, יען כי בהחלט יתכן לחייבו בה, ואחר החיפוש מצאתי כי אכן יש שכתבו לחייב אונן במזוזה וכגון הגרמ"מ קארפ במשמרת שמחות א' עמ' צ', ועי' גם אני אודך הר"מ גבאי סי' י"א).
ומעתה אפשר לבאר ביאור נוסף מפני מה הזכירה כאן המשנה מזוזה - כדי להשמיע שדוקא הם חייבים אבל אונן פטור. ומסיימים בטוב.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 124 אורחים